Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Delta-variant: Hoe erg is het? & Kan ik nog op vakantie? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De Delta-variant: Hoe erg is het? & Kan ik nog op vakantie?

249 berichten
Zolang niet een percentage vaccinatie is bereikt die "immuniteit" belooft, blijven de anderhalve meter, hygiëne zoals handen wassen en een mondkapje nodig op plekken waar die anderhalve meter niet nageleefd kan worden. Je ziet overigens dat nog maar weinig mensen zich aan die basisregels houden. Althans dat deel dat zich niet eraan houd zie je vooral.

Handen worden geschud.
Elkaar om de hals 'vliegen'. Alles lijkt weer 'terug naar het normale' terwijl de risico's op besmet raken aanwezig blijven.

Je hoeft hiervoor geen dokter te raadplegen.
Die heeft al een overvolle agenda en is er alleen voor noodzakelijke hulp.
Voor advisering raadpleeg de website van de officiële instanties.

Het volk wil spelen. Dus geef hen die spelen. Dat afpakken leidt alleen maar tot burgerlijke ongehoorzaamheid.
Ieder bepaald liefst zelf wel wat goed is voor hem. Regie moet je laten waar die thuis hoort :wink:
joukon schreef:
do 08 jul, 2021 17:14
Zolang niet een percentage vaccinatie is bereikt die "immuniteit" belooft, blijven de anderhalve meter, (etc.)
Helaas, als 99% gevaccineerd is behalve bepaalde groepen die dicht op elkaar zitten dan gaan die groepen besmet raken, dat is namelijk precies wat er nu gebeurt. Op zich niet erg als dat jongeren zijn waarvan er maar heel weinig blijvende gezondheidsschade oplopen, maar in de tijd dat ze uitzieken kunnen ze beter uit de buurt blijven van kwetsbaren. Hopelijk gaat het snel naar groepsimmuniteit-door-ziekte bij die groepen, want anders komen we er nooit vanaf.
Hier in de stad hebben we 60000 studenten die nog niet gevaccineerd zijn of nog maar heel kort geleden, en dus nog goeddeels onbeschermd zijn. Die worden dus gewoon geofferd, want het is een nare ziekte, en long covid komt juist bij de jeugd veel voor. Mijn studerende kinderen zijn heel bezorgd want hun vaccinaties beschermen pas over een tot twee weken een beetje redelijk. Ook de andere Groningers lopen echter een risico, want velen van hen zijn nog niet (voldoende lang) volledig gevaccineerd, en geen enkel vaccin beschermt 100%, dus onze kinderen blijven zoveel mogelijk bij ons weg, en dat is niet leuk.. Vandaag zijn 374 besmettingen geregistreerd, dus dat zijn er zondag rond de duizend, want ook als er nu maatregelen komen zijn die duizend gisteren en vandaag al besmet. Is dit nu echt zo moeilijk? Gelukkig hoor ik van alle kanten dat de vaccinatiebereidheid onder de Groningse jongeren hoog is, maar daar hebben we pas over een paar weken wat aan.
Engeland loopt ruimt op Nederland voor wat dit betreft en hoewel ik ook graag had gezien dat de verspoelingen een weekje of drie waren uitgesteld is er ook een andere kant.

Why it's time to think differently about Covid

Mijn mening is niet anders geworden na het lezen van het artikel, wel wat meer begrip.

Wat betreft het aantal vaccinaties loopt Engeland wel nog iets voor maar met Astra Zeneca versus Pfizer zou dat verschil wel eens weg kunnen zijn.
Ik heb de onderliggende modellen voor Engeland bekeken en eerlijk gezegd zie ik niet dat ze een snelle versoepeling steunen. In enkele alternatieve scenarios waren er in de winter meer sterfgevallen als we langer wachten, maar de meeste scenario varianten gaven duidelijk betere resultaten als we nog wat langer wachten. Die paar scenariovarianten die pleiten voor nu versoepelen naar voren halen is echt cherry picking. Zo doe je dat niet in de wetenschap.
Het belangrijkste argument voor versoepelingen nu was dat de Engelse ziekenhuizen het van de winter te druk zouden hebben. Wel, dan weet je wat je te doen staat: buitenlands ziekenhuis personeel (daarvan was er in het VK veel) weer verblijfsvergunningen geven in plaats van ze met Brexit het land uit pesten.
In België is men al een paar dagen beziig de massaal besmette jongeren terug te halen uit Spanje.
Een professor zegt op de VRT daarover het voor de hand liggende: "Professor Devroey: "Stuur besmette terugkerende jongeren uit Spanje niet terug naar ouders, maar op kamp"".
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/09 ... erugkeren/
Mocht het buitenland afvallen, dan mag je ondertussen ook de portemonnee gaan trekken voor een vakantie in eigen land. Zojuist tegengekomen: plaatsje op tentenveldje, 1 persoon voor 1 nacht: 40,50 euro.

