Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zonnebrand meesjouwen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zonnebrand meesjouwen

Voor mij is een keer per dag voldoende, ook in de tropen.
@ Belle: dat is een helder artikel wat je hebt geschreven over de zon en kleding/ zonnebrand. Wat me verbaasd is dat hier de praktijk en de theorie ook weer ver uiteen liggen: ik ken weinig mensen die letten op de UPF- waarde die op kledingstukken staan. Ikzelf draag ook gewoon polyester fietsshirtjes, of katoenen t-shirts (allemaal met lage UPF volgens het artikel), en smeer me daaronder niet in. Ik heb echter nog nooit iets van verkleuring van de huid/ verbranding onder mijn kleren meegemaakt, en ik heb toch heel wat warme landen gezien en lange fietsdagen gemaakt.

Groeten van Daantje
Ik heb in Italië een paar keer erg warme dagen gehad. 31 graden in San Gimignano bijvoorbeeld.
Ik droeg een gele wielrennerstrui met korte mouwen. Helm op m'n hoofd. Scharnierende zonnebril op m'n gewone bril. Broek met lange pijpen. Twee of drie keer per dag insmeren met Nivea Sun (zie foto). Nooit probleem mee gehad. Voor korte toertochtjes (4 dagen bijvoorbeeld) een kleiner flesje (pocket size) van 30 ml.
Vier dagen fietsen door de woestijn van Jordanië met 41 graden: nauwelijks zonnebrandcrème gebruikt, lichte overhemd met lange mouwen, een kibboetshoed op m'n hoofd. De zon scheen nagenoeg verticaal. Alleen wel wat rode vlekken op m'n handen, op plekken die niet bedekt waren door de fietshandschoenen.

DSC00105.JPG
Ik gebruik zelf P20 in SPF 50, gebruikte het sinds ik triathlons deed. Enige wat bleef na zwemmen, fietsen en rennen. Beweren tot 10 uur bescherming. Was in iedergeval het enige wat het echt goed deed na lange tijd. Is op alcohol basis dus je verbruikt relatief weinig en je hebt niet zo een vieze uitgezweten laag op je huid. Wel reteduur, dus ik koop de grootste verpakking en giet het over naar mini spuitflesjes voor onderweg. Voor mijn in iedergeval de best werkende en lichtste/compacte oplossing.

Nadeel is dat alcohol wel je huid uitdroogt. Als waterbestendigheid, vaker smeren en gewicht/volume minder belangrijk is, dan gebruik ik ook wel eens Vision. De witte creme type zonnebrand die niet uitdroogt. Werkt iets minder dan p20, maar beter dan de goedkopere merken.

No-ad splash watersport heb ik wel eens geprobeerd, maar daar kan ik nog de verbrande nek van herinneren van alleen na het zwemmen al. Nu is zwemmen een zware uitdaging voor zonnebrand en niet hetzelfde als rustig fietsen, maar ben zelf iemand die retehard kan zweten. Zag niet echt een meer waarde vergelijken met normale goedkopere zonnebrand.

Goedkopere zonnebrand in het algemeen werken voor mij in iedergeval slecht; vaak smeren, zweet het snel eruit. Probeer vooral wat voor jouw werkt, merk duidelijk verschillen tussen merken.
Ben nu al een week in Zuid Frankrijk aan het rijden met rond de 30°C.

Zonwerend shirt, fietspetje met klep onder de helm en 30ml 50SPF voor gezicht en de randjes + 50ml 30SPF voor de armen en benen. Dit gaat tot nu toe prima en lijkt nog niet leeg te zijn.

Maar ik merk wel dat zoveel mogelijk bedekken helpt. Ik rijd wel met korte mouwen en broek, maar beiden hebben ook een hoge zonwering factor en het petje scheelt enorm met de zon op neus en gezicht.

Shirt is van Biciclista uit Italië en is ook iets van 50SPF.
Wat ook erg fijn is in mijn ervaring, zijn specifieke dunne zonwerende arm-“warmers” (eigenlijk dus armkoelers). Dat zorgt voor een soort koel schaduweffect tijdens fietsen in de felle zon. Het best geschikt voor reisfietsers die zich in wielerkleding hullen uiteraard.
PC2K schreef:
vr 27 aug, 2021 11:03
... Wel reteduur, dus ik koop de grootste verpakking en giet het over naar mini spuitflesjes voor onderweg. ...
Zie https://www.koopjesdrogisterij.nl/categ ... 20%20spf]) voor scherpe prijzen. Valt wel mee vind ik.