Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Delta-variant: Hoe erg is het? & Kan ik nog op vakantie? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

De Delta-variant: Hoe erg is het? & Kan ik nog op vakantie?

249 berichten
vaccinate gaat in Nederland wel goed volgens dit staatje.

https://ourworldindata.org/explorers/co ... vaccinated
Niet mee eens. Het laat zien dat er nog miljoenen mensen in Nederland helemaal niet gevaccineerd zijn, laat staan volledig gevaccineerd plus wachttijd, wat noodzakelijk is tegen de deltavariant. Die mensen hebben bovendien de neiging bij elkaar te zitten.
Ik schreef dit omdat er nog onlangs gesproken is over 89% vaccinatiebereidheid maar dat we nu iedereen een prik heeft kunnen krijgen we volgens de recente tellingen van het rivm toch maar op 77% van alle volwassenen zitten. Dat baart hen zorgen en mij ook want het is te weinig voor groepsbescherming.tegen de delta variant.
Je moet er wel alle besmette mensen bijtellen, ook de niet geregistreerden. Dat aantal loopt nu snel op.
Wim schreef:
wo 14 jul, 2021 22:10
Ik schreef dit omdat er nog onlangs gesproken is over 89% vaccinatiebereidheid maar dat we nu iedereen een prik heeft kunnen krijgen we volgens de recente tellingen van het rivm toch maar op 77% van alle volwassenen zitten. Dat baart hen zorgen en mij ook want het is te weinig voor groepsbescherming.tegen de delta variant.
Ik begrijp niet zo goed waar die 77% vandaan komt, in de hogere leeftijdscategorien die zo goed als klaar zijn zie je percentages van in de 90%. Voor 50'ers ligt het ook boven de 80%. In de jongere categorien wordt nog volop geprikt. https://twitter.com/Datagraver/status/1 ... 36/photo/1
Het is belangrijk om straks steeds meer energie te steken in laagdrempelig te vaccineren (zonder afspraak) en mensen te overtuigen in gebieden met witte vlekken. Naar ik begrijp is men daar ook mee bezig, dat lijkt me heel veel effectiever dan vormen van dwang zoals Macron nu probeert (waar hij alweer deels op terug heeft moeten komen).

Om terug te komen op het hoofdonderwerp: kan ik nog op vakantie? Wij zouden deze week weg, maar met kinderen wordt het wel heel ingewikkeld, continue testafspraken regelen en daar je tocht op afstemmen is niet ons idee van fietsvakantie beleven.
blokdoorn schreef:
wo 14 jul, 2021 23:05
Wim schreef:
wo 14 jul, 2021 22:10
Ik schreef dit omdat er nog onlangs gesproken is over 89% vaccinatiebereidheid maar dat we nu iedereen een prik heeft kunnen krijgen we volgens de recente tellingen van het rivm toch maar op 77% van alle volwassenen zitten.
Ik begrijp niet zo goed waar die 77% vandaan komt,
rivm meldt dat 77% van de 18plussers nu tenminste één prik heeft gehad.
Wim schreef:
wo 14 jul, 2021 20:00
Het voor mij onverwacht slechte nieuws van vandaag is niet alleen hogere besmettingscijfers, maar vooral ook een afnemende vaccinatiebereidheid onder de leeftijdscohorten die de laatste tijd aan de beurt waren.
Aan de jongeren die nu aan de beurt zijn is, door de overheid en het gros van de media, maandenlang het beeld geschetst dat het vaccin dé ultieme oplossing is tegen Corona, waardoor we eindelijk helemaal van alle maatregelen zouden worden verlost. De laatste dagen ontstaat er, door de nieuwe golf en veel besmettingen vlak na Janssen, een wat cynische sfeer waarin door veel jongeren de conclusie wordt getrokken dat het vaccin niet doet wat het belooft, en dat het hele vaccineren door de overheid te positief is voorgesteld om iedereen over te halen het vaccin te nemen.

Wat we echter gezien hebben is dat bij de oudere generatie, omdat die in de lockdown geprikt is, geen grote besmettingsgolf is geweest en er, ruim na vaccinatie, zeer weinig ouderen in het ziekenhuis zijn gekomen. Ook niet nu heel veel ouderen al wekenlang weer sociaal actiever zijn.

