Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slapende handen - Forum Wereldfietser

Slapende handen

Ik rij nog niet zo lang regelmatig met de fiets, maar mijn ritten zitten tussen 20 en 80km.

Uiteraard had ik in het begin wat last met mijn achterste, maar dat is opgelost door wat meer te rijden, en het gebruik van een goede fietsbroek op de langere ritten.

Wat ik niet weg krijg zijn de slapende handen.
Aanvankelijk zat er een oma stuur op mijn fiets, met te veel backsweep.
Ik heb dit vervangen door een SQLab 302 wat een backsweep heeft van 16 graden.
Handgrepen zijn nu de Ergon GP1, die ik al een paar keer omhoog en omlaag gedraaid heb.

De hoogte van het stuur zit ongeveer ter hoogte van het zade, dus ik zit zeker niet volledig recht, wat dus wat druk op de polsen en handen geeft.

Elke zowat 10-15km moet ik stoppen om de handen even wat rust te gunnen, en daarna gaat het ook terug beter.
Iemand nog wat tips?
Heb je al op het forum gezocht? Er zijn de afgelopen jaren best veel topics over geweest.

Mijn bijdrage aan die topics in een notendop:
- Werk aan je core stabity
- Rij gevarieerde routes
- Rij sportief

Met andere woorden: voorkom dat je erg gaat leunen.
Aan je omschrijving te zien heb je nog geen bar-ends. Deze toevoegen geeft meer variatiemogelijkheden voor je handen tijdens het rijden.
En de afstelling van je zadel kan ook een hoop uitmaken, een halve cm naar voren of naar achteren veranderd de houding van je handen ook.
Of het stuur bijzagen, als je dat nog niet gedaan hebt, die 68cm van dat stuur kan leuk zijn op een 29er in de bossen, maar voor lange afstanden is dat veel te breed, naar mijn mening.
En natuurlijk een extra handpositie creëren met bar-ends, inner-bar-ends of een willekeurige andere manier, zodat je tijdens het fietsen kan wisselen van positie. Sommige fietsers vinden een ligstuur erg fijn, vooral met tegenwind, die kan je heel goedkoop op marktplaats vinden.
Ik denk dat je toch eerst naar de houding van de handen moet kijken. De kans is redelijk dat die nu tijdens het fietsen te geknikt is. Dat kan zowel in horizontale als verticale zin zijn. Wat dan de beste oplossing is moet daarna blijken. Dat kan aan een heleboel dingen liggen. Je kunt wel een oplossing aandragen in één zin, naar als je een mogelijk ander probleem dan niet oplost krijg je misschien een nog een vreemdere houdingen krijg je vervolgens andere problemen. Ik zou dus liefst een foto of zelfs filmpje zien van een fietsende Blackbelt.
Er zijn op internet veel tips te vinden en voorbeeldfoto's als je op tintelende handen fiets zoekt.
De brochure van ergotec is ook altijd een goed begin: https://www.ergotec.de/en/detail-1/the- ... ltant.html

Nog een link: https://www.orthopedieherentals.be/nl/s ... fiets/137/

Voorbeelden. Niet goed, gekniktte polsen:
Afbeelding

Niet goed, gestrekte armen:
Afbeelding
ErikB81 schreef:
ma 20 sep, 2021 10:35
En de afstelling van je zadel kan ook een hoop uitmaken, een halve cm naar voren of naar achteren veranderd de houding van je handen ook.
Of het stuur bijzagen, als je dat nog niet gedaan hebt, die 68cm van dat stuur kan leuk zijn op een 29er in de bossen, maar voor lange afstanden is dat veel te breed, naar mijn mening.
En natuurlijk een extra handpositie creëren met bar-ends, inner-bar-ends of een willekeurige andere manier, zodat je tijdens het fietsen kan wisselen van positie. Sommige fietsers vinden een ligstuur erg fijn, vooral met tegenwind, die kan je heel goedkoop op marktplaats vinden.
Dat is alvast een goede, stuur voelt breed aan. Hoe breed raden jullie aan?
schouderbreedte is een goed idee.
Die brede sturen zijn inderdaad een mogelijke oorzaak (ik had alleen op de tandem een breed min of meer recht stuur, maar zeker geen 68 cm), maar meestal is het een reeks van oorzaken. Ik zou inderdaad beginnen met de grepen flink meer naar binnen te schuiven zonder gelijk te gaan zagen. Handschoenen zijn meestal ook een deel van de oplossing. Bredere soepele banden op lagere spanning helpen ook, al was het maar om de fiets stabieler te maken zodat je minder hard gaat knijpen.
Zelf heb ik er soms ook even wat last van, maar dat trekt meestal wel weer weg. In mijn geval is een racestuur ook een deel van de oplossing, maar dat is in Nederland niet heel populair en ombouwen is duur.
Ik rij met 76cm stuurbreedte en 12 graden backsweep...

ErikB81 schreef:
ma 20 sep, 2021 10:35
[...] op een 29er [...]
...vaak in...

ErikB81 schreef:
ma 20 sep, 2021 10:35
[...] de bossen [...]
...maar ook...

