Additionally, paste this code immediately after the opening tag: (bak) olie, hoe mee te nemen? - Forum Wereldfietser

(bak) olie, hoe mee te nemen?

Wie heeft de gouden tip voor het mee brengen van olie? ...... Voor het koken bedoel ik dan :-) Wij houden van eten koken, en ondanks dat dat met 1 pannetje toch wat behelpen is doen we het toch met veel plezier. Een beetje olie in de pan voor het bakken van knoflook, groente, aardappels, is eigenlijk wel onmisbaar. Vorig jaar hadden we nogal de domme fout gemaakt om het flesje olie aan de vork vast te binden, hier was nog een plekje vrij. Je raadt het al, het is gaan lekken en de schijfremmen, blokken, zaten er compleet onder. Drama! Door het lekgevaar lijkt het ons ook niet fijn het in de tas mee te dragen. Na een tijdje lijkt zo'n dop toch niet meer goed te sluiten. Je kan hier natuurlijk wel weer een zak om doen... maar dat blijft toch gesmeer als het misgaat. Afgelopen maanden in Mexico hebben we dus geen olie mee gehad maar de maaltijden werden er dan toch wel een stuk saaier op, en calorie armer.
We gaan binnenkort (met bikepacking setup) weer op reis, naar Canada om aan de GD te beginnen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Nemen jullie olie mee op langere trips, en hoe? Tips zijn welkom :D
In een lenzenvloeistoffles, te koop bij elke drogist in diverse afmetingen. Of als die te klein zijn in een frisdrankpetfles. Op andere plaatsen te koop in diverse sterktes,
Ik neem olie altijd mee in een Nalgene flesje. Nooit lekkage gehad.
Ik had ooit Nalgene flesjes maar na een jaar of 15 bleken die te dematerialiseren en in je handen te verkruimelen. De lenzenvloeistofflesjes die ik heb zijn allemaal nog goed.
Bekent merk verkoopt in veel supermarkten kunststof flesjes olijfolie van volgens mij 250ml, die nemen we mee en stopen die of in de pan of een kopje waar hij recht op staat in een tas met spullen die vies mogen worden, nooit problemen gehad.
Wij gebruiken hier babyflessen met afsluitdop zoals die voor bewaren van gekolfde moedermelk verkocht worden. Heeft nog nooit gelekt, zit bij ons altijd in de fietstas met kookspullen, verkrijgbaar in verschillende maten (250 of 125ml), past prima in beker/mok die meegaat en neemt dan weinig extra ruimte in.
Leon schreef:
wo 29 jun, 2022 22:38
In een lenzenvloeistoffles, te koop bij elke drogist in diverse afmetingen. Of als die te klein zijn in een frisdrankpetfles. Op andere plaatsen te koop in diverse sterktes,
Misschien een stomme vraag, maar ik heb jou al vaker zien schrijven dat je lenzenvloeistofflesjes gebruikt; maar ik ben wel benieuwd welk merk dat is. De lenzenvloeistoffen die ik gebruik (en gebruikt heb) hebben flessen die niet zonder bruut geweld open kunnen (en daardoor niet meer bruikbaar zijn) :shock:
Google "olie flesje kunststof" 💡
Ik gebruik een leeg flesje waar frisdrank in gezeten heeft. Die van Coca-Cola zijn erg sterk, lekt niet, gratis...
gios schreef:
do 30 jun, 2022 08:18
Ik gebruik een leeg flesje waar frisdrank in gezeten heeft. Die van Coca-Cola zijn erg sterk, lekt niet, gratis...
Dat is nou net het flesje waar het bij ons mis ging, haha. Door het vele gebruik was de dop waarschijnlijk lam geworden en door het trillen van de fiets open gegaan. Nou moet ik zeggen dat dat ook wel tijdens ruige fietsweken gebeurd is. Dus ik kan me voorstellen dat het wel kan werken als je veel/meer op een verharde weg fietst.

