Slapende handen

Als je moet stoppen om de 10, 15 kilometer dan zit het heel erg fout.

Ligt het aan het stuur? Ik zou persoonlijk zo'n SQLab 302 voor geen geld van de wereld op een lange-afstandsfiets willen, maar stoppen om de 10, 15 kilometer? Dan lijkt me dat stuur niet de oorzaak.

Ik zou eerst en vooral naar de houding van de handen kijken en de plaats op het stuur. Handen op schouderbreedte vind ik persoonlijk een goed advies. Wat betreft die houding van de handen is advies geven moeilijk, maar krom je vingers en strek je arm. Dat bestaat er een soort "meest natuurlijke houding" van de hand die geen spanning zet op de pols. Het is geen slecht idee om die houding na te streven als je het stuur vast hebt, op z'n minst als startpunt.

Ook de houding van de armen is in mijn ervaring belangrijk. Rij je "met de ellebogen naar buiten"? Dat gaf vroeger bij mij op langere ritten problemen, meestal in de schouders en nek, maar ook in de handen.

En dan is er zoals al opgemerkt de algemene houding op de fiets. Als die fout is, stijgt het risico op handproblemen. Die houding hangt af van de stand van het zadel, de afstand tussen zadel en stuur en de hoogte van het stuur. De eerste twee parameters zijn - nog steeds in mijn ervaring - de belangrijkste.

Zoals Leon opmerkt, is er nog een derde factor: is je fiets afgesteld op het soort ritten dat je maakt? Ik kan op mijn racefiets 150 kilometer rijden zonder een centje pijn. En dan rijd ik met dezelfde fiets 50 kilometer met mijn vrouw met 18 km/u en krijg ik tintelende handen. Ik vermoed wel dat deze factor minder speelt in jouw geval.
Als je wilt weten wat de juiste hoek van het stuur is voor jouw handen, laat dan je handen slap/ontspannen naar beneden hangen of hou je armen eventueel iets naar voren.
Je ziet dan dat de denkbeeldige lijn tussen je vingers en de duim niet helemaal recht staat.
Er is een hoek tussen de rechte lijn voor je buik langs en de lijn links en rechts door je handen.
Die hoek benadert aardig wat voor jou de ideale hoek van het stuur moet zijn.
Poppink schreef:
di 21 sep, 2021 00:39
Als je wilt weten wat de juiste hoek van het stuur is voor jouw handen, laat dan je handen slap/ontspannen naar beneden hangen of hou je armen eventueel iets naar voren.
Dat lijkt me een soort wichelroede-onderzoek. Er komt uit wat je wilt dat er uit komt.
derdekeer schreef:
ma 20 sep, 2021 23:29
Als je moet stoppen om de 10, 15 kilometer dan zit het heel erg fout.
Inderdaad. Daar moet je echt wat aan doen.
Ik herhaal:
Leon schreef:
ma 20 sep, 2021 10:47
Dat kan aan een heleboel dingen liggen. Je kunt wel een oplossing aandragen in één zin, naar als je een mogelijk ander probleem dan niet oplost krijg je misschien een nog een vreemdere houdingen krijg je vervolgens andere problemen.
Het is wel jammer dat je niet bij je eigen al bestaande onderwerp over hetzelfde probleem bent doorgegaan.
Dittem: viewtopic.php?f=8&t=35866
Je hebt dus al heel wat afgesleuteld. :(
derdekeer schreef:
ma 20 sep, 2021 23:29
Als je moet stoppen om de 10, 15 kilometer dan zit het heel erg fout.

Ligt het aan het stuur? Ik zou persoonlijk zo'n SQLab 302 voor geen geld van de wereld op een lange-afstandsfiets willen, maar stoppen om de 10, 15 kilometer? Dan lijkt me dat stuur niet de oorzaak.

Ik zou eerst en vooral naar de houding van de handen kijken en de plaats op het stuur. Handen op schouderbreedte vind ik persoonlijk een goed advies. Wat betreft die houding van de handen is advies geven moeilijk, maar krom je vingers en strek je arm. Dat bestaat er een soort "meest natuurlijke houding" van de hand die geen spanning zet op de pols. Het is geen slecht idee om die houding na te streven als je het stuur vast hebt, op z'n minst als startpunt.

Ook de houding van de armen is in mijn ervaring belangrijk. Rij je "met de ellebogen naar buiten"? Dat gaf vroeger bij mij op langere ritten problemen, meestal in de schouders en nek, maar ook in de handen.

En dan is er zoals al opgemerkt de algemene houding op de fiets. Als die fout is, stijgt het risico op handproblemen. Die houding hangt af van de stand van het zadel, de afstand tussen zadel en stuur en de hoogte van het stuur. De eerste twee parameters zijn - nog steeds in mijn ervaring - de belangrijkste.

