Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets gebruiken als hometrainer - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets gebruiken als hometrainer

Hallo Anja,

Ik heb een heupprothese gekregen toen ik 54 was - was dus ook niet de gemiddelde patiënt (van rond de 75 jaar). Je algehele conditie zal veel beter zijn, en ook zal je lijf sneller herstellen. Zo ging het in ieder geval bij mij.
Mijn vraag is of je überhaupt een hometrainer nodig hebt, voor mij was dat niet het geval. Ik heb een week of 4 een paar keer per week op een hometrainer gezeten bij de fysiotherapeut en daarna bij de sportschool. Na 2 weken kon ik al met krukken de bus in en een stukje lopen, na minder dan 8 weken kon ik weer op mijn stadsfiets erop uit.
Natuurlijk niet zeker hoe het jou zal vergaan, maar voor mij, met vergelijkbare leeftijd, was het dus niet nodig om een hometrainer in huis te halen.

Groeten, Christine
Helemaal eens met vorige reaktie. Idem ervaring met nieuwe heup op 60-jarige leeftijd, nu 7 jaar verder en maak wekelijks tochten. Fietsen is nauwelijks belasting voor je heupen, lopen is ander verhaal :wink: naar mijn mening. Hometrainer bij fysio is meer dan genoeg.
Bedankt voor de reactie.
De vraag was niet of ik een hometrainer nodig heb maar of ik de fiets als hometrainer kan inzetten. En met welk apparaat.
Ik ben ervan overtuigt dat ik ook herstel zonder hometrainer, en misschien met fysio, maar dat was niet helemaal de insteek.

Ip heb ik die fysio ook niet nodig( orthopeed is daar niet zo’n voorstander van, maar dat is een zijspoor) en kan ik mijn eigen revalidatie registeren.
Als opbouw en behoud van conditie was ik benieuwd hoe een Tacx of ander merk werkt.

Anja.
Dat kan zeker,

Ik heb niet de goedkoopste oplossing maar ik ben best blij met een Wahoo kick core smart trainer in combinatie met een fiets dat ik te leuk vond om te verkopen maar niet voldoende gebruikte (een oude reisfiets/mtb dus).

Ik gebruik het in combinatie met het computer spel "Zwift" (abonnement van rond 15 euro per maand) of voor wat gerichter trainen "Trainer road" (ook rond 15 euro per maand), uiteraard zijn er ook genoeg andere gratis opties die met zo'n apparaat mee komen of elders online te krijgen zijn.

Hiermee kan ik even naar zolder voor een snelle rondje tijdens de Winter zonder dat ik koud of nat wordt. De komende Winter zal mijn eerste zijn met binnen trainen, maar de 8-10 per week buiten van afgelopen Winter heb ik geen zin meer in. Dus voor revalidatie lijkt het me ook een mooi oplossing (uiteraard zijn er ook goedkoper smart trainers waar je eigen fiets op kan).

Dingen waar je een rekening mee moet houden.
-Wel of niet zonder achterwiel (met je eigen achterwiel kan soms het band profiel niet geschikt zijn)
-Wel of niet smart trainer (met een smart trainer wordt het weerstand aangepast aan het denkbeeldig heuvel of als je achter een andere fiets rijd)
-Wel of niet met gratis programma of abonnement
-Hoe groot of lomp zo'n ding is in opslag

Marktplaats geeft veel opties, anders bij de bekende online winkels.

(ik zie dat de foto's weer gedraaid zijn, als je erop klik staan ze wel goed :wink: )

Bijlagen

Daar ben ik weer :lol:

Tacx aangeschaft (bon bewaard voor als het niet lukt)
Volgende probleem en vraag:
Achterband te breed/groot (47 breed Schwalbe) voor Tacx. Raakt de grond dus dit werkt niet.
Ander wiel geen optie, Rohloff.
Dun bandje bij Decathlon gehaald. Speciaal voor dit soort apparaten.
Past natuurlijk de binnenband niet. :cry:
Nu op zoek naar binnenband die in deze buitenband past.
Maar...... de vraag is dan natuurlijk of het dan gaat lukken. (Vandaar al die bonnen)

Had een ander merk mogelijk wel gepast?
Of toch nog ander soort band?

Overigens voor alle mensen die bezwaren of zorgen hadden omtrent deze manier van revalideren:
Fysio ziekenhuis vond het een geweldig idee mits zadel voldoende hoog staat.
Maandag is het zover en ik hoop over 2 weken op de Tacx te kunnen stappen.
Anja
Heeft de tacx niet een stand voor 26" en 28/29" inch banden. Dan heb je het probleem van niet passen niet.

Laat even weten welk type tacx je hebt kunnen we meekijken.

