Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewone fietshelm versus full face helm - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Gewone fietshelm versus full face helm

Volgens de factuur uit 2006 heb ik een 2.6 Alu 19inch frame.
Daar zitten 26 inch wielen onder.
Geen vering in voorvork en zadel.

De foto's zijn wat oud. Er zit inmiddels een bagagedrager aan de voorzijde.

Ik ben er pas vanaf de zomer van 2008 mee gaan fietsen. Daarvoor had ik wat beginnersvrees.

Bijlagen

ivokremer schreef:
vr 22 mei, 2020 19:50
Ja, 37km volgens Google Maps. Beetje regen gehad onderweg, veel harde tegenwind, maar ik ben er enorm van opgeknapt.

Vanuit Groningen richting Engelbert, onderweg rechtsaf geslagen naar Westerbroek, ter hoogte van Foxhol richting Zuidlaren gefietst en Zuidlaren terug naar Groningen.

Ik zat heel erg in mijn hoofd teruggetrokken toen ik begon en toen ik weer thuis kwam voelde ik me een stuk opener.

In het begin zat ik me nogal ongemakkelijk te voelen op mijn Santos, maar dat is er onderweg goed uitgesleten.
Misschien in de bijlage jouw adres verwijderen?
Mijn adres staat niet in de bijlage. Het enige wat er in staat is de straat waarin ik woon en die is wel zo verrekte lang dat wat mij betreft iedereen mag weten dat ik aan de Vondellaan woon.
Zoals gezegd, hecht ik vooral waarde aan een helm die de slapen beschermt, en mij beschermt tegen een hersenschudding.
Als in een test de beste helm wordt bepaald door mensen bovenop hun hoofd te laten vallen, hecht ik daar geen waarde aan.
Ik heb veel rare buitelingen gemaakt op de fiets, maar ben nog nooit bovenop mijn hoofd gevallen.
Screen-Shot-2019-12-10-at-10.20.22-e1575973288791.png
https://www.cyclingweekly.com/news/prod ... ble-444128

Het kennisplein voor mensen met epileptische aanvallen beveelt zo''n soort helm aan.
Al dan niet met een stevige kinband.
lederen-helm.jpg
lederen-helm.jpg (42.36 KiB) 1891 keer bekeken
https://www.kennispleingehandicaptensec ... escherming

Ribcap wordt ook aanbevolen door dit kenniscentrum.
Maar Ribcap doet het commercieel helaas niet goed.
ik vind Ribcap te warm voor op de fiets.
Ook de zomerse uitvoering vind ik te warm.

De helm van doelman Petr Cech
Afbeelding
https://nl.wikipedia.org/wiki/Petr_%C4%8Cech

Why helmets do not prevent concussions.

Tijd voor wat huisvlijt.
Ik heb een sterk afgeprijsde Ribcap gekocht, en uit elkaar gehaald.
Zo'n pet blijkt te bestaan uit acht banen van een of andere schuimplastic van 7 mm dik.
Door Ribcap wordt dat schuim verpakt in vrij dikke lagen merino wol.
Maar ik ga de schuimplastic banen inkorten, zodat mijn kruin vrij kan ademen.
Vervolgens wil ik een hoofdband maken van een luchtiger materiaal, met pockets waar die schuimplastic banen in kunnen worden gestoken.
Dscn7304.jpg
De witte zijde zit aan de kant van je hoofd.

En dit is de helm geworden die moet beschermen tegen hersenschuddingen ed, en toch luchtig is.
De vulling is, zoals eerder gezegd, afkomstig van RibCap.
20200727_131026.jpg
Dit forum lijkt me niet helemaal de plek waar je doe-het-zelven met fietshelmen moet willen promoten.
Ach als hij hem alleen zelf draagt, draagt hij ook het risico... en zoiets is misschien iets beter dan geen hoofdbescherming.

@liefhebber: Maarre... misschien een idee om een EVA-matje stuk te trekken en dat te gebruiken, als je toch bezig bent?
Het schuim van de RibCap heeft een heel erg dure naam.
Ik zou er goed op kunnen slapen.

Maar een slaapmat op mijn hoofd vind ik weer een vorm van onverantwoorde huisvlijt.
Ik vervang de merino wool van de RibCap alleen door een dunnere stof.
Verder verander ik niets aan de helm.
Hier een groot fan van fullface helmen, ik draag een Giro Switchblade. Niet de lichste helm maar wel een heel fijn ding. Ben twee jaar terug onderuit gegaan waarbij de bril, neus en voortanden hwt aardig voor hun "kiezen" hebben gehad.

Voordeel van deze helm is dat het kinstuk er af kan.
@Lefse, ik ben met je eens dat de bescherming van het aangezicht essentieel is.
Maar ik heb nog geen goede fullface helm gevonden.
De fullfacehelmen die ik ken, hebben een vizier van acryl.

Acryl is helder. Je kan er goed door zien.
Het is licht van gewicht.
En je kan het aerodynamisch goed vormen.
Maar als acryl breekt, breekt het in scherven.
Dat lijkt me levensgevaarlijk.

Lexan is hamervast.
Maar is zwaarder, moeilijker te vormen, en minder helder.

Misschien dat iemand weet van welk materiaal de helm van Verstappen is gemaakt?
Ik kan me niet voorstellen dat een helm met een vizier dat versplintert bij een impact ooit goedgekeurd wordt.
Bij motorhelmen staat bij het vizier meestal "kunststof" (of er staat helemaal geen materiaal). Blijkbaar is dat voor motorrijders afdoende. Verder zoeken leidde tot "polycarbonaat".
@Shrek, ik heb verschillende tests bekeken,
En heb moeten vaststellen dat alleen het "achterhoofd" van de helm wordt getest.
Ik heb geen tests of kwaliteitsnormen voor het vizier gevonden.

Bij de beschrijving van de kwaliteit van het vizier overheerst het marketingjargon:
antiUV, anti verblinding door zonlicht, anti condensvorming, goodlooking, ventilatie, helder zicht, krasbestendig, ed
Geen enkele fabrikant heeft zijn vizier beschreven in termen van onbreekbaar, slagvastm splintervrije breuk,ed

Ik ben geen volger van de F1
Maar Google wist mij te vertellen dat een coureur een lullig onderdeel van de auto voor hem tegen zijn vizier kreeg, en dat dit veertje dwars door het vizier ging.
Dit kon dus gebeuren in een wereld waar veiligheid prevaleert boven betaalbaarheid.
Terwijl in onze fietswereld betaalbaarheid en gewicht prevaleren boven veiligheid.