Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Delta-variant: Hoe erg is het? & Kan ik nog op vakantie? - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

De Delta-variant: Hoe erg is het? & Kan ik nog op vakantie?

249 berichten
willem.m schreef:
wo 21 jul, 2021 14:50
Man Met Fiets schreef:
wo 21 jul, 2021 13:35
... Iedereen lijkt het volstrekt abnormale maar als normaal te beschouwen. Dertigduizend doden? Meh....
Dat is jouw mening, en dat mag, want we leven gelukkig in een vrij land. Stel je voor dat je zoiets in China zou schrijven. :roll:
Dat is daar niet nodig. Daar hebben ze nl. maar 3 coronadoden per miljoen inwoners.

En wat is jouw beargumenteerde en gefundeerde mening dan? Die miste ik nog even.
Man Met Fiets schreef:
wo 21 jul, 2021 15:04
willem.m schreef:
wo 21 jul, 2021 14:50
Man Met Fiets schreef:
wo 21 jul, 2021 13:35
... Iedereen lijkt het volstrekt abnormale maar als normaal te beschouwen. Dertigduizend doden? Meh....
Dat is jouw mening, en dat mag, want we leven gelukkig in een vrij land. Stel je voor dat je zoiets in China zou schrijven. :roll:
Dat is daar niet nodig. Daar hebben ze nl. maar 3 coronadoden per miljoen inwoners.

En wat is jouw beargumenteerde en gefundeerde mening dan? Die miste ik nog even.
Die heb ik wel, maar geef ik liever niet, want dat leidt vast tot een heel onprettige discussie en leent zich m.i. niet voor een online medium.

Er staat al een hele tijd een vraag van mij aan jou uit, namelijk die over de haalbaarheid van strikt containmentbeleid in de Nederlandse context, gebruik makend van inzichten uit psychologie, sociologie, ethiek, rechten en bestuurskunde. Mijn achterliggende veronderstelling is dat je weliswaar theoretisch gelijk kunt hebben, maar dat die theorie in de praktijk niet gaat werken.
De manier om corona te verslaan zal er eentje zijn van het combineren van maatregelen.
Met meer gevaccineerden verspreidt het virus trager, en dan een combinatie met containment.

Dat de heropening van cultuur en reizen in vele landen gebeurt met de coronapas is natuurlijk ook een manier om de vaccintwijfelaars over de streep te trekken.

En dan moeten jullie in NL nog een creatieve manier vinden om Willem Engel ergens te dumpen op een plaats waar hij wat kan roeptoeteren zonder dan te veel mensen hem horen en beginnen te geloven.
willem.m schreef:
wo 21 jul, 2021 15:16

Er staat al een hele tijd een vraag van mij aan jou uit, namelijk die over de haalbaarheid van strikt containmentbeleid in de Nederlandse context, gebruik makend van inzichten uit psychologie, sociologie, ethiek, rechten en bestuurskunde. Mijn achterliggende veronderstelling is dat je weliswaar theoretisch gelijk kunt hebben, maar dat die theorie in de praktijk niet gaat werken.
Dat is een vraag die teveel zijpaden opgaat en pas relevant wordt als je besloten hebt dat je het resultaat van containmentbeleid (snelle terugkeer naar bijna normaal) wilt en dat beleid dan ook wilt implementeren.

Het simpele antwoord is dat andere landen al bewezen hebben dat zij eventuele obstakels hebben kunnen overwinnen en ik zie geen reden om aan te nemen dat wij dat hier niet ook zouden kunnen.

"Problemen zijn er om opgelost te worden." Dat is een eigen citaat en schetst hoe ik in de wereld sta. Kun je niet over een obstakel heen dan ga je er omheen. Mijn arsenaal aan probleemoplossende strategieën is niet klein.


