Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veganisme voor je gezondheid - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Veganisme voor je gezondheid

Edwin* schreef:
za 21 sep, 2019 13:03
Wat is er mis met een stukje ganzenborst, een goede hazenpeper, een stukje reerug, wildzwijnsmedaillon, een mals stukje hertenbiefstuk, wilde eend, etc.
Puur en eerlijk scharrelvlees, zonder toevoeging van hormonen, medicijnen en andere preparaten.
De Oostvaardersplassen, de waterleidingduinen, de gebieden rondom Schiphol, de (Hoge) Veluwe, het barst er van het scharrelvlees.
Er zijn mensen die vegetarisch of veganistisch eten en - onterecht - argumenteren dat dat altijd de meer duurzame voedingswijze is. Maar het milieu is zeker niet voor al die mensen een relevant argument in discussie over vegetarisme of veganisme. En voor een (belangrijk?) deel van de mensen die ook om milieuredenen vlees of dierlijke producten achterwegen blijven zijn er natuurlijk ook die zich wel degelijk bewust zijn van de milieu-impact van het voedsel dat ze eten en dus b.v. ook bezig zin met lokaal en seizoensgebonden eten.

Maar het is inderdaad prima mogelijk om heel onduurzaam vegetarisch of veganistisch te eten of een duurzaam eetpatroon te hebben met weinig vlees.

En daarin ga je met je laatste zin de mist in. Die locaties 'barsten' helemaal niet van het scharrelvlees. De vleesconsumptie in België, Nederland, ... en nog veel andere landen is dusdanig groot dat het volkomen onmogelijk is om al dat vlees in zo'n omstandigheden te produceren. De fractie van het vlees dat van die locaties afkomstig is (of kan zijn) is heel beperkt.

Dus enkel met een sterke beperking van de (gemiddelde) vleesconsumptie in b.v. Nederland is het mogelijk om vlees redelijk dier- en milieuvriendelijk te produceren.
Revanho schreef:
za 21 sep, 2019 13:59
Ik sta overigens altijd open voor zinvolle argumenten die mijn visie tegenspreken. Maar het moeten wel zinvolle argumenten zijn.
Je bent je er ongetwijfeld van bewust dat dit soort opmerkingen door sommigen als tamelijk arrogant wordt gezien. ;-)
PeterVanRijn schreef:
za 21 sep, 2019 14:11
Revanho schreef:
za 21 sep, 2019 13:59
Ik sta overigens altijd open voor zinvolle argumenten die mijn visie tegenspreken. Maar het moeten wel zinvolle argumenten zijn.
Je bent je er ongetwijfeld van bewust dat dit soort opmerkingen door sommigen als tamelijk arrogant wordt gezien. ;-)
Daar ben ik mij heel erg bewust van.
Revanho schreef:
za 21 sep, 2019 13:59
Bel schreef:
za 21 sep, 2019 12:52
Vraagje: Zou je (op zichzelf staand) ook zelf degene kunnen zijn die vastzit in een visie?
Gezien de vergaande nuances in mijn visie over veel onderwerpen (zoals vegetarisme en veganisme) en de evolutie in mijn visie (die in veel gevallen, maar niet altijd, verder in de richting van nuancering gaat) is dat erg twijfelachtig.

Ik sta overigens altijd open voor zinvolle argumenten die mijn visie tegenspreken. Maar het moeten wel zinvolle argumenten zijn.
Dus even resumerend kan ik concluderen dat je niet eerder een boek (van serieuze aard, wetenschappelijke studie o.i.d.)over veganisme/vegetarisme hebt gelezen, zelf geen veganist/vegetariër bent of bent geweest en de eigen visie omtrent deze onderwerpen vergaand genuanceerd en geëvolueerd vindt. Zeg ik het zo goed?
Revanho schreef:
za 21 sep, 2019 14:07
Edwin* schreef:
za 21 sep, 2019 13:03
Wat is er mis met een stukje ganzenborst, een goede hazenpeper, een stukje reerug, wildzwijnsmedaillon, een mals stukje hertenbiefstuk, wilde eend, etc.
Puur en eerlijk scharrelvlees, zonder toevoeging van hormonen, medicijnen en andere preparaten.
De Oostvaardersplassen, de waterleidingduinen, de gebieden rondom Schiphol, de (Hoge) Veluwe, het barst er van het scharrelvlees.
Er zijn mensen die vegetarisch of veganistisch eten en - onterecht - argumenteren dat dat altijd de meer duurzame voedingswijze is. Maar het milieu is zeker niet voor al die mensen een relevant argument in discussie over vegetarisme of veganisme. En voor een (belangrijk?) deel van de mensen die ook om milieuredenen vlees of dierlijke producten achterwegen blijven zijn er natuurlijk ook die zich wel degelijk bewust zijn van de milieu-impact van het voedsel dat ze eten en dus b.v. ook bezig zin met lokaal en seizoensgebonden eten.

