Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zonnebrand meesjouwen - Forum Wereldfietser

Zonnebrand meesjouwen

Hallo fietsers,

ik zat eens wat te lezen over zonnebrand, de adviezen (van bv. consumentenbond) zijn niet mild:
- elke 2 uur smeren
- 6 - 7 theelepels per smeerbeurt
- een fles van 200 ml is goed voor 6 (!) smeerbeurten.
- als je zweet (zoals tijdens fietsen) moet je NOG vaker smeren..

Dit zou voor mij betekenen dat ik elke 1.5 dagen een nieuwe fles nodig heb. Dat betekend dat ik voor een trip van 2 weken 9 (!!) flessen mee zou moeten zeulen. Hoe zou ik dat mee moeten zeulen? En hoe zou ik daar aan moeten komen in verre fietslanden?

Iemand een wijze opmerking op deze onuitvoerbare smeeradviezen?
Mijn ervaring ver weg is beperkt tot twee keer een maand fietsen in Ladakh en Peru. Daar hadden we bijna 100% mooi weer met veel zon. We konden daar geen zonnebrand kunt kopen, of in elk geval niet de versie waar ik geen uitslag van krijg. Zelf meenemen dus, en veel ruimte neemt dat niet in. We smeerden meestal twee maal per dag in, factor 30 (evt. kleine tube factor 50 op neus en oren). Ik nam geloof ik drie flacons mee, en deed denk ik twee weken met één fles van 200 ml. Misschien smeerde ik conservatief en ik ben dun (dikke mensen hebben meer ml nodig). Ik ben niet verbrand.

Bij twijfel neem je wat meer mee, en kijk je achteraf hoeveel je gebruikte. Kom je onderweg te kort, smeer dan in elk geval neus en oren in!

N.B.
De zonnebrand hield ook steekvliegen op afstand.
Als je kleren aan hebt hoef je niet zo veel te smeren. Draag op zonnige dagen een shirt met lange mouwen en een petje en smeer alleen de gevoelige delen in. In mijn geval neus, oren, onderarmen, knieën en kuiten. Als je hele dunne fietskleding hebt moet je ook daaronder smeren.
Het ligt denk ik echt aan je huidtype.
Ik gebruik het alleen als er heel felle zon is en geen wolken. Of als ik op plekken nog niet voldoende bruin ben. Bv. als ik met fietssandalen fiets voor de eerste keer.
Eénmaal bruin hoef ik bijna niet meer te smeren tenzij het dus volle zon en onbewolkt is, idd. op de kwetsbare plekken. Een hoed of iets met rand, wat je nek en gezicht beschermt is dan wel een must ook.
Ik smeer altijd maar factor 4, ik doe jaren met een fles, of als ik vier weken echt felle en veel zon heb, heb ik wel eens een hele fles verbruikt maar, ik gebruik het dus maar zelden. Op vakantie hooguit in de ochtend en bij veel zweten of erg warm weer, op de helft van de dag, even mijn huid afspoelen, nieuw erop, vooral dun, een half uur wachten en weer door.
Ik heb begrepen dat er boven factor 20?? aluminium in zonnebrand zit. Dat zou ik iig. nooit nemen.
@Daantje;

Ik denk dat degelijke adviezen bedoeld zijn voor de badgast op het strand, in zwemkleding.
Als fietser is de huid over het algemeen meer door kleding bedekt dan iemand die een Speedo draagt.
Die je dus ook langer met die fles.

Maar de bekende adviezen vanuit dermatologische hoek zijn er niet voor niets, er wordt terecht al jaren gehamerd op het belang van smeren. Er is veel wetenschappelijk onderbouwde info over te vinden die zo langzamerhand algemeen bekend is en die ik hier niet ga herhalen. Zie Google.
willem.m schreef:
vr 13 aug, 2021 13:38
Mijn ervaring ver weg...
Hoezo ver weg? De zon op onze breedtegraad is in de zomer ook een koperen ploert.
Zeker ook om uit gezondheidsoverweging rekening mee te houden.
Ik heb iig bij mijn laatste fietsreis dagelijks verschillende plekken met factor 50 ingesmeerd, en dat was hard nodig.
@ Joris Flemming; je hebt gelijkt dat de adviezen vooral op strand betrekking hebben. Desalniettemin heb ik voor mezelf nog niet helemaal een bevredigende werkwijze gevonden.

Mijn ervaring is dat een pet met een flap in de nek steeds opwaait waardoor hij de nek niet beschermd. Een sjaaltje/ buff om de nek is vaak weer wat te heet. De klep van de pet houdt ook niet je gehele gezicht uit de zon. Ook heb ik gemerkt dat zonnebrand snel zijn werking verliest in hete gebieden. Ik heb zelf aardig wat zonnevlekken op mijn hoofd en nek, mogelijk ontstaan in marokko of patagonie waar het erg heet kan zijn of de uv straling sterk is.
Vroeger reed ik ook gewoon door tussen 12 en 15 u in warme landen/ omstandigheden. Tegenwoordig respecteer ik dat wat meer.
Flix schreef:
vr 13 aug, 2021 17:40
willem.m schreef:
vr 13 aug, 2021 13:38
Mijn ervaring ver weg...
Hoezo ver weg?...
Omdat TS daarnaar vraagt. 🧐

