Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsvragen over vrouwendingen - Forum Wereldfietser

Fietsvragen over vrouwendingen

Hoihoi!

Ik ga binnenkort mijn eerste fietsreis maken en er zijn een paar dingetjes waarvan ik me afvraag hoe andere vrouwen dat doen.

1. Ondergoed
Wat voor ondergoed moet ik meenemen? Over het algemeen is katoenen ondergoed het beste voor de vaginale gezondheid, maar misschien is het met zo'n fietstocht juist weer niet geschikt ivm vochtopname enzo... dus dan polyester? Lijjkt me ook niet ideaal :| En wat voor model onderbroek vinden jullie dan het fijnst om te dragen? Of drie verschillende soorten ivm wisselende plekken van de naden? Voor speciale, duurdere fietsonderbroeken heb ik helaas geen budget.

2. Ongesteldheid
Hoe doen jullie dat als je op een langere tocht bent en je bent ongesteld? Dat lijkt me niet heel confortabel met fietsen enzo, ook ivm last van de onderrug. Nemen jullie dan een paar dagen rust? Of kortere dagen maken? Ik gebruik zelf de menstruatiecup, dat lijkt me al wel een stuk comfortabeler en hygienischer op de fiets dan maandverband, maar ik ben bang dat ik die op begeven moment wel ga 'voelen' op de fiets.

3. Wildplassen
Help! Ik kan me niet heugen wanneer ik dit voor het laatst gedaan heb. Bij mij komt het volgens mij ook niet met een mooie rechte straal eruit :lol: . Zijn hier tips voor? Of gaan jullie altijd in café's enzo naar de wc? Ik zag ook zo'n plastic plastuit voorbij komen maar dat lijkt me wel weer onnodig veel om mee te slepen.

4. BH's
Dragen jullie een sportbh of een normale bh op de fiets? Ik ben van plan om er maar 1 mee te nemen, een normale, maar dat is natuurlijk wel lastig met optijd laten drogen na het wassen.

Ik hoor graag hoe jullie dit soort dingen aanpakken! :)
1. Ondergoed geen katoen gebruiken blijft erg lang nat. Ik gebruik zelf merino wol (boxers, slips net wat je fijn vind - ik vind boxers met lange pijpen erg fijn)

3. Plassen daar waar het kan wild, toilet maakt me niet uit - wildplassen gewoon uit het zicht gaan en is waarschijnlijk even wennen.

4. Bh's - ik draag altijd normale bh's - heb er altijd minimaal 2 mee maar meestal 3 (1aan, 1drogen en 1 reserve)
Ik kan als man met een af en toe fietsende vrouw niet alles beantwoorden.

- een fietsonderbroek is toch wel echt aan te raden. Mijn vrouw heeft veel minder last van irritaties met zo'n fietsbroek. Ze hoeven ook niet zo duur te zijn.
- plassen: we stoppen wel eens voor een koffie, en dat is dan de gelegenheid voor de kleine of grote boodschap. In noodgevallen gebruikt ze een plastuit. Dat neemt heel weinig plaats in, en je kan ook tegen een boom plassen. 8)
Leuk dat je gaat fietsen!

1. Ondergoed: ik draag altijd fietsonderbroeken met een ruimer vallende dunne (korte) broek erover heen. Randjes van een gewone onderbroek worden snel onverdragelijk, zeker als het warm is. Maar dit is natuurlijk heel persoonlijk.
2. Menstruatie: bijna van af gelukkig! Ik gebruik tampons en fiets stug door omdat ik het jammer vind om hiervoor gedwongen rust te gaan nemen. Maar ja, dat ligt er ook aan hoeveel last je hebt.
3. Wildplassen: lekker achter een boom. Maar tijdens een koffiestop kan natuurlijk ook.
4. Ik heb van alles twee mee, dus ook twee BHs

Succes! En gewoon gaan, dan ontdek je vanzelf wat voor jou het fijnst is.
Ik wil toch wel een pleidooi houden voor de fietsbroek. Ga daarvoor en voor andere betaalbare spullen eens kijken bij de Decathlon. Voor twee tientjes heb je er een en bespaar je jezelf veel ellende.
Mijn vrouw draagt geen sport-bh bij het fietsen. Te warm, zegt ze.
Ze heeft er wel 2 bij (gewone bh's bedoel ik).
1. ik heb alleen een fietsbroek aan zonder ondergoed. als je weinig geld hebt, misschien een leuk verjaardagskadootje? het hoeft echt geen 100+ euro broekje te zijn, ik fiets zelf heerlijk in mijn Van Rijsel (decathlon) broekje van 45€. Na het douchen en fietsen gewoon hetzelfde ondergoed aan als thuis

2. Ik heb geen last met fietsen met vrouwelijke producten. Kwestie van proberen met je cup.

3. Ik plas regelmatig wild, gewoon hurken en doen, ook met minder rechte straal wil dat prima. Evt. kun je een Uixi proberen voor staand plassen, hoor er veel goede ervaringen over!

