Ontbijt havermoutpap met poedermelk

Ik zag in een vlog iets over ontbijten met haver(mout), poedermelk/water en gedroogd fruit als ontbijt. Dat lijkt me wel een compact alternatief voor brood. Vooral als er geen bakker om de hoek staat nadat je je tent hebt afgebroken.
Heeft iemand daar ervaring mee? Wat voor poedermelk koop je dan en aan wat voor hoeveelheden moet ik dan denken?
De eerste hit is van 2004;-)

search.php?keywords=melkpoeder+
Deze van de AH. Ongeveer half zakje per ontbijt. Doe al jaren niet anders op fietsvakantie.
Zo ontbijt ik onderweg vaak.
Ik gebruik dan magere melkpoeder wat ik maar in een supermarkt kan krijgen. Heb momenteel nog een doosje van Campina in huis. In een doosje zitten vier zakjes. Met één zakje melkpoeder kan ik een paar dagen mee.
Ik doe op het oog wat water in een pannetje, strooi voorzichtig, onder voortdurend roeren op het gevoel poeder bij totdat het (koude) water een mooie witte kleur heeft.
Dan, ook weer op het gevoel, havermout roerend toevoegen en ondertussen verhitten.
Tot slot gedroogd fruit.
Als ik dit koop dan hak ik het klein. Per ontbijt voeg ik dan een handje toe aan de havermout.
Ik moet zeggen dat ik hier goed mee de fietsdag kan beginnen.

Ik heb het eerst thuis uitgeprobeerd om een beetje gevoel te krijgen van de hoeveelheden.

Thuis gebruik ik havermelk. Ik meng dat 's avonds met havermout en zet het in de koelkast.
Bij het ontbijt voeg ik dan (klein gehakt) gedroogd fruit toe en eet het koud.
In plaats van gedroogd fruit toevoegen bij het ontbijt voeg ik ook wel eens diepvries fruit 's avonds toe. Net maar wat ik in huis heb.
J de Groote schreef:
wo 03 mar, 2021 19:00
De eerste hit is van 2004;-)

search.php?keywords=melkpoeder+
ik zal wel een spelfout gemaakt hebben want ik had 0 hits :oops: Maar bedankt.
Ik doe het ook, zowel met fiets- als met wandeltrektochten.

Het lekkerst vind ik havervlokken, rozijnen, kaneel en suiker met melkpoeder. Ik neem dan een 'bordje' als hoeveelheid, met 2 scheppen volle melkpoeder. Ooit eens zo'n blik gekocht, doe ik best lang mee...

https://www.drogist.nl/two-cows-melkpoe ... GgEALw_wcB

Ik doe meestal een geschatte hoeveelheid melkpoeder in zo'n ziplock zakje. Havermout in een oprolbare zak, rozijnen/zuidvruchten in een ziplock en water naar behoefte bijgieten. Werkt als de brandweer.

Bovenstaande is vooral mijn recept tijdens langere wandeltochten, omdat ik dan minder kans heb om bij een supermarkt langs te gaan dan met de fiets. Op de fiets koop ik om de zoveel dagen een doos met havermout/granola/muesli/andere op smaak gemaakte zooi. Na een paar dagen is het op, en koop ik een nieuwe doos met ander smaakje. Variatie ;)

Overigens wat JahH zegt over thuis uitproberen: helemaal mee eens. Te weinig, en je valt van je fiets vanwege hongerklop, en te veel en je krijgt het niet meer door je keel omdat het niet te vreten is :twisted:
Op trektochten in de bergen doe ik het met muesli en poedermelk, omdat het minder weegt vergeleken met brood, en minder plaats inneemt in de rugzak.
Maar dan wel met volle-poedermelk; magere-poedermelk is een misdaad tegen de culinaire menselijkheid. Ook goed voor de café au lait bij het ontbijt.
Maar lekker kan ik het niet noemen. Op fietstochten geef ik toch de voorkeur aan brood.
Ik vertrek nooit zonder een pak Brinta en diverse zakjes Elk melkpoeder. Dat is de basis van mijn ochtend, al vele tochten zo.
Ik krijg er trek van moet ik zeggen. :D
Het nadeel is echter dat het nooit genoeg is voor de hele reis en dat het onderweg niet altijd makkelijk te krijgen is.
Ik hoop dat dat in noord Europa wel moet lukken. Al even gezocht op Haver in verschillende talen en daar zijn woorden voor te beginnen met Hafer. Dat geeft de burger moed :wink:
Melkpoeder was een groter probleem.
Daar gebruik ik al jaren volle melkpoeder voor

