Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veganisme voor je gezondheid - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Veganisme voor je gezondheid

Revanho schreef:
vr 20 sep, 2019 22:04
Bel schreef:
vr 20 sep, 2019 21:50
Revanho schreef: Je kan veel over veganisme zeggen. Maar het is dus tegenwoordig perfect mogelijk voldoende ALA, EPA en DHA binnen te krijgen en veganistisch te eten.
Ben je zelf veganist of veganist geweest?
Neen, maar ik zie de relevantie niet in als het gaat om het op correctheid beoordelen van wat ik schrijf
Ik ben wel veganist geweest, 2 jaar, dus ik spreek uit ervaring als ik zeg dat de praktijk anders is dan de theorie. Ik heb met eigen ogen gezien wat een schade het aanricht. Zowel bij mezelf als bij anderen. Het is verschrikkelijk en onbegrijpelijk dat het veganisme zo gepromoot wordt tegenwoordig. Het is een eetstoornis, die ook wel orthorexia nervosa wordt genoemd.
Bel schreef:
vr 20 sep, 2019 22:43
Ik ben wel veganist geweest, 2 jaar, dus ik spreek uit ervaring als ik zeg dat de praktijk anders is dan de theorie. Ik heb met eigen ogen gezien wat een schade het aanricht. Zowel bij mezelf als bij anderen. Het is verschrikkelijk en onbegrijpelijk dat het veganisme zo gepromoot wordt tegenwoordig. Het is een eetstoornis, die ook wel orthorexia nervosa wordt genoemd.
Ik zie niet in waarom jouw argumenten in deze discussie correcter zouden zijn dan de mijne omdat jij twee jaar veganistisch hebt gegeten en dat niet goed ging. Ik ken ook mensen die na enkele maanden vegetarisch eten daar met zijn opgehouden omdat ze allerlei tekorten kregen. Ligt dan dat aan het vegetarisch eten op zich of aan de de manier waarop?

Als het om omega 3-vetzuren gaat, het aanbod van supplementen met vegetarische EPA en DHA is een redelijk recent fenomeen.
In ieder geval beschouw ik de eerdere uitspraak (niet van jouw afkomstig) dat EPA en DHA enkel uit dierlijke producten te halen is als weerlegd. En daar ging het mij om. Want zoals ik aangaf wil ik zo'n discussie voeren vanuit feiten en niet vanuit emoties.

Dat er ongezonde veganisten zijn, daar is geen twijfel over. Maar dat veganistisch eten sowieso ongezond is en tot fysieke problemen leidt is aantoonbaar onwaar. Hoe moeilijk of makkelijk gezond veganistisch eten is en of veganistisch eten voor iedereen gezond haalbaar is, is dan weer een andere vraag.
Revanho schreef: Ik zie niet in waarom jouw argumenten in deze discussie correcter zouden zijn dan de mijne omdat jij twee jaar veganistisch hebt gegeten
Omdat ik vanuit ervaring spreek.
Revanho schreef:omdat jij twee jaar veganistisch hebt gegeten en dat niet goed ging
Veganisme gaat bij niemand goed, maar sommige blijven hun kop in het zand steken.
Revanho schreef:In ieder geval beschouw ik de eerdere uitspraak (niet van jouw afkomstig) dat EPA en DHA enkel uit dierlijke producten te halen is als weerlegd
Uitspraak waar je op doelt is wel van mij, maar dat EPA en DHA enkel uit dieren komt heb ik niet gezegd.
Revanho schreef:dat veganistisch eten sowieso ongezond is en tot fysieke problemen leidt is aantoonbaar onwaar
Nee, dat is aantoonbaar waar. Het leidt zelfs tot fysieke én mentale problematiek.
Bel schreef:
vr 20 sep, 2019 23:54
Revanho schreef: Ik zie niet in waarom jouw argumenten in deze discussie correcter zouden zijn dan de mijne omdat jij twee jaar veganistisch hebt gegeten
Omdat ik vanuit ervaring spreek.
Je ziet duidelijk niet in dat dat een drogreden is want dat ervaring geen bewijs is van correctheid van wat jij zegt en evenmin bewijst dat wat ik zeg verkeerd zou zijn.
Bel schreef:
vr 20 sep, 2019 23:54
Revanho schreef:omdat jij twee jaar veganistisch hebt gegeten en dat niet goed ging
Veganisme gaat bij niemand goed, maar sommige blijven hun kop in het zand steken.
Ja, alle veganisten gaan vroeg of laat dood :roll:

