Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat doe jij deze herfst en winter om 'fietsfit' te blijven? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat doe jij deze herfst en winter om 'fietsfit' te blijven?

Mijn vrouw gaat volgend jaar alleen op de fiets naar Rome.

Ze gaat al een paar jaar twee keer per week naar de sportschool voor een uurtje spinning per keer en op de zaterdagochtend buiten sporten met een groepje. Daarnaast heel af en toe op de fiets naar het werk (30 km enkele reis), regelmatig naar de bakker een dorp verderop (ritje van 15 km heen en weer), lopend naar het centrum voor de kleine boodschappen, in het weekend af en toe met mij gravelbiken.

Dit eigenlijk het hele jaar door. Om zo de conditie op peil te houden en klaar te zijn voor de fietsreis naar Rome.

Ik kan helaas niet mee naar Rome. Aan het einde van haar eerste week ga ik naar haar toe met de fiets in de trein of achterop de auto, om een paar dagen mee te fietsen.
Voor mij nog geen fietsvakantie in de planning volgend jaar zomer.

Met veel plezier ga ik drie keer per week naar de klimhal, verplaatst me lokaal zoveel mogelijk lopend of per fiets en ga in het weekend af en toe met mijn vrouw gravelbiken.

Ook het hele jaar door, om de conditie op peil te houden.

Op die manier is het voor ons geen probleem om per dag 65 tot 85 km te fietsen als we op fietsvakantie gaan.
Het begint dan meestal met dagetappes van tussen de 65 en 75 km aan het begin van de fietsvakantie en eindigt meestal met dagetappes van tussen de 75 en 85 km met een enkele keer een uitschieter naar 100 km.

De conditie wordt beter naarmate de fietsvakantie vordert. Aan het einde van onze fietsvakantie zijn we dan ook vaak het meest fietsfit.
Hier net de roeitrainer verkocht. Ik fiets veel liever (buiten). Bij gladheid ga ik het zand wel in.
1 of 2 keer per week intervallen op de indoortrainer en bij lekker weekendweer een langere rit op de racefiets buiten. Zou volgens de wetenschap moeten werken, als je de intensiteit omhoog gooit heb je minder trainingsvolume nodig om je fitheid te behouden (niet oneindig, maar wel tot een week of 16).

