Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Landelijke Dag van de Fietshelm 20 april 2022 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Landelijke Dag van de Fietshelm 20 april 2022

137 berichten
Shrek schreef:
zo 03 apr, 2022 21:06
Was het niet Stalin die zei: "Eén dode helmloze fietser is een drama, een land met 15 miljoen helmloze fietsers, beschermd door wetgeving en infrastructuur, is een veilig, gezond en gelukkig fietsland."
Wat anderen schreven of zeiden.

Waarom, schreef Willem Frederik Hermans in 1983, wil het publiek zo nodig weten waarom een schrijver schrijft en vraagt het zich niet af waarom een wielrenner heel Frankrijk rondrijdt op een fiets, terwijl dat land toch over een dicht spoorwegnet beschikt? Dat was een goeie vraag van Hermans. Ik heb er lang over nagedacht, maar kwam er niet uit.

Die helmplicht is hierbij ook niet langer van toepassing.
Shrek schreef:
zo 03 apr, 2022 22:18
Allez amai, die dubbel verdraaide Stalin-quote was een garpje he.

En voor de goede orde: ik heb ook niks tegen het dragen van een fietshelm, ik doe het ook doorgaans.

Maar ik denk wel serieus dat de kracht van onze fietscultuur zit in het feit dat fietsen hier niet als gevaarlijke activiteit wordt gezien, maar als iets wat iedereen gewoon doet, in een infrastructuur die gericht is op de veiligheid van fietsers, en met wetgeving die de fietsers beschermt.

Maar als ik dan naar https://www.hersenstichting.nl/nieuws/e ... m-in-2022/ surf is het eerste wat ik zie een foto van basisschoolkinderen die een fietshelm krijgen opgezet, met op de achtergrond de vlag van een autolobbyorganisatie, dat word ik daar wel pissig van ja.

Want onder het ogenschijnlijk onschuldige mom van 'wie kan er nu tégen veiligheid zijn??' zet je op die manier een frame neer waarin de zwakste verkeersdeelnemer zich blijkbaar moet wapenen voor hij fatsoenlijk de door auto's gedomineerde straat op kan. De volgende stap is dat het dus je eigen schuld is als je geen helm droeg op het moment dat je door een auto omver wordt gereden.

Check deze maar eens: https://decorrespondent.nl/hetrechtvandesnelste
Precies dit!
+1
Deze discussie lijkt op corona. Je bent voor of er tegen.

Mijn stand punt is simpel: iedereen die wat aan zijn brein krijgt betaald daar een hoge prijs voor. Je leven kan ingrijpend veranderen.

Het risico dek ik af (zeker na mijn ongeval) met het dragen van een helm.
Shrek schreef:
zo 03 apr, 2022 22:18

Want onder het ogenschijnlijk onschuldige mom van 'wie kan er nu tégen veiligheid zijn??' zet je op die manier een frame neer waarin het normaal is dat zwakste verkeersdeelnemer zich moet wapenen voor hij fatsoenlijk de door auto's gedomineerde straat op kan. De volgende stap is dat het dus je eigen schuld is als je geen helm droeg op het moment dat je door een auto omver wordt gereden.
Nog twee zaken voor ik mij terugtrek uit deze discussie ...

1) Elke zichzelf respecterende organisatie van fietsers die ik ken, trapt net niet in de val die je hier schetst, ook al bevelen ze helmdracht aan voor specifieke groepen;
2) met één uitzondering hadden mijn valpartijen niks te maken met door auto's gedomineerde straten. Ik ben ooit zelfs gevallen doordat de fietser voor mij een fietstas verloor. Dat was op een weggetje waar geen auto's mogen komen ... Er bestaan best wel goede redenen om een fietshelm te dragen zonder dat er auto's in de buurt zijn. Niet dat je het moet doen, vanzelfsprekend.
derdekeer schreef:
zo 03 apr, 2022 22:55
1) Elke zichzelf respecterende organisatie van fietsers die ik ken, trapt net niet in de val die je hier schetst, ook al bevelen ze helmdracht aan voor specifieke groepen;.
De Fietsersbond heeft gelukkig een genuanceerd anti-helmplicht standpunt.

Maar de ANWB staat ondertussen mooi op de voorpagina omdat ze helmpjes uitdelen.

