Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen en Voeding - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Fietsen en Voeding

Carl schreef:
vr 05 feb, 2021 13:02
Poppink schreef:
do 04 feb, 2021 22:26
Neem je iets met koolhydraten (brood, pasta, rijst, aardappelen etc.) dan worden de koolhydraten geleidelijk afgebroken tot suikers. De bloedsuikerspiegel stijgt niet zo abnormaal en daalt geleidelijk.
Met koolhydraten kan je, afhankelijk van de omstandigheden, een paar uur vooruit.
Tipje van de sluier: suikers zíjn koolhydraten.

Groetjes,

Carl
Suikers zijn koolhydraten, maar koolhydraten omvatten veel meer dan suikers alleen. Suikers zijn niet de belangrijkste koolhydraten. Vooral fructose is een lastige suiker. Die wordt door het lichaam is giftig herkent. Net als het koolhydraat ethanol of consumptie alcohol. Leidt tot leververvetting. Je hebt het enzym fructase nodig om fructose af te breken en omgezet als glucose op te nemen.

Koolhydraten kunnen bestaan uit 1, 2, enkele of zeer vele monosacharide-eenheden. Je hebt één monosacharide; twee monosachariden; drie tot negen monosachariden; tien of meer monosachariden of polysachariden, waaronder het belangrijke zetmeel waar Poppink over schreef.

Bovendien kan je lijf prima over weg met vetzuren. Goed voor hart en bloedvaten. Vooral intramusculair vet is een prima brandstof. Kun je urenlang op fietsen. Nogmaals, die foute benaming "hongerklop" is voor beroepswielrenners en stresskippen.
PietV schreef:
vr 05 feb, 2021 23:25
Carl schreef:
vr 05 feb, 2021 13:02
Poppink schreef:
do 04 feb, 2021 22:26
Neem je iets met koolhydraten (brood, pasta, rijst, aardappelen etc.) dan worden de koolhydraten geleidelijk afgebroken tot suikers. De bloedsuikerspiegel stijgt niet zo abnormaal en daalt geleidelijk.
Met koolhydraten kan je, afhankelijk van de omstandigheden, een paar uur vooruit.
Tipje van de sluier: suikers zíjn koolhydraten.

Groetjes,

Carl
Suikers zijn koolhydraten, maar koolhydraten omvatten veel meer dan suikers alleen. Suikers zijn niet de belangrijkste koolhydraten. Vooral fructose is een lastige suiker. Die wordt door het lichaam is giftig herkent. Net als het koolhydraat ethanol of consumptie alcohol. Leidt tot leververvetting. Je hebt het enzym fructase nodig om fructose af te breken en omgezet als glucose op te nemen. Ik ben een fan van koude gekookte aardappelen of ballen koude havermout in water en bananen. Als drinken uitsluitend water. Suiker krijg je op oudere leeftijd vanzelf. :D

Koolhydraten kunnen bestaan uit 1, 2, enkele of zeer vele monosacharide-eenheden. Je hebt één monosacharide; twee monosachariden; drie tot negen monosachariden; tien of meer monosachariden of polysachariden, waaronder het belangrijke zetmeel waar Poppink over schreef.

Bovendien kan je lijf prima over weg met vetzuren. Goed voor hart en bloedvaten. Vooral intramusculair vet is een prima brandstof. Kun je urenlang op fietsen. Nogmaals, die foute benaming "hongerklop" is voor beroepswielrenners en stresskippen.
Suiker krijg je ook vanzelf op jonge leeftijd, Piet!
Of je moet als 65+’er een kopje suiker ‘lenen’ van de buurvrouw. :wink:
Jammer genoeg zijn wij een "ziek" land. Vele jongeren met ouderdomssuiker of diabetes type 2. Totaal 2.200.000 inwoner met diabetes of pre diabetes en misschien wel het zelfde aantal mensen die zich nog niet gemeld met klachten of waar we niets over weten. Diabetes is de voorloper van diverse chronische ziekten. Teveel om te noemen.

