Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewone fietshelm versus full face helm - Forum Wereldfietser

Gewone fietshelm versus full face helm

Ik heb een vraag n.a.v. twee keer vanaf een fiets naar voren gelanceerd te zijn. Dat zijn de meest gevaarlijke vallen die ik tot nu toe met een fiets gemaakt heb.

In beide gevallen was ik bont en blauw in mijn gezicht en had ik tandschade.

In beide gevallen had ik het geluk binnen de bebouwde kom te fietsen en andere mensen snel te hulp konden snellen.
Dat was dus een geluk bij een ongeluk.

En in beide gevallen droeg ik geen fietshelm. Ik had onder die omstandigheden simpelweg niet verwacht er eentje nodig te hebben.

Maar ik vraag me af of een fietshelm geholpen had, want alle verwondingen zaten / zitten in mijn gezicht.
Voor zover ik een fietshelm kan beoordelen bied die alleen enige bescherming voor de boven -en achterzijde van mijn hoofd.

Ik vraag me nu af of een gewone fietshelm niet een vals gevoel van veiligheid geeft.

Ik zit er over te denken om in elk geval op vakantie een full face helm te gaan dragen. Dat is natuurlijk minder comfortabel dan een gewone fietshelm. Maar goed, ik heb weleens foto's gezien van mensen die in de bergen mountainbiken en ook full face bescherming dragen.

Met een full face helm is in elk geval mijn mond beschermd als ik ooit weer eens naar voren wordt gelanceerd.

Ik heb zelf geen enkele ervaring met het dragen van full face helmen tijdens fietsen. Ik vraag me af of ik de enige ben die dit weleens in overweging heeft genomen, want ik zal het geluk niet altijd mee hebben.

Denk aan een ongeluk in the middle of nowhere. Als ik dan aan gort ga, wat dan?
Ik heb daar geen ervaring mee en het idee maakt me momenteel onzeker, omdat ik kort geleden nog verongelukt ben.
Ik zou eens investeren in een goede mountainbike clinic. Daar ga je ook een stuk zekerder van op de fiets zitten. En dan gewoon een reguliere fietshelm op.

Natuurlijk kun je wel als ridder in harnas op je stalen ros gaan zitten, maar kun je dan niet beter een Volvo kopen?
Je hebt de afgelopen dagen een lange draad opgezet over een defect stuur, en vervolgens heb je deze draad laten verwijderen omdat de antwoorden je niet aanstonden.

Ga je dat voor deze draad weer doen? Dan kunnen mensen zich natuurlijk de moeite besparen om te reageren.
offtopic (voor wim):
In de vorige draad beschuldigde ik iemand (deed ik in feite al in de topic titel) en bepaalde mensen vonden dat niet bepaald gepast. In deze draad beschuldig ik niemand, dus zou niet weten hoe het uit de hand zou moeten lopen.

Bovendien heb ik in het vorige topic uit ten treure uitgelegd dat ik de schuld voor de laatste crash inmiddels volledig bij mezelf leg. Ik begon weliswaar met het beschuldigen van een ander, maar ik deed wel degelijk iets met het commentaar daarop en uiteindelijk leg ik nu de schuld volledig bij mezelf.

In de brief aan die fietsenmaker heb ik trouwens geen beschuldigingen geuit. In die brief leg ik de schuld volledig bij mezelf. Ik had hem alleen gevraagd of hij mij ondanks mijn eigen stommiteit wilde helpen met de fiets die hij me heeft aangeleverd en dat ik er begrip voor heb als hij dat niet wil of kan.

Bovendien heb ik toegegeven dat de fiets op zich het verdiend om grondig onderzocht te worden en sta ik er voor open om daar geld voor uit te trekken in plaats van dat geld te investeren in een hele nieuwe fiets.

Beschouw dat maar als de excuses die je zo graag wilt.

ontopic:
Een mountainbike clinic is ook al eens geopperd door een vriend van mij, nadat we in Canada samen aan downhill mountainbiken hadden gedaan en ik telkens bij het zien van een obstakel (dat in principe vermijdbaar was door tijdig de pedalen hoog te houden) bevroor, waardoor ik afstapte en er voor mij niet veel aan was aan het downhill mountainbiken.

