Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ontbijt havermoutpap met poedermelk - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Ontbijt havermoutpap met poedermelk

Leon schreef:
za 06 mar, 2021 09:38
PietV schreef:
za 06 mar, 2021 09:17
Als je gezond bent en dus geen last hebt van insulineresistentie kun je een hele dag fietsen zonder eten. Drinken is dan voldoende. :)
Goedemorgen Piet. Fijn dat je 99,9% van de Nederlanders weer even voor ongezond uitmaakt. Dankjewel hoor.
Graag gedaan. Maar insulineresistentie treft circa 1 op de 7 Nederlanders of 1.200.000 mensen met diabetes type 2. Per week komen daar 1.500 mensen bij. Bovendien zijn circa 1.000.000 mensen zijn pre diabetes type 2. Van de huidige volwassen Nederlanders van 45 jaar en ouder krijgt naar verwachting 1 op de 3 in de toekomst diabetes type 2.
Bron: Diabetesfonds.

Leefstijl kan daar verandering in brengen. Voeding, (nacht)rust, geen stress en een sociaal leven. Bij gezonde voeding hoort geen melk. Melk is een aanjager voor borst- en prostaatkanker. Bovendien belemmert de stoffen in melk de opnamen van calcium. Landen met de hoogste zuivelinname hebben het hoogste percentage mensen met osteoporose of botontkalking.
Vroeger gebruikten wij ook poedermelk, maar de laatste jaren gewoon water.

Dit is ons ritueel:
's ochtends water koken voor thee, koffie en de havermoutpap.
stukjes fruit (liefst banaan, maar ander fruit kan ook), krenten, havermout, evt noten, lijnzaad, zonnebloempitten, en wat oud brood in stukken in de borden doen. Dan heet water erbij en even laten staan. Soms voegen we nog extra stukken oud brood erbij om het steviger te maken.
hierdoor hoeven we ook nooit meer brood weg te gooien!

Smullen en geen honger tot de lunch!

Karin
PietV schreef:
za 06 mar, 2021 10:19
Leon schreef:
za 06 mar, 2021 09:38
PietV schreef:
za 06 mar, 2021 09:17
Als je gezond bent en dus geen last hebt van insulineresistentie kun je een hele dag fietsen zonder eten. Drinken is dan voldoende. :)
Goedemorgen Piet. Fijn dat je 99,9% van de Nederlanders weer even voor ongezond uitmaakt. Dankjewel hoor.
Graag gedaan. Maar insulineresistentie treft circa 1 op de 7 Nederlanders of 1.200.000 mensen met diabetes type 2. Per week komen daar 1.500 mensen bij. Bovendien zijn circa 1.000.000 mensen zijn pre diabetes type 2. Van de huidige volwassen Nederlanders van 45 jaar en ouder krijgt naar verwachting 1 op de 3 in de toekomst diabetes type 2.
Bron: Diabetesfonds.

Leefstijl kan daar verandering in brengen. Voeding, (nacht)rust, geen stress en een sociaal leven. Bij gezonde voeding hoort geen melk. Melk is een aanjager voor borst- en prostaatkanker. Bovendien belemmert de stoffen in melk de opnamen van calcium. Landen met de hoogste zuivelinname hebben het hoogste percentage mensen met osteoporose of botontkalking.
Wat zou een topic over voeding/melk zijn zonder een voorspelbare bijdrage van Piet, waar hij onmiskenbare feiten (bv over DM type2) koppelt aan zelf geconstrueerde waanoplossingen (zoals niet ontbijten voor een inspanning).
De vraag van TS lijkt me afdoende beantwoord.

Vanaf nu kan het alleen maar bergafwaarts gaan met bijdragen zoals die van Piet.
Ik weet niet hoe veel weken Piet op fietsvakantie is per jaar, maar voor mijn gezondheid maakt het niets uit al rook ik die paar weken iedere dag dikke sigaren als ontbijt.
Fietsen zonder eten mag een ieder doen zoveel hij wil, maar ik ga over het algemeen voor mijn plezier op reis, niet om mezelf uit te wringen.