PS sterkte maandag.
2 standen. Voor 26 en 28 inch. Maar blijkbaar is band te ‘groot’.
Ik zou het zonde vinden om Rohloff te belasten als hometrainer? Om de zoveel km moet toch check-up? Maar ik wil niet zeuren.. Ik hoop dat het lukt allemaal. Ik heb zelf ooit een simpele tacx gehad, maar die tilde het achterwiel op en geeft dan andere fietspositie. Vond ik irritant. Ik had ook andere buitenband gekocht met gladder en dunner profiel.
fud0 schreef:
za 16 nov, 2019 12:10
Ik zou het zonde vinden om Rohloff te belasten als hometrainer? Om de zoveel km moet toch check-up?
Dan zet je hem toch in de versnelling met directe overbrenging?
Waarom zou Rohloff belast worden?
Ik mis technisch inzicht dus hoor graag waarom het niet zou kunnen. Of beter is van niet.
Of welke versnelling ik wel kan gebruiken.
Anja
dijken63 schreef:
za 16 nov, 2019 12:26
Of welke versnelling ik wel kan gebruiken.
8, maar gezien de levensduur van een rohloffnaaf bij normaal gebruik in de echte wereld met stof, kou, hitte, nattigheid, strooizout, steile klimmen, bagage en gezwiep van links naar rechts zou ik me er überhaupt geen zorgen over maken op een hometrainer.
Ik heb verder geen verstand van Rohloff, maar hij moet toch om de zoveel km gesmeerd worden en gaat toch ook een keer kapot? Indien ja, ik zou het dan zonde vinden en dan liever geld besteden aan een heel fijne hometrainer, die je overal 2de hands al kunt aanschaffen. Maar doe gewoon wat je het prettigst vindt, maar dat kwam in mij op en vroeg ik me af. :)
...als je geen verstand hebt van een r-naaf, kun je er beter niet iets over beweren...

Je kunt een fiets met r-naaf prima als hometrainer gebruiken. Met de kilometers die je op een hometrainer fietst, zit je echt niet snel aan een olieverversingsbeurt. In de direct drive (ik meen 11) heb je de minste weerstand, al maakt dat niet uit voor het beoogde gebruik (namelijk: gecontroleerd trainen met weerstand).
Dank je Willem en Leon.
Hier heb ik wat aan.

Fud0: Bedankt voor het meedenken maar was even op verkeerde been gezet door jouw opmerking. Maar dat smeren is geen probleem. Schakelen dus ook niet. En ik ga echt geen 10% hellingen doen. Dacht aan een Donau tripje .....
Ik had al eerder aangegeven geen hometrainer te willen.
Het topic is bedoeld om te kijken hoe ik mijn fijne fiets voor de komende maanden kan inzetten voor de revalidatie.
Heb ook niet voor niets gewacht met de operatie tot november/december :D
Groet,
Anja

Anja
ik heb laatst een sportfiets op een Tacx geplaatst en dat paste ook niet met een gewone banddikte, 37-622. de band liep aan en datw as niet met afstellen op te lossen.
Afbeelding

met een dunnere band (maat 28-622) ging het prima (met bijbehorende maat binnenband).
logisch want dit type Tacx is voor sport-/racefietsen gemaakt.

even een oude telefoongids onder je voorwiel en dan staat de fiets mooi horizontaal :D
8203E71C-5286-487C-A76D-5B79E619FDEA.jpeg
8203E71C-5286-487C-A76D-5B79E619FDEA.jpeg (38.33 KiB) 2217 keer bekeken
Gelukt.
Geen idee waarom ik 2 foto’s geplaatst heb.
Krijg er ook niet 1 verwijderd

Bijlagen

Zoiets heb ik ook eens geleend. Zou dit meer voordelen geven dan mijn Tacksrollenbank. Helaas. Oordopjes.
Mooie fiets hoor. Hopelijk gaat het dankzij de Tacx snel beter en krijgt de naaf dan weer stof, kou, hitte, nattigheid, strooizout, steile klimmen, bagage en gezwiep van links naar rechts te verwerken, want daar is zo'n ding voor.
Dank je Leon.
Het streven is in juni een maand op de fiets te kunnen zitten.
Een paar uur in de tuin te kunnen werken
In een tentje kunnen kruipen
Een bergwandeling kunnen maken.
In huis kunnen klussen, verven, sauzen.
Maar vooral...daarna goed kunnen slapen.
Daar doe ik het voor.
Dat ziet er geweldig mooi uit Anja. Als je de fiets omdraait, fiets je zo naar buiten. Een heel voorspoedig herstel gewenst!

Oja, als de tacx gaat dreunen op de vloer en door je huis kun je er ook onder de standaard een yoga matje leggen zodat de vibratie geïsoleerd is van de vloer. Een badlaken om het zweet op te vangen is ook wel handig.