De jongere generatie daarentegen is tot nu toe gevaccineerd in een periode waarin halsoverkop versoepelingen werden doorgevoerd. De randvoorwaarde dat je pas goed beschermd bent een paar weken na de tweede prik, is, na het vaccinatiesucces van de al eerder geprikte generaties, bij de jongeren vergeten. Deze misser komt in mijn ogen grotendeels op het conto van die oen op volksgezondheid. Hij had tegen OMT advies in de keuze gemaakt om jongeren na één Janssenprik metéén te laten feesten. Daarmee geconfronteerd merkte hij doodleuk op dat door de jongeren die worst voor te houden "misschien een aantal van hen hebben besloten zich wel te laten vaccineren." Met andere woorden, het was een soortement verkooptactiek, en een hele kortzichtige. In plaats van te besturen volgens het principe "regeren is vooruitzien" denkt Hugo zich uit de coronacrisis te kunnen praten.
Hierdoor denk ik dat de twijfel die veel jongeren nu opeens hebben gekregen aan het nut van het vaccin, nog verklaarbaar is ook. De paradox is hier echter dat het vaccin wellicht doet wat het belooft, maar niet datgene wat recent door de minister aan de jongeren was voorgespiegeld.

Wat zijn de gevolgen van deze misser voor de volksgezondheid? Er zijn veel aanwijzingen (de grootste daarvan is de snel groeiende vaccinatiegraad) dat we deze zomer niet de volle IC's gaan krijgen zoals we die gehad hebben. De tienduizend besmettingen per dag van nu zijn onmiskenbaar een veel minder grote ramp dan de tienduizend besmettingen per dag van een half jaar geleden. Daarmee zijn we er nog niet, want verdere exponentiële groei ligt nog op de loer.

Jongeren die besmet raken krijgen zelden ernstige klachten. Gevaccineerde ouderen die nu weer door die jongeren besmet zullen raken krijgen ook zelden ernstige klachten. Ouderen die nog niet volledig gevaccineerd zijn (bijv in de wacht op twee weken na tweede AZ) kunnen nog de pineut zijn tot het zover is, al zal het ook voor hen gemiddeld minder erg verlopen dan voorafgaand aan de eerste prik. Mensen die er voor hebben gekozen zich niet te laten vaccineren kunnen soms heel ziek worden en overlijden, maar omwille van hen zullen weinigen straks nog een lockdown accepteren.

De vaccinatiebereidheid is redelijk hoog in Nederland. En al zal het waarschijnlijk toch niet voldoende zijn om het virus echt te elimineren, het virus wordt in elk geval flink onderdrukt. Er wordt al gepraat over een derde vaccin, wat misschien wel eerder nodig zal zijn dan we hiervoor dachten. De virusvarianten kunnen steeds besmettelijker worden, maar vaccins kunnen hopelijk ook steeds beter worden. Niet om blij van te worden natuurlijk, zo'n wedloop.

Terug naar de beeldvorming over het vaccin. Er is tijdenlang de indruk gewekt dat het vaccin een acuut einde zou maken aan het elkaar besmetten. Het zou, in de beeldvorming, in een klap het hele Coronaprobleem oplossen. De prikbereidheid moest hoog zijn, en daarom gaf het kabinet er een optimistische draai aan. Dat is nog tot daar aan toe, maar dat ze zelf zo vroegtijdig in dat ietwat te optimistische verhaal zijn gaan geloven is ronduit knullig. De teleurstelling is bij velen groot nu het er de schijn van heeft dat het vaccin slechts een (vrij groot) déél van de oplossing is. Een grote stap in de goede richting met de finishlijn verderop in de mist, als er al een finishlijn is.

