Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tesla schakelt spelletjes doen uit - Forum Wereldfietser

Tesla schakelt spelletjes doen uit

Een paar dagen geleden las ik dit bericht:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/24 ... nger-play/
"Autofabrikant Tesla zal zijn software updaten om te voorkomen dat bestuurders of passagiers videogames kunnen spelen op het interne systeem van de wagen terwijl het voertuig in beweging is."

Ja je leest het goed. Bestuurders kunnen in een Tesla spelletjes doen op het grote scherm tijdens het rijden.

Hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik er van schrik. Het is niet dat ik me er over verbaas dat mensen spelletjes gaan doen tijdens het rijden. Het aantal automobilisten dat ik vanaf mijn fiets gezien vanalles zie doen tijdens het rijden wat niets met autorjden te maken heeft is ontelbaar, en het is niet bepaald op stille weggetjes. Het is hier midden in het drukke winkelcentrum waar ook schoolkinderen fietsen en op de drukke stroomwegen in en rondom de stad.

Waar ik me meer over verbaas is dat Tesla de mogelijkheid heeft ingebouwd en nog meer dat de vele instanties die over voertuigveiligheid gaan tot nu toe kennelijk niet acuut aan de noodrem hebben getrokken tegen zo'n absurd idee.

Ik vind dat ook dat belanghebbenden meer samen zouden moeten optrekken tegen deze rare fratsen*. Fietsersorganisaties zoals De Wereldfietser zijn daarbij zeker belanghebbend want hoe vaak heb ik afgelopen jaar al in de krant gelezen dat er weer een fietser van het fietspad is gemaaid en overleden? De oorzaak is dan volgens de krant altijd onbekend. Ik heb daar mijn gedachten over.

Ondertussen heb ik gemerkt dat ik steeds meer fiets op wegen waar weinig of geen auto's komen of waar auto's op zich al op moeten letten om op de weg te blijven zoals onverharde en bochtige wegen. Ik hoop dat ik nooit aan de beurt kom als er weer een auto in de berm vliegt.

*: Daarom staat dit niet in het subforum Kletspraat.
Toch is dat schaakspel best leuk...
Screenshot_20211228-123530_Gallery.jpg
;)
Jurr schreef:
di 28 dec, 2021 12:38
Toch is dat schaakspel best leuk...
Screenshot_20211228-123530_Gallery.jpg
;)
Je wilt toch niet zeggen dat je dat echt doet tijdens het rijden hè?
Het is inderdaad erg vreemd dat er auto's geleverd worden waarbij je op een beeldscherm spelletjes kunt doen als de auto rijdt.
Maar ik verwacht dat het eerder de mobiele telefoon /smartphone is, die het grootste gevaar vormt. Daar is vooralsnog bijzonder weinig aan te doen helaas.
Het zorgt ervoor dat ik, lopend of fietsend, op de kleinere wegen altijd even achterom kijk als ik een auto hoor aankomen, om even na te gaan of de chauffeur oplet, iets wat je in een fractie van een seconde gezien hebt aan de positie op de weg en de koers van de wagen.
Leon schreef:
di 28 dec, 2021 12:45
Jurr schreef:
di 28 dec, 2021 12:38
Toch is dat schaakspel best leuk...
Screenshot_20211228-123530_Gallery.jpg
;)
Je wilt toch niet zeggen dat je dat echt doet tijdens het rijden hè?
Nee, dan steek je gewoon de open haard aan ;)
Screenshot_20211228-125916_WhatsApp.jpg
Joris Flemming schreef:
di 28 dec, 2021 12:49
Maar ik verwacht dat het eerder de mobiele telefoon /smartphone is, die het grootste gevaar vormt. Daar is vooralsnog bijzonder weinig aan te doen helaas.
Er zou een wet moeten komen die het mogelijk en verplicht zou maken het smartphonegedrag uit te lezen van de minuten rond een ongeval, onafhankelijk van of die smartphone snel weggegooid is uiteraard. Met de verkregen data zou daadwerkelijk iets gedaan moeten worden. Dat laatste schrijf ik er maar bij want anders vergeten ze dat ook weer.
.
Niet alleen autobestuurders, ik zie ook steeds vaker fietsers zwabberend op het fietspad rijden omdat ze bezig zijn met hun smartphone.
willem.m schreef:
di 28 dec, 2021 13:02
Aanname: Misschien omdat dit niet wordt gezien als het meest acute probleem als het gaat om veiligheid op de weg?
Je kunt jaren discussiëren welk probleem het meest acuut is. Daarbij zul je er achter komen dat ook het meest acute probleem op zich weer niet zo'n groot deel van alle problemen veroorzaakt.
Die discussie welk probleem met meest acuut is, leidt volgens mij alleen af van het werken naar oplossingen.
.
willem.m schreef:
di 28 dec, 2021 13:09
Leon schreef:
di 28 dec, 2021 13:00
Er zou een wet moeten komen die het mogelijk en verplicht zou maken het smartphonegedrag uit te lezen van de minuten rond een ongeval, onafhankelijk van of die smartphone snel weggegooid is uiteraard. Met de verkregen data zou daadwerkelijk iets gedaan moeten worden. Dat laatste schrijf ik er maar bij want anders vergeten ze dat ook weer.
Maar we hebben al zoveel wetten... Verder dacht ik dat jij privacy zo belangrijk vond.
Dat zijn twee veelgehoorde argumenten die volgens mij beiden niet valide zijn. Het is volgens mij niet correct om alles over één thema (privacy) te generaliseren en vervolgens dat als argument te gebruiken.
willem.m schreef:
di 28 dec, 2021 13:09
Maar als we alle relevante vragen tegelijk moeten laten onderzoeken, betalen we ons helemaal suf aan belasting...
Daarom zijn er mensen nodig die de zaak binnen redelijke termijn kunnen analyseren, beslissingen durven nemen en niet bang zijn om dan wat te gaan doen. Die zijn helaas op de voor dit onderwerp relevante plaatsen zeldzaam.
Men is al jaren bezig met andere dingen dan de verkeersveiligheid als men deelneemt aan het verkeer.

