Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Water in Frankrijk - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Water in Frankrijk

Er zijn voor de twijfelgevallen tegenwoordig ook heel betaalbare, lichtgewicht filters te koop, zoals:

https://rampenrugzak.nl/product/sawyer- ... iter-water
https://www.careplus-shop.nl/Webwinkel- ... Green.html

https://travsl.nl/reviews/backpacken/waterfilter/

Deze werken vaak niet tegen chemische verontreiniging, maar wel tegen bacteriën, parasieten en de meeste virussen.

Renaat
"waterfilter" op dit forum:
search.php?keywords=Waterfilter&terms=a ... ubmit=Zoek

Wij hadden naar India en Peru een Steripen mee. In Frankrijk volstonden bidons kraanwater.
LHTJoost schreef:
za 22 jan, 2022 16:12
WimB schreef:
za 22 jan, 2022 14:33
Dat was een van de reden waarom ik altijd rond Bourg d Ousans heb gefietst.
Zo heeft iedereen zijn eigen redenen om de Alpe d’Huez op te fietsen :D
Niet helemaal en zeker niet alleen om de Alpe d'Huez. Ik weet hoe prettig het fietsen is in dat gebied. Op de camping, toerisenten in Bourg overal kom je mensen tegen met de zelfde afwijking. Volgens mij is het een van de weinige gebieden in Frankrijk waar je als fietser door automobilisten wordt geaccepteerd. Behalve de caravanners uit Engeland.
Het is daar altijd mooi weer. Het vlakke deel ligt op 700 m. Op die hoogte slaap je beter het koelt flink af. De volgende dag ben je weer uitgerust. En overal water uit de muur. Weet je de weg daar kom je op je fietstochten nooit zonder water te zitten.
Revanho schreef:
zo 23 jan, 2022 23:51
Er zijn voor de twijfelgevallen tegenwoordig ook heel betaalbare, lichtgewicht filters te koop, zoals:

https://rampenrugzak.nl/product/sawyer- ... iter-water
https://www.careplus-shop.nl/Webwinkel- ... Green.html

https://travsl.nl/reviews/backpacken/waterfilter/

Deze werken vaak niet tegen chemische verontreiniging, maar wel tegen bacteriën, parasieten en de meeste virussen.

Renaat


Dank :D

Iemand ervaring met deze filters of gelijkwaardig ?
https://rampenrugzak.nl/product/katadyn ... van-water/

Groeten
Martin
martinmack schreef:
ma 24 jan, 2022 18:56
Iemand ervaring met deze filters of gelijkwaardig ?
https://rampenrugzak.nl/product/katadyn ... van-water/
Deze link leidt naar een accessoire bij de Katadyne Pocket filter. Dat is een 'expeditie' waterfilter van het Zwitserse Katadyn waar mee je een heel regiment van water kan voorzien. Ik denk dat dit eenbeetje een overkill is voor een fietstocht in Frankrijk. De eerder genoemde Careplus en Sawyer filters (beide identiek) lijken me meer geschikt. Ze zijn extreem licht, goedkoop en doen wat ze moeten doen.
Iets anders dan of het kraanwater geschikt is voor consumptie is, of het ook lekker water is.
Ikzelf vind kraanwater in Frankrijk lang niet altijd lekker genoeg om in de bidons te hebben.
In Spanje is het nog erger; daar drink ik nooit water uit de kraan, het smaakt naar chloor. In dat land is het algemeen gebruikelijk om drinkwater te kopen in grotere verpakkingen.
Joris Flemming schreef:
ma 24 jan, 2022 19:19
Iets anders dan of het kraanwater geschikt is voor consumptie is, of het ook lekker water is.
Ikzelf vind kraanwater in Frankrijk lang niet altijd lekker genoeg om in de bidons te hebben.
Absoluut, ik drink ook minder als ik het niet lekker vind. 't Gaat dan hier wel eens de bidons in, maar bij de eerste de beste mogelijkheid er weer uit als er iets beters te vinden is (:

Maar ach, zo hou ik bijvoorbeeld ook niet van bidons met vaatwassersmaak, terwijl anderen dat ook prima te pruimen vinden ;)
Het scheelt ook veel uit welke bron het water afkomstig is. Het water uit de kraan hieronder, in de Vogezen, smaakte voortreffelijk (zie dit draadje). Tappunten als deze beschouw ik ook een stukje Frans cultureel erfgoed.

Afbeelding
Deze winter heel weinig van dit cultureel erfgoed gezien. De fonteinen worden ook gewoon afgezet bij vrieskou evenals de kerkhofkranen. Ook opvallend meer fonteinen met opschrift "Eau non potable".

