Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bliksemsnelle Baan op fietspad langs de N225 in Utrecht - Forum Wereldfietser

Bliksemsnelle Baan op fietspad langs de N225 in Utrecht

Het fietspad langs de N225 tussen Doorn en Leersum is door de provincie Utrecht opnieuw vorm gegeven met een blauwe inhaalbaan in het midden. De bedoeling is dat langzame en snelle fietsers van elkaar gescheiden worden. De provincie heeft de baan de naam “Bliksemsnelle Baan” gegeven

“De baan heeft als doel dat de ruimte op het fietspad effectiever wordt gebruikt. De effectieve ruimte van het fietspad is verbreed door het toepassen van een zogenaamde ‘vergevingsgezinde berm’. In de berm zijn aan beide kanten van het fietspad grasbetonblokken van 40 centimeter breed geplaatst. Zo hopen we dat de hele breedte van het fietspad optimaal gebruikt wordt. De positie van de fietser op het pad meten we. Eveneens als de beleving van de fietser. We kunnen ons voorstellen dat de blauwe baan even wennen is, maar dat is ook het doel: Dat fietsers bewust bezig zijn met hun locatie op het fietspad. Uiteindelijk is natuurlijk het doel om de beste oplossingen te vinden waarbij het gevoel van veiligheid en comfort is vergroot, voor alle type fietsers.” Aldus de provincie Utrecht.

De vraag is natuurlijk of niet alle fietsers op het blauw gaan fietsen in plaats van op de “zijstroken”. Verder valt mij op dat op de “zijstroken” veel meer bladeren liggen, dan op het blauw. Lokt dit niet uit de fietsers de bladeren gaan ontwijken door op het blauw te fietsen?
Je kunt tot 21 november meedoen aan een test van de Bliksemsnelle baan. Zie hier het enquêteformulier:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... w/viewform
Dit lijkt een beetje op de levensgevaarlijke driebaan provinciale wegen van vroeger. Dit is een goede manier om snel minder snelle racefietsers te krijgen.
bert sitters schreef:
wo 28 okt, 2020 09:58
“De baan heeft als doel dat de ruimte op het fietspad effectiever wordt gebruikt. De effectieve ruimte van het fietspad is verbreed door het toepassen van een zogenaamde ‘vergevingsgezinde berm’. In de berm zijn aan beide kanten van het fietspad grasbetonblokken van 40 centimeter breed geplaatst. Zo hopen we dat de hele breedte van het fietspad optimaal gebruikt wordt.
Ik begrijp het geloof ik nog niet helemaal.
Afbeelding
Is het nou berm, of is het de bedoeling dat (langzame) fietsers uit zichzelf begrijpen dat ze daarop moeten rijden?

Groetjes,

Carl
Waarom zou ik over grasbetonblokken gaan hobbelen als er glad asfalt langs ligt?
Je mag ook op het gladde asfalt fietsen. Tussen de zijstroken en het "blauw" is nog een normaal fietspad.

Ik denk dat ze met de zijstroken de "berm-angst" van vele fietsers willen verminderen zodat die niet meer in het midden gaan rijden.
Carl schreef:
wo 28 okt, 2020 10:19
bert sitters schreef:
wo 28 okt, 2020 09:58
‘vergevingsgezinde berm’
Ik begrijp het geloof ik nog niet helemaal.
De andere optie is een niet-vergevingsgezinde berm, zoals een rechte hoge trottoirband zoals ze waar ik woon vaak aanleggen.
Bij een vergevingsgezinde berm kun je bij een stuurfout gewoon terugsturen; bij een trottoirband kunnen zeker ouder fietsers een ambulance gaan bellen. Het resultaat is de zoheheten schrikafstand. Bij een vergevingsgezinde berm is die lager. Bij een trottoirband liggen er zo'n beetje 20 breedtecentimeters asfalt voor niks, want daar kun je toch niet fietsen.
Als het gras nog niet echt lang is, dan zou ik toch niet graag vallen op die zogenaamde grasdallen...
Ik denk dat je een halve vierkante meter huid gaat verliezen.
Blackbelt schreef:
wo 28 okt, 2020 13:45
Als het gras nog niet echt lang is, dan zou ik toch niet graag vallen op die zogenaamde grasdallen...
Ik denk dat je een halve vierkante meter huid gaat verliezen.
Ik zal het nog een keer uitleggen: het verschil is dat het bij zo'n zijkant met grsdallen onwaarschijnlijk is dat je valt. Bij een stoeprand is het onwaarschijnlijk dat je niet valt.