Zoals Leon opmerkt, is er nog een derde factor: is je fiets afgesteld op het soort ritten dat je maakt? Ik kan op mijn racefiets 150 kilometer rijden zonder een centje pijn. En dan rijd ik met dezelfde fiets 50 kilometer met mijn vrouw met 18 km/u en krijg ik tintelende handen. Ik vermoed wel dat deze factor minder speelt in jouw geval.
Goed punten:

Stuurhoek: als ik mijn handen op de handvatten leg, dan zitten de hand mooi in het verlengde van de arm. Mij lijkt de backsweep goed te zitten.

De indruk die ik zelf heb is dat er te veel druk komt op de buitenkant (zachte gedeelte onder de pink) van de handpalm.

Zoals eerder vermeld, zadel staat nagenoeg op stuurhoogte, en dus zit ik nogal voorover, en dat geeft dat er nogal wat gewicht op de armen/handen terecht komt.
Nu wil ik niet fietsen als een rechtopzittende bejaarde, maar wellicht lig ik net iets te plat voorover. Ik ga het stuur een beetje hoger en meer naar me toe zetten om de handen iets te ontlasten.
Blackbelt schreef:
di 21 sep, 2021 13:25
... Zoals eerder vermeld, zadel staat nagenoeg op stuurhoogte, en dus zit ik nogal voorover, en dat geeft dat er nogal wat gewicht op de armen/handen terecht komt. ...
Op gelijke hoogte (of het stuur een tikkeltje lager) lijkt me een goed uitgangspunt voor een redelijk sterke fietser die behoorlijk op de pedalen trapt. Ben resp. doe je dat niet, dan kan je misschien beter meer rechtop gaan zitten.

Dat brengt me bij de vragen:
- Rij je heel actief en gevarieerd, of liever rustig?
- Rij je op een gewone fiets of een ebike?
- Hoe sterk ben je in de romp en bovenarmen?
Blackbelt schreef:
di 21 sep, 2021 13:25
Zoals eerder vermeld, zadel staat nagenoeg op stuurhoogte, en dus zit ik nogal voorover,
Die redenatie klopt niet per se. Plaatje van mijn dagelijkse fiets ter illustratie:
DEA84C64-06A6-4A79-8C1B-9B82C93F85B1.jpeg
waarbij het stuur nagenoeg op zadelhoogte staat, maar ik niet voorover zit en er niet veel druk op mijn handen is. Rijdt heerlijk, wisten ze decennia geleden al (toen nog wel).

Waarom doet dat ertoe: volgens mij zetten volksstammen hun stuur hoger met het idee comfort te winnen, wordt alleen maar erger, ze hadden het stuur korter moeten hebben staan.
willem.m schreef:
di 21 sep, 2021 14:31
Blackbelt schreef:
di 21 sep, 2021 13:25
... Zoals eerder vermeld, zadel staat nagenoeg op stuurhoogte, en dus zit ik nogal voorover, en dat geeft dat er nogal wat gewicht op de armen/handen terecht komt. ...
Op gelijke hoogte (of het stuur een tikkeltje lager) lijkt me een goed uitgangspunt voor een redelijk sterke fietser die behoorlijk op de pedalen trapt. Ben resp. doe je dat niet, dan kan je misschien beter meer rechtop gaan zitten.

Dat brengt me bij de vragen:
- Rij je heel actief en gevarieerd, of liever rustig?
Als ik alleen rij, dan rij ik op de grens van mijn conditie, dus ik probeer net onder hijgen te blijven. Zweet loopt vlot. Ik rij dan op vlakke weg zonder veel tegenwind rond de 25-26 km/h zodat de motor van mijn ebike niet echt veel doet.
- Rij je op een gewone fiets of een ebike?
Ebike, enviolo, 50mm banden.
- Hoe sterk ben je in de romp en bovenarmen?
Niet atletisch…. Heb daar geen schaal voor helaas.
Wel kan ik zeggen dat mijn conditie verbeterd is sinds ik meer fiets, dat voel ik wel. Maar of ik nu 100,150 of 200Watt trap…. Geen idee.
Ik probeer te antwoorden hierboven.
Blackbelt schreef:
di 21 sep, 2021 13:25