Maar het is inderdaad prima mogelijk om heel onduurzaam vegetarisch of veganistisch te eten of een duurzaam eetpatroon te hebben met weinig vlees.

En daarin ga je met je laatste zin de mist in. Die locaties 'barsten' helemaal niet van het scharrelvlees. De vleesconsumptie in België, Nederland, ... en nog veel andere landen is dusdanig groot dat het volkomen onmogelijk is om al dat vlees in zo'n omstandigheden te produceren. De fractie van het vlees dat van die locaties afkomstig is (of kan zijn) is heel beperkt.

Dus enkel met een sterke beperking van de (gemiddelde) vleesconsumptie in b.v. Nederland is het mogelijk om vlees redelijk dier- en milieuvriendelijk te produceren.
Ik moet jou dan toch ook even op het volgende wijzen, temeer omdat je onderaan je profiel hebt staan “Acht niet hen hoog die al uw woorden en daden prijzen, maar hen die u welgemeend op uw fouten wijzen.”

Dan wil ik je graag op je fout wijzen dat je meent dat ik beweer dat met de wildpopulatie in de genoemde gebieden voldoende aanwezig is om aan de consumptiebehoefte naar vlees in Nederland en zo je wilt in België te voldoen.
Dat is echter niet wat ik beweer... het barst er zeker wel van het wild, getuige het afschot wat er jaarlijks plaatsvindt resp. plaats zou moeten vinden (Oostvaardersplassen). Het is zeker niet voldoende om alle mondjes te voeden, maar door hier wél uit te consumeren zou er wel eens een plofkipje, kalfslapje of varkenshaasje minder over de toonbank kunnen gaan.
Het is alleen nog erg “not done” om een dergelijke wildpopulatie als consumptie geschikt voedsel te zien, want het is “natuur” en “natuur moet je met rust laten”... :?
Bel schreef:
za 21 sep, 2019 15:26
Dus even resumerend kan ik concluderen dat je niet eerder een boek (van serieuze aard, wetenschappelijke studie o.i.d.)over veganisme/vegetarisme hebt gelezen, zelf geen veganist/vegetariër bent of bent geweest en de eigen visie omtrent deze onderwerpen vergaand genuanceerd en geëvolueerd vindt. Zeg ik het zo goed?
Neen, dat zeg je niet goed.
Edwin* schreef:
za 21 sep, 2019 15:30

Dan wil ik je graag op je fout wijzen dat je meent dat ik beweer dat met de wildpopulatie in de genoemde gebieden voldoende aanwezig is om aan de consumptiebehoefte naar vlees in Nederland en zo je wilt in België te voldoen.
Dat is echter niet wat ik beweer... het barst er zeker wel van het wild, getuige het afschot wat er jaarlijks plaatsvindt resp. plaats zou moeten vinden (Oostvaardersplassen). Het is zeker niet voldoende om alle mondjes te voeden, maar door hier wél uit te consumeren zou er wel eens een plofkipje, kalfslapje of varkenshaasje minder over de toonbank kunnen gaan.
Als je zegt dat het 'er van barst' dan interpreteer ik dat inderdaad als de boodschap dat vlees eten probleemloos dier- en milieuvriendelijk kan. Ik geef aan dat dat 'ervan barsten' heel relatief is. Regionaal mogen er hoge aantallen van bepaalde dieren aanwezig zijn, in het kader van voedselproductie stelt dat dus helemaal niets voor.

Renaat
Revanho schreef:
za 21 sep, 2019 15:36
Bel schreef:
za 21 sep, 2019 15:26
Dus even resumerend kan ik concluderen dat je niet eerder een boek (van serieuze aard, wetenschappelijke studie o.i.d.)over veganisme/vegetarisme hebt gelezen, zelf geen veganist/vegetariër bent of bent geweest en de eigen visie omtrent deze onderwerpen vergaand genuanceerd en geëvolueerd vindt. Zeg ik het zo goed?
Neen, dat zeg je niet goed.
Ik herhaal anders jou eigen woorden.
Bel schreef:
za 21 sep, 2019 15:44
Revanho schreef:
za 21 sep, 2019 15:36
Bel schreef:
za 21 sep, 2019 15:26
Dus even resumerend kan ik concluderen dat je niet eerder een boek (van serieuze aard, wetenschappelijke studie o.i.d.)over veganisme/vegetarisme hebt gelezen, zelf geen veganist/vegetariër bent of bent geweest en de eigen visie omtrent deze onderwerpen vergaand genuanceerd en geëvolueerd vindt. Zeg ik het zo goed?
Neen, dat zeg je niet goed.
Ik herhaal anders jou eigen woorden.
Neen, dat doe je niet. En dat is veelzeggend dat je dat niet inziet.
Ik heb nergens gezegd dat ik geen vegetariër ben.

