Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Filmpje ouderen op de fiets in Amsterdam - Forum Wereldfietser

Filmpje ouderen op de fiets in Amsterdam

Het onderwerp veiligheid en ouderen op de fiets is vaker naar voren gekomen op ons forum van Vereniging de Wereldfietser.
Zie hier een filmpje: https://vimeo.com/454120579
Wat is de relatie met Wereldfietsen, anders als dat jij in het filmpje voorkomt?
Bert van Sprang schreef:
ma 19 okt, 2020 16:49
Wat is de relatie met Wereldfietsen, anders als dat jij in het filmpje voorkomt?
Wereldfietsers fietsen ook in Amsterdam.
Amsterdam is een wereldstad!

Meteen een aardig informatief filmpje waarin duidelijk wordt dat reactievermogen, anticiperen net niet zo makkelijk meer gaat als je jong en veerkrachtig bent. Goed om rekening mee te houden.
En ik wilde het nog wel een tijdje ontkennen :D.
Bert van Sprang schreef:
ma 19 okt, 2020 17:31
En ik wilde het nog wel een tijdje ontkennen :D.
hahaha, we ontkomen er niet aan :D
De Gemeente Amsterdam kan beter investeren in veilige fietsroutes i.p.v. zo'n filmpje ;)

Opvallend: niemand op de e-bike. worden die continue gejat in Amsterdam of zo?

En verder is Amsterdam idd voor velen een ramp om te fietsen.
Fedor schreef:
ma 19 okt, 2020 18:39
De Gemeente Amsterdam kan beter investeren in veilige fietsroutes i.p.v. zo'n filmpje ;)

Opvallend: niemand op de e-bike. worden die continue gejat in Amsterdam of zo?

En verder is Amsterdam idd voor velen een ramp om te fietsen.
Er zijn haast geen e-bikes in Amsterdam. Fietsen valt wel mee, maar je moet echt de juiste routes kiezen.
Wat mij als eerste opviel was de zachte banden waarmee ze fietsen, met elke bobbel taakt de velg het asfalt
Ik denk dat het in de binnenstad van A'dam redelijk veilig fietsen is, omdat je met de auto nergens erg hard kunt rijden.
Fedor schreef:
ma 19 okt, 2020 18:39
Opvallend: niemand op de e-bike. worden die continue gejat in Amsterdam of zo?
Jij snapt het niet. Verklaring: VanMoof S3.
Flix schreef:
ma 19 okt, 2020 21:30
Fedor schreef:
ma 19 okt, 2020 18:39
Opvallend: niemand op de e-bike. worden die continue gejat in Amsterdam of zo?
Jij snapt het niet. Verklaring: VanMoof S3.
Da's dan ook de enige (goed) zichtbare.
Ik fiets al ruim 10 jaar rond in mijn thuisstad Amsterdam (oa ook 's nachts en als Thuisbezorger op een ebike) en ik herken me volledig in dit filmpje. En dan ben ik slechts 29 :lol: drukte, toeristen, gebrek aan overzicht, te smalle paden, mensen die gaan schelden als ik ze net wat onhandig inhaal, het is me wat.

Maar er zijn ook zeker hele rustige routes, daarom vind ik idee van de video wel interessant.
Tsja, dat filmpje. Ik begrijp het wel (ben ook niet meer de jongste) maar ik vind het allemaal wel een beetje klagerig: als je Amsterdam, of welke andere Nederlandse stad, vergelijkt met willekeurig welke andere stad in het buitenland dan zijn de Nederlandse steden, Amsterdam inbegrepen, een eldorado van veiligheid en fietsvriendelijkheid, waar mogelijk met prima aangelegde fietspaden, duidelijk zichtbaar door hun kenmerkende roodachtige kleur. Natuurlijk wordt het allemaal wat moeilijker als je ouder wordt, je zal je gedrag wat moeten aanpassen, voorzichtiger worden, minder snel, nog beter opletten. Maar wat had je dan gewild?