Hans
Het trieste is dat de remmen eraf gehaald werden net voordat de jongeren gevaccineerd konden worden. Dat weet ik heel goed want mijn kinderen zitten in de groep 20-25 jaar en stonden te springen om een afspraak te maken. Ze hebben hun prik 2-3 weken geleden gehad en zijn nu dus pas min of meer beschermd. Ze zijn heel voorzichtig geweest en niet gaan dansen, maar het effect van die te vroege versoepeling zie je heel goed in de leeftijdsopbouw van de besmettingen: de heel grote piek zit precies in de groep van 20-24 jaar. Dat laat de grote beleidsfout zien: drie weken later en ook deze groep zou beschermd geweest zijn.
Alle gepraat over testen etc laat zien dat te weinig mensen door hebben dat we nu in de fase zitten waar niet testen ons instrument is maar prikken. En daar ben ik toch wat bezorgd als je ziet dat zoveel 30-50 jarigen nog geen eerste prik gehaald hebben ook al kon dat al lang. Het gevolg is dat ook die mensen nu toch te maken gaan krijgen met infectie en wellicht ernstige gevolgen. Het virus verplaatst zich naar de ongevaccineerden in de oudere leeftijdsgroepen. Zo is de afgelopen week het aantal besmettingen onder 70 plussers aardig gaan oplopen, en daar gaat het niet bij blijven.
Vaccinatie is de sleutel maar het werkt pas goed als heel veel mensen zich laten vaccineren, en zeker ook al die 30-50 jarigen. Het Duitse Robert Koch Institut heeft berekend dat bij de Delta Variant 85% van de 12-59 jarigen volledig gevaccineerd moet zijn om een vierde golf in het najaar te voorkomen. Polderen helpt vast om de vaccinatiegraad op te krikken, maar er komt ook een moment dat er een prijskaartje gehangen mag worden aan gevaarlijk gedrag, en een beloning gezet mag worden op goed gedrag. Vandaar dat ik besluit van Macron een goed voorbeeld vind. Mijn collega in Rome vertelde dat In Italië niet alleen alle zorgpersoneel verplicht gevaccineerd is, maar ook iedereen in het onderwijs. Wie niet wil krijgt ander werk, en als dat er niet is geen salaris meer. In september wil de universiteit hier weer live gaan met het onderwijs, en dat is fantastisch nieuws voor de kwaliteit van het onderwijs - mijn vrouw verheugt zich er enorm op. Maar het kan echt alleen maar veilig als iedereen gevaccineerd is, dus wat mij betreft controle aan de poort.
blokdoorn schreef:
wo 14 jul, 2021 23:05
Om terug te komen op het hoofdonderwerp: kan ik nog op vakantie? Wij zouden deze week weg, maar met kinderen wordt het wel heel ingewikkeld, continue testafspraken regelen en daar je tocht op afstemmen is niet ons idee van fietsvakantie beleven.
Blijf in Nederland. :idea:
Ik zou pas naar het buitenland gaan als ik en mijn kinderen (indien vereist) volledig gevaccineerd zijn. Eindeloos testen geeft veel stress. En vooraf ziektekostenverzekering checken!
Wim schreef:
do 15 jul, 2021 08:11
Vaccinatie is de sleutel maar het werkt pas goed als heel veel mensen zich laten vaccineren, en zeker ook al die 30-50 jarigen. Het Duitse Robert Koch Institut heeft berekend dat bij de Delta Variant 85% van de 12-59 jarigen volledig gevaccineerd moet zijn om een vierde golf in het najaar te voorkomen.
Oké, andere interpretatie. Tegengeluid vanuit de glas halfvol interpretatie, zeg maar. Ik ben geen statisticus of viroloog maar ben van de boerenverstandschool, dus shoot als je er zelf wel één bent.

Er zijn zo'n 11 miljoen Nederlanders tussen de 10 en 60. bron

Dat is met name de groep die nu geprikt wordt (ouder is vaak al voorzien).

Er worden zo'n 1,1 miljoen prikken per week gezet bron

Dat is dus (uit mijn hoofd) per week 10% van die groep. Of, indien 11 miljoen x 2 prikken, 5% van benodigd.

Vaccinatiebereidheid is op het moment rond de 90% (Frankrijk rond de 60% nog een bron)

Nu is dus 77% (van het totaal boven 18 weliswaar) geprikt tenminste 1x. Als we naar minimaal 85% volledige vaccinatie willen, en er komt per week 5% op die 77%, dan zijn we toch uitstekend onderweg?
(waarmee ik overigens niet wil zeggen dat alles goedkomt hoor, maak me geen illusies. De toekomst zal het uitwijzen. Nieuwe corona varianten op korte termijn, vóór- en tegenstanders van het beleid die het spoor bijster raken, tweespalt in de samenleving, plat gaan van complete economieën elders op de wereld met oorlog en volksverhuizingen tot gevolg, iedereen produceert straks onvruchtbaar nageslacht als bijwerking van de m-rna vaccins, de aarde mag op adem komen. Ik zeg top :wink: )
Grandonneur schreef:
do 15 jul, 2021 10:38
{knip}Nu is dus 77% (van het totaal boven 18 weliswaar) geprikt tenminste 1x. Als we naar minimaal 85% volledige vaccinatie willen, en er komt per week 5% op die 77%, dan zijn we toch uitstekend onderweg?
Prima, maar voor wat betreft de deltavariant heb je niet veel aan één prik maar moet je er twee hebben. Daartussen zitten meestal een aantal weken. Daarna duurt volledige werking nog twee weken.
Dus de twee weken die jij telt + 4 voor de tweede prik + 2 weken wachttijd. Resultaat: tweede helft van september.
Dan is de beloofde zomer voorbij.
Leon schreef:
do 15 jul, 2021 11:00
Dan is de beloofde zomer voorbij.
Wie heeft dat beloofd?
Grandonneur schreef:
do 15 jul, 2021 10:50
plat gaan van complete economieën elders op de wereld met oorlog en volksverhuizingen tot gevolg
Daar hebben we corona niet voor nodig, laat dat maar aan de klimaatverandering over. :P
Leon schreef:
do 15 jul, 2021 09:24
blokdoorn schreef:
wo 14 jul, 2021 23:05
Om terug te komen op het hoofdonderwerp: kan ik nog op vakantie? Wij zouden deze week weg, maar met kinderen wordt het wel heel ingewikkeld, continue testafspraken regelen en daar je tocht op afstemmen is niet ons idee van fietsvakantie beleven.
Blijf in Nederland. :idea:
Makkelijker gezegd dan beslist met een zoon die dolgraag klimt en Noorwegen of de Alpen als favoriete bestemming heeft. Daarnaast in het gezin breder een algemene behoefte aan anderstalige omgeving na heel veel tochtjes in Nederland. Ja, het is een luxeprobleem, tegelijkertijd is het het 2e jaar op rij dat we geen echte tocht kunnen doen, en zoveel jaren zijn er niet dat een kind nog graag met je mee gaat op dit soort tochten. Zoals het er eerst uitzag met ontwikkeling richting code groen vonden we het wel verantwoord om ongeveer tussen de regels door te fietsen (zelf wel gevaccineerd), nu het code rood wordt, ligt dat heel anders. Zuidlimburg was het alternatief, maar lijkt gezien de wateroverlast komende week ook niet zo verstandig. De zoveelste keer zinnen verzetten vinden we best heel lastig.
Bert van Sprang schreef:
do 15 jul, 2021 10:13
Ik zou pas naar het buitenland gaan als ik en mijn kinderen (indien vereist) volledig gevaccineerd zijn. Eindeloos testen geeft veel stress. En vooraf ziektekostenverzekering checken!
Idealiter wel, maar dat betekent dat mijn middelbare scholieren na maandenlang surrogaat-onderwijs achter een computer, weer de hele zomer hoofdzakelijk achter de computer zitten.
Leon schreef:
do 15 jul, 2021 11:00
Dus de twee weken die jij telt + 4 voor de tweede prik + 2 weken wachttijd. Resultaat: tweede helft van september.
Dan is de beloofde zomer voorbij.
De mensen die (reeds) één prik hebben zitten in de groep van 77%.

