Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De fietshelm. - Forum Wereldfietser

De fietshelm.

Niets wat zoveel emotie oproept bij Wereldfietsers als de fietshelm; althans de eventuele verplichting tot het dragen van een helm bij door de vereniging georganiseerde fietstochten. Die verplichting is er wel voor off road tochten maar bij andere evenementen onder de vlag van de Wereldfietser wordt het dragen van een helm overgelaten aan de individuele deelnemer.
Hoewel ik persoonlijk een voorstander ben van het dragen van een helm en ook geen moeite zou hebben met een helmplicht, is het niet mijn bedoeling om de discussie te hervatten over de vóórs- en tegens van het dragen van een helm en de helmplicht. Wel wil ik de collega-Wereldfietsers een interessant artikel van Tim de Ceunynck onder de aandacht brengen, gepubliceerd in de periodiek van EOS Wetenschap in juli 2019. Dat artikel vat de meest recente wetenschappelijke inzichten samen m.b.t. het dragen van een fietshelm. De conclusie is verrassend duidelijk dat er weinig twijfel bestaat over de gunstige veiligheidseffecten van helmdracht èn helmplicht, terwijl er voor vermeende nadelen of neveneffecten meestal weinig of geen bewijs bestaat.

De kans op ernstig hoofdletsel vermindert door het dragen van een fietshelm met 60% en er is geen significante toename van het aantal nekletsels. Er is weinig bewijs dat helmdracht of -plicht het ongevalsrisico verhoogt door ongewenst gedrag bij fietsers of andere weggebruikers. Dat een helmplicht het fietsgebruik vermindert, daar zijn de wetenschappers het niet over eens maar gehoord de heftigheid van de discussies over dit onderwerp zou dat bij Nederlandse Wereldfietsers best wel eens evident kunnen zijn. De keuze voor het wel of niet dragen van een helm laten we dus over aan ieders gezonde verstand.
Voor het artikel met bronverwijzingen, ga naar:
https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid ... jAQAvD_BwE

De relevantie van het onderwerp is dat ik wel zou willen dat de deelnemers aan de komende Wintertrektocht een helm dragen maar dat niet verplicht kan worden gesteld. De algemene trend is dat het gebruik van de fiets als vervoersmiddel toeneemt, i.h.b. het fietsen met elektrische trapondersteuning en ook de ‘speed pedelec’ die in rap tempo aan populariteit wint. Het wordt dus steeds drukker en sneller op het fietspad. Dat zien we terug in het toenemend aantal ongevallen waarbij fietsers betrokken zijn. Het fietsen in groepsverband en eventueel bijkomende slechte weersomstandigheden vormen daarbij een extra risico. Gebruik in elk geval je gezonde verstand en houd het gezond.

Overweeg je de aanschaf of vervanging van een helm, let dan op het keurmerk EN 1078. Een helm moet goed passen om effectief te zijn, ook met bril en eventuele vlecht of paardenstaart. Meet voor de maat van de helm de omtrek van je hoofd ongeveer 2,5 centimeter boven de wenkbrauwen. Als je de helm past mag die niet over het hoofd kunnen schuiven. Check of, wanneer je omhoog kijkt, de achterkant van de helm niet in je nek prikt. Een zonneklep moet vrij groot zijn om bij laagstaande zon effectief te zijn. Zelf draag ik bij hinderlijke zon wel een kleppet onder mijn helm.
Koert schreef:(...) is het niet mijn bedoeling om de discussie te hervatten over de vóórs- en tegens van het dragen van een helm en de helmplicht. (...)
Oh nee die discussie zou ik ook niet willen voeren. Maar laten we het dan hebben over het wel of niet hebben van een wit achterspatbord (dat zou ik echt willen bij de tochten die ik organiseer), of van elleboog- en kniebeschermers (dat zou ik echt aanraden als ik een tocht organiseer); en natuurlijk een spiegel, ja, dat moeten we zeker adviseren!
Maar wacht, ik ga een wetenschappelijk rapport achterhalen dat voorschrijft dat je beter binnen kunt blijven zitten, dat voorkomt echt heel veel letsel in het verkeer.
Het betreft een meta-analyse op ruim 70 studies uitgevoerd over de hele wereld. Veel van die studies zijn dus uitgevoerd in landen zonder noemenswaardige fietsinfrastructuur of fietscultuur. Het artikel zet daar geen enkele kanttekening bij en neemt voetstoots aan dat omstandigheden in Zimbabwe, Canada of Kazachstan te projecteren zijn op de Lage Landen. Ik vind daar wel wat van. Zal wel weer een hoop subsidiegeld in gestopt zijn.