Wel eens in Duitse steden gefietst? Als je hier op de stoep fietst riskeer je een boete van 55 euro, in Duitsland móét je daar doorgaans fietsen omdat er geen fietspaden zijn en de weg het domein is van 'das Auto'. En áls er al een fietspad is ligt dat er doorgaans belabberd bij. Wanneer je een stad of dorp verlaat houdt het fietspad niet zelden na een kilometertje of zo gewoon op en moet je de weg delen met het voortjakkerende verkeer. Op weg naar de Zwarte Zee fietste ik in Roemenië grote delen over de E70, een zeer drukke tweebaans snelweg zonder fietsstrook, en in Boekarest moet je bij meerdere kruispunten je fiets over de tramrails tillen, tenminste, als je verder wil. Het zijn maar een paar voorbeelden, iedere wereldfietser zal er legio hebben.

Wat betreft Amsterdam: ik fiets er al m'n hele leven, van hot naar her, en met mij oud en jong, langzaam en snel: gewone fietsen, Swappies, e-bikes, speedbikes, vanMoof's, Canta's, scootmobiels, scooters met blauw plaatje, scooters met geel plaatje (die allemaal even hard gaan), zo af en toe een skater of een illegale elektrische step. Ja, het is druk, maar over 't algemeen gaat alles goed, inclusief de ongelukken die nu eenmaal onvermijdelijk zijn en waar ik zelf ook mee te maken heb gehad. Niets is perfect. Maar hoe vaker je in het buitenland fietst hoe meer je de Nederlandse fietsvriendelijkeid weet te waarderen. Vraag het de buitenlandse wereldfietsers, die zijn er over 't algemeen lyrisch over, vergeleken met waar ze zelf vandaan komen.
JohnB schreef:
zo 22 nov, 2020 23:16
Ja, het is druk, maar over 't algemeen gaat alles goed, inclusief de ongelukken
Nu ben ik wel heel nieuwsgierig naar wat er precies goed gaat aan die ongelukken.

Groetjes,

Carl
Selectief quoten hè..... Deugniet! :lol:
JohnB schreef:
zo 22 nov, 2020 23:16
inclusief de ongelukken die nu eenmaal onvermijdelijk zijn
, maar exclusief de ongelukken die wel vermijdelijk zijn?

:wink:
JohnB schreef:
ma 23 nov, 2020 11:27
Selectief quoten hè..... Deugniet! :lol:
Ik heb niets weggelaten waar de betekenis van jouw zin door verandert. Ik begrijp echt niet wat je bedoelt met ongelukken die goed gaan.

Groetjes,

Carl
Ik weet niet waar John op doelt natuurlijk. Echter daar waar het erg druk is en de diverse verkeersdeelnemers dus langzaam rijden en goed op elkaar moeten letten is de impact van een ongeluk vaak kleiner als op doorgaande wegen met vrijliggende fietspaden.
Je kunt om het even welke stad volgooien met de meest perfecte fietsroutes 'waar niks mis kan gaan' maar er gaat altijd wel iéts mis, je houdt altijd een foutmarge, en dat is hoofdzakelijk de fietser zelf. Als ik langere tijd in het buitenland gefietst heb moet ik altijd weer wennen aan het gedrag van de Nederlandse fietser, in het begin is dat behoorlijk schrikken, alsof iedereen maar wat doet. Regels? Hoezo regels? En wat moet JIJ nou? Hier fiets IK toch!

Na een tijdje heb je je weer aangepast maar het blijft oppassen, niet omdat er geen goede fietspaden of fietsroutes zijn, het heeft ook niets te maken met of het druk of rustig is en automobilisten, taxi's, bussen, trams gedragen zich over 't algemeen heel netjes, nee, het zijn de fietsers zelf die zich roekeloos en vaak ook lomp gedragen.

In die zin vind ik het Vimeo-filmpje wat naïef omdat dat aspect goeddeels buiten beschouwing gelaten wordt. Praktisch iedere dag maak ik mee dat fietsers zonder richting aan te geven, zonder om te kijken, plompverloren linksaf slaan. Om maar eens wat te noemen. Vraag een automobilist in de stad eens wat hij vindt van het gedrag van fietsers. Dat het meestal goed gaat is, de onvermijdelijke ongelukken in acht nemend, een wonder. En dat heeft niets te maken met veilige of onveilige fietsroutes.