Ik reageerde halfvol op Wim, en zijn schrijven had niks met de Beloofde Zomer te maken (maar met ouderen die besmet worden, een vierde golf, prijskaartjes aan gevaarlijk/goed gedrag, beleid van Macron, vaccinatieverplichtingen, het opengaan van universiteiten en scholen in september).
Grandonneur schreef:
do 15 jul, 2021 10:38
Oké, andere interpretatie. Tegengeluid vanuit de glas halfvol interpretatie, zeg maar. Ik ben geen statisticus of viroloog maar ben van de boerenverstandschool,
En 12 minuten daarna schrijf je:
Grandonneur schreef: (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat alles goedkomt hoor, maak me geen illusies. De toekomst zal het uitwijzen. Nieuwe corona varianten op korte termijn, vóór- en tegenstanders van het beleid die het spoor bijster raken, tweespalt in de samenleving, plat gaan van complete economieën elders op de wereld met oorlog en volksverhuizingen tot gevolg, iedereen produceert straks onvruchtbaar nageslacht als bijwerking van de m-rna vaccins, de aarde mag op adem komen. Ik zeg top :wink: )
Het glas blijkt halfvol? Met mijn boerenverstand besluit ik om er niet uit te drinken.

Hans
Er wordt hier meermaals over “steeds testen” gesproken. In welk land geldt dat?
Ik ben in Frankrijk en hier is afgezien van mondkapjesgebruik niets van Corona te merken. Het zelfs opvallend rustig voor deze tijd van het jaar.
Ik las iets over dat hier in augustus getest moet gaan worden (indien niet gevaccineerd) voor grote winkelcentra, musea en restaurants.
Maar is je vakantie afhankelijk van die locaties? Voor mij niet.
Dus in de wirwar van steeds wijzigende regels is het nog altijd essentieel te bedenken hoe je op reis gaat en wat je gaat doen.
Voor mensen die niet afhankelijk zijn van genoemde gelegenheden is het nog altijd erg prettig toeven in Frankrijk en waarschijnlijk ook in andere mooie landen.
Het risico is in het algemeen iaanzienlijk lager dan in het drukke en besmette Nederland.
Prettige zomer gewenst zonder paniek en Corona-stress.
Bert van Sprang schreef:
do 15 jul, 2021 10:13
Ik zou pas naar het buitenland gaan als ik en mijn kinderen (indien vereist) volledig gevaccineerd zijn. Eindeloos testen geeft veel stress. En vooraf ziektekostenverzekering checken!
Volgens mij zit het zo: de verplichte zorgverzekering dekt altijd tot 100% van het Nederlandse normtarief. Heb je een aanvullende buitenlandverzekering afgesloten bij je zorgverzekeraar, is er geen dekking voor de kosten boven dat tarief als er een negatief reisadvies geldt (oranje of rood).
De meeste reisverzekeringen dekken bij niet-noodzakelijke reizen in het algemeen wél de niet-coronagerelateerde schade als er een oranje reisadvies geldt. Verblijfs- of medische kosten door coronatoestanden is niet gedekt. Is een land rood, dan is er sowieso geen dekking.