Blackbelt schreef: En dan moeten jullie in NL nog een creatieve manier vinden om Willem Engel ergens te dumpen op een plaats waar hij wat kan roeptoeteren zonder dan te veel mensen hem horen en beginnen te geloven.
Amen. Wat een terminale lijder aan het Dunning-Kruger Syndroom met aandachtsverslaving is deze persoon.
Beste man,
Oprecht, ik vind dat je wel een volhouder bent.
Mijns inziens kan de door jou zo fel gepropageerde isolatie slechts in een onderzoekssituatie met een kleine n dan wel bij een grote afstand of sterke onderdrukking.
De laatste 2 situaties slaan op Nieuw Zeeland respectievelijk China.
In een open samenleving als de onze is het niet haalbaar.

Nogmaals, ik sta versteld van zowel je vasthoudendheid als van je koppigheid je niet te willen neer te leggen bij de realiteit dat we in een vrije en pluriforme wereld leven.
Leon schreef:
do 15 jul, 2021 15:27
In de Maas drijven onvoorstelbare hoeveelheden rotzooi en dood vee.
Wat ik schreef klopt want zelfs ik sta er alsnog versteld van hoeveel er op de oevers ligt. Bij een vrij eenzaam fietstochtje gisteren zag ik veel koelkasten, een caravan, duizenden boterkuipjes, overal grote stukken isolatiemateriaal en ontelbare plastic dingen. Zie het filmpje van de NOS. Als ze tijdens het interview hadden omgedraaid was ik in beeld gekomen want ik stond 50 m terug op de openbare weg.
https://nos.nl/nieuwsuur/video/2390236- ... -de-rivier

Daarentegen is er in de gebieden waar het water niet is geweest niks aan de hand. Erg stil ook. Organisaties klagen al over het wegblijven van toeristen, want het hoort hier deze maanden gezellig en ontspannen druk te zijn, minder hectish dan de lenteweekenden. Dus kom gerust fietsen, naar even niet op de plaatsen waar het ellende is.
Wij zijn net weer terug van een paar dagen in zuid Limburg en hebben inderdaad eigenlijk niets gemerkt (we hadden tevoren wel geinformeerd). We stonden op een rustige camping vlak ten zuiden van de door Wereldfietsers vaak gebruikte camping De Bosrand. Van daaruit een rondje naar het oosten gefietst door de Voerstreek en weer wat noordelijker terug.
Wat opviel was het ongedisciplineerde corona gedrag van bezoekers op straat in Maastricht. De Belgische horeca die wij althans bezochten was daarentegen perfect streng.
kan weg
Wim schreef:
wo 21 jul, 2021 20:41
Wat opviel was het ongedisciplineerde corona gedrag van bezoekers op straat in Maastricht.
Ik had de binnenstad niet in gedachten toen ik opriep om te komen fietsen.
Martin_123 schreef:
wo 21 jul, 2021 13:27

Heb je dat bij de GGD via 0800 - 5090 geprobeerd gecorrigeerd te krijgen?
Ik heb zojuist voor de vierde keer gebeld, de laatste twee keer via dit 'backofficenummer'.
De vorige keer kreeg ik de al niet zo hoopgevende suggestie om de app te de-installeren en na een paar dagen (!) weer te installeren. Dit hielp uiteraard niet.
Vandaag kreeg ik een medewerker aan de lijn die even navraag ging doen bij een collega. Hij kwam terug met de melding dat het een probleem was dat bekend was bij de GGD, dat er meer mensen last van hadden, dat ze ermee bezig waren, en goede hoop hebben dat het medio volgende week is opgelost.
Tja, wat moet je dan zeggen? Ik heb nog geprobeerd meer inhoudelijk info te krijgen, maar hij wist er duidelijk verder niets van.
Ik heb er gelukkig geen haast mee, maar wederom zijn mijn verwachtingen niet heel hoog gespannen.
Bekend verhaal.
Wij hier krijgen geen NL QR-code vanwege 1x prik + doorgemaakte corona >6 maanden geleden. Dat geldt sinds enige tijd als volledige vaccinatie. En alhoewel al deze gegevens bekend zijn bij het RIVM en zichtbaar in de site coronatest.nl, lukt het niet om de NL-QR code te laten verschijnen (Int. QR staat er wel).
Het is bekend bij de GGD, of wie dan ook, maar nog steeds niet opgelost.

