Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Landelijke Dag van de Fietshelm 20 april 2022 - Forum Wereldfietser

Landelijke Dag van de Fietshelm 20 april 2022

137 berichten
ARTSEN ZEGGEN: BESCHERM JE KOP, ZET EEN HELM OP.

Tijdens deze dag worden door het gehele land activiteiten georganiseerd om fietsers meer bewust te maken van het belang van het verbeteren van de veiligheid op de fiets en het belang van de Fietshelm. De helm verkleint het risico op hersenletsel en kan bij een ongeluk veel leed voorkomen.

De Landelijke Dag van de Fietshelm is een initiatief Van Artsen voor Veilig Fietsen in samenwerking met het HersenStrijd fonds en de Hersenstichting. Een groot deel van de fietsers die door een verkeersongeval ernstig gewond raakt, of overlijdt, heeft hersenletsel. Het dragen van een helm vermindert de kans op hersenletsel met 60 procent en op dodelijk hersenletsel met 71 procent.

Hersenstrijd.org/dagvandefietshelm
Hersenstrijd.org/artsenvoorveiligfietsen
Alles leuk en aardig, maar pas als dat door degenen die er de oorzaak van zijn dat dat zou moeten (automobilisten en steeds zwaardere auto's) en daarnaast zelf het vaakst hoofdletsel hebben ga ik er zelf ook 1 dragen.
Nederlanders gaan op een gewone fiets echt geen helm dragen. Maar goed, hoeveel Nederlanders hebben tegenwoordig nog een gewone fiets. Misschien dat die opeens toch weer heel populair wordt als er op alle e-bikes een helmplicht komt. "Dan maar zelf trappen!"
_Peter_ schreef:
zo 03 apr, 2022 16:27
Alles leuk en aardig, maar pas als dat door degenen die er de oorzaak van zijn dat dat zou moeten (automobilisten en steeds zwaardere auto's) en daarnaast zelf het vaakst hoofdletsel hebben ga ik er zelf ook 1 dragen.
Geen idee wat je bedoelt 🤔
Ik maak zelf onderscheid in de situaties waar ik een helm nuttig acht; op de racefiets draag ik een helm, op de vakantiefiets/stadsfiets meestal niet. (behalve in Spanje waar hij verplicht is, en ook wel tijdens snellere afdalingen in heuvel- en bergachtig gebied)
De kans op vallen hangt naar mijn idee sterk af van de snelheid, al of niet in een groep fietsen, bekendheid met de weg, staat van het wegdek, gladheid/neerslag, slaaptekort/vermoeidheid, etc)
Op een fraaie zonnige dag, uitgerust pedalerend op mijn vakantiefiets draag ik dus liever geen helm maar een pet of hoed.

Overigens ben ik in het algemeen wel voor een dergelijke campagne aangezien er vast gezondheidswinst te behalen valt als meer mensen een helm dragen. Misschien is niet iedere (elektrische?) fietser van de risico's doordrongen.
Ik vraag me tegelijkertijd wel af hoe men altijd aan die precieze percentages komt die genoemd worden. Daar zet ik vraagtekens bij.
Ik draag onverhard fietsend een helm, met kampeerbagage fietsend een helm, op een tandem fietsend een helm en in het buitenland fietsend een helm.

Wat een ander doet moet hij/zij vooral zelf weten, tenzij dat bij mij achterop een tandem is. ;)

En ach, de laatste helmdiscussie hier op het forum was al best weer een tijdje geleden toch...?

(-:
Joris Flemming schreef: De kans op vallen hangt naar mijn idee sterk af van de snelheid
Je bedoelt waarschijnlijk hoge snelheid.
Mijn laatste 2 valpartijen waren bij snelheden van ongeveer 5 km/h.
1. Stuurfoutje in een lullig gootje.
2. Een gat in een graspad wat ik niet zag.
Dus uhh.
Mijn laatste 2 valpartijen waren bij snelheden van ongeveer 5 km/h.
Bij mij hetzelfde, ik fietste langzaam door een flink gat in het asfalt (ik lette even niet op) en viel hard op mijn hoofd. Ik was erg blij dat ik een helm op had, er zat een deuk in. En toch draag ik die helm alleen op de mtb, de racefiets en de vakantiefiets.
dunlop schreef: 1. Stuurfoutje in een lullig gootje.
2. Een gat in een graspad wat ik niet zag.
1. Schade? 1 bloederige elleboog, 1 bloederige knie.
2. Schade? 1 gekneusde rib.
Een helm helpt dius niet tegen alles.
Maar je weet maar nooit.
Ik draag altijd een helm. 1 keer niet. Toen fietste ik over een blikje en viel ik op mijn hoofd. Ik kwam pas 35 min later onder het bloed weer bij in het zh.

Uit een scan bleek dat ik geen hersenletsel had en mocht ik de andere dag weer naar huis.