Maar aha: dat heten dus grasdallen. Dat wist ik niet.
Vorige week zag ik iemand in een straat (min of meer buitengebied) waar ze net deze grondwatervriendelijke verharding hadden aangelegd korte metten maken met het onkruid dat in die verharding groeit. Met de spuit.... tsja. :roll:
Het blijft een heel druk fietspad met heel veel scholieren dat niet breder is geworden. Op de foto zie je dat er nog steeds amper 2 fietsers naast elkaar kunnen tussen de middenstreep en de berm (nu met gaatjes).
https://pbs.twimg.com/media/ElF12iqW0AE ... name=large

Dit fietspad loopt door het bos en nu het herfst is zie je vaak de bermen niet meer door het afgevallen blad. Zeker met nattigheid en duisternis moet je het hebben van het schone stukje asfalt in het midden. Wat bij bossen helpt tegen blad langs de randen van het pad is dat het asfalt een flink dikke laag is. Hierdoor waait of spoelt het pad makkelijker schoon. Het nadeel is dat als je er naast komt, je wiel 5 cm naar beneden valt. Die tegels met gaten zullen niet bijdragen aan een schoon pad. Het pad wordt wel regelmatig schoon geblazen, maar het waait er ook net zo makkelijk weer op vanuit het bos.

Daarnaast hangen ter hoogte van het blauw best wat struiken over het fietspad. Als dat nu gesnoeid is vanwege de aanleg, is de verbetering in de doorstroming niet alleen aan het kleurtje te danken.

Dit idee zal een voortvloeisel zijn uit een enquête over het omtoveren van de route tussen Rhenen en De Uithof Utrecht tot een snelfietsroute. Je zal dan niet ontkomen aan verbreden en speedpedelecs over een andere route te sturen, bijvoorbeeld de parallelle Lanbroekerwetering (mijn idee en niet gewonnen :cry: ).
Op de foto is het nog meer een flut-oplossing als op de ontwerptekening. Ik zie een hoogteverschil tussen fietspas en grasstenen. Dat vinden sommige fietsbanden niet fijn. Doordat de onderbroken streep nu midden over de blauwe strook loopt, zullen langzame fietsers niet genegen zijn rechts van deze blauwe strook te fietsen. Dus: ik snap niet zo goed wat dit oplost.
Ik mis ook de witte streep (al dan niet onderbroken om het water weg te laten lopen) aan de zijkant van het fietspad, zeker in bochten is het fijn om te zien waar het fietspad ophoud, ook al heb je hele goede verlichting op je fiets zitten. Die grasstenen ben ik ook geen fan van, net als van redresseerstroken op een smalle weg.
Ik had de foto nog niet gezien (alleen een tekening). Dit lijkt echt niets op te lossen en de boel alleen maar verwarrender te maken.
Op de tekening lijkt het fietspad breder dan op de foto, flauw hoor.
Vanachter mijn buro zeg ik: verzonnen vanachter een buro en/of door een automobilist.

