Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Was doen / drogen - Forum Wereldfietser

Was doen / drogen

Beste,

Ik heb bijna elke dag mijn kleding met de hand gewassen. Dat ging prima. Ik heb het 1 keer geprobeerd om het te laten drogen in de zon. Dat werkte niet want ik kom om 16.00 uur aan.... Dus ik heb altijd een droger gebruikt.
Hoe doen jullie dat in het buitenland? (belgie, luxenburg en duitsland)??? Zijn daar drogers op campings, en indien niet hoe lossen jullie dat op als je om 16.00 uur aan komt?

Dank :D :D :D

Groeten,
Martin
Ik heb nog nooit een droger gebruikt. Aan de waslijn of het stuur in de wind ophangen werkt goed, zelfs bij lage temperaturen. En anders achterop de fiets tijdens het fietsen.

Ik vind het trouwens niet erg om klamme kleding aan te trekken, tijdens het fietsen warm je die weer op. Behalve dan een fietsbroek met nog natte zeem; vandaar dat ik er twee meeneem.

Om 16u aankomen is best wel vroeg (wij komen vaak tussen 18 en 20u op de camping aan). Heb je wel sneldrogende kleding mee?
Als je echt net terug bent heb je de pech gehad dat de luchtvochtigheid de afgelopen dagen erg hoog was terwijl het niet erg warm was. Dan droogt de was erg slecht. Het enige wat je kunt doen is de was zo vroeg mogelijk doen, dus meteen bij aankomst, alles zo hard mogelijk uitwringen en zo luchtig mogelijk en zo veel mogelijk in de zon en wind ophangen.
Meestal wordt het dan dezelfde dag wel droog. Als het niet lukt spaar ik de was op totdat er een droger is inderdaad. Ik heb daarom meestal meerdere fietsbroeken, zokken en shirtjes bij me. Zo heb ik uit nood ontdekt dat je een hemd ook binnenstebuiten kunt aandoen zodat het minder plakt. Het helpt, maar is niet ideaal. Als je steeds twee shirtjes nodig hebt, zoals in de avond, kun je het bovenste shirtje de dag erna als onderste nemen.
In Noord-Frankrijk hebben we eens na vier druilerige dagen waar niks droogde een droger gevonden. Zo'n beetje alles wat we hadden ging er in.

Leuk filmpje trouwens.
Als er een wasmachine is gaat daar alles in (wolwas) want dan komt de was er droger uit dan dat ik het met de hand kan doen en verder gaat het in de droger als die er is (standje koud)

Verder draag ik eigenlijk alleen merino en dat kun je gelukkig een paar dagen achter elkaar aan - s' nachts buiten hangen als het droog is zodat het kan uitwaaien en het is de volgende ochtend weer soort van fris.
Alleen mijn fietsbroek was ik regelmatig (altijd met de hand). Omdat deze langzaam droogt en een natte zeem niet goed is voor mijn leren zadel :D heb ik er daarvan twee bij. Overige fietskleding was ik incidenteel als ik wat vroeger op de camping ben en/of de condities goed zijn. Fietshemd en shirtje trek ik gerust vochtig/nat aan, is in een mum droog. Enige nadeel is dat het dan wel weer sneller stinkt. daar ik al gelukkig getrouwd ben, lig ik daar niet wakker van.
Hier een combinatie van merino wol, sneldrogende kleren en met warm weer wil ik wel eens een shirt droog dragen.

Ook wil ik tijdens het fietsen soms wel iets achterop de fiets te drogen leggen. Let dan wel op dat het er niet af valt, of misschien zelfs je wielen kan blokkeren na een stuk slechte weg oid.

En met een pauzemoment de hele fiets als droogrek gebruiken om het wat beter uit te hangen.

En ach, misschien soms net wat minder wassen dan dat ik thuis zou doen ;)
Leon schreef:
ma 07 jun, 2021 11:10
Ik heb daarom meestal meerdere fietsbroeken, zokken en shirtjes bij me.
Meer dan 2 setjes maakt het wat mij betreft alleen maar complexer. Zit je met een hoop vuile was. Kleding die je wil wassen mee onder de douche. Andere setje voor de volgende dag(en).
Tip voor campingeigenaren: koop voor tentkampeerders een centrifuge in plaats van een wasmachine.