Ben overigens niet tegen een helmplicht, maar wel tegen conclusies op basis van wonky onderzoek.
Koert schreef:
ma 31 aug, 2020 13:27
De relevantie van het onderwerp is dat ik wel zou willen dat de deelnemers aan de komende Wintertrektocht een helm dragen maar dat niet verplicht kan worden gesteld.
Volgens mij kun je als organisator van een evenement het dragen van een helm prima als voorwaarde stellen om deel te mogen nemen aan dat evenement.
Wat is de aanleiding voor de overweging tot het verplicht maken van een fietshelm? Ik denk dat het goed is om concrete redenen ervan uiteen te zetten.

Ik mag graag een helm dragen op de fiets, met name in een groep. We zijn geen wielrenpeloton die met 80 km/h op de finish (camping) afstuift, maar toch. We rijden nogal eens dicht op elkaar. Anderzijds is mijn mening dat een helm echt iets is voor de bescherming van het individu zelf en dat deze zelf zijn of haar eigen keuze daarin moet kunnen maken.
De vraag die hierin centraal staat: Moeten we dit soort zaken inkaderen, verplichten, verordeneren? Op wat voor manier staat de veiligheid van persoon B op het spel als persoon A er bewust ervoor heeft gekozen om geen fietshelm te dragen? Ik denk dat een advies genoeg zou moeten zijn, tenzij er duidelijke uitzonderingen zijn qua gebied (bergachtig, rotsig), het soort fietsactiviteit (zoals mountainbiken). We zijn immers geen kinderfietsclubje met ouders die een helm willen verplichten voor hun kind, omdat dit kind de gevaren nog niet goed zelf kan inschatten. Maar een volwassen mens bij de Wereldfietser kan dit volgens mij wel :wink: Tenzij ik me hierin vergis...
+1 voor eigen verantwoordelijkheid, echter bij een georganiseerd evenement komt er nog wel een factor bij: de organisator of trainer of instructeur wordt als expert geacht op de hoogte te zijn van de risico's, en heeft daarmee een zorgplicht ten aanzien van de deelnemers.

Het niet (voldoende) naleven van die zorgplicht kan errug onvoordelig uitpakken in geval van ongelukken.

Ik denk dat je in Nederland, waar fietsen ook gewoon een dagelijkse activiteit is, als organisator van een recreatieve tocht over normale fietspaden nog wel wegkomt met enkel het advies een helm te dragen trouwens.
Toevallig vandaag (in bee-infested area) weer een bij in mijn helm gekregen met als gevolg een flinke bult. Gevaarlijk hoor die helmen ;)
Koert schreef:
ma 31 aug, 2020 13:27
... is het niet mijn bedoeling om de discussie te hervatten over de vóórs- en tegens van het dragen van een helm en de helmplicht. Wel wil ik ... [argumenten voor het dragen van een helm]
Ja ja.
Zijn we over e-bikes uitgediscussieerd dat we nu over helmen beginnen???
Het is heel simpel, als ik iets organiseer mag ik zelf bepalen wat de voorwaarden voor deelnamen zijn. Als ik wil dat iedereen een feestneus op moet zetten, helm, wit spatbord, een stalen frame heeft met racestuur en een canon camera en alleen zijn foto's verwerkt op een Apple computer die aangedreven wordt met een eBike.....dan mag dat....ben wel benieuwd wie dan nog mee wil :D

