Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ik stop ermee. - Forum Wereldfietser

Ik stop ermee.

Ik moet jullie iets vertellen. Ik houd nu ermee op met internationale fietstochten. Ik ben al 71 jaar en deze prachtige hobby deed ik maar liefst 53 jaar. Drie-en-vijftig jaar! De allereerste buitenlandse fietstocht gebeurde op 24 juli 1969. Mijn laatste fietstocht vond afgelopen week in België en Frankrijk plaats. Iets waar ik al drie jaar naar uitkeek. Ging niet door vanwege de kosten, toen kwam de corona en bij de derde poging werd ik in de trein ziek, terug naar huis. Mijn lichaam wordt minder sterk, soms fysieke ongemakken. Afgelopen juni werd ik getroffen door positieduizeligheid (BPPD). M’n hoofd trok sterk naar rechts. Bezoek aan de huisarts. Na wat oefeningen ging het beter.
Nog één keer proberen? Ik vertrok en het ging prima, maar het was me bijna zwaar, gemiddeld 55 km per dag met tussendoor een rustdag. Vaak moe. Terugkijkend naar de afgelopen 53 jaren, waar ik echt ontzettend veel heb meegemaakt, is het nu genoeg zo. Mijn bekende gele Giant is al bijna 20 jaar oud. Ik vind het ook moeilijk om m’n lieve vrouw alleen thuis te laten. 37 jaar getrouwd en nog steeds knetter op haar. Taak volbracht. In meer dan driehonderd jeugdherbergen overnacht. Het is wel genoeg zo.
Ik kan nog wel een dagtochtje of een korte reisje maken met één, misschien twee nachten maar niet ver van huis. Of samen met m’n vrouw kamperen.
Ik blijf nog wel lid van onze prachtige vereniging WF. Om die te steunen maar ook jullie leuke avonturen volgen. In mijn hart blijf ik een fietsliefhebber.
Onderstaande foto is van afgelopen 24 juli.

DSC03269.jpg
Wat jammer om dit te horen Martin. Maar het is wijs om naar je lichaam te luisteren en de rijke herinneringen te koesteren. Ik hoop in ieder geval dat je nog veel kan genieten van de kleine lokale tochtjes en het gezellig samenzijn met je vrouw. En vergeet hier niet af en toe te blijven posten! :-)
Jammer om te lezen, maar ja, dat punt bereiken we allemaal een keer, ben ik bang. :(

Dank voor je bijdragen tot nu toe. Ik hoop er nog veel te lezen!
Dat is jammer Martin. Je hebt het superlang gedaan en het is je manier van leven geworden. Het doet pijn om daar afscheid van te nemen. Maar zoals Aniphys zegt: geniet nu van je vrouw en wat wel nog kan. Sinds het alleen maar mooi weer is, is Nederland ook een fijn fietsland geworden. Dat scheelt een enerverende treinreis en de terugweg is ook gemakkelijker.
Je komt vast het en der wereldfietsers tegen!
Dappere keuze…Wereldfietser ben je ook wanneer het gaat om de wereld bij jou om de hoek 💪🏻
Spijtig te horen.

Misschien het eens op een e-bike proberen? Met dat soort daggemiddeldes en niet kamperen kun je het misschien nog een tijdje rekken?

En misschien wil mevrouw Van Doornik op een e-bike wel mee? :)
Martin, een wijs besluit, al kan het ook aan het gebrek aan conditie liggen omdat je de afgelopen jaren minder dan je gewoon was gefietst hebt. Ik merk dat zelf ook, en dan is langzaam opbouwen het enige wat rest, naast zorgen dat je het leuk blijft vinden.
Martin, met een e-bike kun je aan een tweede leven als fietser beginnen. Koop er een waarbij je zelf de mate van ondersteuning nauwkeurig kunt regelen. Zie mijn verhaal over de eerste ervaringen met een e-bike. Je moet als doorgewinterde fietser zeker een forse drempel over, maar maak eens een proefrit bij een goede dealer!
Ja joh het is niet anders. Je kan in ieder geval terug kijken. Je heb heel heel veel fotos gemaakt dus voor jou is het kijken en herinneren.
Of het mogelijk is om jouw conditie, (en ook die van mij), op te bouwen daar ben ik heel nieuwsgierig naar. Volgens mij moeten er veel parameters zijn omdat te laten lukken. Ergens knaagt er altijd iets (bij ons) om het zo wel goed te vinden. Waarom moet ik zo nodig.
peter de rijk schreef:
do 28 jul, 2022 13:13
Martin, met een e-bike kun je aan een tweede leven als fietser beginnen. Koop er een waarbij je zelf de mate van ondersteuning nauwkeurig kunt regelen. Zie mijn verhaal over de eerste ervaringen met een e-bike. Je moet als doorgewinterde fietser zeker een forse drempel over, maar maak eens een proefrit bij een goede dealer!
Heb ik me ook wel eens afgevraagd. Sommige mensen van mijn generatie praatten me dit aan. Mijn vrouw heeft een nieuwe e-bike, maar voor mij als echte fietser voelt dat een beetje "nep" aan, ik geloof nog steeds in verplaatsen per spierkracht. Bovendien is het een duur ding.
Weloverwogen beslissing en mooi verwoord. Beter bewust op jouw manier dan die mensen die er jaren later achter komen: hè, waarom heb ik toen en toen eigenlijk mijn laatste fietsreis gemaakt.


