Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tekenalarm - Forum Wereldfietser

Tekenalarm

De risico's van tekenbeten zijn al vaker op dit forum langs gekomen. Maar omdat het tekenseizoen weer begint, vraag ik er toch even aandacht voor.

Zie ook https://www.ad.nl/utrecht/nieuwe-tekenz ... ~a69a1bcd/.

Zelf had ik twee jaar geleden in mei een tekenbeet in Duitsland. Ik had deze teek te laat gespot. Precies volgens het TBE-spoorboekje kreeg ik een kleine week later vijf dagen lang koorts: elke dag liep de thermometer tot [correctie:] maxima tussen de 38.8 en 40.0 graden op. Ik had zoiets niet eerder meegemaakt. Soms loopt zoiets zelfs verkeerd af. Dus wees alert op die kleine k-beestjes.
Klopt, wees alert. Afgelopen weekend kampeerde ik in Zeeland en er wandelde er één over mijn matrasje. Was een terrein waar je eigenlijk geen teken verwacht.
Ronald van der Perk schreef:
do 20 mei, 2021 20:46
Klopt, wees alert …. Was een terrein waar je eigenlijk geen teken verwacht.
Waar vind je teken?
Wie voorbereid op pad wil, doet er goed aan om voor het bosbezoek naar de TekenAlert op NatureToday.nl te kijken. Daar zie je precies in welk gebied op dat moment veel teken zitten. Teken zitten vooral op gras en in struiken en vallen dus niet uit bomen. Ze komen overigens ook voor in je eigen tuin. Een derde van de besmettingen door de spinachtige wezentjes bij mensen wordt hier opgelopen. De truc met de witte doek kun je hier ook uitvoeren, zo weet je precies hoe groot de populatie in jouw tuin is. Bron Stentor

https://www.tekenradar.nl/
Ik ben van mening dat voor mensen die weleens buiten de deur komen tekenbeten niet te vermijden zijn en dat het ook ondoenlijk is tijdens een fietsvakantie iedere teek op je lichaam terug te vinden. Vorig jaar toen alle campings dicht waren ben ik 's-avonds op een open plek in het bos letterlijk besprongen. Zeker 5 teken waren op weg naar een warm plekje. Tegen tekenencefalitis kun je je inenten en tegen Lyme helpt een antibioticumkeur, maar dan moet er wel tijdig de juiste diagnose worden gesteld.
Eens Bert, maar geen fijne gedachte.
Onze hond verzamelt er bijna dagelijks een paar op zijn kop. TBE komt gelukkig nog niet zoveel voor onder teken in Nederland.
Bert van Sprang schreef:
vr 21 mei, 2021 17:11
Ik ben van mening dat voor mensen die weleens buiten de deur komen tekenbeten niet te vermijden zijn en dat het ook ondoenlijk is tijdens een fietsvakantie iedere teek op je lichaam terug te vinden. Vorig jaar toen alle campings dicht waren ben ik 's-avonds op een open plek in het bos letterlijk besprongen.
Ik denk dat de boodschap juist is dat wanneer je op een open plek in het bos gaat kamperen je goed moet uitkijken en dat je dat niet moet bagatelliseren, wat jij hier imho lijkt te doen.
Hoe wordt gedacht over TBE-vaccinatie?
Ik kreeg die tip via via, maar wat ik lees is het best een werk om gevaccineerd te blijven: een serie van 3 prikken over 6 maanden geeft 3 jaar bescherming.
Benieuwd naar ervaringen hiermee.

Teken zijn voor mij een flinke pretbederver. Een nachtje op gras in bos op de Veluwezoom afgelopen jaar leverde meer dan 10 teken op mijn lichaam op en bij mijn reisgenoot 4. Huisarts adviseerde mij een antibiotica kuur.
willem.m schreef:
do 20 mei, 2021 18:27
[...]
Zelf had ik twee jaar geleden in mei een tekenbeet in Duitsland. Ik had deze teek te laat gespot. Precies volgens het TBE-spoorboekje kreeg ik een kleine week later vijf dagen lang koorts: elke dag liep de thermometer tot boven de 40 graden op. Ik had zoiets niet eerder meegemaakt. Soms loopt zoiets zelfs verkeerd af. Dus wees alert op die kleine k-beestjes.
Ik kijk nu in mijn aantekeningen van de week dat ik koorts had. Ik heb in mijn OP overdreven 😳: de maxima waren 40.0, 39.1, 38.9, 39.3 en 38.8 graden. Blijkbaar had ik alleen de hoogste waarde onthouden.
Dat is evengoed heel heftig Willem. En dan heb je achteraf nog veel geluk gehad.
Ook ik heb dit jaar weer mijn eerste tekenbeet binnen. Op een heerlijk warm en vochtig plekje: bovenin de bilspleet. Verwijdert met een tekentang, Betadine erop. Nu afwachten of er een kring volgt en dus antibiotica.
Ze mogen mij. Elk jaar wel een tekenbeet en ooit Lyme fase 2/3 gehad. Klote-beesten zijn het.
Ik controleer mijn lijf niet, ik voel ze vanzelf wel zitten. Irritatie is voor mij een signaal.
Onze hond krijgt altijd een anti-tekenbehandeling (druppels in de vacht), wat behoorlijk effectief is.

Wijzelf gebruiken al enkele jaren Hagopur Zecken Frey om de onbedekte benen mee in te sprayen als we er op uit trekken in het buitengebied.

Vaak spray ik net boven de sokken als ik een lange broek draag, soms gaan de broekspijpen in de sokken. Ook spray ik de broekspijpen onderaan.

Er is tegenwoordig ook anti tekenkleding, anti insectenkleding (o.a. van Craghoppers) en anti tekenspray is ook van andere merken verkrijgbaar.