Als dat het niveau is waarop je wilt 'argumenteren' dan is verder gesprek zinloos. Forums en sociale media zitten vol met mensen waar geen zinvol gesprek met mogelijk blijkt en die verblind worden door hun grote gelijk. Daar wil ik geen tijd en energie insteken.

Renaat
Revanho schreef:
za 21 sep, 2019 00:16
Bel schreef:
vr 20 sep, 2019 23:54
Revanho schreef: Ik zie niet in waarom jouw argumenten in deze discussie correcter zouden zijn dan de mijne omdat jij twee jaar veganistisch hebt gegeten
Omdat ik vanuit ervaring spreek.
Je ziet duidelijk niet in dat dat een drogreden is want dat ervaring geen bewijs is van correctheid van wat jij zegt en evenmin bewijst dat wat ik zeg verkeerd zou zijn.
In déze discussie en context is het zeker geen drogreden.
Beste Bel,

Ik heb je een PB gestuurd. En speciaal voor jouw nog wat info over omega 3.

https://nutritionfacts.org/video/flashb ... our-heart/

Of zonder visoliecapsules: https://nutritionfacts.org/video/fish-c ... shrinkage/

Piet.
Veganisme is slecht voor de gezondheid van sommige vegan-predikers en sommige anti vegans.

Het veroorzaakt namelijk een discussie die:

- bloeddruk verhogend is
- stress veroorzaakt
- hartkloppingen veroorzaakt
- negatieve gevoelens oproept jegens “de ander”

De veganist mag van mij veganist zijn, maar ga het alsjeblieft niet als een soort evangelie verkondigen en laat degene die als omnivoor door het leven wil ook gewoon in zijn/haar waarde.
Goedemorgen PietV en Bel, deze is voor jullie. Een heel fijne zonnige dag nog!
Misschien ff een stukkie fietsen vandaag? 8)

Waar het me om gaat is dit:
Revanho schreef: Je kan veel over veganisme zeggen. Maar het is dus tegenwoordig perfect mogelijk.......veganistisch te eten.
Mensen die zelf nooit veganist zijn geweest en er waarschijnlijk ook nog nooit een boek over hebben gelezen, denken te weten waar ze het over hebben en gaan dan dergelijke uitspraken doen. En dus helaas weer indirect het veganisme promoten.
Bel schreef:
za 21 sep, 2019 08:57
Waar het me om gaat is dit:
Revanho schreef: Je kan veel over veganisme zeggen. Maar het is dus tegenwoordig perfect mogelijk.......veganistisch te eten.
Mensen die zelf nooit veganist zijn geweest en er waarschijnlijk ook nog nooit een boek over hebben gelezen, denken te weten waar ze het over hebben en gaan dan dergelijke uitspraken doen. En dus helaas weer indirect het veganisme promoten.
Maar dat wil nog niet zeggen dat mensen die wel veganist zijn en er wel over gelezen hebben, het dan wel goed weten. :D :D

Bijlagen

In de door jou, Bel, geciteerde teksten komt het woord vegan(isme) niet voor. Ik heb de indruk dat je zelf de link tussen beide begrippen hebt gelegd. Op diverse sites waar ik zocht naar de relatie tussen orthorexia en veganisme wordt zelfs met zoveel woorden gezegd dat veganisme niet per se een indicatie van orthorexia is.

