Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gevriesdroogde maaltijden - Forum Wereldfietser

gevriesdroogde maaltijden

Ik wil deze zomer een bikepacking tocht gaan maken van 6 dagen en nou vroeg ik me af of het
handig en smaakvol is om gevriesdroogde maaltijden mee te nemen waar je alleen warm water bij hoeft
te doen, Is er misschien iemand die ervaring heeft in dit soort eten :?:

https://www.buitensportvoeding.nl/en/meals/dinner/
Zijn prima te hachelen (en er is tegenwoordig veel keuze). Ik gebruik niets anders bij korte veelfietstochten.
Ongezonde (maar wel heel lekkere tip)... deze :P :

https://www.bever.nl/p/adventure-food-c ... olour=5806
Micky schreef:
do 11 mar, 2021 20:02
Ik wil deze zomer een bikepacking tocht gaan maken van 6 dagen en nou vroeg ik me af of het
handig en smaakvol is om gevriesdroogde maaltijden mee te nemen waar je alleen warm water bij hoeft
te doen, Is er misschien iemand die ervaring heeft in dit soort eten :?:

https://www.buitensportvoeding.nl/en/meals/dinner/
Mijn tip: kijken naar het aantal calorieën in een pak en nagaan of dat genoeg is om je door een dag te krijgen.
Ja. We hebben enkele jaren van dat soort Bevermaaltijden meegenomen voor het binnenland van IJsland. Maar inmiddels al tien jaar niet meer. Er zat onvoldoende in zo'n zak om de trek na een dag te stillen (dus extra rijst, couscous of aardappelpuree nodig) en ze waren erg duur. Misschien zijn die maaltijden tegenwoordig beter.

Ga je 6 dagen off the grid?
derdekeer schreef:
do 11 mar, 2021 20:10
Mijn tip: kijken naar het aantal calorieën in een pak en nagaan of dat genoeg is om je door een dag te krijgen.
Meestal neem ik 2-persoonsmaaltijden mee (zijn maar iets duurder), maar ik zie dat die bijv. bij Bever niet meer worden aangeboden...
Fedor schreef:
do 11 mar, 2021 20:19

Meestal neem ik 2-persoonsmaaltijden mee (zijn maar iets duurder), maar ik zie dat die bijv. bij Bever niet meer worden aangeboden...
Op een zesdaagse trektocht bij de Rio Grande in Texas heb ik ooit de fout gemaakt niét naar die calorieën te kijken.
Toen ik weer arriveerde aan het trailhead heb ik het snoepwinkeltje leeg geplunderd. Zelfs die walgelijke Oreo-koekjes waren lekker.
derdekeer schreef:
do 11 mar, 2021 20:23
Op een zesdaagse trektocht bij de Rio Grande in Texas heb ik ooit de fout gemaakt niét naar die calorieën te kijken.
Toen ik weer arriveerde aan het trailhead heb ik het snoepwinkeltje leeg geplunderd. Zelfs die walgelijke Oreo-koekjes waren lekker.
Ik leef overdag op een stroopwafel-dieet :lol: ;)