De meeste wetenschappelijke onderzoeken verschijnen niet in boekvorm maar zijn terug te vinden in andere wetenschappelijke publicaties, vaak in wetenschappelijke tijdschriften of onderzoeken die ook op het www terug te vinden zijn (oa via Google Scholar).
Edwin* schreef:
za 21 sep, 2019 15:30
Dat is echter niet wat ik beweer... het barst er zeker wel van het wild, getuige het afschot wat er jaarlijks plaatsvindt resp. plaats zou moeten vinden (Oostvaardersplassen). Het is zeker niet voldoende om alle mondjes te voeden, maar door hier wél uit te consumeren zou er wel eens een plofkipje, kalfslapje of varkenshaasje minder over de toonbank kunnen gaan.
Het is alleen nog erg “not done” om een dergelijke wildpopulatie als consumptie geschikt voedsel te zien, want het is “natuur” en “natuur moet je met rust laten”... :?
Zover ik weet gast dat wild grotendeels de handel in naar restaurants. Het levert goed geld op want het is zeer gewild.
Ik heb het wel eens uitgerekend, het aantal in NL af te schieten groot wild naar kilo's en dan naar onsjes per jaar per Nederlander. Het viel tegen. Dat is uiteraard geen reden om het niet nuttig te besteden.
Niet de meest logische plek ;) voor een discussie over veganisme maar tussen de 700+ (!) reacties zitten zeker een aantal die wel informatief zijn.

https://www.geenstijl.nl/5149650/premie ... ased-diet/
Fedor schreef:
za 21 sep, 2019 17:01
Niet de meest logische plek ;) voor een discussie over veganisme maar tussen de 700+ (!) reacties zitten zeker een aantal die wel informatief zijn.

https://www.geenstijl.nl/5149650/premie ... ased-diet/
Hilarisch, die intillegente bijdrage van Datsun_Cherry.

Capture+_2019-09-21-17-28-01-01.jpeg
Revanho schreef:
za 21 sep, 2019 15:58
Bel schreef:
za 21 sep, 2019 15:44
Revanho schreef:
za 21 sep, 2019 15:36

Neen, dat zeg je niet goed.
Ik herhaal anders jou eigen woorden.
Neen, dat doe je niet. En dat is veelzeggend dat je dat niet inziet.
Ik heb nergens gezegd dat ik geen vegetariër ben.
Je hebt wel gezien dat je mij ook onjuist citeert?
Kunnen jullie s.v.p. stoppen met dit kinderachtige gedoe? :?
willem.m schreef:
za 21 sep, 2019 19:13
Kunnen jullie s.v.p. stoppen met dit kinderachtige gedoe? :?
Dat zou logisch zijn, maar daar was toch ook iets mee aan de hand?
willem.m schreef:
za 21 sep, 2019 19:13
Kunnen jullie s.v.p. stoppen met dit kinderachtige gedoe? :?
Liever niet. Keurig geconcentreerd zo in 1 topic, kan hier steeds naar verwezen worden als iemand er weer over begint.

Nu nog een algemeen topic waar we alle milieudiscussies naartoe kunnen verwijzen. Dan kunnen alle berichten die daarover her en der over het forum verspreid staan ook die kant op :)
willem.m schreef:
za 21 sep, 2019 19:13
Kunnen jullie s.v.p. stoppen met dit kinderachtige gedoe? :?
Gaarne draag ik nog wat bij aan de kinderachtigheid met de volgende bijdrage.

Ik koester de theorie dat in Europa veganisme etc. vooral populair is in landen met een matige lokale cuisine.

Duitsland, Nederland, Groot-Brittannië, misschien ook Scandinavië. Ik ben nooit in Scandinavië geweest, dus dat is een gok. Maar ik heb wel eens Eisbein gegeten in Berlijn en was vlak daarna probleemloos bereid om het Charter der Hardcore Veganisten te signeren.

Van de VSA weet ik het zo niet. Ik heb een half jaar in Texas gewoond (Austin) en vond het contrast tussen home-cooking en het aanbod in restaurants nogal groot (in tegenstelling tot Italië bijvoorbeeld).

Ook in Frankrijk etc heb je ongetwijfeld veganisten, maar daar heb ik nooit het gevoel dat mensen kiezen voor de veganistische levenswijze omdat ze de lokale cuisine niet te vreten vinden. In Nederland, Duitsland etc. lijkt me dat daarentegen eminent mogelijk.
Jurr schreef:
za 21 sep, 2019 20:08
Nu nog een algemeen topic waar we alle milieudiscussies naartoe kunnen verwijzen. Dan kunnen alle berichten die daarover her en der over het forum verspreid staan ook die kant op :)
Dat heb ik ook wel eens voorgesteld als een fietstopic weer eens door klimaat- en milieu-zeloten gekaapt werd, maar daar laten ze zich niet mee afschepen helaas.
@Bel,

het sturen van een persoonlijk bericht naar mij met een lachende drol zegt veel meer over jou en jouw niveau dan het over het mijne zegt. Je laat je er echt door kennen.

Misschien is het wel het niveau dat jij normaal vindt online, het is niet het niveau waar ik mij ooit toe verlaag.
Neem jezelf toch niet zo serieus.