Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke hondenverjager werkt? - Forum Wereldfietser

Welke hondenverjager werkt?

Afgelopen vakantie hebben wij weer erg veel last gehad van agressieve honden.
Ik had ooit een dazer; die hielp wel. Toen deze stuk is gegaan heb ik nooit meer een nieuwe gekocht.
Nu sta ik op het punt opnieuw een hondenverjager te kopen.
Los van alle discussie of het de beste oplossing is, wil ik graag weten of er iemand is met ervaring met een ander product dan een Dazer. De Dazer is best een groot ding met een flinke batterij.

Er lijken ook kleinere apparaatjes te koop. Wie heeft er ervaring met een ander product?

Ik hoor het gaag.

Karin
Ik ben ook wel benieuwd. In Thailand troffen we een amerikaan met een airhorn. Dat werkte volgens hem prima.
Wij hadden toen een dazer bij ons, maar nog middenin onze tour heb ik de verkoper gemaild met de vraag of het ding teruggestuurd kon worden. Het apparaat werkte voor geen meter.
Tot nu toe hielp afstappen en fiets tussen jezelf en hond nog het beste. Maar ja, een rit kan dan wel heel lang duren als je veel honden tegenkomt.
In de reactie op dit artikel, Tips tegen achtervolging door honden, lees ik dat een luide elektrische toeter/bel/sirene (of evt. twee) goed werkt.
Wij gebruikten in Peru een dikke pvc-buis in combinatie met stenen. In 95% van de gevallen was dat afdoende. Meestal hielp zwaaien met de buis. Een enkele keer gooiden we daadwerkelijk een steen, en één keer raak. Ik denk niet dat deze methode tegen de echt stoere jongens, zoals herdershonden, schaapshonden, dobbermans, pitbulls en rottweilers, helpt.

Succes met zoeken!
hoeksie schreef:
zo 19 sep, 2021 14:49
...... Het apparaat werkte voor geen meter...
Die ervaring hebben wij ook vaak gehad. Niet altijd dus.
Waarom zouden honden niet ook last kunnen hebben van slechthorendheid?
Zoals wij mensen dat ook hebben.
Honden luisteren naar dezelfde machines, muziek, enz als wij.

Om jeugd te weerhouden van overlast zijn er mosquito's geplaatst.
De ene jeugd hoort het niet.
De andere jeugd begrijpt niet dat dat geluid betekent dat wij ouderen verwachten dat ze hun gedrag gaan aanpassen.

Bij mij in de buurt "woont" een hond die mij in de kuiten bijt als ik in wielrenoutfit voorbij rijd. En mij op de stadsfiets met rust laat.
Maar het is bekend dat een hond kleuren anders waarneemt dan wij.
Wellicht is een heroverweging van je outfit effectiever dan kabaal.
Ik heb nog niet willen testen wat voor invloed de Dazer op zijn gedrag heeft.
Inderdaad wisselend effect van de Dazzer en wat een lomp ding. In de supermarkt in de VS koop je een piepkleine luchthoorn die altijd helpt maar die is verboden in Europa. Ik wilde maar eens beginnen met de methode bidon-water-spuiten.
Succes, Pier.
liefhebber schreef:
zo 19 sep, 2021 15:57
... Bij mij in de buurt "woont" een hond die mij in de kuiten bijt als ik in wielrenoutfit voorbij rijd. En mij op de stadsfiets met rust laat. Maar het is bekend dat een hond kleuren anders waarneemt dan wij. Wellicht is een heroverweging van je outfit effectiever dan kabaal. ...
Die hond reageert misschien op de 'dansende' kuiten, een trigger vergelijkbaar met voorbij rennende personen. Probeer anders als test eens de benen stil te houden bij die hond.