Afbeelding
Anders schreef:
vr 09 jul, 2021 14:58
Mocht het buitenland afvallen, dan mag je ondertussen ook de portemonnee gaan trekken voor een vakantie in eigen land. Zojuist tegengekomen: plaatsje op tentenveldje, 1 persoon voor 1 nacht: 40,50 euro.
Zie nou wel: de Nederlandse campingeigenaren zitten ook in het complot! 8)

Maar inderdaad: wat een idiote prijs zeg. Bij 40 euro voor een kampeerplek denk ik eerder aan een plek aan het Gardameer in het hoogseizoen.
Anders schreef:
vr 09 jul, 2021 14:58
Mocht het buitenland afvallen, dan mag je ondertussen ook de portemonnee gaan trekken voor een vakantie in eigen land. Zojuist tegengekomen: plaatsje op tentenveldje, 1 persoon voor 1 nacht: 40,50 euro.
Auw...

Is ook gevolg van het steeds bredere beleid om kampeerplaatsen per plek te verhuren, en niet afhankelijk van waar je mee aankomt. Was vroeger bij enkele zeer toeristische campings het geval, tegenwoordig zie je het steeds meer.
Ik ben overigens wel erg benieuwd over welke camping het gaat.
Het gaat me voorlopig te ver om dit als algemene situatie neer te zetten.

Maar schandalig is het om € 14,50 te rekenen als reserveringskosten.

Maar als dat soort kosten op je scherm verschijnen, ga je eerst op zoeknaar een andere camping?
Peter Molog schreef:
vr 09 jul, 2021 17:36
Maar schandalig is het om € 14,50 te rekenen als reserveringskosten.
En dan geen toeristenbelasting rekenen.

Dus het betreft een zakelijk bezoek. Dan is de prijs zo gek nog niet.
Wij slapen tijdens onze reis soms via campspace. Maar daar durven ze ook veel geld te vragen vind ik. Soms ook gewoon 40 euro voor 1 tentje en 2 personen. Dat moet dan wel een heel mooie tuin zijn.
daulagari schreef:
do 08 jul, 2021 19:34
Engeland loopt ruimt op Nederland voor wat dit betreft en hoewel ik ook graag had gezien dat de verspoelingen een weekje of drie waren uitgesteld is er ook een andere kant.

Why it's time to think differently about Covid
Zeer goed artikel van de bbc hier. Brede beschouwing op de covid ontwikkelingen van deze periode.

Hierboven gaf iemand aan dat "de mainstream media" over het algemeen goed berichten, maar mij valt toch op dat de berichtgeving vaak alle kanten op schiet, en standaardmedia elkaar voortdurend ófwel napraten ófwel tegenspreken waar het gaat over onderwerpen als (nu weer) de effectiviteit van antistoffen tegen de delta variant. Verschillende uitkomsten en conclusies kunnen natuurlijk, als de onderzoeksvragen en omstandigheden net van elkaar afwijken, maar ik vind de meeste media ontzettend slordig in de duiding hiervan.

