Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ik stop ermee. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ik stop ermee.

Dag Martin,

Hoewel ik inmiddels al een hele tijd niet meer actief ben op het forum, lees ik nog wel af en toe een topic die mijn aandacht trekt.

Dit trok natuurlijk meteen mijn aandacht!

Mijn respect voor je verstandige besluit. Ik neem aan dat je wel blijft fietsen, maar dan geen meerdaagse tochten onderneemt.
Ik wens je een fijne tijd met je vrouw, voor wie je nu wellicht meer tijd zult hebben, ik wens je nog vele gezonde fietskilometers die binnen je bereik liggen en bovenal wens ik je veel gezondheid toe.

Daarnaast hoop ik dat je nog lang op het forum actief blijft, want jouw bijdragen lees ik vaak met veel plezier (en bewondering voor je gedetailleerde en uitgebreide geheugen).

Een hartelijke groet vanuit Chamonix (mijn huidige vakantiebestemming na een deel van de Veloroute du Soleil met de hondenaanhanger gefietst te hebben).

Salut,
Edwin*
ej groningen schreef:
do 28 jul, 2022 18:13
Hé Martin,
Sterkte met je beslissing ……lijkt me erg moeilijke tijd als fietsen niet meer gaat zoals het ooit was….
Gr ej
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik me zwak en ziek voel. Ik ben nog wel tot veel dingen in staat. Thuis klussen. Mijn molen in Kolham bijvoorbeeld, dat is acht verdiepingen traplopen. Maar waar ik vroeger, omstreeks 1980, met gemak wel de tweehonderd kilometer per dag haalde, nu worden de afstanden steeds korter.
Paar jaar geleden fietste ik naar Stavoren. Tegen de kerktoren van Hindeloopen aanleunend voelde ik hevige hartkloppingen en ging zitten. Koud water van een restaurant, wat uitrusten en voorzichtig weer verder. Dus moet ik vaker naar m'n lichaam luisteren en niet zomaar enthousiast, zwierig op het zadel springen.
Met gemak 200km 😎
Respect
Molen in Kolham, ben ik laatst nog langs gefietst !
Als ik eens in de buurt ben zwaai ik wel ff…

En ik bedoel ook niet te zeggen dat je niks meer kan natuurlijk….

Gr ej
Martin, ook ik ken je niet persoonlijk maar als ik even twee enigszins tegenstrijdige dingen mag zeggen: respect voor je beslissing; en: stop er nog niet mee! Een e-fiets lijkt me een goed idee. Een beetje elektrische ondersteuning heb je intussen wel verdiend.
Ik lees je verhalen altijd met veel plezier en vind ze stimulerend. Vandaag dacht ik nog: ik moet toch ook eens naar Ninove fietsen - hoewel dat een stad is die me tot nu toe volledig koud liet. Ik wed dat je me zin kunt geven om naar Molenbeersel of zo te rijden.
Hi Martin, zo gaan helaas die dingen. Ik merk ook dat het minder wordt, ik kreeg een paar jaar geleden problemen met mijn hart. Gelukkig gaat het nu wel weer en heb ik een maand geleden nog een leuk rondje in Nederland en Duitsland gefietst. Ik merk wel dat de afstanden die ik gemakkelijk kan fietsen korter zijn geworden.

Inderdaad, doe wat je kan en probeer er nog van te genieten.
derdekeer schreef:
do 28 jul, 2022 20:24
Vandaag dacht ik nog: ik moet toch ook eens naar Ninove fietsen - hoewel dat een stad is die me tot nu toe volledig koud liet.
Het was mijn bedoeling om de nabij gelegen molen van Denderwindeke te bekijken. Heel aparte kap.
DSC03055-bew.jpg
En nu tijd voor iets anders.

Ik kan alleen maar dromen van zo'n fietservaring. Zoals je je tekst schrijft lijk je me iemand die al met iets anders bezig was nog voordat je je beslissing nam.

Hopelijk blijf je nog altijd jouw ongekende ervaring delen op dit forum.

Fietser zoals jij zijn er steeds minder. Een 20 jaar oude giant. Dat is nog op een echte fiets fietsen. Mijn giant is ongeveer 30 jaar oud. Dat zegt natuurlijk niets over de fiets. Maar ik ga tijdens mijn vakantie wel onverwachts terug denken aan dit topic als ik naar beneden kijk en mijn fiets zie.


Ik vind enorm facinerend hoe de generaties in elkaar over lopen. En vooral ook hoe ongelofelijk anders onze levenservaringen zijn. Wat voor jou zoveel jaar geleden simpelweg moeilijk en lastig was is voor mijn generatie een peulenschil door de veranderingen in materiaal en technologie. Dat maakt jou verhaal alleen maar fasinerender. Jij kunt verhalen vertellen die ik nooit zal meemaken.