4. Altijd met sportbh, vind dat fijner fietsen, ondanks dat ik geen grote cupmaat heb. ook makkelijk als je spontaan ff een duik wilt nemen zonder bikini ;-) ook dat is persoonlijk natuurlijk.
Alpineflower schreef:
do 03 jun, 2021 21:31
1. ik heb alleen een fietsbroek aan zonder ondergoed. als je weinig geld hebt, misschien een leuk verjaardagskadootje? het hoeft echt geen 100+ euro broekje te zijn, ik fiets zelf heerlijk in mijn Van Rijsel (decathlon) broekje van 45€. Na het douchen en fietsen gewoon hetzelfde ondergoed aan als thuis

2. Ik heb geen last met fietsen met vrouwelijke producten. Kwestie van proberen met je cup.

3. Ik plas regelmatig wild, gewoon hurken en doen, ook met minder rechte straal wil dat prima. Evt. kun je een Uixi proberen voor staand plassen, hoor er veel goede ervaringen over!

4. Altijd met sportbh, vind dat fijner fietsen, ondanks dat ik geen grote cupmaat heb. ook makkelijk als je spontaan ff een duik wilt nemen zonder bikini ;-) ook dat is persoonlijk natuurlijk.
Ahh, maar is zonder ondergoed in een fietsbroek niet heel onhandig? Omdat je dan eigenlijk dagelijks je fietsbroek moet gaan wassen? Ik zat inderdaad wel te kijken naar die fietsbroek van de decathlon, die lijkt me goed.
maartje1998 schreef:
do 03 jun, 2021 23:31
...
Ahh, maar is zonder ondergoed in een fietsbroek niet heel onhandig? Omdat je dan eigenlijk dagelijks je fietsbroek moet gaan wassen? Ik zat inderdaad wel te kijken naar die fietsbroek van de decathlon, die lijkt me goed.
Daarom nemen veel mensen op fietsvakantie twee fietsbroeken mee. Ik (man) was 'm 1x per twee dagen, maar van vrouwen begrijp ik dat ze dat meestal dagelijks doen. Dat wassen stelt niet veel voor: gewoon onder de douche wassen samen met evt. andere kleding.
willem.m schreef:
vr 04 jun, 2021 08:10
maartje1998 schreef:
do 03 jun, 2021 23:31
...
Ahh, maar is zonder ondergoed in een fietsbroek niet heel onhandig? Omdat je dan eigenlijk dagelijks je fietsbroek moet gaan wassen?
Daarom nemen veel mensen op fietsvakantie twee fietsbroeken mee.
Of drie :) want ik krijg mijn fietsbroek niet altijd droog en er zijn weinig dingen waar ik zo'n hekel aan heb als 's ochtends een nog natte broek aantrekken. Waarbij ik (man) overigens moet zeggen dat ondanks mijn bange verwachtingen ik er ook nog nooit huidproblemen aan heb overgehouden, er zijn zelfs mensen die routinematig een nog klamme broek aantrekken met het motto: droogt vanzelf. Maar die hebben misschien zelf een huid van zeemleer.
Ik moet wel zeggen dat ik meestal in voor- of najaar fiets en laat aankom op campings, als je hoogzomer tegen een uur of drie je tent opzet, is het droog krijgen van je broek misschien geen probleem. Overdag op je fiets, zeker als je de was zo 'ophangt' dat hij wat kan wapperen (ik heb mijn tentzak op mijn bagagedrager en daar een netje over, ik zorg dat broeken met de bretels goed vastzitten en dat het zeem onder het net uitsteekt), droogt het snel maar dan moet je natuurlijk geen regen hebben. Zijn al mijn broeken hopeloos nat na een paar dagen in de regen fietsen, dan wordt het tijd voor een hotelletje of zo. Daar hangen niet voor niks vaak föhns in de badkamer!

Veel fietsplezier gewenst!