De meeste Europafietsers komen dagelijks wel een winkel of apotheek tegen waar je zonnebrand kunt kopen. Dan mag je wat mij betreft twee flacons factor 100 per dag op je hele lijf smeren. 😉
Mijn ervaring is dat je best lang met een fles doet. Ik heb altijd schouders bedekt, soms hele armen. Benen zijn redelijk wat gewend, smeer vaak alleen stukje bovenbeen tussen knie en fietsbroekje in en knieholtes. en mijn gezicht / nek. Afhankelijk waar je heengaat, maar meestal kun je onderweg ook eea kopen.
willem.m schreef:
vr 13 aug, 2021 18:23
Omdat TS daarnaar vraagt. 🧐
Excuus; idd overheen gelezen.
Whatever; zonnebrand is in elke uithoek van de wereld te koop. Case solved.
Flix schreef:
vr 13 aug, 2021 22:17
... zonnebrand is in elke uithoek van de wereld te koop. ...
Hoewel ik slechts in een paar "uithoeken van de wereld" ben geweest, is mijn ervaring toch duidelijk anders. :?

Ik heb niet dè tip voor het meesjouwen van zonnebrand. Beste is het toch om het lichaam zoveel mogelijke te bedekken.
Kijk naar oude foto's of tekeningen van de vroege (Noord-) Europeanen in bijvoorbeeld Australië, Amerika en Zuid Afrika. Vaak boeren, (land-) arbeiders en zo. Het merendeel droeg bedekkende kleding. Dat was echt niet om een "blanke" huid te houden.
Voordeel is ook dat de kleding nat van het zweet kan worden en zodoende je lichaam kan afkoelen.
Voor het insmeren van de verder onbeschermde huid heb je dan ook niet zoveel meer nodig.

Groet,
Tom.
Zoveel mogelijk de huid beschermen met kleren. Doe ik zelf liever dan insmeren. Een hemd met lange mouwen, pet…
Tom vds schreef:
vr 13 aug, 2021 23:28
Flix schreef:
vr 13 aug, 2021 22:17
... zonnebrand is in elke uithoek van de wereld te koop. ...
Hoewel ik slechts in een paar "uithoeken van de wereld" ben geweest, is mijn ervaring toch duidelijk anders. :?

...
Ik ben drie keer op fietsvakantie buiten Europa geweest: naar Peru, Ladakh en Kirgizië. In de uithoeken waar we in die landen fietsten was geen zonnebrand te koop, laat staan de zonnebrand waar ik geen uitslag van krijg. Dus Flix heeft gelijk - op deze drie uithoeken na. Case solved.
Tja, de ene uithoek lijkt de andere niet te zijn.
Mijn ervaring is dat bv in elk (rieten, lemen) hutje waar de tv keihard aanstaat en ze waspoeders, cola, lolly's, chips e.d. verkopen, ook flesjes zonnebrand worden verkocht.

Maar wat maakt het uit, we mogen toch niet meer vliegen, dus we komen er niet meer. Behalve degenen die het fietsend vanaf thuis doen (heen en terug), maar die weten dit probleem dan vast ook wel te tackelen.
Mbt kleding; ik fiets in de hitte bij voorkeur met een “top” voorzien van een kraag. Geen T-shirt dus maar een overhemd (lange mouwen is een plus) of een polo. (Indien ik geen specifiek fietsshirt draag).
Een helm geeft ook wat schaduw, of een hoed met rand.
Resteren dus de (onder)benen, de hals/nek, gezicht en evt de onderarmen voor het smeren.
Ik doe op die manier vrij lang met een kleine reistube, maar een standaard 200ml fles zou ook geen onoverkomelijk bagageprobleem zijn.
Het hangt er m.i. ook wel van af hoe sportief je rijdt en hoe uitdagend je routes zijn. Persoonlijk moet ik er niet aan denken om met lange mouwen te fietsen als ik in de hitte over onverharde wegen omhoog stoemp. Ik smeer mijn armen dan liever in. Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk.
Ik merk altijd dat als ik mijn hoofd inpak met petten, buffs en kraagjes, ik dan oververhit raak en zelfs eens een soort hitteflauwte heb gehad. Het is ook altijd wat :shock:
Belangrijkste is dat je je eigen mogelijkheden inschat. Niet alleen qua zwaarte van het parcours, maar ook wat betreft de weersomstandigheden.
Ik gebruik No-Ad zonnebrandcrème. Bestand tegen water en tegen zweet, dus zeer geschikt voor fietsers. Één keer smeren per dag is genoeg. Een tube gaat dus ook lang mee. Is er in factor 30 en 50. B.v. https://www.drogist.nl/no-ad-zonnebrand ... 0-89ml.htm
In de VS heb je een vergelijkbare crème van Coppertone.
In de tekst van No-Ad staat: Herhaal het insmeren regelmatig om goed beschermd te blijven
Wat wordt er bedoeld met regelmatig? 1x per dag? 1x per 2 uur? Elk half uur?