Ik wil gerust aannemen dat er mensen zijn die op een ongezonde manier veganist zijn, maar als je een beetje verdiept in de materie (en ja, dat heb ik gedaan, ik ben zelf ruim een jaar veganist geweest, heb me er prima (niet beter) bij gevoeld, en ben er hoofdzakelijk uit praktische/pragmatische overwegingen weer mee gestopt) is dat echt niet nodig.
Senior2 schreef:
za 21 sep, 2019 09:42
Bel schreef:
za 21 sep, 2019 08:57
Mensen die zelf nooit veganist zijn geweest en er waarschijnlijk ook nog nooit een boek over hebben gelezen, denken te weten waar ze het over hebben en gaan dan dergelijke uitspraken doen. En dus helaas weer indirect het veganisme promoten.
Maar dat wil nog niet zeggen dat mensen die wel veganist zijn en er wel over gelezen hebben, het dan wel goed weten. :D :D
Dat laatste klopt zeker. Maar het is sowieso een drogreden dat men ervaring met iets moet hebben om er zinvolle zaken over te zeggen of omgekeerd dat ervaring met iets hebben je er ook deskundig in maakt.

Niet enkel ouders kunnen iets zinvols zeggen over ouderschap, niet enkel leerkrachten kunnen iets zinvols zeggen over onderwijs, niet enkel koks kunnen iets zinvols zeggen over eten, ook mannen kunnen iets zinvols zeggen over vrouwen (en omgekeerd), ...

Dus men moet geen veganist zijn geweest om zinvolle uitspraken over veganisme te kunnen doen.

En de veronderstelling van Bel dat ik er nog nooit 'een boek' (niet alleen boeken zijn goede informatiebronnen en niet alle boeken zijn goede informatiebronnen, ook op het www is heel veel goede en slechte informatie te vinden) over heb gelezen slaat werkelijk nergens op.
Revanho, wat me opvalt aan je recente bijdragen is dat je in de zendmodus zit. Als degene aan de andere kant ervaring zinvol acht, dan kun je proberen je gelijk te halen, maar dat werkt niet. De wetten der logica vormen niet voor iedereen het exclusieve raamwerk voor redeneren en communiceren. En het welles-nietesspel op metaniveau dat nu ontstaat (en waar ik nu zelf aan meedoe) is best vervelend aan het worden. Hopelijk dus weer terug naar de inhoud, en laat elkaar in zijn/haar waarde, ook al heb je een andere kijk op dingen.
PeterVanRijn schreef: Ik wil gerust aannemen dat er mensen zijn die op een ongezonde manier veganist zijn,maar als je een beetje verdiept in de materie........is dat echt niet nodig.

Voor de goede orde. Ik doel in dit draadje niet op veganisten die veel patat en suiker eten, want ja, dat is ook vegan

Ik doel juist op datgene waarvan je zou denken dat het toch zo ongelooflijk gezond moet zijn. Dagelijks en soms meerdere:

groene smoothies, avocado's, kilo's bananen, superfoods, salades, vleesvervangers, noten, soja, melkvervangers, kokos/olijf/walnoot/lijnzaadolie enz, enz, enz, enz.

En dan hebben we het nog niet over wat dat allemaal kost.
willem.m schreef:
za 21 sep, 2019 11:02
Als degene aan de andere kant ervaring zinvol acht, dan kun je proberen je gelijk te halen, maar dat werkt niet.
Mijn 'doel' is ook niet altijd mensen te overtuigen. Ik ben er overigens zeker van dat sommige mensen dusdanig in hun visie vastzitten dat ze met geen enkel argument te overtuigen zijn.
willem.m schreef:
za 21 sep, 2019 11:02
De wetten der logica vormen niet voor iedereen het exclusieve raamwerk voor redeneren en communiceren. En het welles-nietesspel op metaniveau dat nu ontstaat (en waar ik nu zelf aan meedoe) is best vervelend aan het worden. Hopelijk dus weer terug naar de inhoud, en laat elkaar in zijn/haar waarde, ook al heb je een andere kijk op dingen.