Carl
Haha, wel typisch wereldfietser gedrag. Sokken en fietsbroeken droog föhnen in de badkamer :lol:
maartje1998 schreef:
do 03 jun, 2021 23:31
Alpineflower schreef:
do 03 jun, 2021 21:31
1. ik heb alleen een fietsbroek aan zonder ondergoed. als je weinig geld hebt, misschien een leuk verjaardagskadootje? het hoeft echt geen 100+ euro broekje te zijn, ik fiets zelf heerlijk in mijn Van Rijsel (decathlon) broekje van 45€. Na het douchen en fietsen gewoon hetzelfde ondergoed aan als thuis

2. Ik heb geen last met fietsen met vrouwelijke producten. Kwestie van proberen met je cup.

3. Ik plas regelmatig wild, gewoon hurken en doen, ook met minder rechte straal wil dat prima. Evt. kun je een Uixi proberen voor staand plassen, hoor er veel goede ervaringen over!

4. Altijd met sportbh, vind dat fijner fietsen, ondanks dat ik geen grote cupmaat heb. ook makkelijk als je spontaan ff een duik wilt nemen zonder bikini ;-) ook dat is persoonlijk natuurlijk.
Ahh, maar is zonder ondergoed in een fietsbroek niet heel onhandig? Omdat je dan eigenlijk dagelijks je fietsbroek moet gaan wassen? Ik zat inderdaad wel te kijken naar die fietsbroek van de decathlon, die lijkt me goed.
ik was vaak na twee dagen mn fietsbroek en dan draag ik mijn tweede broek. dat wil prima en heb er nog nooit iets aan overgehouden ;-)
1. Inderdaad minstens 2 fiets(onder)broeken, zodat er eentje kan drogen na wassen/uitspoelen, maar ik kan er echt wel twee dagen in rijden. Véél fijner fietsen dan gewoon ondergoed. Het hoeft niet per se een heel dure te zijn - ik zou inderdaad zeker eens bij de Decathlon kijken. Verschillende is inderdaad fijn voor wat betreft de naden, al hoor je daar eigenlijk sowieso geen last van te hebben. Maar áls, dan is het wel fijn om de dag erna een ander model te dragen.

2. Nu ook vanaf (hoera!) maar altijd doorgefietst, had er nooit veel last van, geen probleem. Bewegen helpt soms ook wel tegen menstruatiepijn. Ik heb altijd tampons gebruikt. Cup vond ik niks, en al helemaal niet bij gebrekkige hygiëne, en aan maandverband op een fiets moet ik niet denken. Eén tip: pak je maandverband of tampon voor onderweg goed waterdicht in.

3. Wildplassen - gewoon doen. Beetje discreet hurken achter een boom of struik of rotsblok. Nooit probleem mee gehad. Niet te moeilijk over doen, dat trekt maar aandacht, en dat wil je juist niet.

4. Met mijn cup A draag ik geen BH op de fiets: niet nodig (anders dan bij o.a. hardlopen en spinning). Als je er wel een draagt, lijkt me een sport-BH fijner dan een gewone. Ik vind die soepele t-shirt-BH's uit één stuk lekker multi-functioneel. Die drogen ook snel - sneller dan de zeem in een fietsbroek. Maar in geval van twijfel is een 2e BH meenemen geen probleem natuurlijk, dat is bijna geen gewicht/volume. Inderdaad wel fijn om een schone te hebben voor na het fietsen.

Louise
Om beter antwoord te kunnen geven is het misschien goed om te weten of het om een fietsreis van twee weken of twee maanden gaat, door afgelegen streken of door meer stedelijke gebieden.

1) +1 voor de fietsbroek met sneldrogend (antibacterieel) kunstzeem. (dus geen ondergoed in de fietsbroek). Een dure is niet perse nodig, ik heb er van de Lidl en de Decathlon die prima voldoen. Na het fietsen een schone, droge onderbroek aan en de fietsbroek even uitspoelen. De fietsbroek droogt vaak sneller dan een onderbroek. Ik altijd twee fietsbroeken mee, een aan en een die eventueel nog wat kan drogen de volgende dag op de fiets.

2) Ik gebruik maandverband, al zijn er veel vrouwen die dat niet prettig vinden. Ik vind dat het makkelijkst hygiënisch te vervangen onderweg, als er geen schone toiletruimte voorhanden is. Kan wel zweterig worden bij warm weer. Bij pijn vind ik bewegen fijner dan stilzitten. Ik heb nooit rustdagen genomen.