Ik heb daarna 4 maanden last gehad, van wat artsen noemen, positieve draaiduizeligheids stoornis.
Ik had zo'n 25 jaar niet gefietst. (kinderen)
Op een mooie dag in april zette ik mijn helm op en pakte m'n ouwe Superia.
Ik was uitgelaten!
Eindelijk weer eens op de racefiets!
Wist ik veel dat er vierkante verhogingen in het wegdek waren aangebracht?
valpartij.png
Na de landing en de spoedarts zag het er zo uit.
De helm is direct de vuilnis in gegaan, want die had een flinke tik gehad.
De schaafwonden op knieën, benen, ellenbogen, handen en vooral de geschaafde vingertoppen deden me meer pijn dan de tik op mijn hoofd.
Een helm, doe maar wel.
Op de mtb en racefiets draag ik net als de meeste anderen altijd een helm.

Op de vakantiefiets draag ik sowieso een helm als ik met meerdere mensen samen fiets, als ik afdaal, en op drukke en gevaarlijke wegen.

De meest hachelijke situaties maak ik mee als ik in de stad fiets, en dan draag ik geen helm. Dat is nu ik erover nadenk best wel krom.
Eens met Bert en dunlop, hoor. Ik ben al meer gevallen met de fiets met lage dan met hoge snelheid. Omdat je dan minder aandachtig bent? Ik weet het niet.

Even terzijde. Gisteren vijf uur doorgebracht in de wachtzaal van spoedgevallen in een ziekenhuis. Niet voor mezelf, gelukkig. Ik heb tien mensen zien binnenkomen; de helft had een ongeval gehad bij het sporten.
"Sporten is gezond," zuchtte de dame achter de balie.
(Er was wel slechts één fietser bij.)
Begrijpelijk dat ze er een mening over hebben, maar neurologen, traumachirurgen etc zijn niet de juiste personen om aan te vragen of je een fietshelm op moet zetten.

Maar als je het ze dan tóch wilt vragen, wees dan consequent en vraag meteen ook ff of het een goed idee is om een trap, douche of keukentrapje in je huis te hebben.


En helmpjes uitdelen op basisscholen is natuurlijk ronduit achterbaks. Autolobbyclub ANWB die impliciet kinderen gaat lopen victimblamen.
Tot je kind een ongeluk overleeft dankzij een helm 😟
Was het niet Stalin die zei: "Eén dode helmloze fietser is een drama, een land met 15 miljoen helmloze fietsers, beschermd door wetgeving en infrastructuur, is een veilig, gezond en gelukkig fietsland."
Shrek schreef:Stalin
Gezien de huidige moordpartijen door het leger van een groot aanhanger van Stalin, vind ik dit een ronduit smakeloze opmerking.
Sorry, dat is niet de verwijzing die ik bedoelde te maken.
Shrek schreef:
zo 03 apr, 2022 21:06
Was het niet Stalin die zei: "Eén dode helmloze fietser is een drama, een land met 15 miljoen helmloze fietsers, beschermd door wetgeving en infrastructuur, is een veilig, gezond en gelukkig fietsland."
Waarom reageer je zo heftig? Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar in België is het dragen niet verplicht. De Belgische Fietsersbond is trouwens tegen een verplichting - maar raadt het dragen van een fietshelm wel aan voor "specifieke groepen zoals kinderen, ouderen en wielertoeristen".

Als wielertoerist die een keer gered is van een ernstige hoofdblessure door een helm, vind ik dat een zeer redelijk standpunt. Iedereen doet wat hij wil, maar iedereen mag zich afvragen of een helm misschien toch wel een goed idee zou zijn.

Dat is toch geen standpunt dat een verschroeiende controverse - met verwijzing naar Stalin! - verdient?
Allez amai, die dubbel verdraaide Stalin-quote was een garpje he.

En voor de goede orde: ik heb ook niks tegen het dragen van een fietshelm, ik doe het ook doorgaans.

Maar ik denk wel serieus dat de kracht van onze fietscultuur zit in het feit dat fietsen hier niet als gevaarlijke activiteit wordt gezien, maar als iets wat iedereen gewoon doet, in een infrastructuur die gericht is op de veiligheid van fietsers, en met wetgeving die de fietsers beschermt.

Maar als ik dan naar https://www.hersenstichting.nl/nieuws/e ... m-in-2022/ surf is het eerste wat ik zie een foto van basisschoolkinderen die een fietshelm krijgen opgezet, met op de achtergrond de vlag van een autolobbyorganisatie. Daar word ik wel pissig van ja.

Want onder het ogenschijnlijk onschuldige mom van 'wie kan er nu tégen veiligheid zijn??' zet je op die manier een frame neer waarin het normaal is dat zwakste verkeersdeelnemer zich moet wapenen voor hij fatsoenlijk de door auto's gedomineerde straat op kan. De volgende stap is dat het dus je eigen schuld is als je geen helm droeg op het moment dat je door een auto omver wordt gereden.

Check deze maar eens: https://decorrespondent.nl/hetrechtvandesnelste