Fietsen en Voeding

Hallo allemaal,

Ik ben erg benieuwd naar fietsers en hun voeding?

Ik ben een aantal maanden geleden begonnen met het fietsen van 10km naar kantoor en het bevalt me zeer goed! Ik wil nu graag langere afstanden gaan fietsen.

Waar moet ik aan denken wanneer het gaat om voeding. Zijn er speciale vitamine of eiwit shakes die ik kan nemen voor of na of misschien tijdens het fietsen? Ik doe verder niet aan sport, ik vind enkel fietsen leuk!
Gewoon gezond eten, de rest is flauwekul zolang je geen echte prestatietochten gaat doen, of in grote hitte.
Zoveel fietsers, zoveel meningen denk ik.

Ik zeg:
- op tijd eten, regelmatig eten. Voorkom hongerklop.
- koolhydraten eten (boterhammen bv).
- meer drinken dan normaal.

- eind van de dag een biertje op een terras (mits open) en vriendelijk zwaaien naar motorrijders die aan de koffie zitten.
Het hangt er van af (dat zeg ik altijd hé?).
Toen ik vroeger tegen het magere af was (BMI nog net groen) moest ik beslist na 20 km een boterham naar binnen werken omdat ik anders 10 km verder hongerklop kreeg.
Tegenwoordig zijn beide problemen opgelost :wink: en kan ik na een goede lunch 40 kilometer fietsen zonder iets te eten of 60 op een appel en een banaan, met wat water.
Dus luister naar je lichaam. Als je onderweg een slapte begint te voelen en 10 km verder niet meer vooruit te branden bent had je 10 of liever 20 km voor (!) de slapte iets moeten gaan eten. Dat weet je dan voor de volgende keer.
Dat heet dan geen tussendoortje want van ver fietsen krijg je echt enorme honger. Het beste is om dat met gezond eten op te vullen en niet met - verleidelijk - een heel pak stroopwafels of zo.
Mijn goedbedoelde advies is om websites van diëtisten te gaan lezen. Dat zijn mensen die ervoor gestudeerd hebben.

Verder zou ik gewoon gaan fietsen. Probeer bijvoorbeeld eens om op één dag 100km zonder zadelpijn te rijden.
Ik begin 's ochtends (bij dagtochten of als ik wegga voor een meerdaagse tocht) meestal met een bak Griekse yoghurt (10% vet) met muesli. Daar kan ik vele km's op rijden.

Met de kampeeruitrusting op de fiets heb ik wel mee nodig. Dan stroopwafels voor onderweg: lekker, goedkoop en vol calorieën.
Ik las een paar jaar geleden dat ontbijtkoek een bijzonder goede verhouding heeft tussen gewicht en koolhydraten met ca. 73 gram koolhydraten per 100 gram. Bovendien is het goedkoop en in de supermarkt te verkrijgen. Sindsdien zweer ik bij apart verpakte repen Snelle Jelle of andere merken. Ik heb er altijd een paar bij me als noodrantsoen of tussendoortje naast een gewone stapel boterhammen.
Daarnaast neem ik ook vaak een thermosfles warme thee of koffie mee met honing en melk. Een goede combinatie van vocht, koolhydraten en wat eiwitten. Bovendien in de winter lekker warm.

En dan is er natuurlijk nog de wielerklassieker wit broodje banaan met jam. Voordat de energiereepjes opkwamen was dat de huisgemaakte variant met een goeie combinatie van snelle en langzame suikers.
willem.m schreef:
za 02 jan, 2021 12:09
Probeer bijvoorbeeld eens om op één dag 100km zonder zadelpijn te rijden.
Je tochten stapsgewijs verlengen met een factor 10 lijkt me geen goed als je van iemand niks weet.
Sorry, foutje. Mag weg.
Leon schreef:
za 02 jan, 2021 13:29
willem.m schreef:
za 02 jan, 2021 12:09
Probeer bijvoorbeeld eens om op één dag 100km zonder zadelpijn te rijden.
Je tochten stapsgewijs verlengen met een factor 10 lijkt me geen goed als je van iemand niks weet.
Voedingsadvies gaan geven lijkt me geen goed idee als je van iemand nauwelijks iets weet. 😉