3) In veel landen / regio's in Europa zijn er openbare toiletten of plekken waar je vaak zonder veel problemen naar de wc kan (bibliotheek, treinstation, winkelcentrum, benzinestation). Als je erop let is er vaak meer dan je denkt. Als dat er niet is, dan is het in hurkzit wildplassen achter een boom, struik, steen, etc. let bij hoog gras of ondergroei wel op dat je niet geprikt/gestoken wordt.

4) Ik heb geen sportbeha nodig op de fiets en ik vind ze veelal warm en strak. Ik heb altijd twee gewone bh's mee, net als alle kleren die ik op de fiets aan heb.
1. Zoals eerder genoemd een fietsbroek met zeem zonder ondergoed en buiten het fietsen hetzelfde als thuis.

2. Ik gebruik al jaren de prikpil (met korte pauze om kinderen te krijgen) en daarom nooit ongesteld, dus geen ervaring daarmee behalve mijn positieve ervaring om nooit ongesteld te zijn wat ik echt heerlijk vind.

3. Wildplassen: bij de hurkzit goed uitkijken of je broekspijpen als die wijder zijn, niet in de weg hangen. Niets zo vervelend als broekspijpen met zichtbare spetters.

4. Ik neem 2 BH's mee (1 schoon, 1 vies/in de was), geen sportBHs want die vind ik te strak zitten voor een hele dag.

Heel veel plezier met je eerste fietsreis!
Ha wat een goed topic dit. Vorig jaar zocht ik naar dezelfde info, ik kon niets vinden toen.

1) ik heb een paar katoenen en een paar polyester onderbroeken bij me. Droogt even snel. De polyester zijn boxers en ik vind die niet altijd even ideaal, ik moet die altijd wel wat recht trekken onder mijn fietsbroek. Ik draag wel altijd ondergoed in mijn fietsbroek, het lijkt me niet prettig om zonder te gaan. En ook niet praktisch als je toch een paar dagen geen plek tegenkomt waar je het goed kunt wassen.

2. ik gebruik ook een menstruatiecup, hier ben ik nu wel handiger in geworden. Ik ga met vochtige doekjes, wc papier en een bidon water de bosjes in. Ideaal vind ik het niet, maar maandverband en tampons vind ik nog minder prettig. Ik heb overigens 2 cups bij me, 1 voor zware dagen en 1 voor lichtere. Ook heb ik een (extra) licht rvs bekertje bij me waarin ik ze kan uitkoken.

3. Gewoon doen! Went vanzelf. Pro tip, vooral als je ongesteld bent en daardoor even bezig. Spuit een beetje deet op je bovenbenen en billen in de avond. Ik ben eens helemaal lek gestoken daar van onder, geen pretje. :lol:

4. Ik heb 1 sport bhs bij me en 2 soft bh's bestaande uit 1 stuk. Zit voor mij het fijnst, en droogt snel.

Heel veel plezier!
Alpineflower schreef:
do 03 jun, 2021 21:31
Altijd met sportbh, vind dat fijner fietsen, ondanks dat ik geen grote cupmaat heb. ook makkelijk als je spontaan ff een duik wilt nemen zonder bikini ;-) ook dat is persoonlijk natuurlijk.
Zwem je dan ook gewoon met je fietsbroek aan? Ik vraag me altijd af of er mensen zijn die dat doen als het heel warm is. En hoe dat bevalt als je daarna weer verder wilt fietsen.
TheRollingBeans schreef:
do 17 jun, 2021 20:27
Spuit een beetje deet op je bovenbenen en billen in de avond. Ik ben eens helemaal lek gestoken daar van onder, geen pretje. :lol:
Oja, dat is een goeie, is mij ook eens overkomen. Met de grootste bult precies op de plek onder m'n zitbotje waar de druk op het zadel maximaal is.
1) 2 fietsbroeken mee, geen ondergoed eronder dat gaat schuren. Goed zadel is trouwens ook belangrijk.
2) wildplassen en erger, door de hurken in de bosjes...denk ik eigenlijk nooit over na... vind het wel belangrijk niet gezien te worden.
3) Tampons, maandverband ging schuren, au! Cup kan ook (off topic kijk uit als je een spiraal hebt, kan loskomen door de cup, ken een cup-zwangerschap in mijn omgeving)
$ Sport BH @ Hema.
Goedemiddag!

Ik had ook een vraag;

Hoe doen jullie het met gezichtsverzorging? Gezicht schoonmaken etc.
Welke cremes raden jullie aan?

Wij gaan namelijk een wereldreis maken met de fiets en zullen voornamelijk gaan wildkamperen...