Vakantie in eigen land of zelfs gemeente is ook vakantie. Lekker genieten dus.
Hoi Martin, wat vervelend om tegen lichamelijke ongemakken aan te lopen. Ouder worden lijkt me niet altijd makkelijk. Maarrr… ik geloof dat ik in 2016 ook al eens een bericht van je las dat je nu echt ging stoppen met fietsen. Misschien nog eens een tochtje ?
Aart. schreef:
vr 29 jul, 2022 22:49
Hoi Martin, wat vervelend om tegen lichamelijke ongemakken aan te lopen. Ouder worden lijkt me niet altijd makkelijk. Maarrr… ik geloof dat ik in 2016 ook al eens een bericht van je las dat je nu echt ging stoppen met fietsen. Misschien nog eens een tochtje ?
Dat deed ik eigenlijk uit boosheid over m'n mislukte fietstocht in Oostenrijk, waar ik nog spijt van heb. Maar nu is het echt.
De laatste week kreeg ik pijn in m'n linker knie. De knieschijf kraakt af en toe. Oppassen dat ik niet bij een verkeerde beweging m'n linkerbeen naar achteren toe scharnier, inplaats van naar voren, zo ver gaat het bijna. Ik kan nog wel klussen en zo maar nu met wat meer moeite.
Ook ik word een jaartje ouder (bijna 70), maar blijven bewegen is toch wel belangrijk. Ik fiets nog veel, al zijn de afstanden geringer en is de bagage lichter. Een paar maanden geleden ben ik begonnen met senioren fitness bij een lokale fysiotherapiepraktijk, en dat bevalt me heel goed. Het is een goede manier om alle spiergroepen te trainen. De groep is maximaal zes deelnemers, en het gaat onder professionele begeleiding. Na eerdere sportschool ervaringen kan ik zeggen dat zulke begeleiding heel belangrijk is. In het begin had ik dagenlang spierpijn, maar nu nauwelijks nog. Kortom, het is nuttig en ik verwacht dat het ook voor een volgende fietsvakantie nuttig zal blijken. Ik wil iedereen aanmoedigen zo lang mogelijk zoveel mogelijk in beweging te blijven, al wordt het onvermijdelijk allemaal wat moeilijker.
Ik ben vandaag op m'n molen. Kan nog wel goed traplopen (8 verdiepingen hoog), natuurlijk niet meer zo kwiek als toen. In de wieken klimmen om zeilen voor te leggen, kruien aan de staart. Ik wil met deze andere hobby ook zo lang mogelijk volhouden.
Thuis doe ik ook het huishouden en klussen aan de nieuwe fietsenberging. Maar soms wel paracetamols slikken.
In februari aanstaande word ik 72.
ga serieus aan de slag met knie oefeningen.
youtube knie oefeningen.
Je spieren rondom de knie worden snel zwak en dit kun je alleen oplossen door veel oefenen. en alleen fietsen en wandelen helpt niet.
Het heeft bij mij veel baat gehad, ik heb geen knieklachten meer.
Tip: stop toch eens met die lange fietstochten. Dat is helemaal niet nodig om je fit te gaan voelen :wink:
Ik ben 72 jaar en neen, ik maak niet zoveel kilometers als toen ik pakweg 27 jaar jong was.
Het is heerlijk om 's morgens voor 07.00 uur op te staan, en een korte wandeling van maximaal 20 minuten te maken.
Het is nog lekker rustig op straat.
Je hoort al de natuur ontwaken. Dat is zo'n mooi moment van de dag. Stel dat dit afwezig bleef?
Dat je geen bijen zag. Of merel hoorde. Dat zou ik gaan missen!

Je stelde mij eens de vraag welke molen dat was in Alkmaar waar ik biologisch dynamische meel ophaalde.
Dat ws 't Roode Hert in Oudorp. In de jaren 70.

Mooi dat je nog het vak van molenaar kan beoefenen. Durf je nog steeds in de wieken te klauteren?
In mijn Jeu de Boules wijkgroepje komt af en toe een molenaar een balletje gooien. Hij komt uit Bemmel. En draait soms op de binnenstad molen De Kroon in Arnhem (Klarendal). Het is de laatste windkorenmolen die is overgebleven in Arnhem. Ik ken nog wel de Witte Molen (watermolen) die graan maalt bij Sonsbeekpark. Molens, je mag hopen dat ze nooit uit straatbeeld verdwijnen. Ze behoren wat mij betreft tot ons cultureel erfgoed.
En wat zouden we moeten zonder ons dagelijks brood?
Ik heb sinds kort weer de platte brood ontdekt. Nu de energieprijzen door plafond schieten best handig om terug te keren naar de oude methode van kort 'bakken' van plat brood/roti/naan enz. Aanrader.
joukon schreef:
di 03 jan, 2023 08:32
Tip: stop toch eens met die lange fietstochten. Dat is helemaal niet nodig …
‘Nodig’ zijn ze voor niemand. Desondanks zijn er mensen die de behoefte wél hebben, met allerlei verschillende motivatie. Leeftijd heeft daar weinig mee te maken.
@joukon: zo lang de benen nog willen en je nog geniet van langere tochten......

Jan
joukon schreef:
di 03 jan, 2023 08:32
Mooi dat je nog het vak van molenaar kan beoefenen. Durf je nog steeds in de wieken te klauteren?
Geen probleem, hier op 24 meter hoogte. Dat rood-witte ding is de baard van de molen.
DSCF0750.JPG
Grandonneur schreef:
di 03 jan, 2023 09:33
joukon schreef:
di 03 jan, 2023 08:32
Tip: stop toch eens met die lange fietstochten. Dat is helemaal niet nodig …
‘Nodig’ zijn ze voor niemand. Desondanks zijn er mensen die de behoefte wél hebben, met allerlei verschillende motivatie. Leeftijd heeft daar weinig mee te maken.
Niet nodig als je je fit wilt voelen. Uiteraard zijn er tal van anderen die behoefte voelen wel kilometers te maken.
Los van motivatie of leeftijd.
Helaas ik zal niet uitputtend kunnen vermijden dat iemand meent te moeten corrigeren :-)
Dan kan ik beter wegblijven van dit forum :twisted:
joukon schreef:
di 03 jan, 2023 13:23
Grandonneur schreef:
di 03 jan, 2023 09:33
joukon schreef:
di 03 jan, 2023 08:32
Tip: stop toch eens met die lange fietstochten. Dat is helemaal niet nodig …
Helaas ik zal niet uitputtend kunnen vermijden dat iemand meent te moeten corrigeren :-)
Dan kan ik beter wegblijven van dit forum :twisted:

Dat zou dan weer jammer zijn!

Jan