ErikB81 schreef:
ma 20 sep, 2021 10:35
[...] lange afstanden [...]
...tot zelfs de 1000km off-road met bagage in 8 dagen van de DutchDivide. Sommigen ervaren het als...

ErikB81 schreef:
ma 20 sep, 2021 10:35
[...] veel te breed [...]
...maar mij bevalt het wel. Wel rijd ik met...

ErikB81 schreef:
ma 20 sep, 2021 10:35
[...] bar-ends [...]
...al is ook dat een persoonlijke keuze. Ook de stuurpen en de verdere geometrie van de fiets en het gebruiksdoel doen nog een duit in het zakje.

;)
Ik begrijp niet waarom iedereen met technische oplossingen aankomt. Fysieke gesteldheid en rijgedrag lijken me minstens zo belangrijk.
Wim schreef:
ma 20 sep, 2021 11:50
Die brede sturen zijn inderdaad een mogelijke oorzaak (ik had alleen op de tandem een breed min of meer recht stuur, maar zeker geen 68 cm), maar meestal is het een reeks van oorzaken. Ik zou inderdaad beginnen met de grepen flink meer naar binnen te schuiven zonder gelijk te gaan zagen. Handschoenen zijn meestal ook een deel van de oplossing. Bredere soepele banden op lagere spanning helpen ook, al was het maar om de fiets stabieler te maken zodat je minder hard gaat knijpen.
Zelf heb ik er soms ook even wat last van, maar dat trekt meestal wel weer weg. In mijn geval is een racestuur ook een deel van de oplossing, maar dat is in Nederland niet heel populair en ombouwen is duur.
Handschoenen gebruik ik in de winter.
Brede banden: Ik rij met 50mm op 3 Bar, fiets is stabiel en ik knijp zeker niet hard.

Misschien toch maar eens de zaag nemen...
Zaag? Je kunt rem- en handgrepen toch wat naar binnen plaatsen om te testen of het wat is voor je? Zagen kan altijd nog.
willem.m schreef:
ma 20 sep, 2021 12:16
Ik begrijp niet waarom iedereen met technische oplossingen aankomt. Fysieke gesteldheid en rijgedrag lijken me minstens zo belangrijk.
Als je handen slapen of tintelen zitten er zenuwen in de knel. Dat is een probleem dat in de hand/pols zit. Het zou mogelijk kunnen dat je dat kunt verhelpen door de handen actief anders te houden, maar meestal is er een oorzaak waarom de fietser de handen zo houdt.
Een technische oplossing ligt dan voor de hand, maar welke?
Zoals ik al zei zul je eerst de oorzaak moeten achterhalen. Dan kan iets banaals zijn, zoals een zadel dat te ver naar voren helt, maar er kunnen heel veel andere dingen fout zijn. Het kan inderdaad ook dat de fiets niet past bij het rijgedrag; als je bijvoorbeeld op een supersportieve wielrenfiets gaat zitten en je gaat urenlang langzaam fietsen dan gaat je lijf geheid pijn doen.

Zomaar oplossingen proberen kun je doen, maar bereid je voor op teleurstellingen. Je zou de eerste niet zijn die een nieuwe fiets koopt omdat de oude niet lekker zit, maar je geen idee hebt waarom. Sterker: half Marktplaats staat vol met die fietsen; het zijn de fijnste tweedehandsjes. :D
Leon schreef:
ma 20 sep, 2021 12:45
willem.m schreef:
ma 20 sep, 2021 12:16
Ik begrijp niet waarom iedereen met technische oplossingen aankomt. Fysieke gesteldheid en rijgedrag lijken me minstens zo belangrijk.
Als je handen slapen of tintelen zitten er zenuwen in de knel. Dat is een probleem dat in de hand/pols zit. Het zou mogelijk kunnen dat je dat kunt verhelpen door de handen actief anders te houden, maar meestal is er een oorzaak waarom de fietser de handen zo houdt.
Een technische oplossing ligt dan voor de hand, ...
Ik had ook last van slapende handen en tintelingen. Ik had al diverse technische dingen geprobeerd (krommer stuur, handvatten goed richten). En inderdaad moet je ervoor zorgen dat je je handen niet knikt, zowel links/rechts als onder/boven. Maar een probleem met de pols kan ook duiden op andere zaken, zoals slappe armen, een slappe rug en een slappe buik. Als je slap bent, dan kan je van alles gaan aanpassen op je fiets, maar dat lost niks op. Ja, je kunt dan je polsen ontlasten door heel erg rechtop gaan zitten en lekker op je kont gaan leunen, maar dan krijg je zadelpijn en vang je nog meer wind :roll:

Wat voor mij een eye-opener bleek was het werken aan de rompstabiliteit. Ik kwam erachter dat ik last kreeg van mijn polsen als ik te lang en eentonig en soms vermoeid op het stuur ging leunen. Vroeger kwam ik ermee weg, maar als je iets ouder wordt niet meer. Ik ging werken aan de buik, de rug, de armen en de handen. Dagelijks droge oefeningen, en meerdere keren per week op de roeitrainer. Ik probeer daarnaast de lange eentonige ritten wat te variëren. En dat helpt! Ik zit steviger op mijn fiets en heb minder snel last van slapende handen. En dat terwijl ik niets aan mijn set-up heb gedaan.