"Hongerklop, wat een onzin. We kunnen prima vetten opslaan, vooral het ongezonde visceraal vet, maar opnemen komt er niet van in een land met overvloed en op veel hoeken van de straat een vreettent of bakkerij. We zijn te ongezond om dat vet te verbruiken. 52% van de Nederlanders heeft overgewicht en 17% is obees. Hebben zeker 100.000 tot 300.000 kCal. reserve. Kun je maanden mee vooruit. Hongerklop. :)

Mijn ontbijt of lunch bestaat jaarlijks uit 36 pakken havermout en 7 kilo lijnzaad in water gekookt. Kost zo'n 55 euro per jaar. De rest is groente, fruit, zaden, granen en wat walnoten. Vol met micro nutriën, vooral fermenteerbare vezels. Voor een gelijkmatige opnamen van voedingstoffen, om mijn darmbioom levend te houden en de aanmaak van korte keten vetzuren te bevorderen. Kun je prima op fietsen.
LHTJoost schreef:
vr 05 feb, 2021 19:21
jwkeij schreef:
vr 05 feb, 2021 09:29
- Op de fiets heb ik vrijwel altijd alleen water mee en bij een tankstation neem ik wel een sportsrank, de meeste zijn vies zoet en sommige (AA) werken bij mij erg laxerend, maar witte aquarius vind ik wel lekker.
AA en Aquarius zijn echt 2 verschillende dranken.
AA: 252 KJ/100ml (min of meer pure ranja)
Aquarius: 77 KJ/100ml (soort van isotone)
Mijn keus is alcoholvrij witbier, in de zomer is dat een stuk beter verkrijgbaar op het terras.

In Duitsland is het tussen de middag een halve liter Weizen en iets meer zout bij het eten.
PietV schreef:
za 06 feb, 2021 09:31
"Hongerklop, wat een onzin. We kunnen prima vetten opslaan, vooral het ongezonde visceraal vet, maar opnemen komt er niet van in een land met overvloed en op veel hoeken van de straat een vreettent of bakkerij. We zijn te ongezond om dat vet te verbruiken. 52% van de Nederlanders heeft overgewicht en 17% is obees. Hebben zeker 100.000 tot 300.000 kCal. reserve. Kun je maanden mee vooruit. Hongerklop. :)
Dat je met betere voeding geen hongerklop zou hoeven krijgen wil misschien ik wel aannemen, maar dat betekent niet dat met de volgens jou verkeerde voeding de talloze fietsers, waaronder veel professionele wielrenners, die helemaal stuk hebben gezeten geen hongerklop gehad hebben. Ik snap dat jij de term hongerklop niet vindt passen, maar het is nu eenmaal onderdeel van onze taal.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hongerklop
Leon schreef:
za 06 feb, 2021 09:48
PietV schreef:
za 06 feb, 2021 09:31
"Hongerklop, wat een onzin. We kunnen prima vetten opslaan, vooral het ongezonde visceraal vet, maar opnemen komt er niet van in een land met overvloed en op veel hoeken van de straat een vreettent of bakkerij. We zijn te ongezond om dat vet te verbruiken. 52% van de Nederlanders heeft overgewicht en 17% is obees. Hebben zeker 100.000 tot 300.000 kCal. reserve. Kun je maanden mee vooruit. Hongerklop. :)
Dat je met betere voeding geen hongerklop zou hoeven krijgen wil misschien ik wel aannemen, maar dat betekent niet dat met de volgens jou verkeerde voeding de talloze fietsers, waaronder veel professionele wielrenners, die helemaal stuk hebben gezeten geen hongerklop gehad hebben. Ik snap dat jij de term hongerklop niet vindt passen, maar het is nu eenmaal onderdeel van onze taal.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hongerklop
Het lastige met believers zoals PietV is dat ze iets gevonden hebben (in dit geval rondom voeding) dat voor hen werkt maar daar dan enorm in doorschieten en het als wetmatigheid gaan zien. Alsof het niet mogelijk is om verantwoord en fit te leven met meer traditionele voeding waar brood een belangrijk onderdeel van uitmaakt. Dat iedereen die van jouw geloof afwijkt gedoemd is om diabetes type 2 te krijgen. Grote onzin en helemaal klaar met de quasi wetenschap.
markmutt schreef:
za 02 jan, 2021 06:05
Ik ben een aantal maanden geleden begonnen met het fietsen van 10km naar kantoor en het bevalt me zeer goed! Ik wil nu graag langere afstanden gaan fietsen.