Goedkoop, gaan (mij althans) niet tegenstaan en bomvol calorieën. Gezond komt wel weer als ik uitgefietst ben (en s'avonds dan met een vriesdroogmaaltijd) ;)
Als je water warm kunt maken, kan je ook bakken. Ik heb een voorkeur voor couscous of puree (allebei te bereiden met warm water), aangevuld met spekjes (bij voorkeur gebakken, maar niet perse nodig) en bijvoorbeeld komkommer of tomaat. Want de gevriesdroogde maaltijden zijn inderdaad te weinig voedzaam.
Ivm corona blijf ik nog een jaartje in nederland fietsen. Ik wil tour de checkpoint gaan rijden van cc gravelrides. Deze loopt gelijk aan het pieterpad maar dan off road. Maar heb geen zin om iederedag naar een winkel te moeten gaan om eten te halen bang dat mijn fiets gejat wordt, ivm gewicht en ruimte wil ik geen slot meenemen.
Ik vind het wel relax om zelfvoorzienend te zijn.
Ik ben ook al eens met mijn fiets door de winkel gelopen, toen geen probleem. Nu moet je hem in het karretje leggen :D .
Bert van Sprang schreef:
do 11 mar, 2021 20:34
Als je water warm kunt maken, kan je ook bakken. Ik heb een voorkeur voor couscous of puree (allebei te bereiden met warm water), aangevuld met spekjes (bij voorkeur gebakken, maar niet perse nodig) en bijvoorbeeld komkommer of tomaat. Want de gevriesdroogde maaltijden zijn inderdaad te weinig voedzaam.
Bijkomend maar subjectief nadeel is dat die zakjes niet lekker zijn. De eerste avond gaat nog, daarna ontdek je dat de boel nogal smakeloos is. Of kunstmatig opgepept met kruiden, wat ik ook niet lekker vind.

Op fietstocht hebben we voor noodgevallen altijd 2 zakjes pastagerecht van Knorr of iets dergelijks bij. Het Italiaanse Star is beter mocht je dat vinden. Langer koken, meer afwas, maar veel goedkoper en even voedzaam en even lekker als die gevriesdroogde maaltijden (hoewel "even lekker" niet veel wil zeggen, natuurlijk).
Micky schreef:
do 11 mar, 2021 20:39
ivm gewicht en ruimte wil ik geen slot meenemen.
Hoe doe je dat dan met overnachten? Dan moet je wel heel diep het bos in ;)
Ik heb wel goede ervaringen met gevriesdroogde maaltijden, o.a. met die van Adventure Food. Maar je moet zelf een beetje uitproberen welke je lekker vindt en of het genoeg voor je is na een dag fietsen.

Echt zelf koken is natuurlijk lekkerder, maar als je lichtgewicht wilt reizen en onafhankelijk van winkels wilt zijn, is het een goede oplossing. Lichtgewicht, omdat je maar één pannetje of keteltje en een lepel mee hoeft te nemen (bord ook niet nodig), en ook relatief weinig brandstof nodig hebt om het water aan de kook te brengen. Een paar dagen achter elkaar is het prima binnen te houden, als je wat verschillende smaken meeneemt. Daarna wil je wel weer een keer écht eten.
https://www.abus.com/nl/Veiligheid-onde ... -Lite-6055

Dit slot is redelijk sterk en weegt net zo veel als 3 1 persoons adventure food maaltijden, dus nu kan je wel lekker vers eten kopen of uit eten en lekker slapen omdat je fiets wel op slot staat terwijl je lichter bepakt bent :wink:
Huib2 schreef:
do 11 mar, 2021 21:51
Ik heb wel goede ervaringen met gevriesdroogde maaltijden, o.a. met die van Adventure Food. Maar je moet zelf een beetje uitproberen welke je lekker vindt en of het genoeg voor je is na een dag fietsen.
Idem.

Ik heb ze alleen voor nood bij me, niet om dagelijks te nuttigen.
Goedkoop alternatief is deze:
https://www.ah.nl/producten/product/wi2 ... t-al-pesto
De vegetarische couscous en kip met curry van de decathlon zijn goed te eten, iets te weinig in een portie, maar ik ben een grote eter. Beide 6€.

Ik vind dat mijn fiets op vakantie geen blok aan mijn been mag zijn dus ik heb altijd een goed slot bij.
Om serieus calorieën binnen krijgen kun je beter een paar Snickers naar binnen stouwen dan zo'n maaltijd. En voor de vitamientjes neem je er een appel bij :D
Shrek schreef:
do 11 mar, 2021 22:26

En voor de vitamientjes neem je er een appel bij :D
Een half pak wafels, twee espresso's en een blik Red Bull, meer heeft een lichaam niet nodig onderweg.
De mariniers eten ze ook. Niks mis mee.

Zijn ongeveer 600 kcl per zakje.

Mario