Ontbijt havermoutpap met poedermelk

Klinkt allemaal erg lekker :D
Ik ga het thuis ook eens proberen. Zelf vond ik deze :
https://bestwayingredients.com/product/ ... r-instant/

Klopt deze verhouding een beetje? 100 gram poeder + 900 ml water = 1 liter volle melk.

Lost de poeder ook snel op met koud water?

Groeten,
Martin
martinmack schreef:
do 04 mar, 2021 08:55
Klopt deze verhouding een beetje? 100 gram poeder + 900 ml water = 1 liter volle melk.

Lost de poeder ook snel op met koud water?

Groeten,
Martin
De verhouding? Geen idee, ik doe het op gevoel.
Snel oplossen? Ja, wel gedoseerd toevoegen en voortdurend roeren.
Het zou me verbazen als zaken als melkpoeder en havervlokken niet algemeen in Europa verkrijgbaar zijn. In Frankrijk in ieder geval wel.
Overigens heb ik er ook nooit een probleem mee om, na door mijn voorraad vaderlandse Brinta heen te zijn, de in het land in kwestie gebruikelijke ontbijtartikelen te gebruiken.
Lang leve brood, yoghurt, muesli, eieren, spek, etc.
Als je thuis de havermout door een maler/mixer gooit (om het klein te hakken) dan hoef je het niet zo lang te koken. Kokend water erop gooien is dan genoeg. En dan koekt het dus ook niet aan je pannetje.
Ik wil 's-morgens helemaal geen gedoe met havermout koken en daarna vies pannetje schoonmaken. Dat en het feit dat ik niet meer als voor een week wil meenemen en dat al te zwaar vind is de reden dat ik er weer mee ben gestopt.
Ik heb dat wondermiddel van Brinta nooit begrepen. Qua samenstelling is het nauwelijks anders dan volkorenbrood. Qua ingrediënten ook. Je kunt het alleen zonder te kauwen naar binnen gieten, dat wel.
Ik hou het in Nederland bij zelfgebakken brood, tegenwoordig soms van ambachtelijk Belgisch biologisch volkoren speltmeel. (Dat is dus 5x zo goed voor je ;-) )
Wij zijn van melk en melkpoeder afgestapt en doen het volgende;
S avonds havermoutpap maken van kokend water, havermout vlokken, gedroogd en/of vers fruit, kaneel, gemberpoeder en zn suiker en zout naar smaak toevoegen.
Dit in een afgesloten bak weg zetten, volgende morgen kan je het opwarmen of koud eten met nog noten en fruit erbij.
Minder gedoe in de ochtend en geeft geen aangebrande pannen en slijmvorming :wink:

Smaakt prima, ik wilde er eerst ook niet aan.

Groet Anja
Leon schreef:
do 04 mar, 2021 15:12

Ik hou het in Nederland bij zelfgebakken brood, tegenwoordig soms van ambachtelijk Belgisch biologisch volkoren speltmeel.
Op de fiets :?:
Havermout en poedermelk. Yuk, moet er niet aan denken. Eerst 30 km fietsen. Dan aan ontbijt gaan denken.
Zonder ontbijt haal ik die 30 km niet eens.
Wij zijn van melk en melkpoeder afgestapt en doen het volgende;
S avonds havermoutpap maken van kokend water, havermout vlokken, gedroogd en/of vers fruit, kaneel, gemberpoeder en zn suiker en zout naar smaak toevoegen.
Begrijp ik goed alleen water? :roll: Geen melk? Hoe kan water pap worden?
Zonder ontbijt haal ik die 30 km niet eens.
Zelfde voor mij :wink: Goed ontbijt is belangrijk
Brinta is ook geen wondermiddel, meer een variant op de genoemde havermout, en Brinta heeft het praktische voordeel dat je het alleen hoeft op te warmen, terwijl een goede havermoutpap even een minuut moet koken en staan. Dat kost meer brandstof en tijd, in de ochtend.
Maar zoals gezegd is een koud ontbijt ook prima, hoewel op frisse ochtenden in het voorjaar ik toch een warm ontbijt erg kan waarderen.
martinmack schreef:
do 04 mar, 2021 19:29
Begrijp ik goed alleen water? :roll: Geen melk? Hoe kan water pap worden?
Werkt prima. Zie meer "water" berichten in dit topic. Probeer thuis maar eens.
Of vind je dat in pap per definitie melk moet zitten (want anders mag het de naam pap niet voeren)?
Wij doen het al jaren als volgt (begonnen tijdens het backpacken met rugzak owv gewicht) : havermout - hotcemel - en heet water eroverheen. Daarna aanvullen met noten/gedroogd fruit/....

