Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tekenalarm - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tekenalarm

Ik blijf me afvragen hoe het komt dat de ene persoon regelmatig last heeft van teken, en een ander (zoals ik) nooit. Echt nog nooit een teek gehad in alle (kampeer) jaren en landen waar we geweest zijn.
Polling schreef:
zo 23 mei, 2021 09:29
Ik blijf me afvragen hoe het komt dat de ene persoon regelmatig last heeft van teken, en een ander (zoals ik) nooit. Echt nog nooit een teek gehad in alle (kampeer) jaren en landen waar we geweest zijn.
Dan vinden teken dat je niet heel aantrekkelijk ruikt. Kwestie van chemie. Muggen hebben ook voorkeur, mensen met O brengen muggen het koppie op hol.
Het kan ook dan sommige mensen eerder dingen voelen kriebelen dan anderen. Maar dat is maar een hypothese.
Het kan zijn dat sommigen in een gebied wonen waar men eerder het risico loopt om nadelige gevolgen te ondervinden van een tekenbeet. En dat is geen hypothese.

In het artikel van het AD waar de TS naar verwijst wordt het volgende geschreven, ik citeer:

Goed voorbereid de natuur in

In Nederland kan de ziekte pas sinds 2016 worden opgelopen. Vooral de Sallandse en de Utrechtse Heuvelrug en Noord-Brabant lijken de waarschijnlijke plaatsen van besmetting te zijn. Nu steeds meer mensen door het coronavirus meer de natuur ingaan, is het volgens de onderzoeker zaak om toch maar wéér over die vervelende, donkere beestjes te informeren. ,,We willen mensen niet bang maken om de natuur in te gaan, want als bioloog vind ik het juist heel goed dat steeds meer mensen dat doen. Maar het is wel zaak om voorbereid op pad te gaan.


Aangezien ik aan de voet van de Sallandse Heuvelrug woon en vanuit huis lopend de natuur in wandel/fiets (en vele van mijn vrienden en kennissen met mij) zijn wij hier in het algemeen al langere tijd alert op de risico’s en gevolgen van tekenbeten.
Laten we het er op houden dat het onderwerp ons niet vreemd is.

En “pas sinds 2016” is inmiddels dus ook al weer 5 jaar. Om over Lyme nog niet te spreken.
Dit kwam ik toevallig tegen, een lepel om teken mee te verwijderen ipv een pincet:

https://www.ahealthylife.nl/webwinkel/p ... ekenlepel/

https://www.youtube.com/watch?v=XZ14TP7FSQk

Maar dat kan je ook eenvoudig zelf maken tegen geen kosten:

https://www.youtube.com/watch?v=h_El0jJPULY

Maar mijn swiss-knife heeft een pincetje, daar moet het ook mee lukken. Tegenwoordig wordt aanbevolen om de teek niet langer meer te draaien tijdens het trekken. Dus gewoon met zelfde trekkracht loodrecht eruit te trekken. Het geeft niet of het kopje (de kaken) in de huid achterblijven want de rotzooi zit in de maag van de teek. De huid verdrijft dus zelf de achtergebeleven teekresten.
De bek van Victorinox pincetjes is te vlak. Ik heb er een aangepast voor teken door de puntjes naar ongeveer 60 graden te buigen ipv 30, maar daardoor past het pincetje niet meer in het mes.
Leon, het klopt wat je zegt, de pincet is inderdaad erg vlak.

Wat nu? Iets aan je sleutelbos die dan nog omvangrijker wordt?