Over je gezondheid; houd long covid ergens in je achterhoofd. Ik sprak van de week een kennis (huisarts) en we hadden het er toevallig over; onverklaarbare vermoeidheid, spierpijn, kortademigheid, traag herstel, hoofdpijn en duizelingen zijn veelvoorkomend (en nog een waslijst aan mogelijke klachten). Praat er misschien eens over met huisarts of fysiotherapeut. Je bent nog jong :D
Ik herken de struggle, het dilemma maar dat staat reizen niet in de weg.
Ik ben nu 74 en werd 4 jaar geleden ook uit het niets geconfronteerd met mijn "kwetsbaarheid".
Soms zijn meerdaagse fietstochten geen optie. Dan maar met de auto met tent of caravan.
En als je er dan toch toe in staat bent doe het dan op een aangepast tempo.
Ga niet te ver van huis zodat je altijd binnen 1 dag thuis kunt zijn b.v. met de trein of dat ze je kunnen ophalen.
Zonder fiets houdt genieten niet op. Oké, het doet soms pijn zonder fiets maar er zijn alternatieven te over.
Deze week had ik nog het fotoboek in handen van onze reis naar Noorwegen 2014 met auto en een Karsten oppomptent.
7000 km v.v. naar de Lofoten en duizenden foto's. Een reis om nooit te vergeten. En ja, kwamen we fietsers tegen dan ging mijn hart weer open. En dan onze Passentocht in 2017 naar Duitsland, Italië en Oostenrijk in hotels. Prachtige wandelingen gemaakt. En nadien elk jaar 3 vakanties in eigen land van Friesland tot Limburg en Overijssel tot Zeeland.
Mijn vrouw heeft sinds 2016 een E-bike anders hadden we nu ook stil gestaan.
Fietsies mee en prachtige dagtochten gemaakt. U komt ze misschien wel eens tegen op het forum.
Gelukkig ben ik nog in staat meerdaagse tochten te fietsen ook met m'n tentje maar op een aangepast niveau.
Zeker belangrijk is daartoe de conditie op peil te houden.
Daar voor fiets ik het hele jaar door elke week 3 a 4 keer een tocht van 50a 60 km. op de racefiets.
Zeggen "ïk stop er mee" is zo definitief. Gewoon doorgaan maar anders.
Kop op Martin
Martin E. van Doornik schreef:
do 28 jul, 2022 13:38
Heb ik me ook wel eens afgevraagd. Sommige mensen van mijn generatie praatten me dit aan. Mijn vrouw heeft een nieuwe e-bike, maar voor mij als echte fietser voelt dat een beetje "nep" aan, ik geloof nog steeds in verplaatsen per spierkracht. Bovendien is het een duur ding.
Beste Martin,
Ik ben van jouw generatie en loop er ook een beetje tegenaan te hikken.
Zolang het goed gaat blijf ik er op uit trekken met de trapfiets.

Ondanks je schroom wil ik je de elektrische fiets van harte aanbevelen. (lees: aanpraten)
In de bergen stond ik een paar jaar geleden met een man van 80 te praten en hij vertelde vol enthousiasme dat hij er nog steeds op uit trekt, dankzij de elektrische fiets.
Daarnaast weet je als geen ander hoe je fiets en trein kunt combineren.

Ik ben zelf ook enthousiast over mijn elektrische fiets. Op dit moment gebruik ik het alleen in de winter en als het flink regent of als ik ergens snel wil wezen.(ik heb zo'n snelle) Niet bezweet en droog naar iedere bestemming.

Mijn advies:
Koop een elektrische fiets en blijf er op uit trekken.
Je hebt sowieso minstens een half jaar tijd om er over na te denken gezien de levertijden van dit moment.
Bestellen is geen probleem. Als je het van te voren afspreekt met je fietsenmaker dan kan je de fiets altijd afbestellen want er zijn genoeg liefhebbers aan wie de fietsenmaker jouw bestelde fiets kan verkopen.
DSC03388.jpg
Ik heb zojuist de vlag van Frankrijk op m'n fietsframe geschilderd, daar op de zadelbuis net boven het grijze fabrieksplaatje. Deze fiets heeft dus totaal twaalf landen "gezien".
Grandonneur schreef:
do 28 jul, 2022 13:54
Over je gezondheid; houd long covid ergens in je achterhoofd. Ik sprak van de week een kennis (huisarts) en we hadden het er toevallig over; onverklaarbare vermoeidheid, spierpijn, kortademigheid, traag herstel, hoofdpijn en duizelingen zijn veelvoorkomend (en nog een waslijst aan mogelijke klachten). Praat er misschien eens over met huisarts of fysiotherapeut. Je bent nog jong :D
Ik ben de hele coronaperiode helemaal negatief gebleven (en meerdere malen getest).
Martin E. van Doornik schreef:
do 28 jul, 2022 14:51
DSC03388.jpg
Ik heb zojuist de vlag van Frankrijk op m'n fietsframe geschilderd, daar op de zadelbuis net boven het grijze fabrieksplaatje. Deze fiets heeft dus totaal twaalf landen "gezien".
Martin laat je fiets vooral staan (of ga er mee fietsen) en leg deze niet met de blauwe kant van de vlag naar boven neer alsjeblieft.
Ik lees wel veel ongevraagde adviezen.
tja bij momenten in het leven van belang dan doen mensen dat. Geboorte, verjaardag, huwelijk, nieuwe baan, verhuizing, en nu dus ook Martin die stopt met meerdaags fietsen in het buitenland.

Met de beste intenties, moet je maar denken.
Jammer Martin. Ik ken je niet persoonlijk maar ik lees met regelmaat jouw berichtjes op dit forum. Daar straalt een stuk enthousiaste vanuit daar zeg je u tegen. Ga daar in ieder geval meer door.

Ondanks je besluit: blijf genieten!
Hé Martin,
Sterkte met je beslissing ……lijkt me erg moeilijke tijd als fietsen niet meer gaat zoals het ooit was….
Gr ej