Van de een ben ik lid, en van de ander dus niet :wink:
Shrek schreef:
zo 03 apr, 2022 23:05
De Fietsersbond heeft gelukkig een genuanceerd anti-helmlicht standpunt.
Daarom heb ik mijn lidmaatschap eind 2021 opgezegd.
Ik drukte mij met betrekking tot de gereden snelheid onnauwkeurig uit: ik bedoel dat naar mijn idee bij hogere snelheden niet zozeer de kans op een val toeneemt als wel de gevolgen van een val.
Verder vraag ik mij af of een ieder hier ook op de stadsfiets een helm draagt. Dat zou dan consequent zijn. Ikzelf houd in dat soort situaties van het vrije gevoel van helmloos fietsen.
Ik droeg tot enkele jaren terug nooit een helm. Maar toen ik een SP kocht (voor 2x47 km ww-verkeer) moest ik eraan geloven. Een extra beschermende zelfs, met aparte certificering. En na een paar wisselingen (en twee valpartijen) heb ik er een gevonden die ik probleemloos draag, ook bij warm weer en grotere inspanning. Dun (buff)petje eronder. En toen vroeg ik mezelf af waarom alleen op de SP? Sindsdien draag ik de helm altijd ls ik ga fietsen.

Ik ben het ermee eens dat je dit niet moet gaan verplichten, en het er zeer mee eens dat je de kans op ongevallen er niet mee verkleint, er zijn zelfs onderzoekers die zeggen dat het dragen van een helm het gedrag van medeweggebruikers negatief kan beïnvloeden. Iets over een blonde pruik dragen, zoek maar op.

Maar ik denk wel dat de gevolgen van een ongeval / valpartij door het dragen van een helm in sommige situaties minder ernstig kunnen make. Daarom draag ik een helm. Ik denk ook dat het goed is om mensen op het evt nut te wijzen, zonder verplichtingen. En het uitdelen van helmen op een basisschool vind ik teveel van het goede. Begin mar eens met goede voorlichting aan automobilisten over het nut van afstand houden bij inhalen van fietsers enz.
Polling schreef:
ma 04 apr, 2022 07:14
goede voorlichting aan automobilisten
Het probleem met de autobrokkenpiloten is niet dat ze iets niet weten. Het is dat het hen niet interesseert wat er buiten hun bubbel gebeurt en als een stier op een rode lap reageren als het over de wet gaat, al dan niet onder invloed van middelen. Die groep bereik je niet met voorlichting.
Polling schreef:
ma 04 apr, 2022 07:14
er zijn zelfs onderzoekers die zeggen dat het dragen van een helm het gedrag van medeweggebruikers negatief kan beïnvloeden.

Begin maar eens met goede voorlichting aan automobilisten over het nut van afstand houden bij inhalen van fietsers enz.
Dat eerste betwijfel ik.

Met een helm op gedraag ik mij als verkeersdeelnemer minder veilig omdat ik door het geruis van de wind om mijn oren minder goed hoor.

In Duitsland draagt Jan en alleman een helm. (onverplicht)
Al eerder gezegd de auto moet terug naar zijn hok. Vanaf dat je geboren wordt is het pas op voor de auto, heb je die auto gezien, even wachten voor die auto.
Door de auto leer je je kinderen op de stoep fietsen. Zijn ze bij je uit beeld moet een ander ze weer leren niet op de stoep te fietsen.
Ze zitten lekker op hun dikke kont in de auto en bij de rotonde mag jij van je fiets afstappen. Hoewel ik we al iets van verbetering ervaren.

Enne, die helm in Duitsland dan ben ik toch blij dat ik in Nederland woon.

En ga nou niet beginnen over je eigen veiligheid dan zijn er nog wel een paar zaken die ons in de toekomst veel geld gaan kosten en die voorkomen kunnen worden als een mens wat meer discipline zou hebben.
Nederland is betrekkelijk uniek op de wereld met het bestaan van een grotendeels gescheiden infrastructuur voor fietsers en motorvoertuigen.
Dat is al een grote luxe, echter vergeleken met onze buurlanden mis ik de aandacht voor de elders algemeen gangbare 1,5m ruimte laten bij het passeren van een fietser.
In NL is het min of meer gebruikelijk dat een passerende auto rakelings langs rijdt.
Of dat ook erg gevaarlijk is valt te betwijfelen, maar vervelend is het wel, en het getuigt niet van veel gevoel voor fietsers.
Maar goed, dit gaat buiten het helm-verhaal om.
Als automobilist moet ik er nog steeds aan wennen dat veel mensen op een elektrische fiets rijden, de in jaren ingesleten inschatting van de snelheid van een fietser laat zich niet zomaar "overschrijven"; zie ik een rechtop-zittende fietser van gevorderde leeftijd, dan blijkt deze altijd aanzienlijk sneller te gaan dan ik inschatte. Tja, en dan moet je ze even snijden hè, bij het inhalen. :-)
Zelf rij ik veel met de fiets, motor en Mercedes Sprinter busje. Nu weet ik natuurlijk dat dit een fiets forum is en wat ik nu ga zeggen gevoelig ligt.

