Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Delta-variant: Hoe erg is het? & Kan ik nog op vakantie? - Forum Wereldfietser

De Delta-variant: Hoe erg is het? & Kan ik nog op vakantie?

249 berichten
Met alle berichten over de oplopende besmettingscijfers in Nederland is het misschien weer eens tijd voor een apart draadje om focus, duiding en verdieping aan te brengen.

Vragen die kunnen leven (maar vul gerust aan):
- Wat vertellen de statistische modellen ons? Wanneer gaat Nederland weer op rood/oranje? En komen we daar ooit nog uit?
- Welke idioot heeft bedacht dat het toestaan
van binnen feesten met 800 niet-gevaccineerde mensen een goed idee zou zijn?
- Met de D van Delta resteren nog 22 letters in het alfabet. Mogen we hier uit afleiden dat we nog 22 cycli niet op vakantie kunnen?
- Wat voor zin heeft het om je te laten vaccineren, of überhaupt om een heel jaar te werken, als je er niet mee op vakantie kunt?
Dochter is 24 juni gevaccineerd met Jansen. Is afgelopen weekend op stap geweest en zit nu thuis met corona... En ik voorlopig in quarantaine omdat ik gisteren een uur met haar in de auto zat. Nu is het natuurlijk wel zo dat de cijfers sterk oplopen door het vele testen dat nu gebeurt. Ik vind ook dat alles te snel is losgelaten. De druk zal te hoog zijn geweest.
willem.m schreef:
wo 07 jul, 2021 21:02
Met alle berichten over de oplopende besmettingscijfers in Nederland is het misschien weer eens tijd voor een apart draadje om focus, duiding en verdieping aan te brengen.

Vragen die kunnen leven (maar vul gerust aan):
- Wat vertellen de statistische modellen ons? Wanneer gaat Nederland weer op rood/oranje? En komen we daar ooit nog uit?
- Welke idioot heeft bedacht dat het toestaan
van binnen feesten met 800 niet-gevaccineerde mensen een goed idee zou zijn?
- Met de D van Delta resteren nog 22 letters in het alfabet. Mogen we hier uit afleiden dat we nog 22 cycli niet op vakantie kunnen?
- Wat voor zin heeft het om je te laten vaccineren, of überhaupt om een heel jaar te werken, als je er niet mee op vakantie kunt?
Ik zit met dezelfde dubbele gevoelens, maar ik ben nog niet zo wanhopig denk ik.

Dat er binnenkort terug maatregelen komen…. Denk het wel, alhoewel het moeilijk te verantwoorden is als de last op de ziekenhuizen laag blijft.
Feesten met 800 mensen…. vind ik ook dom, mij zal je er niet zien, maar het is moeilijk om het de jeugd te verbieden als ze persoonlijk weinig risico lopen en de ziekenhuizen leeg zijn.

De zin om je te laten vaccineren wil ik niet in vraag stellen. De voordelen zijn zo veel groter dan de nadelen en het houdt de ziekenhuizen en de kerhoven leeg.
Na vaccinatie kan je nog steeds besmet worden.
Het verschil is dat de ziekteverschijnselen een stuk milder zijn.
Ook als je gevaccineerd bent kan je nog besmet raken en ook anderen besmetten.
Het verschil is dat de infectieperiode korter is en je minder overbrengt.
Is er een dokter in de zaal?
Vandaag bericht gehad dat de fietsbus niet rijdt naar Spanje, Italië en een deel van midden-Europa. Een deel van de bestemmingen wordt al geschrapt tot de zomer van 2022... Daar sta je dan met de vaccins, 'de poort naar de vrijheid', wat een giller
Hier in Amsterdam is nu zo'n beetje elke jongere tussen de 18 en 28 positief getest lijkt het.
Van weeromstuit laat ik me toch maar 2x prikken, alhoewel dat volgens protocol niet nodig zou zijn.
Nee, hier zijn we nog niet snel vanaf.