Tot aan de kerst is het vooral een beetje bijhouden, daarna is het weer echt optrainen naar het nieuwe seizoen. Met name de intervallen wat intensiever, langere rit is nog steeds wel afhankelijk van lekker weer. En dan in het voorjaar vooral weer bouwen aan de duurconditie. Ook wel bekend als reverse periodization.
Blijf de hele winter doorfietsen en ga de wintermaanden naar de sportschool.
Verder wat meer wandelen.
Toen ik jonger was ging ik meer hardlopen
Fedor schreef:
di 18 okt, 2022 23:04
Hier net de roeitrainer verkocht. Ik fiets veel liever (buiten). Bij gladheid ga ik het zand wel in.
De roeitrainer is inderdaad minder leuk dan buiten fietsen. Maar je kunt er wel mee aan je core werken, wat voor allerlei doelen handig kan zijn, waaronder fietsen. Daarom zal ik 'm juist gebruiken. Want conditie is bij mij niet zo'n probleem, maar wel kracht en beweeglijkheid.
Wij blijven fietsen naar werk op de stadsfietsen , het is maar 8 km woonwerkverkeer, maar toch.
Fietsen stuk minder sinds Sien de hond 27 kilo er is, maar wel met plezier kortere afstanden.
Toch hebben wij de ervaring dat fietsen heel fijn is om conditie op te bouwen zonder blessureleed.
Sportschool zijn we niet meer zo gemotiveerd voor ivm vieze lucht (airco ed), we zijn liever buiten. (Voorheen had de sportschool geen systeem, alleen de ramen open, dat vonden wij prima. Nu de ramen dicht blijven ivm het klimaatsysteem balen wij.) Ik heb al opgezegd ivm andere prioriteiten en Stephan gaat weinig en als hij gaat 2/3 van de tijd op de fiets.
Nu overwegen we al lang een fiets voor thuis en gaan binnenkort naar van Eijk in Ter Aar waar we kunnen proeffietsen.
Ben benieuwd of het wat wordt. En dan met de Zwift app.
Sinds een paar jaar ga ik tweemaal per week naar de fitness en doe daar een half uur Connexus. Dat is circuittraining onder begeleiding en erg afwisselend, zowel conditie als kracht. Dat doe ik niet persé om fit te blijven voor fietsvakantie, maar om het algehele verval wat te verminderen :D . Een aantal maanden per jaar (niet te lang want saai) ga ik aansluitend nog spinnen.
dunlop schreef:
wo 19 okt, 2022 18:04
willem.m schreef:je core
Oeps. Ik heb dus een core.
Waar zit dat?
Doet jouw Google het niet?
willem.m schreef:
wo 19 okt, 2022 17:55
De roeitrainer is inderdaad minder leuk dan buiten fietsen. Maar je kunt er wel mee aan je core werken, wat voor allerlei doelen handig kan zijn, waaronder fietsen.
Daarvoor heb ik nog een bankdrukbankje en wat kettlebells en dumbells :)
Fedor schreef:
wo 19 okt, 2022 18:30
willem.m schreef:
wo 19 okt, 2022 17:55
De roeitrainer is inderdaad minder leuk dan buiten fietsen. Maar je kunt er wel mee aan je core werken, wat voor allerlei doelen handig kan zijn, waaronder fietsen.
Daarvoor heb ik nog een bankdrukbankje en wat kettlebells en dumbells :)
Inderdaad, er zijn vele manieren om aan je core (https://www.google.com/search?q=core+tr ... e&ie=UTF-8) te werken. 💪
dunlop schreef:
wo 19 okt, 2022 18:47
willem.m schreef:core
Sinds wanneer is net niet toegestaan op dit forum om Nederlands te schrijven.
Of eventueel:
Since when is net not allowed on this forum to write Dutch.
Zucht, doe es niet zo vervelend joh.

Ik probeer elk jaar langer door te fietsen maar helaas gooi ik toch redelijk snel de handdoek want enorme koukleum. Ga dan wel vaker naar de sportschool, normaal 1x per week maar dan 2 of 3 keer. Beetje cardio maar vooral mijn -jawel- core... Probeer zo rugproblemen te voorkomen of te verhelpen, zwakker been te trainen en gewoon het algehele verval te remmen. Sportschool heeft goed geholpen bij revalidatie. Nee, sportschool vind ik niet leuk maar tja, het is goed voor me. En ook op de fiets heb ik er profijt van. Moet soms wel zuchten maar weet me er dan toch naartoe te slepen. Vooruitgang boeken is het enige 'leuke'.
Maar in maart merk ik wel dat mijn benen sterker zijn geworden. En duurvermogen trainen, tja dat is fietsen en fietsen is fantastisch.
Sinds wanneer is net niet toegestaan op dit forum om Nederlands te schrijven.
En dat zegt iemand met de nickname (oei) Dunlop :D .
Ik blijf fit door jaarrond tochtjes te fietsen, te wandelen, winterzwemmen, koud douchen en jaarrond letten op wat ik mijn mond stop.
Winterzwemmen? Dat klinkt heel koud en stoer! ❄️
willem.m schreef:
wo 19 okt, 2022 19:58
Winterzwemmen? Dat klinkt heel koud en stoer! ❄️
Ik raad het werkelijk iedereen aan, koud douchen vind ik een stuk moeilijker. Het winterzwemmen is verslavend leuk!
Ik zwem graag in open water en dat kan in de Vughtse IJzeren Man prima. Ieder jaar als ik er voor het eerst weer in duik (mei?) denk ik: "had ik al veel eerder moeten doen". Mijn innere Schweinehund (Dunlop: hoe heet dit in het nederlands?) weerhoud mij ervan.
Wat is iedereen toch ijverig met z'n conditie bezig in de winter. Mss moet ik ook eens wat beter m'n best gaan doen.