Tegen de m.i. meest irritante honden, namelijk die vanuit het niets opeens de weg op komen rennen, helpt alleen goed opletten en ontwijken. Sinds Peru scan ik elke oprit op torpedohonden.
willem.m schreef:
zo 19 sep, 2021 21:06
......Die hond reageert misschien op de 'dansende' kuiten, een trigger vergelijkbaar met voorbij rennende personen. Probeer anders als test eens de benen stil te houden bij die hond....
Vanavond reed ik (zwarte kousen en schoenen, blote kuiten) heel rustig een hond voorbij.
Het baasje leek de hond onder controle te hebben -->ik laat mijn Dazzer rusten.
Na het passeren, maak ik weer vaart.
Ik kijk op een gegeven moment naar de grond, en zie de hond buiten adem meerennen.
Mijn dilemma; als ik mijn benen stilhoud, komt hij op adem, en kan hij zijn ding doen.
Als ik tempo houd, blijft de trigger in stand, maar blijft hij buiten adem.
liefhebber schreef:
di 21 sep, 2021 18:49
... Mijn dilemma; als ik mijn benen stilhoud, komt hij op adem, en kan hij zijn ding doen.
Als ik tempo houd, blijft de trigger in stand, maar blijft hij buiten adem.
Helpt het als je een hondenbrok strooit?
liefhebber schreef:
di 21 sep, 2021 18:49
Vanavond reed ik (zwarte kousen en schoenen, blote kuiten) heel rustig een hond voorbij.
Het baasje leek de hond onder controle te hebben ...
Mocht de hond daar loslopen?
Mijn honden lopen zo goed als altijd los en ik heb er nog geen gehad die het in z'n bolletje gehaald heeft een fietser of hardloper achterna te gaan. Kan niet voor anderen spreken maar in het laatste jaar lijken er een heleboel honden baasjes erbij gekomen te zijn die niet of nauwlijks snappen dat zij de leider moeten zijn en de bevelen uitdelen. Honden werken niet op 'zou je alsjeblieft die fietser met rust willen laten?' :?
willem.m schreef:
di 21 sep, 2021 19:37
liefhebber schreef:
di 21 sep, 2021 18:49
... Mijn dilemma; als ik mijn benen stilhoud, komt hij op adem, en kan hij zijn ding doen.
Als ik tempo houd, blijft de trigger in stand, maar blijft hij buiten adem.
Helpt het als je een hondenbrok strooit?
Zeker. Belonen helpt enorm om honden te leren nog enthousiaster achter fietsers aan te jagen.
Nu weer terug naar de vraag:
Los van alle discussie of het de beste oplossing is, wil ik graag weten of er iemand is met ervaring met een ander product dan een Dazer.
Ik denk niet dat een zak hondenbrokken meenemen op vakantie het 'product' is waarnaar de vraagsteller op zoek is.

Groetjes,

Carl
tijdens wandel vakanties in spanje heb ik de dazer gebruikt, wel een groot ding maar werkte perfect, behalve tegen de honden die een schaapskudde bewaken.
In de Ardennen ooit over een hond heen gereden, die vloog de weg op om mijn medefietser in de kuiten te bijten, had mij niet gezien.
Shadow schreef:
di 21 sep, 2021 20:39
Mijn honden lopen zo goed als altijd los ....
Moeten we het wel in apparaten zoeken?
Ik heb een fietsmaat die een groot liefhebber is van honden.
Hij kan zich oprecht boos maken op mensen die een Dazzer gebruiken.
Hij heeft nooit last van honden die naar zijn kuiten verlangen.
Ik heb ronduit een hekel aan honden, en heb met regelmaat een hond achter me aan rennen.

Ik moet denken aan een serie op televisie met een nors kijkende detective die alle mensen tegen zich in het harnas weet te jagen, maar elke waakhond het zwijgen weet op te leggen, door contact te zoeken met de hond.
zodra je een keer echt aangevallen bent door een hond, boezemd dat een angst in.
Ja en dan gebruik je een dazer en je raapt stenen op.
Zielig voor de hond, dat valt wel mee, hij loopt gewoon bij je weg.
Shadow schreef:
di 21 sep, 2021 20:39
Mijn honden lopen zo goed als altijd los en ik heb er nog geen gehad die het in z'n bolletje gehaald heeft een fietser of hardloper achterna te gaan. Kan niet voor anderen spreken maar in het laatste jaar lijken er een heleboel honden baasjes erbij gekomen te zijn die niet of nauwlijks snappen dat zij de leider moeten zijn en de bevelen uitdelen. Honden werken niet op 'zou je alsjeblieft die fietser met rust willen laten?' :?
Dat eerste zinnetje past prima in het standaardvocabulaire van hondenbezitters naast:
*Dat doet hij/zij normaalgesproken nooit!
*Hij wil alleen maar spelen!