PS: helmpje is wel goed al is het maar dat het zo lastig peuteren is om al die takjes uit het gat van iemand zijn kop te halen met 1,5 meter Corona afstand..
Fedor schreef:
ma 31 aug, 2020 16:54
Toevallig vandaag (in bee-infested area) weer een bij in mijn helm gekregen met als gevolg een flinke bult. Gevaarlijk hoor die helmen ;)
Zie je wel, een helm kan je dood worden (zeker in mijn geval vanwege wespen/bijenallergie).
Fedor schreef:
ma 31 aug, 2020 16:54
Toevallig vandaag (in bee-infested area) weer een bij in mijn helm gekregen met als gevolg een flinke bult. Gevaarlijk hoor die helmen ;)
Goh, toevallig was er bij mijn fietsrondje gisteravond een kamikaze-bij die met volle snelheid op mijn helm klapte. Blij dat het niet mijn voorhoofd was.
Wel of geen helm moet ieder voor zich weten. Toch een kleine overdenking. In mijn hele leven +60 ben ik niet gevallen tot voor enkele weken. Met 30 naast de weg geraakt en door een put compleet gelanceerd.
Ribben gekneusd schouder uit de kom. Arm zwaar verwond. Heup zwaar geschaafd. En mijn hoofd nog geen schrammetje, mijn helm is gebarsten van onder tot midden boven.
Het is mijn geluk geweest dat ik mijn helm op had maar ieder moet het zelf weten. Ik behoor tot de gelukkige.
Leo
Shrek schreef:
ma 31 aug, 2020 15:52
Koert schreef:
ma 31 aug, 2020 13:27
De relevantie van het onderwerp is dat ik wel zou willen dat de deelnemers aan de komende Wintertrektocht een helm dragen maar dat niet verplicht kan worden gesteld.
Volgens mij kun je als organisator van een evenement het dragen van een helm prima als voorwaarde stellen om deel te mogen nemen aan dat evenement.
Koert wil geen discussie maar lokt een discussie wel graag uit. :roll:
De soep wordt in de meeste gevallen niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend.

Er komt misschien een dag waarop iemand aankondigt een toertocht te houden en deelnemers verplicht zijn een helm te dragen.
Als alternatief hiervoor biedt een ander dezelfde fietstocht aan zonder helmplicht.
Alle partijen weer tevreden.
Er vanuit gaande dat het veiliger is een helm te dragen, vind ik het asociaal geen helm te dragen als je met een groep gaat fietsen.
Zo dan!
Er vanuit gaande dat het veiliger is alleen te fietsen, vind ik het asociaal als je met een groep gaat fietsen.
Florisloontje schreef:
ma 31 aug, 2020 15:57
......Op wat voor manier staat de veiligheid van persoon B op het spel als persoon A er bewust ervoor heeft gekozen om geen fietshelm te dragen? ....
Ik vind dat de gangbare fietshelm niets toevoegt aan mijn veiligheid.
MAAR
In mijn fietsgroepjes spreken de deelnemers elkaar altijd wel aan op het dragen van die helm.
Dat heeft een psychosociale achtergrond.

Stel. Ik (zonder helm) kom lelijk te vallen door een ongelukkige stuurbeweging van een ander (met helm).
Veel bloed, enz.
Maar als alle wonden weer zijn geheeld, moeten we weer verder met elkaar als groep.
Ik heb ervaren dat het moeilijk wordt om weer onbevangen met elkaar te fietsen, als de gevallen fietser geen helm droeg.
Er zal altijd iets in de lucht hangen van ; stommeling had dan ook een helm op je hoofd gezet.

De vraag of die helm iets had kunnen veranderen aan het letsel, is daarbij helemaal niet relevant.

Kortom. De organisator van een tocht doet er verstandig aan een helmplicht aan te kondigen.
Hoewel een helm niets toevoegt aan de veiligheid van de groep, voorkomt die helm een hoop gezeik achteraf..
spoorzoeker schreef:
zo 06 sep, 2020 08:52
Hoewel een helm niets toevoegt aan de veiligheid van de groep,
Een helm is een passief veiligheidsmiddel, geen actief.

Het potentiële conflict in geval van een ongeval zal vermoedelijk niet zozeer deelnemer vs deelnemer zijn, maar eerder deelnemer vs organisator.