o.a. bij AH

of bij de molen voor deze Dosering: 1,3 kg volle melkpoeder + 9 kg water = 10 liter melk.
Melk is voor jonge katjes. (en andere jonge zoogdieren)

Melk geeft slijmvorming.
Probeer het maar eens uit, een week geen zoete melkproducten, alleen joghurt en/of karnemelk en je neus is vrij.

Wielrenners die zich het snot voor de ogen fietsen zouden ook eens aan hun dieet moeten denken.
Poppink schreef:
wo 03 mar, 2021 22:28
Melk is voor jonge katjes. (en andere jonge zoogdieren)

Melk geeft slijmvorming.
Probeer het maar eens uit, een week geen zoete melkproducten, alleen joghurt en/of karnemelk en je neus is vrij.

Wielrenners die zich het snot voor de ogen fietsen zouden ook eens aan hun dieet moeten denken.
Wat weet jij van mijn neus. Ik heb geen klachten.

Nou Piet nog dan is het plaatje weer compleet.
Wijsneus misschien?

Even serieus.
Ik heb heel heel lang last gehad van een dichtzittende, verstopte neus.
Ik heb niet zoveel met mensen die alles biologisch dynamisch willen of speciale zaden moeten eten.
Voor mij is het gewoon 'het jaar rond eten', 's zomers zomerkost en 's winters winterkost.

Ik kreeg op een gegeven moment een tip van zo'n jin-jang figuur en die zei me dat melk niet zo goed is.
Ik heb het uitgeprobeerd.
Alleen nog maar karnemelk en joghurt.
En dat voor iemand die vroeger na een fietstocht vlot bijna een pak melk naar binnen klokte.

Ik zeg zeker niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar wil wel graag met anderen delen dat er een kans bestaat dat het laten staan van zoete melkproducten slijmvorming doet verminderen.

Noem het een tip, of lach er om.
Misschien heeft iemand er iets aan.
Havermout is zeker geweldig reisontbijt! Warm met de brander of ‘s nachts wellen en koud kan ook. Ik maak het met alleen water en fruit, gedroogd en/of vers. Smaakt me prima en is onderweg makkelijker dan met melk.
(Er wordt nota bene haverdrank verkocht als plantaardig alternatief voor koemelk, en dat bestaat ook gewoon uit haver en water.)
Wij maken onze eigen Granola thuis op voorhand gereed. Moet enkel nog het melkproduct er bij voegen tijdens het ontbijt. Voor de Granola gebruiken we havermout, een drietal soorten (grofgemalen) noten en na de afkoeling in de oven, er rozijnen onder mengen. Verpakken we in 1 grote soort Tupperware box en is goed voor meer dan een week ontbijt voor ons twee. Door ervaring weten we hoeveel scheppen we nodig hebben.
PatrickL schreef:
do 04 mar, 2021 03:48
Wij maken onze eigen Granola thuis op voorhand gereed. Moet enkel nog het melkproduct er bij voegen tijdens het ontbijt. Voor de Granola gebruiken we havermout, een drietal soorten (grofgemalen) noten en na de afkoeling in de oven, er rozijnen onder mengen. Verpakken we in 1 grote soort Tupperware box en is goed voor meer dan een week ontbijt voor ons twee. Door ervaring weten we hoeveel scheppen we nodig hebben.
Dat klinkt lekker maar is inderdaad geen optie als je langer wegblijft. Daar heeft Bert hierboven gelijk in.

Met water ga ik het ook eens proberen.
In aanvulling op mijn eerdere post.
Met water heb ik het ook gedaan, is ook goed te doen. Met melkpoeder vind ik het wel lekkerder.