Ik heb zelf van weeromstuit maar een tweede prik gehaald (ook met het idee dan toch nog iets veiliger te zijn).
Nu staat er 'wordt automatisch geldig over x dagen' en telt ie idd per dag af.
Flix schreef:
do 22 jul, 2021 11:47
Wij hier krijgen geen NL QR-code vanwege 1x prik + doorgemaakte corona >6 maanden geleden. Dat geldt sinds enige tijd als volledige vaccinatie.
De coronabesmetting moet juist mínder dan 6 maanden geleden zijn gebeurd, om met een prik als volledig gevaccineerd beschouwd te worden.

Hans
javb2812 schreef:
do 22 jul, 2021 12:11
De coronabesmetting moet juist mínder dan 6 maanden geleden zijn gebeurd, om met een prik als volledig gevaccineerd beschouwd te worden.
Dacht ik ook, maar ik heb in mijn directe omgeving inmiddels ook anders gehoord.
javb2812 schreef:
do 22 jul, 2021 12:11
De coronabesmetting moet juist mínder dan 6 maanden geleden zijn gebeurd, om met een prik als volledig gevaccineerd beschouwd te worden.
Dat is verouderde informatie.
Het protocol is veranderd in het '115 advies OMT' van 28 mei 2021: doorgemaakte corona (geen tijdslimiet meer van <6 maanden als voorheen) + één prik geeft afdoende bescherming:
Rijksoverheid: Waarom is 1 prik voldoende als ik corona heb gehad?
Mijn vrijheid in deze pandemie betekent voor sommige anderen onvrijheid.

Niet alleen voor mensen in Nederland en Europa die zich niet laten vaccineren maar ook voor armere landen waarvoor slechts een procent van het wereldwijde vaccin beschikbaar is. Uiteraard is het altijd zo geweest dat er gezondheids- en sociaaleconomische verschillen tussen arme en rijke landen zijn, corona maakt het nu veel meer zichtbaar. En met name fort Europa brengt het vaccinatiepaspoort op een heel ander niveau. Burgers van buiten de EU die zich hebben laten vaccineren, zijn niet welkom omdat ze niet het juiste vaccin hebben.
Hoewel de WHO vaccins als Sinopharm, Sputnik V en Covishield heeft goedgekeurd, blijft de EU volhouden dat ze niet tot de juiste en effectieve vaccins behoren. In de praktijk betekent dit dat wie in Afrika, Azië, het Midden Oosten of Zuid Amerika is ingeënt, moeilijk naar of binnen Europa kan reizen.

Dit is voor mij een teken dat de meeste derdewereldlanden door deze paspoortuitsluiting buitenspel worden gezet.

Bizar dat Europa tot meer dan 80 % van zijn bevolking probeert te vaccineren.
De VS proberen iedereen te vaccineren. Ze zullen de vaccinatiereeks afmaken, reisbeperkingen opleggen met als gevolg dat Afrika 'het continent van covid' wordt.

Dit is wat er gaande is.
Flix schreef:
do 22 jul, 2021 13:32
javb2812 schreef:
do 22 jul, 2021 12:11
De coronabesmetting moet juist mínder dan 6 maanden geleden zijn gebeurd, om met een prik als volledig gevaccineerd beschouwd te worden.
Dat is verouderde informatie.
Het protocol is veranderd in het '115 advies OMT' van 28 mei 2021: doorgemaakte corona (geen tijdslimiet meer van <6 maanden als voorheen) + één prik geeft afdoende bescherming:
Rijksoverheid: Waarom is 1 prik voldoende als ik corona heb gehad?
OK, die zes maanden dus losgelaten. Bij de GGD zeiden ze vorige maand toen ik aan de beurt was (een aantal weken na dat OMT advies dus) nog anders.

