Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Delta-variant: Hoe erg is het? & Kan ik nog op vakantie? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

De Delta-variant: Hoe erg is het? & Kan ik nog op vakantie?

249 berichten
@ Wim.
Jij geeft de enige juiste reactie. De spijker op z'n kop.
Wim schreef:
zo 11 jul, 2021 21:29
De executive summary: er is een redelijke kans dat de buurlanden ons een tijdje niet willen zien dankzij het totaal mislukte recente beleid van ons kabinet. Ik zou ze geen ongelijk geven. Maar hoe het precies uitpakt moeten we nog afwachten, en dat is alles wat je er over kunt zeggen.
Daar wil ik graag dit aan toevoegen.
Vandaag had Duitsland met ruim 80 miljoen inwoners zo'n 800 besmettingen.
Nederland met 17 miljoen en een telling die niet volledig is wegens administratieve problemen zo'n 9600 besmettingen.
En dat mag je niet alleen op het conto van het kabinet schrijven.
Wij - vrijgevochten Nederlanders die het allemaal individueel beter menen te weten - dragen daar een behoorlijk steentje aan bij.

Zoals OMT lid Voss uit Groningen het duidelijk verwoordde:

Vraag je een Nederlander om te springen dan zegt hij: waarom?
Vraag je een Duitser om te springen dan zegt hij: hoe hoog?
Belgen zijn niet zo heel anders hoor, maar daar is het effect veel minder opgetreden. Ik vermoed dat toch vooral de beleidszwaai de oorzaak van de Nederlandse cijfers is.
Nb onderstaand plaatje geeft 7-daagsgemiddelden. Inmiddels is ons land de andere landen in dit plaatje voorbij.
Afbeelding
Deze keer zei het kabinet dat er gesprongen kon worden. Het is waar dat Duitsers gedisciplineerder zijn maar deze keer was het het kabinet dat zei ga maar dansen. En anders dan in Duitsland luistert zo'n kabinet dan toch niet genoeg naar deskundigen.
Maar ja ik verbaas me erover dat ik nog steeds zowat de enige ben met een mondkapje in de supermarkt, en duidelijk raar wordt aangekeken. In Groningen hebben we nu toch iets van vijf keer meer besmettingen dan bij eerdere pieken. De besmettingen onder 70 plussers lopen nu ook op.
Poppink schreef:
zo 11 jul, 2021 23:03

Zoals OMT lid Voss uit Groningen het duidelijk verwoordde:

Vraag je een Nederlander om te springen dan zegt hij: waarom?
Vraag je een Duitser om te springen dan zegt hij: hoe hoog?
Als die stereotypering grofweg klopt, vind ik dat in het algemeen dan wel weer heel geruststellend voor Nederland (en verontrustend voor Duitsland), alleen wel erg onhandig bij bestrijden van pandemie in Nederland.

Kan me niet aan de indruk ontrekken dat het voor de meeste mensen, ongeacht nationaliteit, heel moeilijk is om je langdurig aan deze regels te houden. Echter, de explosie van afgelopen weken ontstond naar mijn indruk juist vooral omdat men erg goed naar de overheid geluisterd heeft en niets meer dan de ruimte heeft genomen die bewindslieden in een vlaag van verstandsverbijstering gegeven hebben.
Wim schreef:
zo 11 jul, 2021 23:18
Maar ja ik verbaas me erover dat ik nog steeds zowat de enige ben met een mondkapje in de supermarkt, en duidelijk raar wordt aangekeken.
Ik zie in Amsterdam toch juist weer een toename van het gebruik van mondkapjes in de super. Ik vermoed omdat de meeste mensen hier wel weten dat zo'n beetje iedere 18-jarige corona onder de leden heeft.
Het Kabinet met de coronaminister De Jonge voorop zette het Janssen vaccin in de markt (!) als het toegangsticket van een discotheek. Dat lieten (vooral) jongeren zich geen twee keer vertellen. In elke stad stonden de kroegen weer vol en festivals werden massaal bezocht.
Er werd een ding nagelaten. Het toegangssysteem van testen en vaccineren bleek totaal niet waterdicht.

Hoofdoorzaak is de politiek. Die neemt geen regie.
Dat zit diep ingebakken in dit systeem. Overal en altijd ligt de schuld van een probleem bij de ander.
Rokon schreef:
wo 07 jul, 2021 21:56
Vandaag bericht gehad dat de fietsbus niet rijdt naar Spanje, Italië en een deel van midden-Europa. Een deel van de bestemmingen wordt al geschrapt tot de zomer van 2022... Daar sta je dan met de vaccins, 'de poort naar de vrijheid', wat een giller
Pak je gewoon de fiets. :D
joukon schreef:
ma 12 jul, 2021 09:26
Overal en altijd ligt de schuld van een probleem bij de ander.
Precies. Joukon.
Inmiddels dalen de besmettingen al weer twee dagen op rij. Als dit een echte trend is, dan lijkt het erop dat het virus nu toch door de vaccinatie wordt ingehaald, nu het precies een week of drie geleden is dat de oudere twintigers gevaccineerd zijn. Laten we het hopen. De les is dan dus dat de versoepelingen drie tot vier weken te vroeg kwamen.
Waarschijnlijk is het deels het weekendeffect. Daar doorheen kijkend lijkt er een afzwakking inderdaad.
Ondertussen geeft Macron het goede voorbeeld. Griekenland doet ongeveer het zelfde. Andere landen zullen volgen.
Aantal besmettingen daalt? Nee, aantal positief getesten daalt. Lijkt me een essentieel verschil. Door de versoepelingen en testen voor toegang werd er, juist door de jeugd, veel meer getest. Nu de versoepelingen (deels) zijn teruggedraaid, vermindert dat weer. Ik wil niks over de trend zeggen, maar weet wel dat dit ook invloed heeft op het aantal positief getesten.
Volgens mij zou het voor statistici mogelijk moeten zijn om deze zaken mee te nemen in de cijfers, en een trend eruit te halen waar rekening is gehouden met de testbereidheid en (leeftijds)opbouw van de geteste groep. Jammer dat dat nu niet gebeurt.
Als het zoals Baudet zegt allemaal een functie is/was van het aantal testen dan had het percentage positieve testen omlaag moeten gaan, en het omgekeerde gebeurde. Dus de groei was wel degelijk echt. Afwachten of de daling echt blijkt te zijn.
Wim schreef:
di 13 jul, 2021 06:59
Ondertussen geeft Macron het goede voorbeeld. Griekenland doet ongeveer het zelfde. Andere landen zullen volgen.
Frankrijk gaat zorgmedewerkers verplicht stellen een vaccinatie te nemen, eventueel met sanctie voor de 'weigeraars.'
Griekenland lijkt te volgen met dit besluit.