Ook over het zeer moeilijk te onderzoeken long covid is de berichtgeving, de laatste dagen specifiek over het gevaar daarvan voor jongeren, dusdanig inconsequent dat ik er weinig van kan maken. Na ruim anderhalf miljoen geregistreerde besmettingen plus nog honderdduizenden besmettingen tijdens de eerste golf die niet geregistreerd zijn, en de vele ernstige gevolgen die dat maatschappijbreed heeft gehad, mag het (lullig genoeg) geen verassing heten dat daaronder bergen mensen (maar nog altijd een kleine minderheid) te vinden zijn die er lang last van houden. Long covid komt dus vast en zeker voor en moet zeker serieus genomen worden, maar toch ligt het echt niet voor de hand dat een n(i)et gevaccineerde jongere hier gemiddeld meer last van zou krijgen dan een n(i)et gevaccineerde oudere. Nu het leeuwendeel van de besmettingen de laatste dagen onder jongeren plaatsvindt, is het onderwerp long covid, specifiek bij jongeren, iets dat bij veel lezers de emotie triggert, waar media toch op inspelen.

Over het algemeen denk ik dat de media het wel zo'n beetje goed bedoelen, maar last hebben van de druk om alles behapbaar en "begrijpbaar" te maken, de druk om op te vallen en om nieuwe inzichten snel over het voetlicht te brengen, en de druk om de hot topics naar voren te brengen waar andere media ook over berichten.

Hans
Ik krijg soms het idee dat onze (en andere) regeringen denken dat je met een dijk van 6 meter hoog 60% van het water kunt tegenhouden als het water 10 meter hoog staat. Maar zo werkt het met water niet en AFAIK met virussen ook niet. Als je niet 100% van de nodige maatregelen neemt komt het probleem vanzelf weer terug.

N.b. Ik weet dat virussen zich exponentieel* verspreiden en water in een vrijwel constant tempo over een te lage dijk stroomt.

*: In het begin van een uitbraak geldt dit ook. 1, 2, 4, 8, 16 is namelijk precies even exponentieel als 1000, 2000, 4000, 8000 16.000.
Het artikel van de BBC probeerde het duidelijk te maken maar vanmorgen kwam ik een grafiek tegen (hier) die het volgens mij in één keer duidelijk maakt.

Afbeelding

Bron is Our World in Data, de grafiek voor Nederland heb ik ook maar die moet nog een maand wachten.
javb2812 schreef:
vr 09 jul, 2021 23:46
Ook over het zeer moeilijk te onderzoeken long covid is de berichtgeving, de laatste dagen specifiek over het gevaar daarvan voor jongeren, dusdanig inconsequent dat ik er weinig van kan maken.
Hier hetzelfde, wat het moeilijk maakt is dat de meeste studies voor ziekenhuisgevallen zijn en dat niet duidelijk hoe lang long covid is. Voor mij een reden om voorzichtig te blijven tot twee weken na mijn tweede vaccinatie.
daulagari schreef:
za 10 jul, 2021 13:59
Het artikel van de BBC probeerde het duidelijk te maken maar vanmorgen kwam ik een grafiek tegen (hier) die het volgens mij in één keer duidelijk maakt.
Afbeelding
Het grafiekje maakt duidelijk dat vaccineren baat, niet dat er geen heel vervelende dingen meer kunnen gebeuren voor heel veel mensen. Wat er gebeuren zal is niet te zien, want het lijntje stopt bij het heden.
Peter Molog schreef:
vr 09 jul, 2021 17:36
Ik ben overigens wel erg benieuwd over welke camping het gaat.
Ben nog steeds nieuwsgierig :?
Ja, vaccineren helpt (net als afstand houden etc). Maar als er zoveel infecties zijn en nog zoveel ongevaccineerde 40 plussers (en dat is zo) dan komen er toch ook al snel weer aardig wat mensen in het ziekenhuis. Dat gebeurt nu ook in het VK, ondanks hun nog wat hogere vaccinatiegraad. Er zitten dus maar twee dingen op: nog een tijdje leven met wat beperkingen, en flink doorprikken, ook onder de laatste aarzelaars. Elke keer dat een mutatie weer besmettelijker is gaat het vaccinatiepercentage dat we nodig hebben omhoog. De vaccinatieweigeraars maken dus de vaccinatie van kinderen nodig.
Leon schreef:
za 10 jul, 2021 11:53
Ik krijg soms het idee dat onze (en andere) regeringen denken dat je met een dijk van 6 meter hoog 60% van het water kunt tegenhouden als het water 10 meter hoog staat. Maar zo werkt het met water niet en AFAIK met virussen ook niet. Als je niet 100% van de nodige maatregelen neemt komt het probleem vanzelf weer terug.