Of dat nu pratend is met de bijrijder in de auto, de medefietser in een peloton, of de geliefde waarmee men wandelend ongezien een weg oversteekt... en tegenwoordig na de mobiele telefoon met het telefoongesprek, het SMSje, het WhatsApp gesprek, de datingsite met swipen en de Zoom-meeting met collega's waarbij het beeld niet mag ontbreken

De moderne technologieën in auto's maken nevenactiviteiten tijdens het autorijden steeds makkelijker. De cruise control houdt automatisch afstand tot de voorganger, de camera's met de electronische stuurbekrachtiging zorgen ervoor dat de auto binnen de strepen van de weg kleurt, en de sensoren in het stuur en de bestuurdersstoel denken te kunnen detecteren dat er een bestuurder aanwezig is.

Nadeel is dat al dat soort systemen ook fouten kunnen maken. Auto's die op een meerbaans snelweg zonder voorliggers om niets vol in de remmen gaan, electronische stuuringrepen om je op de rijbaan te houden die je juist met je richtingaanwijzer aan wilt verlaten, en je laptop op de bijrijdersstoel waarbij de auto ervan overtuigd is dat het een klein kind zonder veiligheidsgordel om is, om zo even wat eigen ervaringen te delen.

En tsja, als die systemen fouten maken dan zul je maar net die ene fietser zijn die niet gezien wordt.... Gelukkig kunnen bij veel auto's dit soort 'hulp'systemen ook uit, al blijven er bij veel auto's er toch nog een hoop systemen over die niet uit te schakelen zijn.
.
Leon schreef:
di 28 dec, 2021 13:13
Dat is de bekende excuus-truus. Door alles over privacy op één hoop te gooien beweer je een argument te hebben.
Wat een felle en weinig respectvolle reactie. Kan het iets milder alsjeblieft?
Maar goed, ik begrijp dat mijn reacties niet op prijs worden gesteld, en zal het topic niet langer vervuilen.
Ik vind mijn reactie misschien ook wat fel maar toch helemaal inhoudelijk, niet persoonlijk.
Ik vond het aantal wetten dat er al zijn en mijn door jou veronderstelde persoonlijke mening gewoon geen goed argument.
Ik was me ook van geen kwaad bewust nadat jij had gezegd advocaat van de duivel te spelen; dat zie ik als een uitdaging!
willem.m schreef:
di 28 dec, 2021 13:09
Maar we hebben al zoveel wetten... Verder dacht ik dat jij privacy zo belangrijk vond.
Edit: Ik heb mijn gewraakte forumulering aangepast, zo mogelijk zonder de inhoud te veranderen. Duidelijker is het helaas niet geworden.
Gezien de enorme risico's voor fietsers en voetgangers zou de smartphone in een auto geheel uitgeschakeld moeten zijn. Uit onderzoek blijkt keer op keer dat afleiding ook bij handsfree enorm is en een grote factor bij verkeersongelukken. Het is bizar dat dit grote risico bijna als vanzelfsprekend geaccepteerd wordt, zeker in deze tijden.
blokdoorn schreef:
di 28 dec, 2021 17:29
Gezien de enorme risico's voor fietsers en voetgangers zou de smartphone in een auto geheel uitgeschakeld moeten zijn. Uit onderzoek blijkt keer op keer dat afleiding ook bij handsfree enorm is en een grote factor bij verkeersongelukken. Het is bizar dat dit grote risico bijna als vanzelfsprekend geaccepteerd wordt, zeker in deze tijden.
Leuk idee hoor, maar hoe zit in jouw plan dit dan met een bellende passagier in een auto? En wat als die passagier niet bellend is maar een onafgebroken spraakwaterval richting bestuurder? Mag er in auto's dan ook niet meer gesproken worden?

En mag er in de auto dan ook niet meer met de smartphone genavigeerd worden? En hoe zit dat dan op de fiets?
Het gevaar van gepruts aan je smartphone is denk ik wel genoeg aangetoond. Dat ook andere zaken gevaarlijk zijn maakt dat niet anders.
Leon schreef:
di 28 dec, 2021 17:56
Het gevaar van gepruts aan je smartphone is denk ik wel genoeg aangetoond.
Het vasthouden van een smartphone tijdens het besturen van zowel een auto als een fiets in het verkeer is dan ook verboden.

Om dat ding dan ook verplicht uitgeschakeld te moeten hebben in de auto zoals gesuggereerd in dit topic lijkt mij wel wat voor de ringweg rondom Utopia. Onhaalbaar en onrealistisch.
Misschien daarom dat ik met het idee kwam om smartphones na ongevallen uit te lezen. Dat is vast niet onmogelijk en kan verzekeringen (en verzekerden) veel geld schelen.