In 2020 wel voorbereid voor reis Noorwegen, paar weekenden van te voren met lange ritten (150km+). De reis was ook nogal beperkt in de tijd, dus wou niet te weinig kilometers maken de eerste dagen, zeker omdat ik er ook heen fietste door Duitsland en Denemarken.
Was niet alleen lichaamstraining, ook kijken of fiets in de bedachte configuratie voldeed.

Nieuwjaarsduik in zee is altijd wel leuk ja.

Eens met vieze lucht in sportscholen, ja.
Ik ga gewoon door weer en wind op de fiets naar het werk. Als het koud is doe ik een warme jas aan, muts op en handschoenen aan. Regen kan me ook niets schelen, daar heb ik een goed regenpak voor. Fietsfit blijven is dus geen probleem. Het scheelt natuurlijk wel dat mijn rit maar 11km is enkele reis, dat is makkelijker vol te houden dan bv 25km.
Basisconditie houden doe ik idd door de winter door naar werk e.d. te fietsen, en ook iets langere ritten in de omgeving en van het winterlandschap genieten . Dan blijf je fit, maar de echt lange afstanden ben je dan niet meer gewend.
Omdat ik volgende week vertrek voor een fietstocht richting Zwitserland, leek het me toch wel handig om wat voorbereidingen te treffen, in ieder geval ook op vlak van wat langere afstanden, en wat klimmetjes, voor zover mogelijk in de buurt.
Dus met het paasweekend heb ik lekker gekampeerd, en daarmee de kampeerspullen getest, en in 3 dagen 600km(1) afgelegd. Dit kostte wel wat doorzetting, want eigenlijk had ik steeds na 120km op een dag niet zoveel zin meer. Maar rustig doorgaan, dan kom je er wel en krijg je er ook wel steeds meer zin in, zeker door mooie gebieden voer de Veluwe en de IJsselvallei. De week erna lekker uitrusten en weekend erop nog 1 dag van 260km(1) gemaakt door Flevopolder/Noordoostpolder.
Afbeelding

1) afstand met een velomobiel. Je kan dit delen door ca 1,5 om de afstand met mijn geleverde inspanning om te rekenen naar een standaard vakantiefiets, volgens de aerodynamicawetten, zie http://www.kreuzotter.de/deutsch/speed.htm (Rennrad Oberlenkenhaltung vs Velomobil Quest, Fahrzeit 7h, Leistung 160W, breiter Tuourenreifen)
Wij fietsen heel het jaar door evenveel. We hebben ook geen eigen auto.

Pas even goed in mijn geheugen getast en geteld hoe vaak ik al met de auto naar mijn werk ben gereden sinds ik verhuisd ben naar België.

Welgeteld 3 keer in 9 jaar tijd. Afstand altijd rond de 13km per dag geweest woon/werk.

Mijn collega's trokken grote ogen toen ze het hoorde. Maar sommige nemen dan ook iedere dag de auto om 1km naar het werk te rijden helaas.

Maar mijn vriendin fietst ook al iedere dag naar haar werk. En sinds onze kinderen naar school gaan fietst ze minstens 3 dagen per week 26km op haar elektrische 3 wielige bakfiets.


Wij zijn vooral voor onszelf heel blij dat we dit gewoon blijven doen iedere dag. En voelen ons dan ook fit en sterk. Zowel mentaal als fysiek.

Maar helaas wordt mijn 13km per dag als een echt prestatie aanzien door meer mensen als ik dacht. Door de regen fietsen is uiteraard wat minder. Maar in mijn 8 jaar als postbode heb ik toch maar zeer weinig in de regen gewerkt. Als je het in verhouding bekijkt tenminste.