Bijlagen

Naast elkaar fietsen op de grijze strook (zoals op de tekening)... dat gaat dus echt niet passen.
mensen, wat een armoe.

op de foto met de twee naast elkaar fietsende mensen zie je al dat dit fietspad te smal is. of leg fietsers eens uit dat het niet werkt dat je naast elkaar blijft rijden als iemand je wil inhalen of er een tegenligger komt...
misschien is het tijd voor een dringend advies op een disndagavondpersconferentie :roll: :twisted:

misschien is dit bedacht om een bestuurder/bobo tevreden te houden want voor gewone mensen en fietsers lijkt me dit weggegooid geld en weer een onnodige milieubelasting. wel leuk het extra randje langs het fietspad waarbij je niet direct een afstapje in de bosgrond maakt (ik weet hoe mis dat kan gaan).

provincie Utrecht is met diverse andere partijen heel actief met fietsgebruik en -voorzieningen bezig, maar dit lijkt me geen succes.
RIH schreef:
wo 28 okt, 2020 18:13
Op de tekening lijkt het fietspad breder dan op de foto, flauw hoor.
Vanachter mijn buro zeg ik: verzonnen vanachter een buro en/of door een automobilist.
Ik heb heel wat gemeentelijke stadsvernieuwingsplannen bekeken en er op ingesproken. Neem van mij aan dat je dit soort artist's impressions maar gauw moet vergeten.

Dat pad op de foto lijkt me trouwens niet eens 350 cm breed, terwijl dat de aangeraden minimumbreedte is voor dit soort paden met TWEE stroken.
bert sitters schreef:
wo 28 okt, 2020 09:58
Het fietspad langs de N225 tussen Doorn en Leersum is door de provincie Utrecht opnieuw vorm gegeven met een blauwe inhaalbaan in het midden. De bedoeling is dat langzame en snelle fietsers van elkaar gescheiden worden. De provincie heeft de baan de naam “Bliksemsnelle Baan” gegeven
Klinkt interessant.
Hoe gaat dat in de praktijk werken?
In de regel benutten weggebruikers alle ruimte die geboden wordt.
Met die brede 55 mm banden van een vakantiefiets is mijn ervaring, dat het nog wel te fietsen is met die beton + grasgaten.
Met een racefiets en 22 mm bandjes denk je daar misschien toch even anders over.
Is er de optie van asfalt in het midden, dan zullen de meesten het asfalt nemen.

Dat beton met grasgaten zorgt misschien wel voor enige 'schijn veiligheid' dat je erop "afremt in snelheid".
Zolang vallende blaadjes daar geen extra hindernis van maken. Regen en wind erbij maakt het er niet veiliger op.

Dat blauwe asfalt werkt op mij als veilige toevluchtsoord en markering die het meest zichtbaar is.
Daar wil je liefst zoveel als mogelijk op blijven rijden.
Fedor schreef:
wo 28 okt, 2020 18:16
Naast elkaar fietsen op de grijze strook (zoals op de tekening)... dat gaat dus echt niet passen.
Als er veel scholieren fietsen maakt het sowieso niet meer uit hoe breed het wordt. Bij 5 meter breed gaan ze met 7 naast elkaar fietsen, bij 4 meter met 6.
alstro schreef:
wo 28 okt, 2020 21:30
Fedor schreef:
wo 28 okt, 2020 18:16
Naast elkaar fietsen op de grijze strook (zoals op de tekening)... dat gaat dus echt niet passen.
Als er veel scholieren fietsen maakt het sowieso niet meer uit hoe breed het wordt. Bij 5 meter breed gaan ze met 7 naast elkaar fietsen, bij 4 meter met 6.
Niet alleen scholieren, ook automobilsten op een e-bike denken dan dat het 2 baans hun kant op is vanwege de onderbroken streep. Opeens kunnen ze niet meer naast elkaar fietsen maar moet er ruimte tussen zijn.
Als die artiesten zo de wegen voor auto's zouden verzinnen zou de wereld te klein zijn denk ik.
Wel fijn dat die bomen nog een barriere met de weg vormen maar of dat nu ook voor glad asfalt over 4 jaar zorgt is maar de vraag, wortels willen nog wel eens omhoog komen als de weerstand van het wegdek niet hoog genoeg is.
Wat een gruwelijk lelijk ding. Wie verzint het om een bos hemelsblauw te kleuren. Erger nog; wie geeft daar z'n goedkeuring aan. Compleet van het padje.