Verder lijkt het me beter om op een forum als dit (of waar dan ook) geen pseudowetenschappelijke flauwekul neer te pennen. Men mocht het eens voor waar aannemen.
LHTJoost schreef:
za 06 mar, 2021 15:16
Wat zou een topic over voeding/melk zijn zonder een voorspelbare bijdrage van Piet, waar hij onmiskenbare feiten (bv over DM type2) koppelt aan zelf geconstrueerde waanoplossingen (zoals niet ontbijten voor een inspanning).
Die koppeling maak jij. Melk is een niet noodzakelijk luxeproduct voor tieners en volwassenen. De nadelen van zuivel zijn groter dan de voordelen. Melk de witte Sloper. Ik heb nooit last van een dood gevoel in het zadel, kom nooit uit het zadel tijdens het fietsen en kan urenlang stil blijven zitten zonder ongemakken.
Niet ontbijten vóór de inspanning is geen probleem. Dat is geen waanoplossing, maar vele keren zonder nadelen toegepast. Het is een waanidee dat je 's morgens vroeg moet ontbijten.Tijdstip van ontbijten is vrij. Ben pas 73 en heb nooit gemerkt dat de glucosespiegel te laag was. In wielerterm: De honger heeft bij mij nog nooit geklopt. Een mens doet het ook prima op vetzuren, aangevuld met glycogeen.
PietV schreef:
za 06 mar, 2021 16:05
...
Ik heb nooit last van een dood gevoel in het zadel, kom nooit uit het zadel tijdens het fietsen en kan urenlang stil blijven zitten zonder ongemakken...
...Ben pas 73 en heb nooit gemerkt dat de glucosespiegel te laag was. In wielerterm: De honger heeft bij mij nog nooit geklopt.
N=1 heet dat.
Uit WiKipedia:
In de mens wordt glycogeen voornamelijk opgeslagen in de spieren en de lever en dient het als secundaire langdurige energieopslag (vetten in vetweefsel dienen als primaire energieopslag). Uit voedsel opgenomen koolhydraten worden als glycogeen opgeslagen in de lever (de hoogste concentratie) en in de spieren (de grootste hoeveelheid), waar het wordt gebruikt als makkelijk aanspreekbare energievoorraad. Glucose is hier zelf niet geschikt voor, omdat de osmotische waarde te groot zou worden (er dreigt te veel water naar binnen te diffunderen). De bloedsuikerspiegel wordt onder meer geregeld door de opbouw en afbraak van glycogeen onder invloed van verschillende hormonen. Insuline stimuleert het transport van glucose door de celmembraan waarna glucose wordt gebruikt tijdens de celademhaling, dan wel omgezet in glycogeen, terwijl adrenaline en glucagon omgekeerd metabole paden bevorderen die glycogeen weer afbreken tot glucose. Daardoor is het glycogeengehalte in de lever aan sterke wisselingen onderhevig. Het proces waarbij glycogeen wordt afgebroken en wordt omgezet in glucose heet glycogenolyse. Bij een gemiddelde mens volstaat de glycogeenvoorraad in de spieren en de lever om een uur tot anderhalf uur intensief te sporten. Wanneer men de direct beschikbare energievoorraad in het lichaam niet aanvult, zal men een hongerklop ervaren, waarbij de prestaties sterk verminderen.

Mijn eigen n=1 ervaring is dat na zo'n anderhalf uur fietsen aan mijn lijf geklopt wordt door een combinatie van hersens, gewoonte en bloedsuikerspiegel.
Dan schreeuwen ze gezamenlijk dat ik dringen naar een terras moet.
En wie ben ik dan om dan nog verder weerstand te willen bieden?
Piet, Heel fijn voor jou dat lange dagen in het zadel maken in Ketogene toestand goed voor je werkt, maar de meesten van ons willen dat niet, of is het veel te vervelend. En simpelweg wordt dat ook hier niet gevraagd.
Ook uit meerdere onderzoeken is gebleken dat je prestatievermogen er niet op vooruit gaat. Hooguit gelijk, al dan niet iets minder.
Joris Flemming schreef:
za 06 mar, 2021 15:53
Vanaf nu kan het alleen maar bergafwaarts gaan met bijdragen zoals die van Piet.
Jammer dat je mijn adviezen niet weet te waarderen.
Joris Flemming schreef:
za 06 mar, 2021 15:53

Ik weet niet hoe veel weken Piet op fietsvakantie is per jaar, maar voor mijn gezondheid maakt het niets uit al rook ik die paar weken iedere dag dikke sigaren als ontbijt.
Ik ben al ruim 15 jaar op fietsvakantie. Dat kan met een ruim aanvullend pensioen. Al neem ik jouw dikke sigaren als ontbijt met een korreltje zout. Als je het als serieus advies het bedoeld. Prima. De A.O.W. moet ook betaalbaar blijven.
Joris Flemming schreef:
za 06 mar, 2021 15:53
Verder lijkt het me beter om op een forum als dit (of waar dan ook) geen pseudowetenschappelijke flauwekul neer te pennen. Men mocht het eens voor waar aannemen.
Voedingswetenschap zal nooit een sluitend bewijs opleveren. De hedendaagse voedingsadviezen hebben geleid tot 52% van onze Nederlandse bevolking met overgewicht. 17% van de Nederlanders is obees. Drie keer daags eten is nergens op gebaseerd. Allemaal psuedowetenschap. :D
Wij Nederlanders zijn zo gezond dat bijna iedereen lange fietstochten kan maken zonder klachten, ongemakken of spierpijn.
Ik fiets tot circa 60 km voor het ontbijt. Wat is daar mis mee?
Benieuwd of de TS wat aan de antwoorden heeft.

Ik dacht ook echt dat ‘pap’ van havermout met water niet te eten zou zijn.
Maar met alle suggesties die al gegeven zijn is het prima te eten.
Kruiden, fruit en noten zijn echt wondermiddelen.

Ik fiets er niet langer/beter op dan brood of kwark.
Maar voor de afwisseling....

