Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets - knie klachten - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets - knie klachten

Sinds 2 weken heb ik een nieuwe woon/werk fiets, een Winora ir8f fiets, mijn woon/werk afstand bedraagt 10 km en ondanks dat dit zelfs een ebike is krijg ik last van mijn knieen.

Linker knie, een irritatie voor op mijn knieschijf en bij mijn rechterknie juist boven mijn knieschijf. Ik heb het zadel al diverse keren in alle richtingen versteld; hoger/lager, voor/achteren. Soms lijkt het te helpen, maar de ideale "pijnloze" afstelling krijg ik niet gevonden.

Dit is vreselijk frustrerend, ik heb hier bij andere fietsen ook last van gehad maar daar kreeg ik toch al redelijk snel de juiste afstelling gevonden. Bij deze fiets niet.

Framemaat fiets: 60cm en ik ben zelf 1.86m. Hiervoor fietste ik dagelijks op een Batavus Bryte 53cm met een torenhoge zadel en daar heb ik nooit enige pijn ervaren. Ook tijdens mijn wekelijkse langdurige mountainbike ritten heb ik geen last.
Voor de hand liggend is om de afstanden tussen pedalen, zadeldrukpunten en handvatten van de fietsen waar je geen last hebt goed op te meten en de afstanden op de nieuwe fiets ook zo in te stellen.
En niet alleen de absolute afstand, maar ook de afstand in horizontale en verticale richting, dus bijvoorbeeld de horizontale afstand van het hart van de trapas tot het hart van je zadel. Als je op fiets X geen knieklachten hebt en je stelt fiets Y exact zo in als fiets X zou het erg vreemd zijn als je desondanks knieklachten krijgt.
Ik bedoel uiteraard inderdaad de volledige positie van de drie punten ten opzichte van elkaar.
Daarnaast kan ook de zadelhoek meespelen. Staat de punt meer naar boven of naar beneden gericht dan veradert dat het krachtenspel, al denk ik dan niet in eerst instantie aan knieklachten maar aan hand, pols, schouder en rugklachten.
Voor de handen en armen is het stuur ook een punt. Je kunt handvatten met verschillende sturen en afstellingen immers in allerlei richting afstellen, zeker ook heel onaangename. Of dat iets met knieën te maken kan hebben betwijfel ik echter.
Van pedalen, vooral klikpedalen, kun je wel knieklachten krijgen. Ik neem aan dat het hier niet om klikpedalen gaat. Of andere pedalen ook klachten kunnen geven weet ik niet.
Wat me als eerste opvalt is dat je 2 framematen omhoog bent gegaan, van 53 naar 60. Ik vraag me af of je de 60 afgesteld krijgt zoals de 53. Je bovenbuis is nu ook langer.
Velotraumer schreef:
di 08 okt, 2019 11:06
Wat me als eerste opvalt is dat je 2 framematen omhoog bent gegaan, van 53 naar 60. Ik vraag me af of je de 60 afgesteld krijgt zoals de 53. Je bovenbuis is nu ook langer.
Lees dit eens: http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
Sinds dit artikel geschreven is, is de warrigheid in de fietsmaten alleen erger geworden door de veelheid van framevormen die in zwang komen.
Bedankt voor de tips. Ik ga nog maar eens naar de afstelling kijken, ik vroeg me wel af of je aan de locatie van de irritatie kunt afleiden waar je moet gaan kijken? Ik dacht zelf eerst in de hoogte, maar het zadel kan voor mijn gevoel eigenlijk niet hoger meer en staat nu zelfs iets hoger dan bij mijn vorige fiets.
Dizer schreef:
di 08 okt, 2019 12:02
... en staat nu zelfs iets hoger dan bij mijn vorige fiets.
Waarom?
Maat 60 lijkt voor jou aan de grote kant. :roll:
Googelend op kneipijn fietsen knieschijf kwam ik een boel leesvoer tegen. Zonder op de stoel van een dokter te gaan zitten zou het wellicht toch wat herkenbaars opleveren. De eerste link die ik tegenkwam vond ik wel een goed verhaal hebben. De lengte van de crancks vond ik hier ook; had ik nog niet vermeld.
https://www.bicycling.com/nl/gezondheid ... -kniepijn/
Misschien moet je er rekening mee houden dat het een website van/voor wielrenners is.

Een ding weet ik wel zeker: als je echt kniepijn hebt moet je niet de volgende dag en/of de dagen daarna doorgaan met fietsen.

BTW: als je de hoogte van een zadel meet, moet je de afstand tot de drukpunten van de zitbotjes meten in de situatie dat je er op zit. Dat is bij een hard zadel anders dan bij een zacht, geveerd zadel en/of een zadel met een geveerde zadelpen.
gios schreef:
di 08 okt, 2019 12:08
Dizer schreef:
di 08 okt, 2019 12:02
... en staat nu zelfs iets hoger dan bij mijn vorige fiets.
Waarom?
Maat 60 lijkt voor jou aan de grote kant. :roll:
Ik heb gisteravond mijn zadel nog wat hoger gezet, en tijdens het fietsen kwam ik er vanochtend achter dat hij nu hoger staat dan bij mijn vorige fiets. Ik was het gisteravond beu dat ik weer last had gekregen, ik heb toen wel wat gemeten en geprobeerd ze gelijk te zetten maar kennelijk is daar iets mis gegaan.

Ik denk niet dat maat 60 te groot voor mij is, ik heb in het verleden wel vaker fietsen van dit framemaat gehad en dat ging eigenlijk altijd prima. Die Batavus was gewoon een koopje van marktplaats die ik niet kon staan, de zadelpen van de Batavus steekt er echt gigantisch ver uit.
Dizer schreef:
di 08 okt, 2019 12:21
de zadelpen van de Batavus steekt er echt gigantisch ver uit.
Het gaat er niet om hoe ver het zadel uit de buis steekt, maar om de afstand van de trapas tot het zadel of preciezer nog, de afstand van de pedalen in de onderste stand tot de ingedrukte drukpunten van het zadel.