Waar moet ik aan denken wanneer het gaat om voeding.
Wel jammer dat we nooit zullen weten of markmutt inmiddels al eens een kilometer of vijftien gereden heeft, en of hij/zij daar wat bij gegeten heeft.

Groetjes,

Carl
LHTJoost schreef:
za 06 feb, 2021 10:28
Leon schreef:
za 06 feb, 2021 09:48
PietV schreef:
za 06 feb, 2021 09:31
"Hongerklop, wat een onzin. We kunnen prima vetten opslaan, vooral het ongezonde visceraal vet, maar opnemen komt er niet van in een land met overvloed en op veel hoeken van de straat een vreettent of bakkerij. We zijn te ongezond om dat vet te verbruiken. 52% van de Nederlanders heeft overgewicht en 17% is obees. Hebben zeker 100.000 tot 300.000 kCal. reserve. Kun je maanden mee vooruit. Hongerklop. :)
Dat je met betere voeding geen hongerklop zou hoeven krijgen wil misschien ik wel aannemen, maar dat betekent niet dat met de volgens jou verkeerde voeding de talloze fietsers, waaronder veel professionele wielrenners, die helemaal stuk hebben gezeten geen hongerklop gehad hebben. Ik snap dat jij de term hongerklop niet vindt passen, maar het is nu eenmaal onderdeel van onze taal.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hongerklop
Het lastige met believers zoals PietV is dat ze iets gevonden hebben (in dit geval rondom voeding) dat voor hen werkt maar daar dan enorm in doorschieten en het als wetmatigheid gaan zien. Alsof het niet mogelijk is om verantwoord en fit te leven met meer traditionele voeding waar brood een belangrijk onderdeel van uitmaakt. Dat iedereen die van jouw geloof afwijkt gedoemd is om diabetes type 2 te krijgen. Grote onzin en helemaal klaar met de quasi wetenschap.
Topsport is een zeer ongezonde bezigheid. Bewegen is gezond, sporten geeft ongemakken en topsport is ongezond. Wetenschappelijk bewezen. Leefwijze bepaald voor meer dan 80% onze fysieke en mentale gezondheid. Een klein deel ligt in de genen vast. Ik heb nooit beweerd dat iedereen, die van mijn leefwijze afwijkt, diabetes zal krijgen. Maar diabetes neemt als volksziekte sterk toe met ons welvaartsvoedsel i.p.v. gezonde voeding. 95% van de Nederlander krijgt onvoldoende voedingsvezels binnen. Bron: Voedingscentrum. Zo weinig vezels dat we een Nationaal darmkanker onderzoek zijn gestart. Onze zuivelconsumptie is zo hoog en daarmee de inname van het groeihormoon IGF-1, dat we al jaren een Nationaal borstkanker onderzoek hebben en wij als zuivelland met Zweden binnen Europa het hoogste percentage osteoporose kennen. Quasi wetenschap? Maakt mij niet uit. De A.O.W. moet ook betaalbaar blijven.

Suikers, sportvoeding, alcohol, overdadige dierlijke eiwitten, vetten en zout. We als "allesbranders" kunnen dat prima aan. Beter een kort heftig leven dan een lang sober lijden. Overgewicht is de belangrijkste oorzaak van complicaties bij COVID19. Bevestigd door artsen in Academische Ziekenhuizen en Professor Dr. Liesbeth van Rossum, internist-endocrinoloog en hoogleraar op het gebied van obesitas.

