Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Water in Frankrijk - Forum Wereldfietser

Water in Frankrijk

Hoe is de waterkwaliteit in Frankrijk?
Ik kwam dit tegen:

Ook in Frankrijk is het water uit de kraan goed van kwaliteit. Zo niet (bijvoorbeeld op een camping), dan kan er bij de kraan een bordje met het opschrift "eau non potable" zijn aangebracht. Het water bevat wel veel chloor, maar flessenwater is goed verkrijgbaar.

In Spanje en Griekenland nam ik altijd mineraal water.
Wat is jullie ervaring?

Groeten,
Martin
Mijn ervaringen:
De tijd dat er op veel campings ondrinkbaar water uit de kraan kwam ligt ver achter ons. Ik ben er wel eens ziek van geweest, maar dat was in 1984. Dat was echt vervelend. overgeven, dokter, pillen, ook de andere 5 reisgenoten ziek, hele week vakantie naar de ***. Daarom weet ik het nog. Frankrijk is echter ook een eerstewereldland en sindsdien is er wel wat veranderd, mede omdat ze daar ook best goed met toeristen willen omspringen want dat is een belangrijke inkomstenbron.
Maar er zijn wel een paar opletpunten.
Het komt nog wel voor dat water niet drinkbaar is. Dat zijn vaak bronnetjes die niet (meer) betrouwbaar zijn. Het zijn ook vaak kraantjes die wel degelijk op de waterleiding aangesloten zijn maar te weinig gebruikt worden waardoor het water niet schoon is, of die met leidingmateriaal zijn aangesloten dat niet geschikt is voor drinkwater. Dat laatste merk je misschien niet. Chloor is dan nog het minst erge; daarom zit het er ook in.

Waar je als fietser wel op kunt letten is op situaties waarin je een van de weinige of misschien wel de eerste gast bent in dagen, weken of misschien wel in het hele seizoen. Het is me niet zelden gebeurd dat bij het opendraaien van de kraan in een verder keurig sanitairgebouw of hotelkamer et eerste water bruin van kleur is. Dat wil je dus niet drinken! De tactiek is dan om het water, zowel het warme als het koude, zo lang te laten lopen dat het helder is, dán te gaan douchen en par daarnaa water te tappen dat je wilt drinken.

Als in supermarkten de stapel flessenwater in vijfliterverpakkingen erg groot is dan is dat wel een veeg teken.
Kom toch al een jaar of vijftig in Frankrijk, maar nog nooit de behoefte gehad om een fles plat mineraalwater te kopen. Mocht de watervoorraad in je bidon opraken, dan zijn er altijd nog de kraantjes op de begraafplaatsen (tip van een forumlid) waar altijd wel goed water uitkomt. Ook in Frankrijk dekt men zich steeds meer in tegen claims. Dus meer bordjes Eau non-potable.
Die kraantjes van begraafplaatsen zijn dus van het type dat je misschien een tijdje moet laten lopen. Je weet niet of het water al een week vlak onder de grond warm ligt te zijn, of die nog aan loden leidingen zitten of misschien wel aan een kunststof slang. Of de plaatselijke loodgieter heeft wat aan elkaargesoldeerd met soldeer die niet voor drinkwater is. Je weet het niet, je weet zeker niet of de concentraties hoog zijn en je merkt dat waarschijnlijk ook niet, maar gunstig voor je is het zeker niet.
Overigens hoef je in Frankrijk met een beetje planning en voldoende bidons en/of flessen niet snel in nood te komen. Verder kan je meestal wel ergens water vragen, bijvoorbeeld in een bar. In Libië of Algerije is het een ander verhaal.
Willem, ik ben het niet met je eens wat betreft water vragen in een bar. Deze vraag wordt niet altijd gehonoreerd. Wanneer je eerst een drankje koopt, heb je heel grote kans op gratis water. Althans dat is mijn ruime Franse ervaring.
Volgens mij sluit mijn opmerking jouw advies niet uit. Ik bedoelde dat je in geval van nood in een bar water kunt vragen, als deze open is. En natuurlijk kan je dan (eerst) een drankje of iets te eten bestellen. C'est une situation gagnant-gagnant.
Dat was een van de reden waarom ik altijd rond Bourg d Ousans heb gefietst. Het water loopt daar in elk dorp als het ware uit de muur. Bijvoorbeeld Mount Ventoux heb ik van horen zeggen komt dat nauwelijks voor. Omdat daar geen sneeuw in de buurt is.
Mijn ervaring: Frankrijk is net als thuis, in Nederland, België,….

Drinkwater kan je tappen van de kraan, aan een fontein onderweg, kopen in winkels die je passeert, en even wat water vragen in een café of aan bewoners geeft vaak aanleiding tot een leuk praatje onderweg. Hier en daar zal er buiten wel eens een kraantje zijn waar geen drinkbaar water uitkomt, maar dan staat dat er meestal bij.