:roll:
tijdens wandel vakanties in spanje heb ik de dazer gebruikt, wel een groot ding maar werkte perfect, behalve tegen de honden die een schaapskudde bewaken.
In de Ardennen ooit over een hond heen gereden, die vloog de weg op om mijn medefietser in de kuiten te bijten, had mij niet gezien.
Die schaapskudde-honden (patou's in de Pyreneeën) hebben dan ook een gebruiksaanwijzing, en met een grote boog eromheen lopen is tip nummer 1 :lol:
Polariteit schreef:
wo 22 sep, 2021 09:22
Shadow schreef:
di 21 sep, 2021 20:39
Mijn honden lopen zo goed als altijd los en ik heb er nog geen gehad die het in z'n bolletje gehaald heeft een fietser of hardloper achterna te gaan. Kan niet voor anderen spreken maar in het laatste jaar lijken er een heleboel honden baasjes erbij gekomen te zijn die niet of nauwlijks snappen dat zij de leider moeten zijn en de bevelen uitdelen. Honden werken niet op 'zou je alsjeblieft die fietser met rust willen laten?' :?
Dat eerste zinnetje past prima in het standaardvocabulaire van hondenbezitters naast:
*Dat doet hij/zij normaalgesproken nooit!
*Hij wil alleen maar spelen!

:roll:
tijdens wandel vakanties in spanje heb ik de dazer gebruikt, wel een groot ding maar werkte perfect, behalve tegen de honden die een schaapskudde bewaken.
In de Ardennen ooit over een hond heen gereden, die vloog de weg op om mijn medefietser in de kuiten te bijten, had mij niet gezien.
Die schaapskudde-honden (patou's in de Pyreneeën) hebben dan ook een gebruiksaanwijzing, en met een grote boog eromheen lopen is tip nummer 1 :lol:
Ik had de reactie al verwacht, als je niks met dieren hebt is het lezen van signalen ook lastig. Een agressief dier, hond, kat whatever zal altijd de aanval zoeken. Maar veel beesten zijn in aanleg niet op vechten uit. Onthoud dat je te gast bent in hun gebied en niet andersom.
Shadow schreef:
wo 22 sep, 2021 09:38
Ik had de reactie al verwacht, als je niks met dieren hebt is het lezen van signalen ook lastig. Een agressief dier, hond, kat whatever zal altijd de aanval zoeken. Maar veel beesten zijn in aanleg niet op vechten uit. Onthoud dat je te gast bent in hun gebied en niet andersom.
Ik heb niets tegen honden maar wel tegen slecht opgevoede hondeneigenaren (die hun hond aan de lijn moeten laten lopen als ze ze niet 100% onder controle hebben).

En waar ik fiets is het gebied van iedereen, ik heb dan geen zin geconfronteerd te worden met een paar hondenkaken.
Fedor schreef:
wo 22 sep, 2021 10:27
Shadow schreef:
wo 22 sep, 2021 09:38
Ik had de reactie al verwacht, als je niks met dieren hebt is het lezen van signalen ook lastig. Een agressief dier, hond, kat whatever zal altijd de aanval zoeken. Maar veel beesten zijn in aanleg niet op vechten uit. Onthoud dat je te gast bent in hun gebied en niet andersom.
Ik heb niets tegen honden maar wel tegen slecht opgevoede hondeneigenaren (die hun hond aan de lijn moeten laten lopen als ze ze niet 100% onder controle hebben).

En waar ik fiets is het gebied van iedereen, ik heb dan geen zin geconfronteerd te worden met een paar hondenkaken.
In NL heb je daarin een punt, in het buitenland ligt de situatie vaak anders. Daar is bijv. voor die herdershonden het wel degelijk hun ruimte waar jij te gast bent. Zo ook in Kaapverdië, waar wij wandelden. Tip was daar: knielen. Het hielp. Honden daar zijn gewend dat mensen knielen om stenen op te rapen blijkbaar. Zover hoefde het nooit te komen, ze dropen al af als ik bukte.
Mijn idee: iedere hondenverjager werkt, of geen enkele hondenverjager werkt. Afhankelijk van hoeveel vertrouwen je zelf hebt dat je methode werkt (en dus uitstraalt)