Tot nu toe geen last gehad van teken. Als je een hond beschermd tegen teken, waarom zou je jezelf er dan niet tegen beschermen?
Je kunt er een tekenbeet misschien niet 100% mee voorkomen, maar de kans er op wel sterk mee verminderen. In onze omgeving zijn er best wel wat mensen die een tekenbeet hebben opgelopen in de afgelopen jaren en er flink en langdurig last van hebben gehad, dat zet je op enig moment aan het denken.

Daarom goed dat je dit draadje gestart bent Willem. Een gewaarschuwd mens...
Edwin* schreef:
za 22 mei, 2021 21:10
Als je een hond beschermd tegen teken, waarom zou je jezelf er dan niet tegen beschermen?
Misschien omdat er ook nadelen kunnen zitten aan gewoontes om je huisdieren, jezelf en je omgeving in te smeren met stofjes waar insecten dood van neervallen.
Leon schreef:
za 22 mei, 2021 21:23
Edwin* schreef:
za 22 mei, 2021 21:10
Als je een hond beschermd tegen teken, waarom zou je jezelf er dan niet tegen beschermen?
Misschien omdat er ook nadelen kunnen zitten aan gewoontes om je huisdieren, jezelf en je omgeving in te smeren met stofjes waar insecten dood van neervallen.
Oke, dan kun je dus beter binnen blijven, of het risico nemen van het krijgen van de ziekte van Lyme?

Nog even ter verduidelijking:

De meeste anti-tekenmiddelen zijn biociden . Voordat biociden mogen worden verkocht, moeten ze zijn toegelaten door het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb ). Ze moeten aan een groot aantal eisen voldoen, die gaan over zowel de veiligheid van de gebruiker en het milieu als over de werkzaamheid van het product. De eisen zijn vastgelegd in de Europese Biocidenverordening (528/2012/EU). De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) houdt toezicht op de handel in biociden die als consumentenproduct worden verkocht.

Insecten vallen wel van bepaalde middelen, maar niet overal zomaar dood van neer. Je maakt het daarmee wel erg zwart/wit.

En waar denk je waar jouw aardappelen mee ingespoten zijn?
Goedgekeurd zegt ook niet alles.
Die antitekenmiddelen voor huisdieren zijn toch niet lekkere stofjes hoor. O.a. fipronil.
En ik heb een boom in de tuin ooit laten spuiten tegen een probleem. Twee jaar lang geen insect gezien.
Daar was ik achteraf echt niet blij mee.
De ontdekker van DDT kreeg er ooit de nobelprijs voor.
Roundup is ook geweldig, toch?
Ik ben wat voorzichtiger geworden.
Leon schreef:
za 22 mei, 2021 22:17
Goedgekeurd zegt ook niet alles.
Die antitekenmiddelen voor huisdieren zijn toch niet lekkere stofjes hoor. O.a. fipronil.
En ik heb een boom in de tuin ooit laten spuiten tegen een probleem. Twee jaar lang geen insect gezien.
Daar was ik achteraf echt niet blij mee.
De ontdekker van DDT kreeg er ooit de nobelprijs voor.
Roundup is ook geweldig, toch?
Ik ben wat voorzichtiger geworden.
Maar wat is dan volgens jou de oplossing om tekenbeten te voorkomen?

En niemand heeft het er over dat DDT en Roundup goed zou zijn... zo kun je van alles er in betrekken om je mening kracht bij te zetten, maar wat totaal geen betrekking heeft op tekenbeten en hoe deze te voorkomen.
Edwin* schreef:
za 22 mei, 2021 22:21
Maar wat is dan volgens jou de oplossing om tekenbeten te voorkomen?
Er staat nog wel wat lijst hier:
https://lymevereniging.nl/dossiers/lyme-preventie/
En midden in het bos op een open plek, waar vaak hoog gras groeit, kamperen ben ik wat huiverig voor geworden.
Mijn teken werend middel tijdens kamperen is tea tree oil in nek, achter de oren, broekspijpen in de sokken.
Elke avond controleren op teken, we hebben ook teken in de tuin.
Bij rode kring meteen naar de huisarts.
Misschien is het niet je bedoeling, maar ik voel me een beetje in een hoek gedrukt Leon, dat ik zomaar een insectenwerend middeltje zou gebruiken en aan iedereen aanprijs dat ook maar te gaan doen, ten koste van levende insecten.

Dat is dus niet zo. In die hoek zit ik niet en ik wil daar ook niet in terecht komen of mee geassocieerd worden.

De website van de lymevereniging waar je (mij) naar verwijst is voor mij geen onbekende. Ook zij wijzen op insectenwerende middelen en geïmpregneerde kleding. Zo heb ik al een aantal jaren (toch zeker al 10 jaar) een broek, sokken en shirt van Rovince die ik in het bos en buitengebied draag tijdens (lange) wandelingen met de hond. Zo heb ik ook een shirt, vest en broek van Craghoppers Nosilife.

Helemaal onbekend ermee ben ik niet.

Vorige week dan ook geen last van teken gehad tijdens het kamperen.

E87FBEA2-519F-4425-ABED-E09DD075D4EE.jpeg
Hoewel we bij onze hond in het seizoen vrijwel dagelijks teken vinden, hebben we die zelf slechts zelden, terwijl we best geregeld kamperen. Wel dragen we altijd een lange broek. Onze zoon (4) heeft er wel een paar keer 1 gehad in zijn nek, waarschijnlijk via de vacht van de hond. Hoewel we zeer afwijzend staan tegenover gif vanwege de onbedoelde gevolgen elders in het milieu, hebben we de hond nu daarom wel behandeld. Zijn voorgangster had ook vaak teken, maar heeft nooit nadelige gevolgen ondervonden.