Nadeel van mijn advies is dat het opvolgen ervan moeite en discipline kost.
Wim schreef:
ma 20 sep, 2021 11:50

Handschoenen zijn meestal ook een deel van de oplossing.
Dat is niet mijn ervaring. Ik heb weinig last van tintelende handen, maar als het dan toch gebeurt, kan dat even goed met als zonder handschoenen zijn.
Bedankt voor de uitleg Willem.
Wat ik ervan herken, is dat ik pijntjes krijg als ik alleen maar fiets en niet wandel. Als ik beiden doe heb ik nergens last van. Lastig, want ik vind fietsen toch leuker, vooral in de zomer.
Al met al reden te meer om niet willekeurig aan je fiets te gaan sleutelen in de hoop dat het helpt.
Leon schreef:
ma 20 sep, 2021 12:45
willem.m schreef:
ma 20 sep, 2021 12:16
Ik begrijp niet waarom iedereen met technische oplossingen aankomt. Fysieke gesteldheid en rijgedrag lijken me minstens zo belangrijk.
Als je handen slapen of tintelen zitten er zenuwen in de knel. Dat is een probleem dat in de hand/pols zit. Het zou mogelijk kunnen dat je dat kunt verhelpen door de handen actief anders te houden, maar meestal is er een oorzaak waarom de fietser de handen zo houdt.
Een technische oplossing ligt dan voor de hand, maar welke?
Zoals ik al zei zul je eerst de oorzaak moeten achterhalen. Dan kan iets banaals zijn, zoals een zadel dat te ver naar voren helt, maar er kunnen heel veel andere dingen fout zijn. Het kan inderdaad ook dat de fiets niet past bij het rijgedrag; als je bijvoorbeeld op een supersportieve wielrenfiets gaat zitten en je gaat urenlang langzaam fietsen dan gaat je lijf geheid pijn doen.

Zomaar oplossingen proberen kun je doen, maar bereid je voor op teleurstellingen. Je zou de eerste niet zijn die een nieuwe fiets koopt omdat de oude niet lekker zit, maar je geen idee hebt waarom. Sterker: half Marktplaats staat vol met die fietsen; het zijn de fijnste tweedehandsjes. :D
Een nieuwe fiets is het laatste hoor.
Ik ga een paar tips proberen, en eventueel het stuur terug wat hoger zetten, dat is in 5 min gebeurd.
Ik wou graag wat dieper zitten om wat minder wind te vangen (met mijn 1,95m).
Herkenbaar. Ik kom van een racestuur waar ik het nooit had, fiets nu met een Denham bar met GP1 grips. Ringvinger en soms middelvinger gaan tintelen als ik niet oplet. En met opletten bedoel ik:

- Stuur iets hoger zetten zodat er minder gewicht op rust.
- Grips omhoog draaien, zodanig dat mijn handen een minder grote knik maken. De Ergons hebben grip zat, dus ik kan ze een behoorlijk eind bijdraaien zonder dat ik grip verlies.
- Vooraf meerdere fietshandschoenen proberen, met padding op andere plaatsen.

En tijdens het fietsen:
- Regelmatig stretch-oefeningen doen tijdens het fietsen. Pols draaien, vingers draaien, losschudden, m.a.w. alle gewrichten en zenuwen even opfrissen.
- Verschillende handposities hanteren. Onthouden bij welke handposities ik het sneller krijg en bij welke minder snel of niet.
- Soms met en soms zonder fietshandschoenen fietsen: afwisseling helpt
Blackbelt schreef:
ma 20 sep, 2021 08:58
Ik heb dit vervangen door een SQLab 302 wat een backsweep heeft van 16 graden.
Handgrepen zijn nu de Ergon GP1, die ik al een paar keer omhoog en omlaag gedraaid heb.
Bij een stuur met zoveel backsweep hoort volgens Ergon de GC1 greep.

Slapende handen hebben bij mij veel te maken met zadelhoogte, een halve centimeter meer of minder kan de oplossing zijn. (Ik heb een dropper post dus zit dikwijls wel wat te spelen tijdens een rit.)
bdr schreef:
ma 20 sep, 2021 18:16
Blackbelt schreef:
ma 20 sep, 2021 08:58
Ik heb dit vervangen door een SQLab 302 wat een backsweep heeft van 16 graden.
Handgrepen zijn nu de Ergon GP1, die ik al een paar keer omhoog en omlaag gedraaid heb.
Bij een stuur met zoveel backsweep hoort volgens Ergon de GC1 greep.

Slapende handen hebben bij mij veel te maken met zadelhoogte, een halve centimeter meer of minder kan de oplossing zijn. (Ik heb een dropper post dus zit dikwijls wel wat te spelen tijdens een rit.)
16 graden is toch echt weinig. Het originele stuur (oma stuur) was minstens 30 graden.