Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Angstig tijdens solo fietsreisje - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Angstig tijdens solo fietsreisje

Even een update:
Gisteren onderweg twee andere studenten tegengekomen en daar 40 kilometer mee samen gefietst tot in Verdun! De laatste 20 kilometer fietsten er zelfs nog 2 anderen mee. Was ontzettend gezellig en had ik ook echt even nodig haha! Leuke camping ook. Ik had echt even 1 dag een dipje maar nu ben ik weer helemaal enthousiast en gemotiveerd. Ik ben van plan om via Metz naar Basel te gaan, via de Benjaminse, een lekker populaire route en dat geeft toch wel een "veilig" gevoel.

Over de andere struggles waar ik tegenaan liep: ik ga denk ik voornamelijk met m'n telefoon navigeren, dat gaat prima met m'n powerbank. En wat betreft het onweer was dat denk ik ook gewoon een kwestie van een keer meemaken. Gisteren ook de eerste bui gehad tijdens het fietsen en alles is gewoon droog gebleven dus dan weet ik dat dat tenminste ook goed gaat!

Nogmaals dank voor de lieve berichtjes, dat hielp echt ontzettend! Goed om te weten dat iedereen dat wel eens heeft. Ik schrok er vooral van van mezelf omdat ik normaal nooit zo'n angsthaas ben en prima in m'n eentje kan zijn!
Mooi zo!
Dat heet nou: 'jezelf tegenkomen'.🙂
Het stuk tot aan Saverne is misschien nog wat 'verlaten'. Vanaf Saverne fiets je de Elzas in, en daar zijn de dorpjes ook erg mooi en gezellig.
Veel plezier.
Klop af en toe bij een buiten wonende particulier aan en vraag of je je tentje in het weiland of de tuin mag opzetten. Veel kans dat je de douche kunt gebruiken en eten / wijn deelt. Ik heb daar goede ervaringen mee.Mensen zijn in het algemeen graag gastvrij. Geeft goed gevoel en verdrijft eenzaamheid.
Dapper dat je je eerlijke verhaal durft te delen & je bent echt niet de enige zoals je leest.

Ga op zoek naar wat bij je past. Het is zoals anderen aangeven - soms ook fijn om een drukkere plek op te zoeken om even niet alleen te zijn en wat aanspraak te hebben. Af en toe bellen met thuis helpt ook en is niet zo duur meer als vroeger. Of ga in de lokale pub een drankje doen, je voegt je er zo tussen want mensen zijn altijd wel nieuwsgierig naar je (in fietskleding gaan helpt ;-) ..)

En verwen jezelf soms ook: boek twee dagen ho(s)tel, laat je kleren wassen en drogen, ga lekker eten en kijk je favoriete film. Op mijn langere fietsreis vond ik dat soort kadootjes aan mezelf echt heerlijk - maar kreeg ik ook weer snel zin om te fietsen. Want dat "luxe luieren", is eigenlijk niets voor mij ;-)

Je kan ook warmshowers, welcome to my garden proberen, of gewoon aan de lokale boer vragen of je op het land mag kamperen. Levert vaak ook leuke ontmoetingen op! Als mensen in de tuin zijn, gewoon aanspreken, "hoi, hoe gaat het, ik ben op fietsreis, mag ik in de tuin kamperen? drinkwater is fijn, een douche een mooie extra". Misschien is dit nog een stap te ver, maar het heeft mij zoveel opgeleverd dat ik de tip sowieso even wil delen.

En wat mijn beste vriendin zei toen ik op reis was: "als je thuis bent, heb je ook slechte dagen".
Ik knijp 'm toch wel weer een beetje - zo weinig andere fietsers! Zowel onderweg als op de campings. Ik volg nu de Benjamise naar Basel, ik zit nu op de camping tussen Sarrebourg en Saverne. Tips voor bepaalde campings waar de meeste naartoe gaan? En wel/niet Strassbourg meepakken morgen?