Wassen is voor een lichtgewichtsporter geen probleem. Op de hand wassen gaat ook veel sneller dan met een machine en - vooral - je hoeft niet je beurt af te wachten.
Drogen is voor een sporter echter wel een probleem. Met op de hand uitwringen krijg je er lang niet zo veel uit als met een centrifuge.
Weliswaar centrifugeert een wasmachine net zo goed, zo niet iets beter, dan een losse centrifuge, maar als je twee keer op je beurt moet wachten omdat iemand anders een wasje wil doen ben je drie uur verder en dan heb je er helemaal niks meer aan want dan krijg je het alsnog niet droog aan de lijn.
Bij een losse droger heb je hetzelfde probleem: zijn er vijf campinggasten die dag die willen drogen (en het gebeut altijd tegelijk want op die dag regende het) dan wacht je uren op je beurt. Dat is niet fijn voor het vakantiegevoel.
Leon schreef: Tip voor campingeigenaren: koop voor tentkampeerders een centrifuge in plaats van een wasmachine.
Zet je dit ook nog even op het forum van campingeigenaren.
Dank reeds.
Peter Molog schreef:
ma 07 jun, 2021 11:53
Leon schreef: Tip voor campingeigenaren: koop voor tentkampeerders een centrifuge in plaats van een wasmachine.
Zet je dit ook nog even op het forum van campingeigenaren.
Dank reeds.
Ik dacht dat we daar iemand voor hadden? :wink:
Voor mij zijn mijn fietsbroeken en sokken het belangrijkst, en die was ik eigenlijk altijd na aankomst op de camping onder de douche. Drogen doe ik dan gewoon op mijn fiets, op een tak of op de bagagedrager onder een netje de volgende dag. Behalve als het dan stortregent, dan gaat het nat de tas in :oops:

Wasmachines, drogers en centrifuges negeer ik altijd. Aangezien die dingen best intensief gebruikt worden ben ik als de dood dat mijn kleren er kleiner of kapotter uit komen dan dat ze erin gingen.
Polariteit schreef:
ma 07 jun, 2021 11:59
Wasmachines, drogers en centrifuges negeer ik altijd.
Ik meestal ook wel, maar je houdt het maar zo lang vol totdat alles wat je aan en bij je hebt echt nat is en niet meer wil drogen omdat het gewoon de hele dag en nacht regent en je moet nog een aantal dagen.
Inderdaad twee setjes fietskleding mee en als het nodig is wassen en de volgende dag al fietsend drogen. En als het écht niet anders kan klam aantrekken.

Merino ondergoed geen ervaring mee.
Bronsky schreef:
ma 07 jun, 2021 12:17

Merino ondergoed geen ervaring mee.
probeer het en je wil niets anders meer.
+1 :D
Hier ook twee fietsbroeken zodat er na wassen 1 achterop de drager kan drogen tijdens het fietsen. Bovenkleding is altijd tenminste deels van merino en dat heeft eigenlijk nauwelijks was nodig.
Ook als je wat minder kritisch bent is het alsnog verbazend hoe lang je met ongewassen kleding kunt doen.
LHTJoost schreef:
ma 07 jun, 2021 12:41
Bronsky schreef:
ma 07 jun, 2021 12:17

Merino ondergoed geen ervaring mee.
probeer het en je wil niets anders meer.
En dan zonder zeem oid neem ik aan?
IMG_0640.JPG
Fietsende Waslijn
Een droger? Een centrifuge? Nee joh een bagagenetje achterop kan alles onder. Altijd 1 setje aan en 1 setje te drogen achterop. Het komt wel eens voor dat drogen achterop niet lukt, en dan kan je heus je huidige setje nog een dagje aan.
maar alleen als je zoveel meeneemt. Bij mij is het met een handdoekje wel gedaan :D.
willem.m schreef:
ma 07 jun, 2021 11:06
Ik vind het trouwens niet erg om klamme kleding aan te trekken, tijdens het fietsen warm je die weer op. Behalve dan een fietsbroek met nog natte zeem; vandaar dat ik er twee meeneem.
Twee is idd logisch.

Anders de volgende tip (mocht je echt geen droge broek/zeem hebben): Rol de fietsbroek op samen met een handdoek (op elkaar leggen en dan de combinatie oprollen) en ga daarna flink op de rol stampen. Dan pers je het grootste deel van het water uit de zeem (en de handdoek neemt dat op). De zeem voelt dan al vrijwel droog aan en de droogtijd wordt dan een stuk minder.