Wat voor zin heeft het om je te laten vaccineren, of überhaupt om een heel jaar te werken, als je er niet mee op vakantie kunt?
Dit is wel een hele fatalistische stelling (want toch geen vraag te noemen).
Flix schreef:
wo 07 jul, 2021 22:12
Hier in Amsterdam is nu zo'n beetje elke jongere tussen de 18 en 28 positief getest lijkt het.
Als dat zou kunnen...
Als dat waar was waren we er over een paar weken vanaf!
Ik zou daar wel eens gegevens van willen zien, hoe het vordert met de groepsimmuniteit in die leeftijdsgroepen. Het is een methode: alle ouderen, dwz 30 plus, en risicogroepen gevaccineerd plus de rest allemaal besmet geweest. Dat een derde golf dan in de zomer komt is misschien zelfs een goed plan, omdat het risico voor de kwetsbaarste gevaccineerden en bepaalde mensen die niet gevaccineerd zijn en hun best doen om niet besmet te raken dan binnen de perken blijft.

In Belgische media las ik al over de lambda-variant. Die komt uit Peru.
Leon schreef:
wo 07 jul, 2021 22:40
Flix schreef:
wo 07 jul, 2021 22:12
Hier in Amsterdam is nu zo'n beetje elke jongere tussen de 18 en 28 positief getest lijkt het.
Als dat zou kunnen...
Als dat waar was waren we er over een paar weken vanaf!
Als het waar was? Denk je dat ik iets uit mijn duim zuig?
Zie de getallen hieronder.
Aangezien de groepen van boven de ± 30 jaar volledig zijn gevaccineerd, komt de toename volledig op het conto van de jongeren.
(De vaccinatiegraad in A'dam is relatief laag, maar juist niet in stadsdeel Zuid, waar de toename bijna het hoogst is. In stadsdeel West wonen juist veel studenten.)

positieve_testen_stadsdelen_week_26.jpg
Groningen is in een kleine twee weken van nauwelijks besmet naar meest besmette stad van Nederland gegaan. Het zijn vrijwel alleen jongeren die besmet zijn.
Dit leert ons:
1 dat de eerdere beperkingen erg effectief waren.
2 Dat vaccinatie erg effectief is want de mensen die nu besmet zijn waren nog niet of te recent gevaccineerd.
3 Je kunt wel denken dat een heel groot deel van de bevolking gevaccineerd is maar dat is erg ongelijk verspreid. Groningen is een stad met 60k studenten die goeddeels nog niet voldoende gevaccineerd waren. Ook elders zullen er subgroepen zijn die ruim onvoldoende gevaccineerd zijn.
4 Dit is te vroeg geweest. Als je steeds roept dat vaccinatie ons hieruit gaat halen moet je wachten totdat die vaccinatie ook klaar is.

Als je bovendien naar de Engelse data kijkt zie je dat ze daar ondanks wat meer vaccinaties toch niet alleen een snel groeiend aantal besmettingen hebben maar ook oplopende ziekenhuisopnames. De WHO heeft het VK ernstig gewaarschuwd niet verder te versoepelen en hetzelfde hebben 120 vooraanstaande internationale wetenschappers gedaan in The Lancet.

Het is even niet anders. Veel deskundigen hebben gewaarschuwd maar het lawaai van coronaontkenners werd blijkbaar politiek te luid. Dit is nu de derde keer dat het kabinet te laat strenger is geworden of te vroeg de teugels heeft laten vieren. Twee of drie weken had alle verschil gemaakt.

Het valt me op dat er op de radio alleen geklaagd wordt over het risico voor de vakanties en dat niemand het heeft over de gezondheidsschade voor jongeren. Het zijn niet alleen feestende corpsballen die besmet raken maar evenzeer hard studerende echte studenten. Met veertig keer zoveel besmettingen als twee weken geleden kun je als student geen kant meer op.
Wim: +1