N.b. Ik weet dat virussen zich exponentieel* verspreiden en water in een vrijwel constant tempo over een te lage dijk stroomt.

*: In het begin van een uitbraak geldt dit ook. 1, 2, 4, 8, 16 is namelijk precies even exponentieel als 1000, 2000, 4000, 8000 16.000.
We hebben hier een 'schoolleider' (Wikipedia) Minister van Volksgezondheid gemaakt (hebben we hier geen facepalm smiley?). De man begrijpt helemaal niets van deze pandemie. Hij denkt dat je 'Dansen met Janssen' als marketingstrategie kunt gebruiken in een poging het vaccinatiebeleid te verkopen als DE oplossing voor de pandemie (wat het niet is - GEEN 'silver bullet').

https://covid19.govt.nz/alert-levels-an ... -response/

“It’s good news the public recognise that New Zealand is entering a new phase and the vaccine will not be a silver bullet when it comes to moving on from the pandemic."

Hoe compleet clueless ben je als je denkt dat je mensen alle restricties mag laten vieren du moment dat je een vaccin hebt laten prikken? Nu is hij daar door schade (van heel veel andere mensen) en ZIJN schande (die hij totaal niet wil erkennen) achtergekomen en zijn we al gauw weer een paar maanden teruggeworpen in de strijd tegen het virus.

Wat ik allemaal kan vertellen over deze pandemie en falende beleidsmakers, daar kan ik een zomeravondgastenuitzending mee vullen. Of twee. Of drie. Ik heb er gigantisch veel tijd ingestoken om me adequaat te informeren. Een doctoraaldiploma Geneeskunde helpt daarbij ook wel en gaf me een zeer nuttige kennisvoorsprong toen deze ellende begon. In de loop van februari vorig jaar kon ik dan ook mijn conclusies al trekken. De noodzakelijke informatie daarvoor was toen al beschikbaar. Dat is later ook bevestigd door o.a het zeer expliciete pandemiebeleidsadvies van de World Health Organisation op 12 maart 2020 dat zegt dat mitigatie(beleid) "fout en gevaarlijk" is.

https://www.who.int/director-general/sp ... march-2020 (Deze is makkelijk te onthouden: tinyurl.com/whocor123).

Ook dat dit een "beheersbare pandemie" is. Volledig waar. Mits je dat beleidsadvies opvolgt natuurlijk. Dus wel containmentbeleid en vooral niet dat "foute en gevaarlijke" mitigatiebeleid. Dat is allang volstrekt overtuigend bewezen door andere landen waar men wel conform dat beleidsadvies heeft gehandeld. Daar is het virus allang geen probleem of gevaar meer. Het virus is ook helemaal niet het probleem of het gevaar. DAT ZIJN DE BELEIDSMAKERS! Die zijn het probleem en vormen het gevaar. Dat is in de UK ook al toegegeven door Dominic Cummings, hun voormalige 'senior advisor' van de regering daar.

https://nos.nl/artikel/2382393-voormali ... -rampzalig

Mag je één keer raden welk type beleid 'dokters' Rutte en de Jonge hier uitsluitend hebben gevoerd. Met dus de huidige situatie zoals die zich de afgelopen 16 maanden heeft voltrokken als het onvermijdelijke gevolg.

Maar ja.... wat weet zo'n WHO nou? Nee, hier zijn we 'intelligent', weten we nog?

En Rutte? Breek me de bek niet los.
Ik wil niet mee gaan in het zwarte pieten. In elk geval heb ik daarvan al zoveel shit voorbij zien komen op LinkedIn (en op andere social media zal het erger zijn), dat ik het met die teneur heb gehad. Wel vond ik de persconferentie gisteren erg defensief, en dat lees ik eigenlijk overal wel terug. Ook ben ik keer op keer verrast door het gebrek aan gezond verstand bij sommige medeburgers.

Dan weer terug naar de Vraag Die Ons Allen Bezighoudt: Kunnen we op basis van de modellen en verwachte grensmaatregelen deze zomer nog op (fiets)vakantie in het buitenland? What's it gonna be, boy: yes or no?