Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona gerelateerde maatregelen tijdens fietsreizen - Forum Wereldfietser

Corona gerelateerde maatregelen tijdens fietsreizen

Post hier nuttige informatie in verband met corona-gerelateerde maatregelen tijdens fietsreizen.
Voor wie door/in België reist: vanaf zaterdag 11 juli is het dragen van een mondmasker verplicht in winkels en plekken waar veel mensen zijn. Zie hier.
Concreet zal u dus een mondmasker moeten dragen op deze plekken:

winkels en winkelcentra
bioscopen
theater-, concert- en conferentiezalen
auditoria
gebedshuizen
musea
bibliotheken
openbaar vervoer (inclusief stations en perrons)
In Frankrijk in supermarkten en benzine stations dragen de meeste mensen mondkapjes. Ik doe het ook, vanuit de gedachte dat ik te gast ben in het land en mij aanpas. Afstand houden lijkt minder belangrijk gevonden te worden.
Duitsland:

Het gebruik van mondkapjes is verplicht bij het gebruik van het openbaar vervoer, in winkels, supermarkten, en overige plaatsen waar de 1,5 meter afstand-regel niet hanteerbaar is. Mondkapjes hoeven niet medisch te zijn, textiele mondkapjes volstaan. Het dragen van een mondkapje is verplicht voor alle volwassenen en kinderen vanaf 6 jaar.

Bij horecagelegenheden en accommodaties zijn mondkapjes verplicht bij verplaatsingen. Denk hierbij aan binnenkomst, een toiletbezoek, of in het geval van accommodatie, alle gezamenlijke ruimtes. Wanneer je eenmaal bij horecagelegenheden op je stoel zit, mag het mondkapje af.

Vrijwel de meeste winkels in Duitsland zijn weer geopend. Het dragen van een mondkapje is ten allen tijden verplicht in winkels en in supermarkten. Het dragen van een mandje of winkelwagenkarretje is tevens ook verplicht, zodat winkeleigenaren de aantal klanten kunnen tellen. Winkels hebben namelijk vaak een maximaal aantal klanten ingesteld.

Veel horecagelegenheden zijn inmiddels ook weer geopend. De regels in de horeca kunnen per deelstaat verschillen. Over het algemeen geldt ook hier een minimale afstand van 1,5 meter voor iedereen die niet binnen hetzelfde huishouden valt. Bovendien is het vaak verplicht om contactgegevens achter te laten bij het restaurant. Op deze manier kan een restaurant contact opnemen in het geval van een besmetting. Als laatste is het dragen van een mondkapje verplicht wanneer je niet op een stoel zit. Hierbij kun je denken aan een toiletbezoek, of bij binnenkomst en vertrek.
Mijn ervaringen inmiddels in Duitsland, Oostenrijk en Italië dat er heel verschillend met de regels wordt omgegaan. Soms streng, soms soepel, soms gewoon niet, en alles ertussenin. Mondkapjes worden heel vaak ook verkeerd gebruikt, o.a. met de neus vrij.
Ik begrijp nu des te beter dat de RIVM er liever niet aan begint, want het lijkt vaak nergens op.

In ieder geval, waar je ook naar toe gaat: een aantal mondkapjes meenemen, en altijd één voor het grijpen hebben om snel op te kunnen zetten.