Kortom, echt niet iets om je zorgen over te maken.
Hetzelfde geldt toch eigenlijk voor zowat alle Europese landen. Vijftig jaar geleden moest je in zuid Italië nog oppassen, maar tegenwoordig echt niet meer. Frankrijk is een modern technologisch hoog ontwikkeld land met een effectief overheidsapparaat en een prima gezondheidszorg, al zal lang niet alles precies hetzelfde gedaan worden als bij ons. Ik heb er onbezorgd gewoond en gewerkt, en fiets er graag.
Het contrast met Rusland is niet gering: wij hadden in het najaar een tijdje een Russische studente te logeren omdat ze nog geen kamer had gevonden. Een van de eerste dingen die ze vroeg was waar ze water kon kopen. Toen ik wees op de kraan was ze erg verbaasd: "kun je dat drinken?"
WimB schreef:
za 22 jan, 2022 14:33
Dat was een van de reden waarom ik altijd rond Bourg d Ousans heb gefietst.
Zo heeft iedereen zijn eigen redenen om de Alpe d’Huez op te fietsen :D

Maar wat water betreft in Frankrijk: no worries. Tenzij er eau non potable staat.
Oké, we zijn niet allemaal wereld fietsers (ik ook niet).
Maar discussiëren over of het kraanwater in Frankrijk drinkwater is of niet... man, man.
Iemand stelt een vraag en krijgt van een boel mensen een behoorlijk hetzelfde antwoord.
Niet goed?
Flix schreef:
zo 23 jan, 2022 04:30
Oké, we zijn niet allemaal wereld fietsers (ik ook niet).
Maar discussiëren over of het kraanwater in Frankrijk drinkwater is of niet... man, man.
Ik ben al 3 keer in het ziekenhuis beland van europees drinkwater.
In Polen, Griekenland en Egypte
martinmack schreef:
zo 23 jan, 2022 09:53
Flix schreef:
zo 23 jan, 2022 04:30
Oké, we zijn niet allemaal wereld fietsers (ik ook niet).
Maar discussiëren over of het kraanwater in Frankrijk drinkwater is of niet... man, man.
Ik ben al 3 keer in het ziekenhuis beland van europees drinkwater.
In Polen, Griekenland en Egypte
Egypte ligt niet in Europa. Of had je Europees water meegenomen naar Egypte?
Als je twijfelt over de kwaliteit van kraantjeswater, en je bent al enkele keren ziek geweest van dat water, dan koop je toch flessen drinkwater in de winkel onderweg? Of je kookt of filtert het water?
Ik meet de mate van beschaving/ontwikkeling van een land of streek af aan de kwaliteit van het water dat uit de kraan komt.
In de meeste steden wereldwijd is het drinkwater niet te drinken vanwege de chloor.
Uitzonderingen zijn Amsterdam, Berlijn, Bern en noem er nog maar een stel op.

Zo kan je vanaf de fiets ook kijken hoe gehaast het leven is aan het aantal klokken in de openbare ruimte, de mate van regenval aan de aanwezigheid van dakgoten en zijn er veel meer zaken waaruit je het landschap om je heen kunt 'lezen'.
Daarom fiets ik zo graag.
Koud water krijg je bijna altijd. Bij bakkertje lopen ze even naar achteren en bij cafe’s houden ze hem altijd eerst even onder de biertap. :D :D

Bij begraafplaatsen laat ik het water altijd even doorlopen, maar het is altijd leidingwater. Maar ik haal het liever bij een woonhuis of een camping. Ook hiervoor geldt dat mensen je graag helpen. Ze zijn immers fiets minded.

In noord Frankrijk is het water uit dorpspompen in principe niet drinkbaar tenzij er een bordje ‘potable, bij staat. In midden Frankrijk is het soms onduidelijk, dus vraag ik het. In zuid Frankrijk is het altijd drinkbaar, tenzij er een bordje ‘non potable’ bij staat. Dit geld niet voor grote fonteinen, maar wel voor van die straaltjes water die de hele dag doorgaan.
Met een beetje basis Frans en je bidons in de lucht steken kom je al een heel eind:
  • remplir les bouteilles = de flessen bijvullen
  • de l'eau potable = drinkwater
Als je nog een 's'il vous plaît' toevoegt helpt de gemiddelde Fransman je met plezier verder. Ik heb nog nooit een 'non' als antwoord gekregen.
Zo krijg je telkens de kans om een kort gesprek voeren, de mensen zijn meestal erg nieuwsgierig wat de reisbestemming is.
Je mag je in elke streek aan een licht ander smaakje water verwachten, nu eens wat meer chloor, dan weer wat minder maar vrijwel steeds een stuk meer dan waar wij hier aan gewend zijn.
Ik heb ook meer dan eens aan apotheken een drinkwatermachine (met opties warm en koud water) zien staan.
[quote=martinmack post_id=412796
Ik ben al 3 keer in het ziekenhuis beland van europees drinkwater.
In Polen, Griekenland en Egypte
[/quote]

Iets met een ezel en een steen 😉

Maar zonder gekheid: 3x in het ziekenhuis hierdoor. Dat is niet niks 🤭