willem.m schreef:
za 21 sep, 2019 11:02
De wetten der logica vormen niet voor iedereen het exclusieve raamwerk voor redeneren en communiceren.
De 'wetten der logica' zijn het enige instrument om correct te redeneren. Redenering die die 'wetten' niet respecteren zijn waardeloos.
willem.m schreef:
za 21 sep, 2019 11:02
Hopelijk dus weer terug naar de inhoud, en laat elkaar in zijn/haar waarde, ook al heb je een andere kijk op dingen.
Te vaak wordt tegenwoordig gedacht dat elke visie respect verdient en dat het niet respecteren van een visie onrespectvol is naar de persoon die die visie heeft.

Neen, ik zal nooit elke visie respecteren en elke manier van kijken naar zaken 'in haar waarde laten'. Dat gaat immers van de verkeerde veronderstelling uit dat alle visies even waardevol zijn.

Veel mensen voelen zich persoonlijk aangevallen als hun visie wordt 'aangevallen'. Dat is een spijtige zaak maar geen reden om te zwijgen.
Revanho schreef:
za 21 sep, 2019 11:52
Ik ben er overigens zeker van dat sommige mensen dusdanig in hun visie vastzitten dat ze met geen enkel argument te overtuigen zijn.
Hier heb je zeker gelijk in :roll:

Sterkte! (En ik stap er weer uit, want ik kan geen zinvolle bijdrage leveren vanuit kennis noch ervaring.)
Revanho schreef: Ik ben er overigens zeker van dat sommige mensen dusdanig in hun visie vastzitten dat ze met geen enkel argument te overtuigen zijn.
Revanho,

Vraagje: Zou je (op zichzelf staand) ook zelf degene kunnen zijn die vastzit in een visie?
Al dat vegan-food... ik vraag me soms af in hoeverre veganisten zich bewust zijn van de voedselproblematiek in het algemeen.

Ze geven vaak hoog op over de vleesindustrie en dat mag best, want het is terecht en het is juist goed om kritisch te blijven, maar wees dan ook kritisch naar datgene wat je zelf eet als veganist.

Mooi voorbeeld: https://www.bedrock.nl/wat-als-je-lieve ... um=organic

En zo kun je je ook afvragen wat de footprint is van andere vegan-produkten.

Ook voor wat betreft de meer bekende groente en fruit.
Appels uit Süd Tirol, bananen uit Zuid-Amerika, sinaasappels uit Spanje, druiven uit Griekenland, bosbessen uit Argentinië, mango uit Brazilië, weet ik veel waar het allemaal vandaan moet komen...

Wat is er mis met een stukje ganzenborst, een goede hazenpeper, een stukje reerug, wildzwijnsmedaillon, een mals stukje hertenbiefstuk, wilde eend, etc.
Puur en eerlijk scharrelvlees, zonder toevoeging van hormonen, medicijnen en andere preparaten.
De Oostvaardersplassen, de waterleidingduinen, de gebieden rondom Schiphol, de (Hoge) Veluwe, het barst er van het scharrelvlees.

Groente en fruit van Hollandse bodem, daar is ook niks mis mee.

Maar hier gooi ik natuurlijk wel een enorme knuppel in het hoenderhok!
Voer voor een nieuwe discussie waarschijnlijk.
Bel schreef:
za 21 sep, 2019 12:52
Vraagje: Zou je (op zichzelf staand) ook zelf degene kunnen zijn die vastzit in een visie?
Gezien de vergaande nuances in mijn visie over veel onderwerpen (zoals vegetarisme en veganisme) en de evolutie in mijn visie (die in veel gevallen, maar niet altijd, verder in de richting van nuancering gaat) is dat erg twijfelachtig.

Ik sta overigens altijd open voor zinvolle argumenten die mijn visie tegenspreken. Maar het moeten wel zinvolle argumenten zijn.