Hans
eindgebruiker schreef:
di 20 jul, 2021 21:18

Zodra iedereen die dat wil gevaccineerd is, en de druk op de zorg beperkt is, hebben lockdown-maatregelen, gezien het voorgaande, geen zin meer. Die maatregelen brengen immers ook kosten met zich mee.
Hierop aansluitend: leesvoer
https://andrewsullivan.substack.com/p/let-it-rip-f9c (Engels)
Beste man,
Ik wil graag even terugkomen op mijn post van 21 juli en wel naar aanleiding van een artikel in de Volkskrant van gisteren.
Onderstaand een stukje tekst uit dat artikel.
Volgens grafieken was het virus uit te bannen met een enkele 'hamer' en een 'dans' tot de vaccinaties. Maar de praktijk was weerbarstiger, met onverwacht veel besmettingen na de zomervakantie, venijnige mutaties en juridische complicaties bij bijvoorbeeld het instellen van een quarantaineplicht. 'De aanvalskracht van het virus was groter dan de verdedigingslinie die wij konden opwerpen', stelt de hoogleraar moleculaire epidemiologie.

Volgens Pueyo ligt nalatigheid daaraan ten grondslag. 'Ik heb met verschillende bron- en contactonderzoekers in Europa en de VS gesproken. Ze zeggen allemaal dat ze amper serieus werden genomen door de mensen die ze belden. De vrijblijvendheid om je aan maatregelen te houden, is helemaal te wijten aan de politiek. In veel Aziatische landen krijg je de politie aan de deur als je bron- en contactonderzoek negeert.'
Ik stelde dat alleen repressie of isolatie het mogelijk maakt om in te grijpen.
In het artikel wordt - in mijn ogen terecht - toegevoegd dat het te wijten is aan de politiek dat er een grote vrijblijvendheid is in het naleven van de opgelegde maatregelen.
Onze vrijheid, gekoppeld aan een weifelende overheid is geen gelukkige combinatie bij het bestrijden van het virus.
Poppink schreef:
zo 01 aug, 2021 17:08
Beste man,
Ik wil graag even terugkomen op mijn post van 21 juli en wel naar aanleiding van een artikel in de Volkskrant van gisteren.
Onderstaand een stukje tekst uit dat artikel.
Volgens grafieken was het virus uit te bannen met een enkele 'hamer' en een 'dans' tot de vaccinaties. Maar de praktijk was weerbarstiger, met onverwacht veel besmettingen na de zomervakantie, venijnige mutaties en juridische complicaties bij bijvoorbeeld het instellen van een quarantaineplicht. 'De aanvalskracht van het virus was groter dan de verdedigingslinie die wij konden opwerpen', stelt de hoogleraar moleculaire epidemiologie.

Volgens Pueyo ligt nalatigheid daaraan ten grondslag. 'Ik heb met verschillende bron- en contactonderzoekers in Europa en de VS gesproken. Ze zeggen allemaal dat ze amper serieus werden genomen door de mensen die ze belden. De vrijblijvendheid om je aan maatregelen te houden, is helemaal te wijten aan de politiek. In veel Aziatische landen krijg je de politie aan de deur als je bron- en contactonderzoek negeert.'
Ik stelde dat alleen repressie of isolatie het mogelijk maakt om in te grijpen.
In het artikel wordt - in mijn ogen terecht - toegevoegd dat het te wijten is aan de politiek dat er een grote vrijblijvendheid is in het naleven van de opgelegde maatregelen.
Onze vrijheid, gekoppeld aan een weifelende overheid is geen gelukkige combinatie bij het bestrijden van het virus.
Dat citaat doet alsof mitigatiebeleid dat hier gevoerd werd iets met het containmentbeleid te maken heeft dat hij beschrijft. Niet dus. Dat is essentieel verschillend. Die eliminatie door containmentbeleid (hamer) is helemaal nooit bereikt en nooit geprobeerd te bereiken hier en dat moet je eerst bereiken wil je daarna de 'dans' KUNNEN doen door individuele KLEINE NIEUWE her-INTRODUCTIES uit het buitenland succesvol te verslaan zoals men in China en Nieuw Zeeland wel kon doen. Niks 'weerbarstiger' dus want hij vergelijkt appels met peren en met volstrekt voorspelbaar veel besmettingen en ook volstrekt voorspelbare mutaties WANT DAT DOEN ALLE VIRUSSEN NU EENMAAL! Weet deze 'hoogleraar' dat nu nog niet? Ga je diploma inleveren man. Schaam je voor je totale gebrek aan visie en vermogen om deze nieuw situatie zonder voorafgaande ervaringen waar men uit kon putten correct in te kunnen schatten.

