Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Landelijke Dag van de Fietshelm 20 april 2022 - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Landelijke Dag van de Fietshelm 20 april 2022

137 berichten
Los kinbandje is een ding, maar waarom die camouflagekleuren.
Ze worden al snel aangezien voor een militair, wat het in sommige andere landen erg veel onveiliger maakt :lol:

Met mijn ervaringen met dagelijks kinderen op de fiets naar school brengen, vind ik het een nogal bespottelijke actie. Het gevaar komt eerst en vooral van veel te brede en hoge zware auto's en vrachtwagens die zich met veel te veel snelheid door smalle straatjes in een 30-gebied persen. Daar helpt geen helm tegen. B.v. een heropvoedingsproject voor automobilisten lijkt me veel meer zoden aan de dijk zetten, maar beter zou automatische snelheidsbeperking en zeer streng optreden tegen gevaarzetting zijn.

En ja, onze jongste had dagelijks een helm op toen hij nog erg onzeker en onhandig stuurde, en ja in de bergen op fietsvakantie gaat die helm ook altijd op.
KoertS schreef:
zo 03 apr, 2022 15:08
.....
De Landelijke Dag van de Fietshelm is een initiatief Van Artsen voor Veilig Fietsen in samenwerking met het HersenStrijd fonds en de Hersenstichting. ....
Een helm heeft nut. Dat staat buiten kijf.
Maar de toon in bovenstaande discussie wordt gezet door angst voor een helmplicht voor iedereen.

Er wordt gezegd dat veel hersenletsel had kunnen worden vermeden met een helm. Ongetwijfeld.
Maar waarom doen deze organisaties het voorkomen dat elke helm goed is.
Waarom doen ze geen onderzoek naar een alternatief voor het kinbandje dat bij 99.99% van de fietsers veel te los zit.

Op dit moment wordt de kwaliteit van een helm getest door hard op de bovenkant te slaan.
Ik ben vaak gevallen, maar nooit op die plek.
Ik val altijd op mijn slapen. Waar een helm geen enkele bescherming geeft.
Waarom hebben deze organisaties nooit uitgezocht wat voor soort bedekking, en welke bedekkingsgraad minimaal is vereist voor de effectiviteit van de helm.

Waarom worden alle vormen van hersenletsel bij elkaar in een statistiek gefrommeld.
In een ver verleden heeft de hersenstichting eens geschreven dat je 25 vormen van hersenletsel aan een val ( fiets, keukentrapje, stoeprand, enz ) kan overhouden.
Aan de ene kant van het spectrum stond de schedelbasisfractuur. Aan de andere kant de hersenschudding.
Er stond ook bij geschreven dat een harde helm je niet beschermt tegen een hersenschudding. Integendeel, stond er zelfs bij.
Een helm zoals de ribcap, of die airbaghelm, geven een veel betere bescherming tegen deze vorm van hersenletsel.
Een schedelbasisfractuur is ernstig.
Maar ik acht het risico op een hersenschudding groter.
eindgebruiker schreef:
di 05 apr, 2022 10:40
https://www.hersenstichting.nl/app/uplo ... efault.jpg

Twee vragen over wat er op deze foto gebeurt.

1. Wordt het gevoel van veiligheid hiermee:
- groter
- kleiner?
De ANWB heeft in ieder geval een stukje maatschappelijke betrokkenheid getoond naar de mensen toe. :roll:
Berichtje over de toename van het aantal ernstige fietsongelukken in NL, met o.a. de constatering dat het grootste deel van ongevallen met ernstig letsel eenzijdig is en het advies voor kwetsbare fietsers om een helm te dragen: https://nos.nl/l/2424819.
Helmplicht voor ebikes, snorfietsen, racefietsen, mountainbikes en jonge kinderen zou ik prima vinden. Of heel duidelijk communiceren dat bij een ongeval met deze fietsen zonder helm niet alle kosten vergoed worden. Laatst stukje MTB-en bij Berg en Dal en dan kom je zowaar nog mtb-ers zonder helm tegen.
Na ouderen (55+) ook tieners vaker gewond door e-bike. Kopt Trouw vandaag.
Veiligheid is meer doen dan een helmplicht voor bepaalde doelgroepen. Je wilt ook graag dat mensen wel blijven fietsen en bewegen omdat dit gezondheidswinst is. Die gezondheidswinst zou nog altijd groter zijn dan het gezondheidsverlies door risico's.

Als mensen hun e-fiets/scooter/snorfiets laten staan vanwege helmplicht dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Veel van die gewonden komen voor bij eenzijdig ongeval waarbij geen andere weggebruiker bij betrokken is.
joukon schreef:
di 12 apr, 2022 10:46
Na ouderen (55+) ook tieners vaker gewond door e-bike. Kopt Trouw vandaag.
Die tieners zullen wel wat vaker zitten te multitasken op een fiets...