Dus volgens jou grote onzin en ben je helemaal klaar met die quasi wetenschap. :)

Ben 73 en lig morgenvroeg naakt te rollen in de sneeuw. Heerlijk. De rest van de week naakt ijsbaden in een wak. Corona heb ik zeer waarschijnlijk al gehad. Stelt voor mij weinig voor. Nog geen natte scheet. :D Maar dat is geen wetenschap.
Je suggereert dat jouw hocus pocus nodig is om overgewicht te voorkomen. Dat bestrijd ik. En voor die sneeuw en koude als bevorderend voor de gezondheid is ook geen enkel wetenschappelijk bewijs.
LHTJoost schreef:
za 06 feb, 2021 15:53
Je suggereert dat jouw hocus pocus nodig is om overgewicht te voorkomen. Dat bestrijd ik. En voor die sneeuw en koude als bevorderend voor de gezondheid is ook geen enkel wetenschappelijk bewijs.
Gezonde leefwijze is geen hocus pocus maar een wetenschap die steeds meer aan terrein gaat winnen. Wordt zelf vergoed door de ziektekostenverzekeraars. De afgelopen 50 jaar heeft voor de gezondheid niets opgeleverd. Volksziekten rijzen langzamerhand de pan uit. Voor de overheid geen zorg. Die betalen we allemaal zelf. De mensen met een gezonde leefwijze mogen de A.O.W. opmaken. Dat is wel een zorg voor de overheid.
Als jij dat bestrijdt, kom dan met een beter voorstel om overgewicht te voorkomen. En ja, kou is bevorderlijk voor de gezondheid. Velen doen aan cryotherapie. De Kneippkuren zijn al bijna 200 jaar bekend. Bovendien verbreed je je comfortzone, maakt je noradrenaline en endorfine aan. Ook je metabolisme krijgt een boost. Ben nooit ziek noch last van een luchtwegenvirussen. Ben binnenkort weer voorzitter van een stembureau. Ook in die opgefokte Corona tijd.

Wetenschappelijk bewijs in de wis- en natuurkunde is gemakkelijker dan in de voeding- en gezondheidswetenschap. Maar stoor je niet aan mij en ga rustig door op de oude voet. Ieder voor zich, maakt een ieder gelukkig.
De discussie verschuift naar wat gezond is en dat is een thema dat me ook beroepsmatig bezig houdt. Leven is een ongeneeslijke ziekte die eindigt bij de dood, We zijn veel te veel gericht op lichamelijke gezondheid. Ziekte wordt bijna als eigen schuld gezien, ook hier en daar in dit draadje. Een chronisch zieke kan niet zomaar van zorgverzekeraar wisselen. Wie ziek wordt, lijkt vooral te moeten boeten.
Maar hoe gezond ben je werkelijk als je drie keer per jaar een bodycheck laat doen, of als je alsmaar bezig bent om ziekten te voorkomen? Volgens mij is het anders. Gezond ben je als je geleerd hebt met je beperkingen om te gaan. Want die beperkingen gaan er vroeg of laat toch komen.

Wat mij betreft: ik heb mijn hele leven al astma. Vrij heftig. Ik ga daar niet altijd goed mee om, omdat ik in een hoog tempo leef, drie banen heb en actief ben en daar van geniet. Ik weet dat, soms baal ik daarvan, maar meestal accepteer ik dat en is het bewust mijn keuze. De laatste vier maanden was ik er voor coronapatienten, steeds op een afdeling waar de ziekte uitbrak. Begin januari kreeg ik zelf corona ondanks alle beschermende middelen op de covid-afdelingen. Ik ben er doodziek van geweest, maar elke paar dagen gaat het inmiddels weer een stukje beter, al ben ik voorlopig nog niet in staat om een stukje te fietsen of andere lichamelijke inspanning te doen. Voor mij is het telkens de vraag die een van de grote opgaven van het leven is: hoe ga ik met mijn beperkingen om? Want die heb ik en ze nemen toe. Op de tennisbaan merk ik dat de ballen steeds sneller terugkomen dan ik kan behappen. Mijn voorlopige antwoord is: ook met mijn astma wil ik voor mijn idealen gaan. Dan maar af en toe ziek of een wat korter leven.

Moraal: prima als je gezond probeert te leven. Maar schiet niet door. Zorg er vooral voor dat je leert omgaan met je beperkingen.
Kleine correctie op het prima verhaal van Aart:

Een chronisch zieke kan wél overstappen, want zorgverzekeraars hebben een acceptatieplicht voor de basisverzekering. Voor de eventuele aanvullende verzekering geldt dat niet.