Als er een groep verkeersdeelnemers is die zich slecht aan de verkeersregels houden dan zijn het wat mij betreft fietsers. Zij hebben vaak lak aan alle regels, verkeer van rechts, stoplichten etc. Uiteraard vind ik het goed dat de kwetsbare verkeersdeelnemers qua regelgeving het beste beschermd worden, maar ik denk dat er nog veel winst is te behalen met het vaak onvoorspelbare gedrag van de fietser. Nu blijft het iedere keer een gok of een fietser wel of niet voorrang verleend of er toch nog even voorlangs schiet.
Ik - genoeg autogereden en ook veel in busjes, voordat de Spinters bestonden - kan helemaal volgen wat je zegt, behalve dat het volgens mij weinig zin heeft om niet-homogene groepen aan te streken als groep.
Tja, en afgezien van het gedrag van automobilisten is er ook nog de incidentie van eenzijdige fietsongelukken. Het lijkt erop dat die vooral zijn toegenomen sinds ouderen een Ebike hebben gekocht.
Poppink schreef:
ma 04 apr, 2022 09:50
Polling schreef:
ma 04 apr, 2022 07:14
er zijn zelfs onderzoekers die zeggen dat het dragen van een helm het gedrag van medeweggebruikers negatief kan beïnvloeden.

Begin maar eens met goede voorlichting aan automobilisten over het nut van afstand houden bij inhalen van fietsers enz.
Dat eerste betwijfel ik.
https://forum.wereldfietser.nl/viewtop ... 00#p176219
Met een helm op gedraag ik mij als verkeersdeelnemer minder veilig omdat ik door het geruis van de wind om mijn oren minder goed hoor.
Ik heb daartegen windblox (catears) aan de helmriempjes gemonteerd. Werkt prima.
In Duitsland draagt Jan en alleman een helm. (onverplicht)
Ik pleit ook niet voor verplichting.
Ik ben een groot voorstandster van verplichte fietshelmen in de huidige verkeerstijd. En kan de weerstand van (Wereld)fietsers, en zelfs Fietsersbond in verhouding tot het in NL geregistreerde hersenletsel bij -daarna vaak- exfietsers niet zo begrijpen. Aan autoriemen diende ook gewend te worden. Ik woonde 25 jaar geleden een half jaar in California met een 8jarig schoolgaand kind en kreeg toen ik aanvankelijk weigerde helmen te kopen en te dragen -op haar Hollands riep ik: wij hebben het fietsen uitgevonden, waar gaat dit over bij jullie Amerikanen? -het dreigement dat mijn kind dan zelfs uit de ouderlijke macht kon worden ontzet! Ik paste me aan, vooral voor het kind, het was een klein stadje en vergat thuis de helmen weer. Tot ik in Duitsland fietste en in Zwitserland en in Denemarken en in Spanje. En meer met hersenletsel van anderen in mijn omgeving(aangereden door auto,s , caravans, wielrenners en senioren op opgevoerde electrobikes of ongelukkig gevallen) te maken kreeg.
Ik vind het echt een goede ontwikkeling, de verplichte helm op de fiets. In het Chinese binnenland fietste ik ook temidden van langsscheurende vrachtwagens en bleef leven met helm, oranje wegwerkershesje en nog wat opvallende zaken op mijn fiets. (hoeft niet hier, zeiden Chinezen daar als ik vroeg naar een autoriem!)
Allemaal locale waarheden. Nederland is niet het meest progressieve, verantwoordelijke land in Europa, maar een verplichte helm langzamerhand in dit steeds wilder wordende fietsland zonder verkeersregels op de fietspaden, zou internationaal niet misstaan.
scorpio schreef:
ma 04 apr, 2022 12:23
Nu blijft het iedere keer een gok of een fietser wel of niet voorrang verleend of er toch nog even voorlangs schiet.
Dan weet je ook dat het best wat moeite kost om je met een fiets weer op gang te brengen. Je probeert dat te ontlopen en wellicht lukt het om de wielen te laten blijven draaien. Je weet staan je wielen stil val je om.
Wat is erop tegen om met je auto te stoppen of te laten voelen dat de fietser zijn gang kan gaan in plaats van ik heb een auto.
Wat mij betreft houden we het bij voorrang geven en nemen volgens de verkeersregels.
Inderdaad. Je kunt, zowel met fiets of auto, toch niet stoppen voor iedereen die geen (!) voorang heeft?

Ik rem wel als iemand hard aan komen rijdend voorrang dreigt te nemen terwijl hij dat niet heeft, maar niet zo hard dat ze voorlangs kunnen. Wel zo hard dat ik veilig ben, want dat is mijn eerste doel.