@Flix: Ik weet niet wat voor gertallen hier gepresenteerd worden die op 100% zouden wijzen.
Hier gegevens van het RIVM over de vaccinatiegraad van de leeftijdsgroepen, voor heel Nederland:
(Bron: https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie ... eprogramma)
Je ziet o.a. dat de groep 55-59 net over de 50% heen is gegaan. Alles wat jonger is, is nauwelijks over de 25%, dus het is niet raar dat als je die in een feesthok stopt en er is er ook maar eentje een virusbron dat er een hele hoop besmet zijn voor de avond voorbij is.
Afbeelding
Wim schreef:
do 08 jul, 2021 10:21
Het is even niet anders. Veel deskundigen hebben gewaarschuwd maar het lawaai van coronaontkenners werd blijkbaar politiek te luid. Dit is nu de derde keer dat het kabinet te laat strenger is geworden of te vroeg de teugels heeft laten vieren. Twee of drie weken had alle verschil gemaakt.
Het valt me op dat er op de radio alleen geklaagd wordt over het risico voor de vakanties en dat niemand het heeft over de gezondheidsschade voor jongeren.
Er valt me op radio en tv wel meer op.
Veel geklaag.
Veel mensen die hun eigen navel als het middelpunt van de wereld zien.
En dat geldt mijns inziens voor zeer velen onder ons.
Het groepsbelang lijkt ondergeschreeuwd.
Poppink schreef:
do 08 jul, 2021 10:46
Er valt me op radio en tv wel meer op.
Veel geklaag.
Dat is helaas hoe de media werken. Als er 90 mensen zijn die iets goed vinden en 10 die iets vervelend vinden krijgen beide groepen in het beste geval even veel aandacht. Vaak komt echter alleen de kleine groep in beeld.
Of dat ze in een lullige buitenwijk, waar ik ook in woon, constateren dat mensen zich best goed aan de maatregelen houden en er veel zelfs hun schijtebest doen om er het beste van de maken.
Klopt, de vaccinatiegraad is nog niet zo heel hoog voor de jongere leeftijdsgroepen. Tel daarbij op dat het nog een paar weken duurt voordat vaccins effectief worden, en je kunt bedenken wat er kan gebeuren. Wij (63 en 68 jaar) hebben pas afgelopen zaterdag onze tweede prik gehad, en zijn dus pas over ruim een week na nu ook echt beschermd. Mijn studerende kinderen zijn nu wel een eerste keer gevaccineerd, maar dat is nog maar kort geleden. Ze maken zich erg veel zorgen.
Leon schreef:
do 08 jul, 2021 10:24
@Flix: Ik weet niet wat voor getallen hier gepresenteerd worden die op 100% zouden wijzen.
Ik zei ook: "zo'n beetje". Mag 95% ook, mijnheer, Leon? Je hoeft niet over alles een discussie te maken.
Ja natuurlijk mag 95% ook, maar waar lees jij dat?
Wim schreef:
do 08 jul, 2021 11:11
Wij (63 en 68 jaar) hebben pas afgelopen zaterdag onze tweede prik gehad, en zijn dus pas over ruim een week na nu ook echt beschermd.
Voor de jongste van het stel zal dat Astra kunnen zijn, met een dekkingsgraad van 60%. Echt is ook maar relatief.
Allebei Astra Zeneca want anders had ik nog drie weken op die eerste prik moeten wachten. Overigens is de bescherming van AZ flink hoger bij het interval van 12 weken dat wij gehad hebben.
Waar het me natuurlijk vooral om ging was bescherming tegen ziekenhuisopname, en die is heel hoog.
bert sitters schreef:
wo 07 jul, 2021 21:51
Is er een dokter in de zaal?
Helaas niet. En dat maakt deze discussie ook redelijk overbodig.

Mijn broer maakte het Janssen vaccin. Daarmee kan ik melden dat de informatie die de overheid vrijgeeft gewoon klopt. Ook de info op de "mainstream" media is gewoon correct. Het is dan ook niet zeer verstandig om zelf conclusie te trekken. Het virus is gevaarlijk voor iedereen. Vaccineren is en blijft de boodschap.
En hoppa, weer 5465 nieuwe besmettingen erbij vandaag.
Ingewijden melden aan persbureau ANP dat het kabinet overweegt om clubs te sluiten en evenementen af te blazen. (Volkskrant)
De stijging gaat wel erg hard nu (het concept 'exponentieel' is binnen NL in de hele pandemie nog niet zo duidelijk geïllustreerd als de afgelopen week). Als je nagaat hoe dicht we bij het moment zitten dat iedereen die dat wil volledig gevaccineerd zou kunnen zijn, had achteraf de rem er misschien beter nog een paar weken extra op kunnen blijven. Maar ja, achteraf is het mooi wonen, als je als regering internationaal te veel uit de pas loopt, kost dat je elders weer draagvlak, etc.

En dan heb ik de indruk dat ik in dit topic ook wel erg eenzijdig de epidemiologische kant lees.