Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pas op met de optie "recreatief - kortste" op routeyou.com - Forum Wereldfietser

Pas op met de optie "recreatief - kortste" op routeyou.com

Pas op met de optie "recreatief - kortste" op routeyou.com. Dat "recreatief" is ontzettend misleidend, heb ik helaas gemerkt.

Ik had het vooraf niet gecontroleerd, maar in landen waar geen uitgebreid netwerk van fietspaden is kan het kiezen van die optie behoorlijk gevaarlijk en spannend uit pakken.

In ons geval leidde het kiezen van die optie tot het ontstaan van deze track:
https://www.routeyou.com/nl-fr/route/vi ... e/sum20-17

Het grootste deel van deze track moesten we 30 kilometer over de N25 tussen Amiens en Doullens en ik kon daar tijdens het fietsen op mijn GPS geen omleiding voor vinden. Ik heb een Garmin GPSmap 64 en die kan veel, maar niet even snel een nieuwe (en veiliger) route berekenen. Dus hebben we toen maar door gezet, maar man man, wat was dat een spannend ritje.

Die N25 is een super drukke autoweg tjokvol vrachtverkeer dat met 90 km/u langs je heen raast. Een brede vluchtstrook om over heen te fietsen is er niet en waar die er wel is is die vaak afgebrokkeld.

Ik heb gisteravond op mijn pc nog even gekeken in Google Maps om even snel alternatieve routes te berekenen om te bekijken of we anders en veel veiliger hadden kunnen rijden en dat bleek toch te kunnen. Dat had ons maar 5 kilometer extra gekost.

Als ik in routeyou.com de optie "recreatief - mooiste" had geselecteerd was het waarschijnlijk één van die alternatieve en veiliger routes geworden (al ziet Google Maps allerlei leuke sluipweggetjes niet die Routeyou wel ziet).
Even met brouter geprobeerd en tot mijn stomme verbazing ging die ook over de N25, tenminste totdat ik had uitgevonden dat, door een update, het standaard profiel terug was gezet naar "car-eco". Dus ... stond hij misschien op auto?

Als ik hem terug zet op "Trekking" dan krijg ik alleen met veel moeite (extra routpunten op de N25) de route over de N25, zelf proberen via deze link.

Wat is de reden dat je routeyou gebruikt? Voor fietsroutes vindt ik brouter beter maar de routeyou kaart is wel goed in zoverre dat het toeristische trekpleisters op basis van Wikipedia laat zien, wat wel jammer is is dat campings/cafés/supermarkten niet worden getoond.

Voor dat laatste campings/cafés/supermarkten is cycle.travel dan weer beter.
Bedankt voor de tips, ik kende die twee sites nog niet.

De reden dat ik routeyou.com gebruik is simpel. Daar ben ik jaren geleden eens surfend tegen aan gelopen en het beviel zo goed dat ik het altijd ben blijven gebruiken.

Ik heb nog weleens naar alternatieven gekeken zoals Basecamp, maar dat bevalt me veel minder goed. Ik vind routeyou.com makkelijker.

Iets dat routeyou.com trouwens vroeger niet kon en nu wel is in 1 keer een route uittekenen die meerdere landen doorkruist, zoals van het vliegveld van Bordeaux naar Groningen.

Met vliegvelden is het trouwens wel oppassen geblazen, want ik heb met Routeyou weleens meegemaakt dat die in de buurt van een vliegveld zomaar de track trok over een autosnelweg. Iets dergelijks heb ik meegemaakt aan de kust van Polen, daar liep de track ook over een autoweg waar absoluut geen fietsers over heen mochten.

En soms zitten er wat schoonheidsfoutjes in, zoals de track die dwars over een afgesloten industrieterrein loopt of een voetgangerstrapje naar de bovenzijde van een brug. Routeyou blijkt niet altijd even slim te zijn in het onderscheiden van fietsers en voetgangerspaden.

Maar over het algemeen gaan Routeyou tracks over rustige autowegen, fietspaden, langs allerlei kanalen en rivieren en allerlei leuke sluipweggetjes die ik zelf onderweg nooit had kunnen vinden.
Ik herken dit probleem. Voorheen kon ik met Routeyou best goede routes maken. Sinds de optie StreetView niet meer aanwezig is, is het niet meer zo interessant. Er zijn zoveel routeplanners maar welke heeft iets ala Streetview. Wil daar wel iets voor betalen maar zeker niet de prijs die de sotfware makers in hun hoofd hebben, ik ben geen expeditie bedrijf met 100 vrachtwagens. Zonder deze optie is geen software interessant. Snap nog steeds niet dat je zonder controlle van de wegen een route naar je zin kan maken er zijn er zoveel. De routeplanner die in mijn apparaat is geinstalleerd is ook niet je dat en dat zal bij heel veel merken niet veel beter zijn. Ze hebben mij lekker gemaakt, vermoed dat die tijd over is en dat ze bij Google gaan cashen.
Streetview / Google Maps is nog wel aanwezig in Routeyou, maar het verschil met vroeger is dat je er nu voor moet betalen.
Ridewithgps heeft streetview en is gratis https://ridewithgps.com/routes/new
Ik gebruik eigenlijk nooit Streetview bij het plannen van een route, de Openstreetmap data, die de basis vormt voor alle routeplanners behalve die van de grootste bedrijven, geeft voldoende informatie om een goede inschatting te kunnen maken wat betreft de weg/het pad, of het plezier/veilig is. Met Streetview is toch een beetje de verrassing eraf en kost volgens mij meer tijd.

brouter/cycle.travel stellen me wat weg.pad keuze nooit teleur, wat (nog) niet lekker gaat is mijn voorkeur voor solitaire (fiets)paden en bos/groen. De enige routeplanner die dat op dit moment (een beetje) ondersteund is de Natuurroute van de routeplanner van de fietsersbond, maar die hebben hun eigen data en die is alleen voor Nederland.
Helemaal gelijk. Echter werd er een weg voorgesteld zonder fietspad dan draaide ik op een paar punten van die weg even rond en waren er wat autos te zien kon ik kijken of er ander mogelijkheid was. Wel zo handig.
Daarbij wij blijven bij voorkeur op het asfalt en daar waren ze ook uitgebreid in. Lieg ik als ik 4€ per/maand moet betalen.