Ik ben dus in het algemeen niet zo'n held op de fiets.

Ik sta ook altijd doodsangsten uit als ik downhill over grind fiets, ben altijd als de dood dat ik dan in een slip kom. Ik heb weleens bij iemand gezien dat je dan je hele arm open kunt halen aan dat scherpe grind.

Dus tja, dat idee van die clinic vind ik wel nuttige input.
Elk type help heeft zijn beschermingsniveau.

De klassiek fietshelm is er vooral om hoofd en hersenschade te vermijden bij ongevallen. Het is vrij duidelijk dat dit niet je gezicht en tanden beschermt.

Als je dat echt wil, dan kan je altijd een motorhelm op zetten, maar dat is zwaar, warm en niet echt comfortabel.

Zelf rij ik meestal met een gewone fietshelm, zeker als ik een toertje maak. Om naar de bakker te fietsen doe ik het niet.

Een helm dragen is (buiten voor 45km speedelecs) niet verplicht, dus doe waar je je goed bij voelt, en zorg voor een fiets waarop je je veilig voelt.
@ivokremer

Duidelijke en goede reactie. Over naar de helmen.
offtopic:
Dan ga ik mijn kamikaze fiets wel upgraden met een ander stuur en andere voorvork. Dan vraag ik meteen om een ander model stuur, want ik heb me nooit prettig gevoeld bij het soort stuur dat er nu op zit. Ik heb weleens in de Biesbosch op een huurfiets met zo'n soort stuur gefietst en dat vond ik toen ook al onprettig.

ontopic:
https://www.mtbdehondsrug.nl/mtb-volwassenen/clinics/

Zit bij mij in de buurt. Ze zijn alleen al begonnen met hun nieuwste clinic.
Ik begrijp de gedachte (heb je foto in het andere topic gezien) maar of dit echt een oplossing is betwijfel ik. Natuurlijk ben je beter beschermd, maar als je een full face draagt is je zicht rondom minder, krijg je minder omgevingsgeluid mee en daarnaast is het ook nog een oncomfortabel en warm (slecht voor je concentratie). Dus waar je het ene probleem oplost, krijg je weer andere problemen/risico's terug.

De suggestie van een MTB clinic volgen vind ik zo gek nog niet.
Voor je gemoedsrust zou de Hövding mogelijk een optie kunnen zijn. Hou je toch de wind door je haren tijdens het fietsen.
https://youtu.be/YCe7Je-u68I
ivokremer schreef:
wo 20 mei, 2020 11:11


Zit bij mij in de buurt. Ze zijn alleen al begonnen met hun nieuwste clinic.
Misschien hier op het forum een eigen groepje maken en een aanbieder benaderen? Zitten er genoeg aanbieders in het hele land, en denk dat er genoeg mensen er profijt van kunnen hebben. Ook zonder mountainbike en zonder mountainbike ambities.
Beste Ivo,

Als ik jou was zou ik me beperken tot het soort fietstochten waar je echt plezier aan beleefd. Als je verstijft bij het naderen van bepaalde omstandigheden op de fiets en de angst het overneemt valt daar weinig plezier aan te beleven.

Daarbij denk ik dat een clinic je daar niet zoveel verder in zal helpen. De kosten die je daarvoor moet maken zou ik dan eerder investeren in een fijne fiets (voor zover je die niet al hebt met je Santos). En ga gerust met een normale fietshelm op fietsen, er zijn hele volksstammen (wielrenners, mountainbikers, Duitser, etc.) die dat heel normaal vinden, dus waarom niet een fietshelm dragen op je gewone fiets.

Met een goede fiets, rijdend onder omstandigheden die jij als prettig ervaart, binnen de grenzen van jouw kunnen zal je niet zo heel veel kunnen overkomen. En zoek dan vooral de zekerheid in jezelf i.p.v. allerlei extra beschermende en misschien overbodige maatregelen.
En bij een uitdaging (downhill) jezelf blijven en "nee" zeggen als je uitgedaagd/-genodigd wordt om mee te doen.

Na alles zo'n beetje gelezen te hebben in het andere (inmiddels verwijderde) draadje, zou ik de pechfiets verkopen, je evt. verlies voor lief nemen, de centen voor zo'n clinic daar niet aan uitgeven, maar bij een (andere) fietsenmaker een andere fiets kopen als je er toch één bij wilt hebben naast je Santos en met frisse moed leuke tochtjes maken waar je vooral plezier aan beleeft.

Op die manier blijf je naar mijn mening ook bespaard van allerlei (andere) hoofdbrekens.

Succes!
Een fietshelm is altijd een compromis tussen bescherming en comfort.

Een full-face helm is echt niet lekker midden in de zomer. Dan kun je beter een helm nemen die zo comfortabel is dat je 'm daadwerkelijk hele dagen draagt.

En ik sluit me aan bij de vorige reactie, probeer op een ontspannen manier weer plezier en vertrouwen op de fiets te krijgen, dus (gewone) helm op en lekker fietsen met je Santos :D
In plaats van jezelf helemaal in te pakken, kun je beter een clinic volgen om je zekerder te voelen op een fiets. Daar ligt de basis van veiliger en prettiger rijden.

Ik heb zelf ooit een clinic gevolgd voor motor (ook een tweewielig voertuig; de principes van remmen en sturen zijn hetzelfde als bij een fiets) en ervaren dat onzekerheid of een blokkade in je hersens de grootste oorzaak is van valpartijen of ongelukken. Door in een gecontroleerde omgeving te ervaren dat wat jij als probleem of gevaarlijk ziet, in werkelijkheid beheersbaar blijkt kun je je hersens trainen om beter met ongewenste situaties om te gaan.

Wat een full face helm betreft: die zal beslist beter beschermen, maar zit ook een stuk meer in de weg. Ik heb zelf een jaar lang BMX gereden met een full face helm en ook een aantal stevige MTB tochten ermee gereden. Voor mij het grootste minpunt was het gebrek aan "vrij kunnen ademen". Zeker bij een zware inspanning zit de kinbeugel in de weg bij het inademen van een teug frisse lucht. Daarnaast is het met een full face helm lastig om iets te drinken. In praktijk betekent het helm afzetten om een slok te kunnen nemen.
@Edwin:
Maar als ik de kamikaze fiets op onderdelen laat vervangen wordt het daardoor gedeeltelijk een nieuwe fiets.
En ik maak me ook alleen onzeker over de voorste fiets onderdelen, want die werkten als het kantelpunt tijdens de val.
Bovendien heeft de kamikaze fiets al de juiste frame maat van 48 cm. Dat zie je bijna niet meer bij fietsenwinkels.

Ik zag een hele mooie fiets van €350 in de fietsenwinkel waar mijn onderbuurvrouw zo vol van is, maar de FM zei dat die een te hoge framemaat heeft en dat er maar één model van is. Vond ik wel jammer, want ik vond dat echt een fiets waarop ik me veilig zou voelen.

Ik heb nog bij een andere fietsenwinkel in de buurt gekeken, maar de fietsen die ik daar zag gingen met gemak richting de 700 euro en dat vind ik echt te gortig voor een wildparkeerfiets in een studentenstad waar ook weleens een clubje criminele Poolse fietsendieven heeft geopereerd. Die Polen hebben namelijk eens de mountainbike van een vriend van mij gejat, terwijl hij hem in de buurt van de Vismarkt met een ketting aan een lantaarnpaal had vastgezet. Moet je nagaan wat dat betekent: in het zicht van winkelend publiek hebben Polen een fietsketting weten door te zagen en die fiets weten te stelen. Zo ver gaan fietsendieven in Groningen als ze een mooie fiets zien.

Dus ik moet een afweging maken tussen zorgen over veiligheid en zorgen over diefstal...
Duidelijk verhaal, Ivo.

Volgens mij heb je zelf al je oplossing dan al gevonden, namelijk je "kamikaze-fiets" laten transformeren tot een "feel safe fiets".

Daarnaast je goed laten adviseren over goede fietssloten. Uiteindelijk krijgt iedere "pro" van welke origine dan ook, elk slot open als hij/zij zich die bewuste fiets per se wil toe eigenen.

Hopelijk zijn daarmee je zorgen over veiligheid en diefstal grotendeels weg genomen en kan de angst plaats maken voor plezier op de fiets!

En niet met een full face helm op je wildparkeerfiets gaan rondrijden, dat is geen gezicht :wink:
Ik fietste altijd zonder helm. Tot ik een SP kocht, en een helm is dan verplicht. Een speciale zelfs, met extra bescherming (nek, slapen, voorhoofd). NTA 8776.
Drie geprobeerd, en nu heb ik een AGU (https://agu.com/helmets-urban-pedelec) relatief licht, met zonneklepje of vizier. Doordat hij relatief laag op het voorhoofd zit, ook wat becherming mocht je op het gezicht terecht komen.
Inmiddels heb ik deze helm ook op als ik op de gewone fiets rijd. Merk nauwelijks dat ik hem op heb.
ivokremer schreef:
wo 20 mei, 2020 12:14
@Edwin:
Ik heb nog bij een andere fietsenwinkel in de buurt gekeken, maar de fietsen die ik daar zag gingen met gemak richting de 700 euro en dat vind ik echt te gortig voor een wildparkeerfiets in een studentenstad waar ook weleens een clubje criminele Poolse fietsendieven heeft geopereerd. Die Polen hebben namelijk eens de mountainbike van een vriend van mij gejat, terwijl hij hem in de buurt van de Vismarkt met een ketting aan een lantaarnpaal had vastgezet. Moet je nagaan wat dat betekent: in het zicht van winkelend publiek hebben Polen een fietsketting weten door te zagen en die fiets weten te stelen. Zo ver gaan fietsendieven in Groningen als ze een mooie fiets zien.
Dit is helaas niks bijzonders in elke stad in NL, je kunt hoogstens een oud barrel op straat zetten; alles wat duurder oogt, is binnen een dag gejat, kun je veilig stellen. Als ik in Utrecht de stad in ga op mijn stadsfiets, parkeer ik die in een van de vele bewaakte gratis fietsenstallingen, met dank aan Groen Links.
Ik ben meer dan eens gevallen.
En heb nooit gemerkt dat de gebruikelijke wielrenhelm mij de bescherming heeft gegeven die ik nodig heb.
Vwb mijn hoofd had ik vooral veel schade aan slapen, jukbeen, neus, kin.
Ik denk dat het mogelijk moet zijn om een soort American Football helm te maken met een rooster van grafeen.
Gewoon een beugel van 2 mm van oor tot oor ter hoogte van het jukbeen.

Verder vind ik dat er te schamper wordt gesproken over een hersenschudding.
De gebruikelijke wielrenhelm mag dan bescherming geven tegen schedelbasisbreuk.
Dat is een ernstig letsel.
Maar er zijn veel meer vormen van hersenletsel die je aan een val kan overhouden.
Letsel waar de gebruikelijke wielrenhelm je niet tegen beschermt.
Daarom heeft de RibCap mijn voorkeur.

Helaas is deze helm alleen in een winterse uitvoering verkrijgbaar, en te warm voor op de fiets.
https://www.ribcap.com/pages/testing
liefhebber schreef:
wo 20 mei, 2020 16:23
Helaas is deze helm alleen in een winterse uitvoering verkrijgbaar, en te warm voor op de fiets.
https://www.ribcap.com/pages/testing
Dit is toch een zomerversie? Of is dit een andere "helm"?

https://www.ribcap.com/collections/summer
Fedor schreef:
wo 20 mei, 2020 17:13
....Dit is toch een zomerversie? Of is dit een andere "helm"?
https://www.ribcap.com/collections/summer
Excuses. Ik heb de laatste ontwikkelingen niet gevolgd.
We hebben het over dezelfde helm.