Snapchat, Instagram, TikTok, WhatsApp...
Er geldt nu geen minimumleeftijd voor een ebike. Misschien moet die er toch maar komen. Het puberbrein staat niet bekend om goede risico-inschattingen.
ericplan schreef:
di 12 apr, 2022 11:03
Er geldt nu geen minimumleeftijd voor een ebike. Misschien moet die er toch maar komen. Het puberbrein staat niet bekend om goede risico-inschattingen.
Dat lijkt mij een beter plan dan een helmplicht.
Dan gaan de tieners weer meteen terug naar de benzinescooter. Zonder helm. Meestal 50 km/u. Niemand die er iets aan doet.

Het valt me inderdaad op dat tieners weel veel vaker met een smartphone in de hand fietsen dan toen het verbod daarop werd ingevoerd.
Leon schreef:
di 12 apr, 2022 11:22
Dan gaan de tieners weer meteen terug naar de benzinescooter. Zonder helm. Meestal 50 km/u. Niemand die er iets aan doet.
Toch lijkt er wel beweging te zijn in de wereld van die gemotoriseerde pleepotjes. In Amsterdam moeten de snorscooters al op de rijbaan rijden in plaats van op het fietspad meen ik.

Ook komt er toch een helmplicht aan voor die dingen met blauwe kentekenplaat?
Marjan schreef:
di 12 apr, 2022 11:06
ericplan schreef:
di 12 apr, 2022 11:03
Er geldt nu geen minimumleeftijd voor een ebike. Misschien moet die er toch maar komen. Het puberbrein staat niet bekend om goede risico-inschattingen.
Dat lijkt mij een beter plan dan een helmplicht.
Denk dat er gezien de cijfers minstens zo sterke redenen zijn om dan ook gelijk een maximumleeftijd in te voeren voor de ebike. Lijkt me niet een wenselijke richting, mogelijk wel: ondersteuning verlagen van 25 naar 20, maar belangrijker absoluutverbod op smartphonegebruik in het verkeer (dus ook niet handsfree), net als rijden zonder oortjes. Techniek kan daarbij heel goed helpen door de smartphone automatisch te vergrendelen bij verkeersdeelname (algoritmes kunnen vrij betrouwbaar vaststellen in wat voor vervoersmiddel je zit).

Is er eigenlijk een analyse gedaan in welke mate de stijging van aantal gewonden samenhangt met meer gemaakte fietskilometers?
blokdoorn schreef:
di 12 apr, 2022 12:00
Is er eigenlijk een analyse gedaan in welke mate de stijging van aantal gewonden samenhangt met meer gemaakte fietskilometers?
Tuurlijk wel. Maar dat is niet sexy in het nieuws.
blokdoorn schreef:
di 12 apr, 2022 12:00
... maar belangrijker absoluutverbod op smartphonegebruik in het verkeer (dus ook niet handsfree), net als rijden zonder oortjes. ...
Eens met het principe.

Maar... Heb je ook een haalbaar plan voor de handhaving? Wie gaat dat doen? Wat gaat dat kosten? Wat is de afweging tussen inzet van politie op handhaving van deze regels vs andere beleidsprioriteiten?
@blokdoorn

En aan welke maximum leeftijd denk je dan?
Nog een persoonlijke overpeinzing m.b.t. de fietshelm: als ik gedurende de winter fiets heb ik meestal een muts op tegen de kou. In de zomer bijna altijd een pet tegen verbranden van het gezicht. Moet daar ook nog een helm overheen dan wordt het een koddige vertoning. Soms kom ik fietsers tegen die een combinatie van helm en muts / pet ophebben, lijkt een beetje op stapelen van op zichzelf nuttige accessoires.
Ik heb de zonneklep van een pet vooraan de helm gemaakt. Zonder klep kwam er namelijk rechtstreeks zonlicht acter mijn (zonne)bril, wat ik hinderlijk vond en ook niet gezond is voor de ogen. Een fietsbril is dan een andere optie, maar die moet dan nog op sterkte en dan loop je dus met een sportbril op. Een klep met een klinknagel vastmaken vond ik handiger. Het is nog nooit iemand opgevallen.
blokdoorn schreef:
di 12 apr, 2022 12:00
mogelijk wel: ondersteuning verlagen van 25 naar 20, maar belangrijker absoluutverbod op smartphonegebruik in het verkeer
Ik heb er bij de fietstocht vanmiddag op gelet maar de typische doelgroep haalt zelfs op het vlakke geen 20 km/u met een e-bike hier. Dus dat idee baat niet. Bergaf baat het natuurlijk sowieso niet.

Een extra verbod op iets heeft natuurlijk geen zin zonder serieuze handhaving. Helmloze scooters mogen al eeuwen niet hard, maar iedereen weet wat de praktijk is.
Speeder300 schreef:
di 12 apr, 2022 18:24
... In de zomer bijna altijd een pet tegen verbranden van het gezicht. Moet daar ook nog een helm overheen dan wordt het een koddige vertoning. Soms kom ik fietsers tegen die een combinatie van helm en muts / pet ophebben, lijkt een beetje op stapelen van op zichzelf nuttige accessoires.
Ik heb een heel dun petje, ook onder mijn helm. Het boeit me sinds ik volwassen ben werkelijk geen reet wat anderen daarvan vinden. Als ze er last van hebben blijven ze maar binnen.