Alle vroegere pandemieën zijn volstrekt onvergelijkbaar omdat die nog nooit deze combinatie van enorme besmettelijkheid en forse dodelijkheid hadden in zo'n dichtbevolkte wereld met zo'n enorme mobiliteit! Dus kun je totaal niet putten uit de ervaringen daarmee in het verleden. Dat had ik al zeer snel door. En er waren heus wel meer wetenschappers die dat ook begrepen.

Onze volksvertegenwoordigers waren eind maart 2020 ook al expliciet voor mutaties gewaarschuwd. Maar als je niet luistert (omdat men er geen zier van begrijpt en de relevantie en absolute juistheid van die waarschuwing niet inzag - daar komt dat Dunning-Kruger weer om de hoek kijken, het speelt overal) dan krijg je dus de huidige situatie. En daar is men dan ook volkomen verantwoordelijk voor. Deze pandemie is volledig een door mensen veroorzaakte catastrofe! De WHO: "This is a controllable pandemic." Weten we nog? Ik blijf de link niet geven. Lees maar terug.

In Nieuw Zeeland heeft men de bevolking met de correcte informatie (de waarheid) gewoon voldoende kunnen motiveren om lang genoeg in een voldoende strikte lockdown te gaan om het virus te elimineren. In China was de bevolking ook goed geïnformeerd en ook daar blijven de individuele mensen liever gezond en zien ze hun geliefden bij voorkeur ook niet overlijden. Dat hadden ze helaas in de beginfase nogal confronterend moeten meemaken omdat men nog niets wist van het virus en alles nog moest ontdekken en met lege handen stond. Toen men de noodzakelijke informatie eenmaal had (als laatste dat het virus besmettelijk is in de incubatieperiode, het allerbelangrijkste geconstateerde FEIT! - tinyurl.com/bbccor3) wist men wat men moest doen en deed men het ook. De Chinezen hadden hun regering niet nodig om ze te vertellen dat ze liever niet ziek wilden worden en doodgaan. Dat konden ze uitstekend zelf bedenken en willen. De eerdere ervaringen in Azië met SARS en MERS zal ze ook gevoeliger hebben gemaakt voor het correct inschatten van de ernst van SARS-CoV-2. Onderschat dat niet.

En natuurlijk had men in landen waar wel eliminatie is bereikt ook te maken met asocialen en sociopaten die zich nergens wat van aan wilden trekken, want die heb je nu eenmaal echt overal, en daar is men dan ook gewoon volkomen terecht adequaat tegen opgetreden. En laten die aso's alsjeblieft niet gaan proberen over schending van hun vrijheid te piepen zeg. Dachten ze dat we daar in trappen? Echt niet.