Anja
Ik ben zeker wijzer geworden.
Ik heb met water en melkpoeder geprobeerd. Melkpoeder heeft toch nog wel mijn voorkeur. Ik zie het vooral als nood-ontbijt. Ik vind het meer ontspannen fietsen en slapen als ik weet dat ik wat te eten heb. Dus ook ter afwisseling. Als er een bakker in de buurt is, ga ik voor lekker brood. Want ondanks alle "wijze lessen" van Piet, ik blijf "een profeet, die brood eet" zoals mijn vader vroeger al zei.
Dit onderwerp heeft meer inhoud als niet op de man gespeeld wordt.
Ben je het niet eens met iemand, stel daar dan je eigen mening of eigen ervaringen tegenover zonder je misprijzen tegenover andere forum deelnemers te laten blijken.
Ik vind Piet een aardige man, maar als hij complete wetenschap ervan beschuldigt miljoenen mensen ongezond te hebben gemaakt en hij het allemaal beter weet dan al die wetenschappers bij elkaar lijkt het mij toch passend om daar iets van te zeggen. Maar dat is zeker niet op de man, maar puur inhoudelijk.
Op ieder pak havermout staat dat het ook met water kan worden bereid. Ik doe dat overigens niet.

Melk, de witte motor. (Van toen reclame nog leuk was)
Zolang de zuivellobby in de wereld nog miljoenen dollars uitgeeft om wetenschappers en politici te paaien om hun zuivelproducten aan de klant te brengen, dan heb ik geen vertrouwen in die zogenaamde waarheid over zuivel. Wij volwassen mensen zoogdieren zijn de enige zoogdieren die melk drinken van andere zoogdieren. Melk zit vol met groeihormonen en exorfine. De hormonen bevorderen de (tumor)groei en de exorfine houdt je verslaafd aan de zuivel en heeft voor velen nare bijwerkingen. Maar bereidt is het lekker zoet en makkelijk te consumeren. Door inname van groeihormonen maakt zuivel dik en bevordert het overgewicht. Het vult matig omdat zuivel door voedingsvezels bevat.
Ik heb me nooit goed gevoeld met zuivel. Heb een lactose intolerantie en wordt erg winderig van zuivel.
40% van de wereldbevolking heeft een melkallergie en de bevolkingsgroep die zich door evolutie heeft aangepast om melk te verdragen zou zonder melk gezonder kunnen zijn.
Heel veel wetenschapper zetten vraagtekens bij die zogenaamde wetenschappers over de voordelen van zuivelconsumptie. Zuivel is massaal op de kaart gezet na de 2e Wereldoorlog. Met alle gevolgen voor nu.

In diverse landen wordt zuivel al buiten de voedingsschijf geplaatst. Zuivel met mate.
https://www.proud2bme.nl/Proud2B-eat/Sc ... ere_landen

Al jaren wordt geschreven over melk. Melk de witte leugen. Melk de witte Sloper. Melk is kanker in 'n pakkie en kaas kanker in een plakkie.
https://www.groene.nl/artikel/melk-de-witte-leugen
Of het boek van Alissa Hamilton, Melk de witte sloper. ISBN 9789021559377

Ik sta niet alleen tegenover alle voedingswetenschappers, want voedingswetenschap is voor een groot deel gissen. Voedselproducenten strooien niet met geld om hun productie tegen het licht te houden.

Maar de kreet melk is goed voor elk, slaat volledig de plank mis.
Klaar mee...mag er een slotje op? Ik ben er wel uit wat betreft havermoutpap als ontbijt. Smakelijk eten.
LHTJoost schreef: Klaar mee...mag er een slotje op? Ik ben er wel uit wat betreft havermoutpap als ontbijt. Smakelijk eten.
👺Eens.
Maar de stellingen van PietV zijn altijd raaaazend interresant. Gaaaap!
Zo kan ik me er ook nog een herinneren dat je altijd met je mond open moest fietsen. Of moestie juist altijd dicht?
Maar interresant blijft het.😄
Speel niet op de man.
Kom met een eigen mening of zeg gewoon niks.
Respecteer elkaar.
Wij ontbijten iedere ochtend met overnight oats op fietsvakantie! We zijn vegan, dus gebruiken geen melkpoeder, maar de truc is om er in plaats daarvan banaan doorheen te doen. Ons recept:

2 flinke handen havermout
250ml water
2el chiazaad
2 bananen
2el pindakaas
40g amandelen
1el suiker
Fruit

1) DE NACHT ERVOOR: Meng 2 flinke handen havermout, 2el chiazaad, 2el pindakaas, 1el suiker en 2 fijngeprakte bananen met 250ml water. Dek af en laat staan.
(Denk er aan dat de nachttemperatuur niet te hoog is.)
2) Meng de overnight oats met amandelen en vers gesneden fruit. Bestrooi eventueel met kaneel.

Iedere ochtend weer een feestje!
Poppink schreef:
zo 07 mar, 2021 17:45
Kom met een eigen mening
Peter Molog schreef: Maar de stellingen van PietV zijn altijd raaaazend interresant. Gaaaap!
Naar mijn eenvoudige idee, maar ik kan het mis hebben, is dit een mening.