Hoe dan ook, zorg dat je iets bij je hebt om deze rot-insecten uit je huid te verwijderen!!!
Een tipje van een leek: in Zweden schijnt het normaal te zijn om elk jaar aan het begin van het seizoen een “teken-injectie” te halen. Als ik er ergens in juli op vakantie ben (Stockholm) hangen er in elk bushokje affiches van de “GGD” met afbeeldingen van teken van een halve meter groot, zeer waarschijnlijk (en hopelijk) een vergroting, maar de boodschap komt op die manier wel over :D .
Speeder300 schreef:
wo 09 jun, 2021 07:43
Een tipje van een leek: in Zweden schijnt het normaal te zijn om elk jaar aan het begin van het seizoen een “teken-injectie” te halen.
Dat is tegen tekenencefalitis (FSME) en beschermt niet tegen de Lymebacterie.
Ik heb deze bij me, gekocht bij de dierenarts voor mijn hond, maar doet het ook bij de mens heel goed. Twee maten.
IMG_0923.JPG
Niet goed te zien maar er zit een inkeping in het bovenste platte gedeelte.
JanH schreef:
wo 09 jun, 2021 10:06
Ik heb deze bij me, gekocht bij de dierenarts voor mijn hond, maar doet het ook bij de mens heel goed. Twee maten.
Geen sleutelring helaas. Wel kleiner dan een tekenlepel.
Maat van een betaalpas / rijbewijs / creditcard, de safecard.
Altijd bij me, nooit nodig gehad.

https://tegenteken.nl/product/safecard- ... ekenkaart/

SAFECARD Tekenkaart - Gratis verzending | Tegen teken

Rickie
Ik kwam maadag terug van mijn vakantie. Toen ik aan het douchen was, voelde ik wat op mijn rug.

Ik maakte er een foto van en stuurde die op naar mijn huisarts. Zij belde mij gelijk terug dat ik een teek had zitten, die vol zat met bloed.

Ging gelijk naar de ehbo, die de teek hebben weg gehaald en opsturen naar het lab om te kijken of ik lyme heb.

In de avond belde zij mij of ik terug kon komen voor het slikken van 2 antibiotica pillen, want ik wist niet hoe lang die teek er al in zat.

Ik heb nu nog een rode plek, maar hopen dat ik nergens last van krijg.

Bijlagen

supermario schreef:
wo 09 jun, 2021 13:12
Ik heb nu nog een rode plek, maar hopen dat ik nergens last van krijg.
Sterkte, hopelijk was het een schone teek.
rickie schreef:
wo 09 jun, 2021 12:59

https://tegenteken.nl/product/safecard- ... ekenkaart/

SAFECARD Tekenkaart - Gratis verzending | Tegen teken

Rickie
Dit is een mooie oplossing.
Tekenkaart
Die heb ik ook altijd in mijn portemonnee zitten en ook al gebruikt!
rickie schreef:
wo 09 jun, 2021 12:59
Maat van een betaalpas / rijbewijs / creditcard, de safecard.
Altijd bij me, nooit nodig gehad.

https://tegenteken.nl/product/safecard- ... ekenkaart/

SAFECARD Tekenkaart - Gratis verzending | Tegen teken

Rickie
Dat is een goed idee. Kun je zelf ook maken lijkt me van een willekeurig pasje.
108a08ec-2200-4e51-a1ae-62aa1e53ede1.jpg
Bronsky schreef:
do 10 jun, 2021 16:37
rickie schreef:
wo 09 jun, 2021 12:59
Maat van een betaalpas / rijbewijs / creditcard, de safecard.
Altijd bij me, nooit nodig gehad.

https://tegenteken.nl/product/safecard- ... ekenkaart/

SAFECARD Tekenkaart - Gratis verzending | Tegen teken

Rickie
Dat is een goed idee. Kun je zelf ook maken lijkt me van een willekeurig pasje.

108a08ec-2200-4e51-a1ae-62aa1e53ede1.jpg
Ik vraag me hierbij wel altijd af of dit wel gaat werken met de wat kleinere teken; zijn passen niet voor het mooie iets te dik :?:
Polariteit schreef:
vr 11 jun, 2021 09:26

Ik vraag me hierbij wel altijd af of dit wel gaat werken met de wat kleinere teken; zijn passen niet voor het mooie iets te dik :?:
Ik heb geen idee. Ik heb eigenlijk geen ervaring met tekenbeten. Op één of andere manier lusten ze mijn bloed niet denk ik.
De tekenkaart waar Rickie over bericht heeft ook een kleinere inham om zeer kleine teken (nimfen) mee te pakken.
Ik heb ondertussen 4 stuks gekocht, voor elk gezinslid 1 kaart.

In geval van dergelijke gevaarlijke insecten koop ik liever originele spullen zodat de zekerheid van verwijderen van teken niet tekort wordt gedaan door een slecht gemaakte eigen versie. Nederlanders zijn op bepaalde punten veel te vrekkig.