En is het een mooi deel van de route van hier tot Basel? Of kan ik beter een andere route volgen er naartoe?
Ja, de Benjaminse route door de Elzas is erg mooi; een aantal gezellige stadjes/dorpjes, waar ook redelijk veel restaurantjes en terrasjes zijn. Wel of en toe een aardig klimmetje. Vanaf Selestat is het allemaal bijna vlak, meen ik me te herinneren.
Strasbourg is, als je deze route fietst (die mooier is als de Rijn-route), wel erg om.
Als je via Straatsburg gaat, neem dan de camping in Kehl, in Duitsland. Heeft een apart trekkersveldje voor fietsers.
Je wijkt dan wel af van Benjaminse, eventueel kun je de Rijn route volgen. Aan de Franse kant vanaf Straatsburg langs een kanaal, saai maar schiet wel lekker op. In Neuf Brisach is ook een camping met wat voorzieningen voor fietsers.
Vlak voor Basel heb je in Huningue een camping waar veel fietsers komen. Je wandelt of fietst ook zo even naar een groot winkelcentrum aan de Duitse kant.
Hou er wel rekening mee dat het overal wat rustiger is, er zijn gewoon minder fietsers op pad dit jaar..
Benjaminse door de Elzas is inderdaad erg mooi, soms wel een kort steil klimmetje, prachtige dorpjes/stadjes en veel door mooie wijnvelden. Lijkt mij bij uitstek geschikt tegen de eenzaamheid.
maartje1998 schreef: ↑
do 29 jul, 2021 19:03
En is het een mooi deel van de route van hier tot Basel? Of kan ik beter een andere route volgen er naartoe?
De route door de Elzas is mooi, het was een van mijn favoriete stukken van de Benjaminse-route naar Rome. Tussen Bergheim en Turckheim zou ik de route kiezen via Ribeauville en Riquewihr, is wel wat meer klimwerk maar die plaatsjes zijn sprookjesachtig.

Wees erop voorbereid dat het laatste stukje op weg naar Basel (20-30km, vanaf ca Mulhouse) vrij saai is, met een hoop bedrijventerreinen en een stuk bos. Moet je even doorheen.
Is het misschien een idee om wat actiever aan een reisverslagje te doen? Je ten doel stellen om een tot enkele malen per dag een update te schrijven, bij voorkeur verluchtigd met een of meer foto's. Dan ga je nl. in je hoofd op zoek naar onderwerpen om te beschrijven en manieren om dat te beschrijven, en als je voor zo'n doel foto's wilt maken ga je met andere ogen naar je omgeving kijken, continu op zoek naar een fotowaardig onderwerp.

Zo ben je meer betrokken bij je omgeving/de buitenwereld en geestelijk actiever zodat eventuele negatievere gevoelens wat minder kans krijgen.

Check je ook on-line of er eventuele wetenswaardigheden zijn over met name de kleinere plaatsen waar je langs komt? Een weinig pittoresk dorpje kan misschien toch een verborgen wetenswaard pareltje hebben dat evt. nadere actie rechtvaardigt. En misschien kom je wat ongewoons/actueels tegen waarvoor je even in 'reizende reporter modus' kunt overschakelen, zonder dat het evt. in ramptoerisme ontaard.

Het zal wellicht niet voor iedereen wat zijn maar als het jou wel wat lijkt is het evt. het proberen waard.
Anders schreef: ↑
do 29 jul, 2021 23:16
maartje1998 schreef: ↑
do 29 jul, 2021 19:03
En is het een mooi deel van de route van hier tot Basel? Of kan ik beter een andere route volgen er naartoe?
De route door de Elzas is mooi, het was een van mijn favoriete stukken van de Benjaminse-route naar Rome. Tussen Bergheim en Turckheim zou ik de route kiezen via Ribeauville en Riquewihr, is wel wat meer klimwerk maar die plaatsjes zijn sprookjesachtig.

Wees erop voorbereid dat het laatste stukje op weg naar Basel (20-30km, vanaf ca Mulhouse) vrij saai is, met een hoop bedrijventerreinen en een stuk bos. Moet je even doorheen.
In plaats van dat laatste stuk zou je de Rijn via de brug in Neuenburg kunnen oversteken en de ongekanaliseerde, tamelijk woeste Duitse Rijn tot Basel kunnen volgen. Is wel een stukje om natuurlijk.