Wat bars betreft denk ik dat de pas sanitaire wel eens de doodsteek kan worden van veel van die kleine Franse dorpscafés, in ieder geval was er vrijwel niets open. Waar ik mensen om water vroeg kreeg ik een paar keer een ongeopende fles mineraalwater toegestopt, schaamtelijk want die kan ik zelf ook kopen.
Het is, ter verdediging van het Franse kraanwater, ook inderdaad zo dat in de vaak bergachtige natuurgebieden het kraanwater fantastisch lekker kan zijn, zo herinner ik me nu nog het water van “Spa blauw”-kwaliteit dat in de buurt van St Pons de Thomières uit de campingkraan kwam. Hetzelfde geldt voor het water in de Cantal.
keesswart schreef:
ma 24 jan, 2022 23:35
Het scheelt ook veel uit welke bron het water afkomstig is. Het water uit de kraan hieronder, in de Vogezen, smaakte voortreffelijk ...
"Extreme eau potable", ha ha

Nou ik denk dat we nu alle smaken wel hebben gehad. Hieronder een wrap-up:
- Een enkeling is al in tenminste drie landen ziek geworden van leidingwater (dan heb je wel heel erg pech!).
- Gelukkig is Frankrijk een eerstewereldland met veilig drinkbaar leidingwater, ook op campings
- Als je tapt uit een leiding waar water lange tijd heeft stil gestaan kan je het water eerst even door laten lopen (dat geldt wereldwijd)
- Frans leidingwater kan in bepaalde gebieden wat naar chloor smaken. Sommige mensen vinden dat te vies (maar je gaat er dus niet van dood)
- In geval van nood kan je water vragen in een bar. Soms verwacht men dan dat je ook wat eten of drinken bestelt (=win/win!).
- In geval van nood kan je ook water bij particulieren vragen. Soms krijg je dan een nieuwe fles mineraalwater mee (=aardig!).
- In geval van dood door watertekort/-verontreiniging op fietsvakantie in Frankrijk heb je waarschijnlijk een primeur (maar kan je dat niet zelf navertellen).

Tijd voor een nieuw draadje 'Water in Italië'?
Ik mis nog een filter waarmee je wijn in water kunt veranderen ;-).
Nog even geduld. In een promotie pakket zit een reinigingsmiddel in de vorm van twee tabletten. Vul een spraybus/verstuiver van 750 ml warm water even schudden en poetsen maar.
Nu nog een tablet met een wijnsmaak. Alcohol vrij is behoorlijk in opkomst. Dit wordt een enorme stap voorwaarts. Minder gewicht aan vracht dus ook aan CO2 uitstoot. Minder glas of plastic vul maar in. Hoe groot moet een supermarkt nog zijn als alle producten met water als hoofdbestanddeel geen ruimte meer nodig hebben. Een mens is geniaal. :P
keesswart schreef:
di 25 jan, 2022 10:25
Ik mis nog een filter waarmee je wijn in water kunt veranderen ;-).
Doet me denken aan het verhaal van Bart van Loo in De Bourgondiërs. (kijk ook even naar zijn verhaal over Van Eyck)
Bart van Loo vertelt dat ze wijn dronken "coupe a l'eau", vermengd met water.
Dat nam ik als een gegeven aan.
Later leerde ik pas dat ze water dronken, aangevuld met wijn.
De reden is dat het water vaak vervuild was.
Door er wijn bij te schenken werd het water gedesinfecteerd.

De Bourgondiërs is te beluisteren op Spotify.
Poppink schreef:
di 25 jan, 2022 22:31
Later leerde ik pas dat ze water dronken, aangevuld met wijn.
De reden is dat het water vaak vervuild was.
Door er wijn bij te schenken werd het water gedesinfecteerd.
Dat zou fijn zijn als het een beetje werkte.
Leon schreef:
di 25 jan, 2022 22:58
Poppink schreef:
di 25 jan, 2022 22:31
Later leerde ik pas dat ze water dronken, aangevuld met wijn.
De reden is dat het water vaak vervuild was.
Door er wijn bij te schenken werd het water gedesinfecteerd.
Wie heeft je dat verteld? :D
Een oenoloog.
Poppink schreef:
di 25 jan, 2022 22:31
Later leerde ik pas dat ze water dronken, aangevuld met wijn.
De reden is dat het water vaak vervuild was.
Door er wijn bij te schenken werd het water gedesinfecteerd.
Mooi verhaal, maar wel erg twijfelachtig. Alcohol is in een voldoende hoge concentratie weliswaar ontsmettend, maar het alcoholgehalte van een water-wijn-oplossing gaat volgens mij echt niet voldoende zijn om de meeste van de problematische bacteriën, parasieten of virussen te doden.
Ik heb gelijk even gekeken.
Er staan wel hele verhalen over bier, maar niets over wijn.
Ik ga het navragen.