Het enige dat we op basis van alle posts van markmutt (n TS=1) weten is dat hij tien kilometer kan fietsen.
Wim schreef:
za 02 jan, 2021 11:54
Gewoon gezond eten, de rest is flauwekul zolang je geen echte prestatietochten gaat doen, of in grote hitte.
Dit is het beste advies. Ik ben pas 73 en eet vaak niet voor 12.00 uur. Soms ga ik vroeg van huis met twee glazen koud water en fiets tot 60 km zonder eten of drinken mee te nemen. Ook in de zomer bij warm weer. Heb in de morgen een voorraad glycogeen van circa 2.200 kCal. Nog wat glucose en verzuren vanuit de spijsvertering en circa 90.000 kCal aan vetvoorraad.
Als je een gezonde leefwijze aanhoudt en je hormoonhuishouding is OK dan blijft een dipje achterwege. "Hongerklop" is een vreemde term uit de wielersport en dat woord slaat nergens op.
Eet nooit koek, gebak en ander suiker en vetrijke troep waaronder sportdranken en sportvoeding. Luister naar je lijf wanneer je meer kilometers achtereen gaat maken
Dit is echt weer zo'n topic waar iedereen met z'n eigen ervaring op de proppen komt.
Hierbij de mijne:
Er is, alle sportvoeding-onzin ten spijt, weinig beter voor de fietser dan een volkoren boterham, en/of (ja vreselijk, formulier-taal!) een goed bord met havermoutpap.
De hierboven genoemde Snelle Jelle of ontbijtkoek werkt maar heel kort, een volkoren boterham zorgt met enige vertraging maar veel langer voor een gevoed gevoel/energie.
10km woon-werk is , met alle respect, overigens geen afstand waar je iets bijzonders bij hoeft te bedenken.
Als het, zoals op dit forum vaak, gaat over zomerse fietsvakanties is voldoende drinken eerder een aandachtspunt.
Verder kan bij inspannende lange ritten een vette hap slecht vallen.

Verder wat Wim al zei.
@PietV
Hoera het definitieve advies is weer gegeven!
Alleen jammer dat niemand er iets aan heeft omdat niemand zo'n goddelijke wilskracht heeft als Piet die je ervan kan weerhouden om regelmatig iets fouts te eten, laat staan er Piet's levenswijze op na te houden.
Huib2 schreef:
za 02 jan, 2021 13:25

En dan is er natuurlijk nog de wielerklassieker wit broodje banaan met jam. Voordat de energiereepjes opkwamen was dat de huisgemaakte variant met een goeie combinatie van snelle en langzame suikers.
Die variant lijkt op de mijne:
(stok)broodje met banaan en Nutella :D
Uit nood geboren en nooit echt meer weggeweest.
PietV schreef:
za 02 jan, 2021 14:56
Als je een gezonde leefwijze aanhoudt en je hormoonhuishouding is OK dan blijft een dipje achterwege. "Hongerklop" is een vreemde term uit de wielersport en dat woord slaat nergens op.
Zelf wel hongerklop meegemaakt, ook met bruine boterhammen met kaas (en daarnaast gewoon water). Soms heeft je lijf gewoon sneller energie nodig dan kan worden aangevuld.
PietV schreef:
za 02 jan, 2021 14:56
Eet nooit koek, gebak en ander suiker en vetrijke troep waaronder sportdranken en sportvoeding. Luister naar je lijf wanneer je meer kilometers achtereen gaat maken
Voor mij geldt: geen fietstocht zonder dagelijks bezoekje aan een patisserie, pasteleria, Stehcafé, Konditorei of confetteria. Tot nu toe heb ik het overleefd.
Alle gekheid op een stokje: bij hitte is op tijd drinken wel belangrijk. Voor je dorst krijgt dus. Dus niet luisteren naar je lijf want dan ben je te laat.
Fedor schreef:
za 02 jan, 2021 16:03
PietV schreef:
za 02 jan, 2021 14:56
Als je een gezonde leefwijze aanhoudt en je hormoonhuishouding is OK dan blijft een dipje achterwege. "Hongerklop" is een vreemde term uit de wielersport en dat woord slaat nergens op.
Zelf wel hongerklop meegemaakt, ook met bruine boterhammen met kaas (en daarnaast gewoon water). Soms heeft je lijf gewoon sneller energie nodig dan kan worden aangevuld.
Ja, inderdaad, ik ken het fenomeen hongerklop zelf heel goed. Als ik te lang gewacht heb met eten, voel ik opeens een heel leeg gevoel, word ik heel chagrijnig en val ik helemaal stil. Herstel door wat te eten duurt minstens een kwartier.
Leon schreef:
za 02 jan, 2021 15:08
@PietV
Hoera het definitieve advies is weer gegeven!
Alleen jammer dat niemand er iets aan heeft omdat niemand zo'n goddelijke wilskracht heeft als Piet die je ervan kan weerhouden om regelmatig iets fouts te eten, laat staan er Piet's levenswijze op na te houden.
Mijn advies is geen definitief advies en mijn leefwijze zal voor velen te sober zijn. Vanmorgen lekker naakt gezwommen in het buitenwater van 4 graden C. Ook onder water. Voor verbreding van de comfortzone. Kan ook goed fietsen bij 35 graden C. in de zomer. Een ding heb ik nooit met fietsen. Dat is stress en te weinig voedingstoffen in het bloed. "Hongerklop" is voor stresskippen en beroepswielrenners. Heb in die 60 jaar dat ik bewust met fietsen bezig ben de meest uiteenlopende onzin adviezen de revue zien passeren. Ook op dit forum. De meesten op dit forum hebben geen flauw benul welke energiebronnen in hun lijf aanwezig zijn en hoe die energie efficiënt kan worden aangewend.
Vooruit, mijn 2 cent:

PietV heeft gelijk: de hongerklop bestaat niet, in het geval wanneer je enkel 'beweegt' en niet te hard fietst, en dat zeer regelmatig doet.
Fedor heeft gelijk: de hongerklop bestaat wel, als je maar eens lekker doorfietst en te weinig eet.
Wim heeft gelijk: mooier en korter kan ik het niet verwoorden (ten bewijze hiervan het lange verhaal hieronder).

Zelf heb ik ook ooit eens een belangrijke voedingsles geleerd uit ervaring: bij lange hete tochten zijn zouten ook belangrijk. Bij een heuvelachtige tocht (niet extreem - tussen 0-330m) van 105km in de jungle ben ik tijdens een korte ruststop ooit flauwgevallen. Ik had nochtans, naar mijn ervaring, voldoende plaatselijke broodjes gegeten en veel water gedronken. Maar geen zout dus - en dat was ik door het zweten kwijtgeraakt, met als gevolg een dalende bloeddruk. Zolang ik bergop fietste en mijn hart snel genoeg klopte was de bloedstroom naar mijn hersenen nog verzekerd. Zodra ik stopte en mijn hartslag daalde, ging letterlijk het licht uit. Ik werd wakker tussen de zachte junglebladeren, met een heerlijk sloom gevoel alsof ik een nachtje heerlijk had geslapen als een roos. Een toevallige passante hielp me verder en heeft me daar nog langs de straatkant een rug- en nekmassage gegeven om op te kikkeren. Een uurtje rust, wat zoete rijst in bananenblad en alles was terug OK. Die avond heb ik een ongelooflijk dikke vette zoute pizza gegeten. Volgende dag een zwaardere rit gedaan zonder probleem :-).

Hier in Belgie neem ik geen eten meer mee op tochtjes beneden de 50km (en dat is geen snoeverij hoor - dat lukt echt makkelijk wanneer je regelmatig fietst en niet in het rood gaat). Drinken is dan ook meestal niet nodig, tenzij het een heel warme dag is. Bij grotere afstanden neem ik wel wat mee - just in case. Maar meestal wordt dat ook niet gebruikt (tenzij water bij warme dagen - dat is echt wel belangrijk).
PietV schreef:
za 02 jan, 2021 18:33
"Hongerklop" is voor stresskippen en beroepswielrenners.
:lol: :lol: :lol:

Maar je hebt deels gelijk hoor. Tot 60km heb ik er nooit last van (of ik moet in een echt hoog tempo fietsen en niet gegeten hebben). Boven de 100 en in flink tempo zal je (ik wel althans) echter wel op je calorie-inname moeten letten.