Als ik op https://www.eltenerfahrradprofi.nl/prod ... inus-ir8f/ naar de geometrie kijk is die 60 wel een heel erg lange fiets voor iemand van 186 cm (ik ben 185 cm). De virtuele bovenbuirlengte is hier - als ikhet goed aflees - 63 cm.
Het is niet voor niets de grootste maat van de reeks van deze fiets. Het lijkt er op - niet meer dan dat want ik heb je niet gezien - dat je een veel te grote maat fiets hebt. Dat hoeft overigens nog geen verklaring te zijn voor je kniepijn.
Op de site van winora lees ik dat de ir8f mt 60 een horizontale bovenbuislengte heeft van 630mm. Dat is flink. Misschien ook langere cranks?
Leon schreef:
di 08 okt, 2019 12:23
Dizer schreef:
di 08 okt, 2019 12:21
de zadelpen van de Batavus steekt er echt gigantisch ver uit.
Het gaat er niet om hoe ver het zadel uit de buis steekt, maar om de afstand van de trapas tot het zadel of preciezer nog, de afstand van de pedalen in de onderste stand tot de ingedrukte drukpunten van het zadel.

Als ik op https://www.eltenerfahrradprofi.nl/prod ... inus-ir8f/ naar de geometrie kijk is die 60 wel een heel erg lange fiets voor iemand van 186 cm (ik ben 185 cm). De virtuele bovenbuirlengte is hier - als ikhet goed aflees - 63 cm.
Het is niet voor niets de grootste maat van de reeks van deze fiets. Het lijkt er op - niet meer dan dat want ik heb je niet gezien - dat je een veel te grote maat fiets hebt. Dat hoeft overigens nog geen verklaring te zijn voor je kniepijn.
O jee, welke bovenbuislengte zou dan beter bij mijn lengte passen?
Dizer schreef:
di 08 okt, 2019 12:32
O jee, welke bovenbuislengte zou dan beter bij mijn lengte passen?
Dat is van een boel dingen afhankelijk en ik ben huiverig om daar uitspraken over te doen, maar 63 cm is naar mijn schatting waarschijnlijk ergens tussen de 2 en 7 centimeter te lang voor een niet al te sportieve fiets voor iemand van normale proporties van jouw lengte.
Bij e-bikes wordt meestal rechterop gezeten, wat het nog sterker maakt.
Dizer schreef:
di 08 okt, 2019 12:21
gios schreef:
di 08 okt, 2019 12:08
Dizer schreef:
di 08 okt, 2019 12:02
... en staat nu zelfs iets hoger dan bij mijn vorige fiets.
Waarom?
Maat 60 lijkt voor jou aan de grote kant. :roll:
Ik heb gisteravond mijn zadel nog wat hoger gezet, en tijdens het fietsen kwam ik er vanochtend achter dat hij nu hoger staat dan bij mijn vorige fiets. Ik was het gisteravond beu dat ik weer last had gekregen, ik heb toen wel wat gemeten en geprobeerd ze gelijk te zetten maar kennelijk is daar iets mis gegaan.

Ik denk niet dat maat 60 te groot voor mij is, ik heb in het verleden wel vaker fietsen van dit framemaat gehad en dat ging eigenlijk altijd prima. Die Batavus was gewoon een koopje van marktplaats die ik niet kon staan, de zadelpen van de Batavus steekt er echt gigantisch ver uit.
Een klassiek 60cm frame heeft ongeveer de lengte van 60cm. Jouw fiets is maar liefst 63cm lang. Je kunt wel aanpassen door een korte stuurpen te monteren. Laat je anders door de verkoper van deze fiets goed op de fiets zetten. Ik ben zelf 190cm en ik pas goed op een 60cm frame.
Leon schreef:
di 08 okt, 2019 12:37
Dizer schreef:
di 08 okt, 2019 12:32
O jee, welke bovenbuislengte zou dan beter bij mijn lengte passen?
Dat is van een boel dingen afhankelijk en ik ben huiverig om daar uitspraken over te doen, maar 63 cm is naar mijn schatting waarschijnlijk ergens tussen de 2 en 7 centimeter te lang voor een niet al te sportieve fiets voor iemand van normale proporties van jouw lengte.
Bij e-bikes wordt meestal rechterop gezeten, wat het nog sterker maakt.
Toch heeft de fiets wel een redelijk sportieve zit, het is niet echt een fiets waar ik tenminste bij rechtop kan zitten.

Afbeelding
Zadel staat wel erg ver naar voren, zodat je bijna boven je trapas zit. Zou dat het probleem kunnen zijn?
gios schreef:
di 08 okt, 2019 12:46
Zadel staat wel erg ver naar voren, zodat je bijna boven je trapas zit. Zou dat het probleem kunnen zijn?
Dat was ook mijn eerste reactie ...
Inderdaad, het zadel staat nu wel meer naar achteren. Deze foto was gemaakt toen ik de fiets net had binnengekregen. Ik kan straks wel een nieuwe maken.
Het zou goed zijn als de topicstarter eerst zijn nieuwe fiets exact instelt als zijn oude fiets. 63 cm lijkt lang, maar alleen bij een "normale"zitbuishoek, als deze kleiner is, is 63 cm prima en is ook de stand van het zadel prima.
Dus: eerst zadel op zelfde hoogte en horizontale afstand van trapas en vervolgens handvatten op zelfde hoogte horizontale afstand van zadel en ook de lengte van de cranks nog controleren tov oude fiets, daarna kijken we verder.