Iets lekkerder (lees zoeter) dan met melkpoeder, vinden wij...
hotcemel_sticks.jpg
hotcemel_sticks.jpg (16.34 KiB) 605 keer bekeken
Leon schreef:
do 04 mar, 2021 15:12
Ik heb dat wondermiddel van Brinta nooit begrepen. Qua samenstelling is het nauwelijks anders dan volkorenbrood. Qua ingrediënten ook.
Ik neem aan dat je daar gelijk in hebt. De winst zit volgens mij in het volume. Bij een brood koop je naast de ingrediënten ook lucht. En de houdbaarheid lijkt me ook een argument. Maar misschien overschat ik dat hoor.
LHTJoost schreef:
do 04 mar, 2021 18:25
Leon schreef:
do 04 mar, 2021 15:12

Ik hou het in Nederland bij zelfgebakken brood, tegenwoordig soms van ambachtelijk Belgisch biologisch volkoren speltmeel.
Op de fiets :?:
Het kan wel. Google op "Bannock". Beetje bloem, bakpoeder, water, snuf zout en suiker, mengen en kneden, en bakken in een pannetje. Beetje gedoe (zeker 's ochtends) maar wel lekker vers brood. Boter en jam erop, of kaas mee laten smelten.
bannock.jpg
bannock.jpg (18.25 KiB) 553 keer bekeken
martinmack schreef:
do 04 mar, 2021 19:29
Goed ontbijt is belangrijk
Het is maar net waar je je lichaam aan went. Ik kan prima een ochtend fietsen zonder ontbijt. Genoeg vet, dus energie, op de botten. ;-)
PeterVanRijn schreef:
vr 05 mar, 2021 22:16
martinmack schreef:
do 04 mar, 2021 19:29
Goed ontbijt is belangrijk
Het is maar net waar je je lichaam aan went. Ik kan prima een ochtend fietsen zonder ontbijt. Genoeg vet, dus energie, op de botten. ;-)
Misschien heb je mét een goed ontbijt wel wat minder vet op de botten.
PeterVanRijn schreef:
vr 05 mar, 2021 22:16
martinmack schreef:
do 04 mar, 2021 19:29
Goed ontbijt is belangrijk
Het is maar net waar je je lichaam aan went. Ik kan prima een ochtend fietsen zonder ontbijt. Genoeg vet, dus energie, op de botten. ;-)
Een goed ontbijt blijft belangrijk. Maar het tijdstip van het ontbijt ligt bij mij soms na 60 km fietsen of rond de middag. Velen onder ons hebben minsten 11 kg vet bij zich. Dat is circa 88.000 kCal. aan energie. Verdeeld over intramusculair-, visceraal- en onderhuid vet. Bovendien heb je circa 2.000 kCal. aan glycogeen in lever en spieren. Als je gezond bent en dus geen last hebt van insulineresistentie kun je een hele dag fietsen zonder eten. Drinken is dan voldoende. :)

Havermout, in water gekookt, is een prima energieleverancier. Melk(poeder), vol groeihormonen, is voor de kalveren. Van melk krijgt je vroeg of laat prostaatklachten. Van extra vergroting tot kanker.
PietV schreef:
za 06 mar, 2021 09:17
Als je gezond bent en dus geen last hebt van insulineresistentie kun je een hele dag fietsen zonder eten. Drinken is dan voldoende. :)
Goedemorgen Piet. Fijn dat je 99,9% van de Nederlanders weer even voor ongezond uitmaakt. Dankjewel hoor.