Zeker lekker leven, sporten en bewegen Aart! Ben zelf licht astmatisch, jarenlang reumatische artritis gehad en herstel nu van acute leukemie. Iets beter je grenzen in de gaten houden maar ga er vooral lekker op uit. Lekker buiten, bewegen, genieten. En ik let wel beetje op mijn levensstijl maar een drankje, vet hapje en een rokertje op zijn tijd maken het leven nog meer aangenaam.
Ik vermoed dat de bewoners van dit forum heus wel hun portie beweging krijgen en vermoedelijk meer dan gemiddeld aandacht hebben voor een gezonder leefwijze.
Om te helpen anderen te overtuigen heb ik dit advies voor jullie.
Poppink schreef:
za 06 feb, 2021 19:33
Ik vermoed dat de bewoners van dit forum heus wel hun portie beweging krijgen en vermoedelijk meer dan gemiddeld aandacht hebben voor een gezonder leefwijze.
Om te helpen anderen te overtuigen heb ik dit advies voor jullie.
Dank voor het delen! Vandaag 5 uur gefietst en 5 kwartier gewandeld. Dus dat is "less than 18 hours". Morgen een iglo bouwen en sneeuwballen gooien.
peter de rijk schreef:
vr 05 feb, 2021 12:41
Carl schreef:
do 04 feb, 2021 18:18
Nou, zo gewoon vind ik dat anders niet. Als er nou één uitvinding is die wat mij betreft wel over de hele wereld verspreid zou mogen worden, is het bruin brood. Te beginnen met Frankrijk.
Is er tegenwoordig wel hoor. Vraag om pain complet. Het is alleen niet zo donker als in Nederland. Hier denken ze donkerder=gezonder, de Fransen zijn wel wijzer.
Even langs de Franse Lidl, voor één of meerdere notenbroden. Heerlijk en voedzaam. Vaste prik voor ons in Frankrijk.
Ik heb het idee dat wereldfietsers hun inspanningen soms onderschatten. Dagenlang fietsen, tientallen kilometers per dag met bepakking, over bergen en dalen, en in de hitte; dat is niet niks voor het lichaam. Ik ben daarom tegenwoordig meer geneigd om te kijken wat wielrenners/ mountainbikers of pro fietsers doen: zij hebben vaak zouttabletten bij zich voor als ze zich flauw voelen, drinken sportdrank (drinken met koolhydraten erin, en electrolyten), en/ of voegen electrolyten toe aan hun water. Ook drinken ze VEEL (in de richting van +0.5 liter per uur). Ook heb je VEEL koolhydraten nodig (doorlopend eten tijdens het fietsen, bv. repen, dadels, banaan, chocolade, nootjes, boterham) en VEEL eiwitten. Op 1 gekookt eitje redt je het niet. Het verbaasd me dan ook niets dat veel wereldfietsers behoorlijk afvallen op hun tochten (en dat is vermoedelijk eerder verlies aan spierweefsel dan vet). Ook fietsers die als veganist proberen in 'moeilijke landen met weinig/ eenzijdig voedselaanbod' zou ik willen aanmoedigen toch dat stukje vlees aan te nemen wat je door locals krijgt aangereikt.
Daantje de fietskampioen schreef:
ma 22 feb, 2021 11:38
Ik heb het idee dat wereldfietsers hun inspanningen soms onderschatten. Dagenlang fietsen, tientallen kilometers per dag met bepakking, over bergen en dalen, en in de hitte; dat is niet niks voor het lichaam. Ik ben daarom tegenwoordig meer geneigd om te kijken wat wielrenners/ mountainbikers of pro fietsers doen: zij hebben vaak zouttabletten bij zich voor als ze zich flauw voelen, drinken sportdrank (drinken met koolhydraten erin, en electrolyten), en/ of voegen electrolyten toe aan hun water. Ook drinken ze VEEL (in de richting van +0.5 liter per uur). Ook heb je VEEL koolhydraten nodig (doorlopend eten tijdens het fietsen, bv. repen, dadels, banaan, chocolade, nootjes, boterham) en VEEL eiwitten. Op 1 gekookt eitje redt je het niet. Het verbaasd me dan ook niets dat veel wereldfietsers behoorlijk afvallen op hun tochten (en dat is vermoedelijk eerder verlies aan spierweefsel dan vet). Ook fietsers die als veganist proberen in 'moeilijke landen met weinig/ eenzijdig voedselaanbod' zou ik willen aanmoedigen toch dat stukje vlees aan te nemen wat je door locals krijgt aangereikt.
Je doet nogal wat aannames.
@ LHTJoost; misschien heb je gelijk, maar ik vind het gewoon een interessant onderwerp en hoe meer ik erover lees hoe meer ik ook mijn eigen aanpak van de laatste jaren in twijfel trek.