We zijn in onze kinderjaren ooit voor een aantal ziektes gevaccineerd.
Sommige ouders weigerden en daar zat geen sanctie op.

Privacy regels maken dat je niet verplicht kan worden tot openbaarmaking van je medische gegevens over covid-19 vaccinatie..
Hierover bestaan wettelijke afspraken in Nederland.
Zo heeft niet iedereen ermee ingestemd dat de GGD gegevens mag doorgeven aan RIVM.
Ook je huisarts mag geen gegevens aan derden verstrekken zonder jouw toestemming.
Ook je werkgever hoef je geen medische gegevens te verstrekken.
Een zorgmedewerker valt onder medisch tuchtrecht. Hebben een beroepscode.
https://www.venvn.nl/media/042ooa1u/de- ... genden.pdf

Politiek, lees die beroepscode en tuchtregels eens een keertje rustig door als je tijd vrij kan maken.
Je kan al die regels wel willen, en willen afdwingen, maar als de werkelijkheid van de boze buitenwereld anders dicteert, moeten we die regels aanpassen of loslaten.
En hier is het zo'n gevalletje: het recht van 'niet', komt in conflict met het recht van leven van een ander.
Dus als je 'niet' wilt, ga maar 'niet' doen op Antarctica of zo.

Overigens lijk ik wel een discrepantie lezen bij jou tussen de individuele rechten in deze materie, en het recht om al dan niet het milieu te vervuilen in een andere topic waar je actief bent.
Mij komt de vaccinatieplicht die in het ene na het andere land opduikt toch als een brevet van onvermogen van de betreffende overheid voor. Zonder plicht behoort de vaccinatiebereidheid in Nederland tot de hoogste van Europa - op een niveau dat, met de huidige inzichten, ruim voldoende is om groepsimmuniteit te bereiken. Wellicht bereik je met plicht i.p.v. verleiding als overheid net een een of enkele procentpuntjes hogere vaccinatiegraad, maar de schade aan het vertrouwen tussen overheid en burger kon op de lange termijn wel eens groter zijn.

Het fenomeen antivaxers is allicht niet nieuw en de discussie over verplichting ook niet. Een paar jaar geleden werd net de stap gezet dat op kinderopvang niet-ingeënte kinderen geweigerd mochten worden. Dat compromis tussen verleiding en plicht was in een tijdperk van toenemend groenewappiedom kennelijk een noodzakelijk kwaad. Hoewel voor vaccinatie verder irrelevant, denk ik dat het feit dat die vaccins wel al decennia meegaan, best een verschil maakt in de acceptatie van zo'n (hele danwel halve) plicht.
Flix schreef:
di 13 jul, 2021 11:53
Je kan al die regels wel willen, en willen afdwingen, maar als de werkelijkheid van de boze buitenwereld anders dicteert, moeten we die regels aanpassen of loslaten.
En hier is het zo'n gevalletje: het recht van 'niet', komt in conflict met het recht van leven van een ander.
Dus als je 'niet' wilt, ga maar 'niet' doen op Antarctica of zo.
Als je de beroepscode goed las, ik heb er 25 jaar lang mee gewerkt dus spreek uit eigen ervaring. Heb als eindexamenstuk deze beroepscode als uitgangspunt genomen voor mijn verpleegkundig handelen. Het is niet wat ik wil maar de beroepsgroep als geheel met elkaar heeft afgesproken. Al die regels worden toegepast door de beroepsgroep en dagelijks getoetst in de praktijk.

Ik hoor geen inhoudelijke argumenten waarom een van die regels uit de beroepscode losgelaten zou moeten worden.

Dat het een machthebber even niet goed uit komt als boze man. Alsof dat boeit.
Het is een onvermijdelijke reactie op de problemen die er in sommige landen meer zijn dan in andere om mensen gevaccineerd te krijgen. In Frankrijk is dat probleem groot, maar ook wij hebben nog niet de noodzakelijke vaccinatiegraad bereikt om groepsimmuniteit te realiseren. Wat er gebeurt als je dan toch de boel loslaat hebben we nu net kunnen zien. En laten we niet vergeten dat juist een reservoir van ongevaccineerden een broedplaats is voor mutaties. Bij een nog besmettelijker mutatie zou de vaccinatiegraad nog hoger moeten worden, en dat gaat echt lastig worden. Nu al moeten we de kinderen van 12-17 vaccineren, mede omdat teveel ouderen zich niet laten vaccineren.
Het inhoudelijke argument is simpel: de vaccinatiegraad moet omhoog anders sterven er mensen.