Bedankt voor de reacties zover!
Ik heb een aantal jaren geleden een setje Nalgene flesjes gekocht en die zijn erg goed, al worden ze na een flink aantal jaren wel aangetast door olijfolie. Op tijd vervangen is dan het devies. Verder bewaar ik ze altijd in de (Trangia) pannenset, samen met een klein flesje afwasmiddel en een theedoek. Het past allemaal net in de Trangia 25. Bij mijn Trangia 27 voor solotochten moet het afwasmiddel buiten de pannetjes mee, maar dat gaat prima, en als het een keertje lekt is de ramp te overzien.
Polariteit schreef:
do 30 jun, 2022 07:08
Leon schreef:
wo 29 jun, 2022 22:38
In een lenzenvloeistoffles, te koop bij elke drogist in diverse afmetingen. Of als die te klein zijn in een frisdrankpetfles. Op andere plaatsen te koop in diverse sterktes,
Misschien een stomme vraag, maar ik heb jou al vaker zien schrijven dat je lenzenvloeistofflesjes gebruikt; maar ik ben wel benieuwd welk merk dat is. De lenzenvloeistoffen die ik gebruik (en gebruikt heb) hebben flessen die niet zonder bruut geweld open kunnen (en daardoor niet meer bruikbaar zijn) :shock:
Geen idee. Ik heb al meer dan 25 jaar geen contactlenzen meer. Kun je nagaan hoe oud die flesjes zijn.
Ze hebben schroefdoppen en daaronder een spits tuitje dat je er uit kunt trekken tbv schoonmaken.
Ik doe olijfolie, shampo, (af)wasmiddel e.d. altijd in kleine reisflesjes van 50 tot 100ml met schenktuitje.
IMG_20200831_221219742.jpg
voor olie zou je er twee mee kunnen nemen op wat langere ritten.
Flesjes gaan in een pan of een etui mee, lekken zal geen gevaar zijn.
Met die twee aan de rechterzijde zou het bij mij dus mis gaan.
Wij gebruiken de flesjes voor lensvloeistof van het Kruidvat.
https://www.kruidvat.be/nl/kruidvat-opt ... f/p/840848
Mr. Z schreef:
wo 29 jun, 2022 23:05
Bekent merk verkoopt in veel supermarkten kunststof flesjes olijfolie van volgens mij 250ml, die nemen we mee en stopen die of in de pan of een kopje waar hij recht op staat in een tas met spullen die vies mogen worden, nooit problemen gehad.
Zo doe ik het. Het flesje is stevig en sluit goed.
Voor alle zekerheid zitten mijn kookspullen in een plastic zak.
Wim schreef:
do 30 jun, 2022 09:12
Ik heb een aantal jaren geleden een setje Nalgene flesjes gekocht en die zijn erg goed, al worden ze na een flink aantal jaren wel aangetast door olijfolie. Op tijd vervangen is dan het devies. Verder bewaar ik ze altijd in de (Trangia) pannenset, samen met een klein flesje afwasmiddel en een theedoek. Het past allemaal net in de Trangia 25. Bij mijn Trangia 27 voor solotochten moet het afwasmiddel buiten de pannetjes mee, maar dat gaat prima, en als het een keertje lekt is de ramp te overzien.
Vreemd, hier geen probleem met de nalgene flesjes gekocht bij Zwerfkei. Zijn al meer dan 10 jaar oud
Asjemenou deze stond nog niet op mijn paklijst. Bedankt voor de reminder,
Hoe goed het flesje ook is, om iets met vloeistof doe ik altijd nog een plastic zakje, of 2 flinterdunne boterhamzakjes oid. Neemt geen volume in en weegt niets en geeft mij een rustig gevoel.
En ik maar denken dat het versnellingsbakolie was bij het zien van de topictitel...

DeFiets schreef:
zo 03 jul, 2022 22:51
Asjemenou deze stond nog niet op mijn paklijst. Bedankt voor de reminder,
Kijk maar uit, voor je het weet heb je straks een aanhanger nodig met al die goede ideeën van anderen ;)

Paklijst topic al gespot? Of staat je lijstje er zelrs al tussen? (-:

viewtopic.php?f=21&t=35033