Een samenvatting van wat ik over drinken lees op websites van wielrenclubs, sportclubs of algemene sportrichtlijnen: ;
- duurt een inspanning langer dan 1 uur dan wordt sportdrank (met daarin electrolyten en koolhydraten) belangrijker
- je kunt bij sporten wel 1 liter tot in extreme omstandigheden 2 liter per uur aan vocht verliezen.
- bij bergtrekking/ hiken wordt 350 ml/ uur drinken aangeraden. Bij wielrennen 2- 3 ml/ kg lichaamsgewicht (dit komt neer op ca 400 ml - 1000 ml per uur). Voor aanvang van de tocht/ wedstrijd drink je dan nog 6 - 8 ml/ kg lichaamsgewicht liefst sportdrank (dit kan gemiddeld op 400 - 700 ml neerkomen).
- bij lange duur van de inspanning/ hoge temperatuur kun je niet tegen het vochtverlies opdrinken tijdens de inspanning en moet je dus ervoor, en erna ook nog (erg) veel drinken.

Voeding:
- blijven eten, al in het eerste uur. Elk uur kan je lijf maximaal zo'n 60 gram koolhydraten opnemen. Je kunt bij wielrennen wedstrijd per uur denken aan combinaties van 1 banaan met daarnaast sportdrank, 2 repen, 2 witbrood met jam, 1 of 2 gelletjes (30 - 60 gram koolhydraat/ uur).
- richt je vooral op (vloeibare) suikers.
- eiwit bij het ontbijt, maar ook net na de inspanning (bv. een glas chocolademelk of eiwitshake)
- als ik lees dat gemiddeld fietsen 308 kcal per uur vergt en wielrennen 924 kcal (bron: Libelle), heb je bij 8 u fietsen per dag zo 10 broodjes hamburgers (a 228 kcal) verbrand. Bij wielrennen zelfs 32 (..).


Nu is het zo dat (trekking-/ toer-) fietsen over het algemeen in de lagere hartslagzones plaatsvindt dan bijvoorbeeld wielrennen. Daardoor zul je meer op vet(reserves) fietsen en minder op glycogeen/ koolhydraten. Toch heb ik zelf omstandigheden meegemaakt waarbij het warm is in combinatie met hoge luchtvochtigheid, waarbij je steile bergen moet bedwingen of gewoon, als je lange dagen van 8 uur in het zadel zit met bepakking in de hitte. Deze omstandigheden zorgen ervoor dat toerfietsen in aard veel meer gaat lijken op ultralopen, wielrennen, adventure racen, mountainbiken of wat dies meer zij. Ik denk dat je vocht/ voedselinname er dan ook anders (meer zoals bovenstaand) uit zou moeten zien en je ook aan het verlies van zouten moet gaan denken (ORS in je drinken?).

Meer info roept ook meer vragen op:
- hoe kom je in verre landen aan de juiste hoeveelheden eiwitten, sportdrank etc?
- hoe doen anderen dit?

Misschien zijn er wielrenners of sportdietisten onder ons die hier iets zinnigs over kunnen zeggen? Of zelfs een voedingsadvies voor wereldfietsers kunnen schrijven?
Hartstikke leuk al dat advies, maar onderweg is het voor mij vaak eten wat er is.

Dat kan twee keer per dag een terrasje met een bord pasta zijn in Italië afgewisseld met een gelateria, in Frankrijk een boulangerie met charcuterie combineren, en meer van dat leuks wat het voor mij mede tot vakantie maakt ;)