Hier had men het gevoel van urgentie meteen in het begin terecht moeten benutten en versterken en de mensen duidelijk maken dat we het virus zouden kunnen verslaan door even door te bijten, de schouders eronder te zetten en laten zien dat wij ook kunnen wat de Chinezen kunnen en niet voor hun onderdoen in wat wij hadden kunnen bereiken in de oorlog tegen het virus, en dat ook wij die oorlog in Nederland konden winnen. Toen was de motivatie het sterkst. Je moet het ijzer smeden als het heet is. Daar is helemaal niets nieuws aan. In Nieuw Zeeland heeft men dat waarschijnlijk ook heel goed begrepen en wel adequaat benut. Ik was een van de mensen die dat toen buiten China en Nieuw Zeeland al heel goed door hadden. Maar we waren roependen in de woestijn van onwetendheid, arrogantie en incompetentie.

Men heeft hier de wonderlijkste vooroordelen over onze superieure 'vrijheid'. Als ik de toenemende geluiden hoor over verplichte vaccinaties en dat je constant moet gaan aantonen dat je 'veilig' bent? Gaat lekker met die vrijheid hier denk ik dan. Dan krijg ik toch wat onaangename associaties met een zeer onvrije periode in Nederland toen we met een andere bezetter te maken hadden en we ook elk moment om onze 'papieren' gevraagd konden worden (ja dat woord). Nu wordt die rol van bezetter vervuld door het Coronavirus dat voor een groot deel bepaalt wat we wel en niet mogen en kunnen doen.

En een toekomst met permanente onvrijheid omdat men het virus wil toestaan om onze levens te blijven regeren? Nee dank u. Ik pas daarvoor. Ik wil eliminatie. Want dat kan wel degelijk. Dus neem ik met minder geen genoegen. Bewijs maar dat het niet kan. "The proof of the pudding is in the eating". De ENIGE echte test om te kijken wie gelijk heeft is simpelweg door het te doen. Klaar. Einde discussie wat mij betreft. Die benadering had men in Nieuw Zeeland ook, en daar lukte het ook.

En ik verwacht ook samen met andere wetenschappers dat eliminatie wel eens onvermijdelijk noodzakelijk zou kunnen worden naarmate het virus maar blijft doormuteren.
https://static1.squarespace.com/static/ ... Jan+21.pdf

De Lambda variant dient zich al aan als eentje in de ongetwijfeld lange rij van troonopvolgers die nog zullen volgen. De betekenis daarvan beseffen mensen nog steeds maar niet (D-K).

Wel interessant om te zien hoe de koppen zich ontwikkelen. Van 8 dagen geleden.

https://www.wabe.org/the-lambda-variant ... ould-know/

"The Lambda Variant: What You Should Know And Why Experts Say Not To Panic"

Waarin o.a. gemeld wordt dat het CDC het nog niet 'of interest' vindt.

En nu.

https://www.nzherald.co.nz/world/covid- ... B6DSZR5FI/

"Covid 19 coronavirus: Lambda variant may be more dangerous than Delta"

Hoe lang moeten we nog wachten voordat het "inzicht" zo ver "voortschrijdt" dat men door krijgt dat mitigatiebeleid heel grote kans heeft een doodlopende weg te zijn en men eindelijk serieus werk gaat maken van eliminatie?

Laatst las ik wel in een stukje tussen de regels door dat het denken eindelijk een beetje de goede richting inging.

Ik verwacht dat "voortschrijdend inzicht" wel eens de meest geliefde uitvlucht zou kunnen worden waarmee (mede)beleidsmakers hun eerdere falen zullen willen proberen te verdoezelen. Dit citaat hierboven is gewoon een ordinaire poging om het eigen falen te verhullen door een schaamteloos stukje geschiedsvervalsing waar ik keihard doorheen prik met mijn kennis over de feiten die ik met heel veel tijd en moeite heb kunnen vergaren. Er zullen er nog heel veel volgen verwacht ik.
Jij plaats 2 nogal random genomen sites, waar verschillende meningen worden verkondigd (nou ja, verkondigd: "...may be..."), en doet dan alsof dat voortschrijdend inzicht zou zijn.

Tot zover je "keiharde" kennis. :lol: