Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het scrotum - Forum Wereldfietser

Het scrotum

Een ongemakkelijk onderwerp, wellicht.
Maar de meeste mannen bezitten toch een scrotum. Groot, klein, compact of fors hangend, er zullen veel verschillende varianten zijn zoals bij andere lichaamsdelen.
Zelf vind ik het soms best lastig of krijg er last van na lange tochten. Na verschillende zadels standen geprobeerd, kom ik uiteindelijk toch uit op een horizontaal zadelstand.
Zelf fiets ik op een smalle Brooks Imperial met een uitsnede. En meestal liggen ze dan keurig links van de zadelpunt. Heb je er wel eens opgelet bij jezelf?
Maar na verloop van tijd wordt het tijd om ze van positie te veranderen.
Hoe doen die wielrenners dat eigenlijk, lange tijd op een hard smal zadeltje...
Nu heb ik geen behoefte aan rigoureuze oplossingen zoals een amputatie of iets dergelijks.
Maar misschien zijn er andere tips die we als mannen onder elkaar kunnen en durven delen.
Ik hoor ze graag.
Gebruik je een fietsbroek?

Ik heb een redelijk zacht Selle Royal zadel maar wel stevig op de zitbotjes. Ik draag geen padding in mijn fietsbroek maar een dunne (sneldrogende) onderbroek en een gewone (korte) broek. De stand van het zadel is bij mij belangrijk. Als de punt iets omhoog gaat, dan krijg ik ook last van een 'slaapzak'. Punt te ver naar beneden en ik glij eraf. Het was even zoeken naar de juiste stand. Ik heb zelden last maar als ik last heb, dan is het een saaie, vlakke weg. Bij gevarieerd terrein heb ik veel minder last, ook niet van de rest van het achterwerk, omdat je veel meer 'actief' bent in het zadel.
Ik heb de punt niet te ver naar boven zodat ik echt op de zitbotjes zit. En Brooks heeft wel vaak een "hogere" punt dus daarom meer druk op den zak?

Bij zeer lage tochten soms tintelingen, ff staan doet dat prima verhelpen.
Koop een ligfiets, niet een goedkope oplossing maar wel een die gegarandeerd werkt. Doordat je dus niet op je zitbotjes maar meer op je rug op het stoeltje ligt/zit heb je hier helemaal geen last van je scrotum.
En anders meer gaan fietsen met regelmatig een pauze en zoals Hans al schreef kleine aanpassingen aan de stand van het zadel, wel of geen fietsbroek maakte bij mij vroeger ook niet het verschil. Het grote voordeel van de fietsbroek (met zeem) zit hem vooral in het opnamevermogen van zweet, naast het feit dat er in de zeem geen naden zitten die voor andere ongemakken kunnen zorgen.
Een ligfiets heb ik gehad. Heeft zeker voordelen maar ook nadelen. ik blijf toch liever rechtop fietsen.
Zouden er zadels bestaan die speciaal aangepast zijn voor het ontzien van mannelijke edele delen?
Wij zitten teveel op het zadel wielrenners zweven er meer boven. Dat komt omdat ze stevig trappen daardoor zit je minder op je zadel.
Mijn favoriete zadel is een Selle Royal Respiro type sportive zit. Het beste zadel dat ik ooit heb gekocht. Daarvoor van Selle het type Rolls.
Oja vergeet ik bijna het gevoelloos worden werd stukken minder toen ik overging op zadels met een gleuf.
Terra schreef: Zelf fiets ik op een smalle Brooks Imperial met een uitsnede
Bent u dan onlangs ook veranderd van zadel? In een ander topic las ik ik namelijk dat u een B17 had waar u een veter gaten in had gemaakt.
Het onderwerp "scrotum" lijkt wat misplaatst. Bij mij liggen de mannelijke delen recht bovenop de punt van het zadel. Links of rechts er naast fietst lastig. Het zadel staat daarom aan de voorzijde wat hoger. Kan ik uren lang rustig achterop het zadel blijven zitten.
Waarschijnlijk bedoel je de druk op het perineum. Beknelling van bloedvaten en zenuwen in het kruis. Als je zadel voldoende breed is, en geen doorgezakt leren zadel, blijf je keurig op je zitbotjes zitten. De kans op een verdoofd is dan aanmerkelijk kleiner.
Terra schreef:
za 16 nov, 2019 14:23
Een ongemakkelijk onderwerp, wellicht.
Maar de meeste mannen bezitten toch een scrotum. Groot, klein, compact of fors hangend, er zullen veel verschillende varianten zijn zoals bij andere lichaamsdelen.
Zelf vind ik het soms best lastig of krijg er last van na lange tochten. Na verschillende zadels standen geprobeerd, kom ik uiteindelijk toch uit op een horizontaal zadelstand.
Zelf fiets ik op een smalle Brooks Imperial met een uitsnede. En meestal liggen ze dan keurig links van de zadelpunt. Heb je er wel eens opgelet bij jezelf?
Maar na verloop van tijd wordt het tijd om ze van positie te veranderen.
Hoe doen die wielrenners dat eigenlijk, lange tijd op een hard smal zadeltje...
Nu heb ik geen behoefte aan rigoureuze oplossingen zoals een amputatie of iets dergelijks.
Maar misschien zijn er andere tips die we als mannen onder elkaar kunnen en durven delen.
Ik hoor ze graag.
Op de fiets voel ik alleen dat ik een scrotum heb wanneer ik een slechte fietsbroek draag: te groot of gewoon niet goed ontworpen. Of geen fietsbroek, dan is dat scrotum voortdurend daar.

Zadel op de racefiets is een Fizik Arione (oud model), de punt heel lichtjes naar beneden gericht.
Op de trekkingfiets staat een Brooks Swift (ook een oud model gemaakt van dik leder), punt wat naar boven gericht, maar voor een Brooks gelden nu eenmaal andere regels.
Allebei eerder smalle zadels en aan de harde kant.

Ik heb twee zadels gehad met een gleuf. Dat op de trekkingfiets was een drama, en dat op de racefiets was nog erger. 's Ochtends gekocht, rit gemaakt, en om vier uur stond ik weer bij de FM om te vragen of ik mocht ruilen.

De druk op mijn perineum voel ik af en toe, maar nooit zo veel dat het onaangenaam wordt en als ik even op de trappers ga staan of mijn houding lichtjes aanpas, is dat gevoel weer weg.

Maar wat scrota - scrotums? - betreft, is voor mij die fietsbroek het allerbelangrijkste.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ogle.nl%2F

Ik heb er ook even op zitten broeden. Dat je bijvoorbeeld na een tijdje op een onhandige manier te hebben gezeten of gelegen eventjes last kan hebben van een slapend arm of been, komt misschien een beetje overeen met ons gevoel in het scrotum soms na het fietsen. Van een slapend been heb je iedere keer last als je stopt met zitten en wilt gaan lopen, omdat je het dan onmiddelijk moet gebruiken. Een slapend scrotum wordt door ons misschien niet eens meer altijd opgemerkt na het fietsen, want als we heel eerlijk zijn komt de situatie dat we het scrotum ogenblikkelijk na het afstappen ergens voor moeten gebruiken, gewoonlijk wat minder vaak voor. Tja, het leven van de mannelijke fietser gaat niet altijd over rozen. Om niet te zeggen dat er ook nadelen aan kleven, al begrijp ik uit het Volkskrant artikel dat de vruchtbaarheidsproblemen gelukkig niet van lange duur hoeven te zijn.

Hans
In het artikel wordt voor mannen een ovaal vorming dames zadel geadviseerd, zonder punt.
Beter voor het perineum en de kroonjuwelen.
Maar wat daarbij nog het meest in de weg is ons imago....
Zelf nooit geprobeerd
Ik heb lang geleden wel eens op zo'n zadel gefietst. Je hebt geen mogelijkheid meer links-rechtskracht op je zadel uit te oefenen. Dat is voor gebruik waar dit forum over gaat toch wel beperkend, lees: eng.
Ik weet niet wanneer je kracht op het zadel zet. Misschien in de bochten?
derdekeer schreef:
za 16 nov, 2019 21:13

Ik heb twee zadels gehad met een gleuf. Dat op de trekkingfiets was een drama, en dat op de racefiets was nog erger. 's Ochtends gekocht, rit gemaakt, en om vier uur stond ik weer bij de FM om te vragen of ik mocht ruilen.
Over het algemeen, lijkt mij, moet je iets meer tijd nemen om een zadel in de juiste stand te krijgen. Kan best een lastig klusje zijn.
Terra schreef:
za 16 nov, 2019 14:23
Zelf fiets ik op een smalle Brooks Imperial met een uitsnede.
Heb je het zadel al moeten bijspannen? Als het flink begint uit te zakken krijg je de beschreven effecten sterker. Dan wordt het tijd om bij te spannen.
Terra schreef:
zo 17 nov, 2019 10:23
Ik weet niet wanneer je kracht op het zadel zet. Misschien in de bochten?
Vaker dan je denkt; dat is juist het punt.
Terra schreef:
zo 17 nov, 2019 10:23
Ik weet niet wanneer je kracht op het zadel zet. Misschien in de bochten?
Idd. Door het contact met de zadelpunt heb je veel meer controle over de fiets bij het bochten nemen.
WimB schreef:
zo 17 nov, 2019 10:32
derdekeer schreef:
za 16 nov, 2019 21:13

Ik heb twee zadels gehad met een gleuf. Dat op de trekkingfiets was een drama, en dat op de racefiets was nog erger. 's Ochtends gekocht, rit gemaakt, en om vier uur stond ik weer bij de FM om te vragen of ik mocht ruilen.
Over het algemeen, lijkt mij, moet je iets meer tijd nemen om een zadel in de juiste stand te krijgen. Kan best een lastig klusje zijn.
Het is intussen een jaar of 15 geleden, maar dat racezadel - het was van Selle Italia - heeft het zeldzame kenmerk dat ik nog precies weet waar ik een smartelijke kreet slaakte en tegen mijn vrouw zei: "We moeten terug, dit houd ik niet lang meer vol."
Die plek ligt op 12 kilometer van mijn voordeur.
Kun je nagaan. Ik besloot om er niet aan te beginnen, de juiste stand zoeken.

Een zadel is erg individueel. Of had iemand dat al gezegd? Ik vind het best een diepe waarheid.

Ik wilde eerst niet reageren op dit draadje. Waarom anderen een tintelpik, zenuwballen of een slaapzak krijgen op hun zadel, wat weet ik daar nou van? Maar ik vond het wel aardig om te melden dat bij mij de fietsbroek zo veel verschil maakt.

(EDIT) "Strak" is trouwens het toverwoord van een goede fietsbroek, of toch voor mij. Wanneer mijn scrotum teveel vrijheid tot zelfexpressie krijgt, begint het moeilijk te doen.
Ik heb veel baat bij een SQLab zadel. Daar zit naar de punt een kleine verlaging, waardoor de belasting vooral bij de zitbotjes zit, terwijl het zadel toch helemaal recht staat. Nooit meer last. Maar het juiste zadel blijft een puur individuele keuze.
derdekeer schreef:
zo 17 nov, 2019 21:01

Het is intussen een jaar of 15 geleden, maar dat racezadel - het was van Selle Italia - heeft het zeldzame kenmerk dat ik nog precies weet waar ik een smartelijke kreet slaakte en tegen mijn vrouw zei: "We moeten terug, dit houd ik niet lang meer vol."
Die plek ligt op 12 kilometer van mijn voordeur.
Kun je nagaan. Ik besloot om er niet aan te beginnen, de juiste stand zoeken.
Daar kon je het probleem van leren herkennen. Viel het niet op als je met je vrouw gaat fietsen dat je altijd zadelpijn kreeg. Bij 15/19 km/uur zit je veel te veel op je zadel. Bij ons thuis. Een mooie zondag laten we een stukje gaan fietsen. Ik moet op een racefiets. Wat een zadelpijn terwijl je met je maten de hele dag op de fiets zit.
Een zadel op jouw onderbouw afstellen kan je weken mee bezig zijn. Waterpas notitie blokje en steeds je fiets op de zelfde plek of vloer zetten.
Ik heb op mijn Koga Traveller een Brooks zadel en inderdaad heb ik daar af en toe last, op mijn racefiets met standaard Merida zadel heb ik nergens last van. Waar het aan ligt? Weinig idee. Een (goede) fietsbroek maakt wel wat uit zoals hierboven al gezegd is, maar ik heb toch ook wel het idee dat een Brooks zadel in het midden toch altijd wat dieper zit dan de achterzijde en de punt (of je moet het wel heel strak opspannen). Als je dan ook nogeens flink gebogen zit, dan snap ik wel dat dat minder lekker zit dan op een (vrij) hard zadel op de racefiets. Per saldo heb je daar gewoon meer ruimte voor je scrotum.