Zoals eerder vermeld, zadel staat nagenoeg op stuurhoogte, en dus zit ik nogal voorover, en dat geeft dat er nogal wat gewicht op de armen/handen terecht komt.
Niet noodzakelijk.
Zowel op mijn trekkingfiets als op mijn racefiets staat het stuur lager dan het zadel maar ik heb niet het gevoel dat daardoor veel gewicht op mijn armen of handen terechtkomt. Veel gewicht = het zit elders fout in je zitpositie, als je het mij vraagt.
Wat me opvalt, is dat niemand denkt aan het carpale tunnelsyndroom.
Dat kan me nu ook niet meer opvallen hè?
Ik zou me er in kunnen verdiepen, maar ik neem aan dat jij het ons snel en duidelijk kunt uitleggen waarom je er aan denkt?
Verkeerd begrepen @Leon. ik ben niet helderziend. Ken de betrokkene niet. Mijn vrouw HAD het carpale tunnelsyndroom (twee kanten) en had tientallen jaren die beschreven klachten voordat ze enkele jaren geleden geopereerd werd. Destijds (jaren 80-90) werden operaties zelfs afgeraden: klein aantal positieve ervaringen. Operatietechniek is inmiddels gewijzigd.
Gezien het grote aantal mensen met die aandoening, vond ik het opvallend, dat niemand, ook TS niet, daaraan dacht.
Ik heb het dus maar even opgezocht. Als ik het goed begrijp is carpale tunnel syndroom datgene wat Blackbelt moet proberen te vermijden door snel maatregelen te nemen en niet met deze klachten moet door fietsen.
sjefke schreef:
di 21 sep, 2021 22:11
Wat me opvalt, is dat niemand denkt aan het carpale tunnelsyndroom.
Misschien omdat de vraagsteller geen klachten benoemt buitenom het fietsen en de klachten niet wijzen op problemen met de nervus medianus? (En misschien zijn alle tips wel bedoeld om compressie van de carpale tunnel te voorkomen maar noemt geen van de reageerders die specifieke term?)

Groetjes,

Carl
sjefke schreef:
di 21 sep, 2021 22:11
Wat me opvalt, is dat niemand denkt aan het carpale tunnelsyndroom.
Nee, het is zeker geen carpale tunnelsyndroom.
Dat heb ik al met een dokter besproken. Als ik stop met fietsen is de tinteling binnen 2 minuten weg.
Wat je zou kunnen proberen zijn een paar handschoenen van Specialized, type Grail. Filosofie hierachter is dat ze niet voorzien zijn van gel-kussentjes op plaatsen waar het toch al klemt, maar dat juist de holle ruimte in je handpalm wordt opgevuld om een evenrediger drukverdeling over de hand te verkrijgen. Een beetje hetzelfde idee als steunzolen voor de voeten; daar wordt ook de holle ruimte onder je voet aangevuld om een betere drukverdeling te krijgen.
Ik heb ze zelf vorige week gekocht, maar nog niet kunnen proberen op de fiets waar ik ze voor aangeschaft heb, waarschijnlijk ergens komende week.
Kom ik hierbij even terug op de handschoenen uit bovenstaande reactie: verdraaid, ze werken! Ik neem theorieën van producenten doorgaans met een blokje zout, maar ik heb net 40 km. gefietst met de Specialized Grail handschoenen, en nog slechts een hele lichte tinteling in de handen, die na een minuut of twee na het afstappen weg is. Ik gebruik ze op een trimfiets met smalle bandjes op 5 bar bandenspanning, en bovendien zat er ongeveer 6 km dijk bij met een wegdek waarbij de handen sowieso bij de polsen van de armen af trillen, dus dat is moeilijk testen, maar desondanks bleken ze een aanmerkelijke verbetering.

Voor eventuele belangstellenden: op de website van Specialized staat een fraaie handmaat-meting t.b.v. het bestellen, maar als je die aanhoudt en je bestelt de “juiste” maat dan passen er nét twee vingers in de handschoen, dus even “live” passen in de winkel lijkt me raadzaam.
1) Dit probleem heel serieus nemen want tintelende vingers kunnen tot zenuwschade leiden.

Ik heb er zelf ook mee gekampt en nu komt de zoektocht voor jou om een werkende oplossing te vinden. Ik kreeg ook tips om aan core stability te werken maar bij de neuroloog bleek gewoon dat ik de pech heb dat mijn zenuwen erg onder het oppervlakte liggen van de rug van mijn hand.

Wat niet hielp bij mij was een stuur met een grotere backsweep, stuur hoger, Roekl handschoentjes, de befaamde Ergon handvatten, etc.

Wat wel hielp: een paar jaar een ligfiets, daarna een andere fiets met betere geometrie, een Koga Denham stuur waar inner bar-ends opzitten voor goede afwisseling, ESI grips EXTRA chunky. Die eerder genoemde Spezialized Grail-handschoenen, zadel iets naar achteren zodat je niet het gevoel hebt dat je ervan afglijdt. Je zou ook kunnen kijken naar SQlab handvatten 702 of 710 als je een draaishifter hebt.

Ik heb er ook over geschreven op Kampeerwijzer.
Specialized heeft een goede reputatie als het gaat om ergonomie en samenwerking met physiologen.