Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veganisme voor je gezondheid - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Veganisme voor je gezondheid

Revanho schreef:
za 21 sep, 2019 15:39
Edwin* schreef:
za 21 sep, 2019 15:30

Dan wil ik je graag op je fout wijzen dat je meent dat ik beweer dat met de wildpopulatie in de genoemde gebieden voldoende aanwezig is om aan de consumptiebehoefte naar vlees in Nederland en zo je wilt in België te voldoen.
Dat is echter niet wat ik beweer... het barst er zeker wel van het wild, getuige het afschot wat er jaarlijks plaatsvindt resp. plaats zou moeten vinden (Oostvaardersplassen). Het is zeker niet voldoende om alle mondjes te voeden, maar door hier wél uit te consumeren zou er wel eens een plofkipje, kalfslapje of varkenshaasje minder over de toonbank kunnen gaan.
Als je zegt dat het 'er van barst' dan interpreteer ik dat inderdaad als de boodschap dat vlees eten probleemloos dier- en milieuvriendelijk kan. Ik geef aan dat dat 'ervan barsten' heel relatief is. Regionaal mogen er hoge aantallen van bepaalde dieren aanwezig zijn, in het kader van voedselproductie stelt dat dus helemaal niets voor.

Renaat
Natuurlijk! Stom van mij, dat ik daar niet aan gedacht heb zeg!
Je hebt helemaal gelijk hoor Renaat :P
Revanho schreef:
za 21 sep, 2019 13:59
Bel schreef:
za 21 sep, 2019 12:52
Vraagje: Zou je (op zichzelf staand) ook zelf degene kunnen zijn die vastzit in een visie?
Gezien de vergaande nuances in mijn visie over veel onderwerpen (zoals vegetarisme en veganisme) en de evolutie in mijn visie (die in veel gevallen, maar niet altijd, verder in de richting van nuancering gaat) is dat erg twijfelachtig.

Ik sta overigens altijd open voor zinvolle argumenten die mijn visie tegenspreken. Maar het moeten wel zinvolle argumenten zijn.
Zou je kunnen beschrijven hoe jouw visie op veganisme gedurende de laatste paar jaar is geëvolueerd, eventueel in de richting van nuancering?

Hans
peter de rijk schreef:
za 21 sep, 2019 23:20
Jurr schreef:
za 21 sep, 2019 20:08
Nu nog een algemeen topic waar we alle milieudiscussies naartoe kunnen verwijzen. Dan kunnen alle berichten die daarover her en der over het forum verspreid staan ook die kant op :)
Dat heb ik ook wel eens voorgesteld als een fietstopic weer eens door klimaat- en milieu-zeloten gekaapt werd, maar daar laten ze zich niet mee afschepen helaas.
Jammer. Zou wel lekker opgeruimd zijn als dat wel zou lukken.
javb2812 schreef:
zo 22 sep, 2019 02:19
Revanho schreef:
za 21 sep, 2019 13:59
Bel schreef:
za 21 sep, 2019 12:52
Vraagje: Zou je (op zichzelf staand) ook zelf degene kunnen zijn die vastzit in een visie?
Gezien de vergaande nuances in mijn visie over veel onderwerpen (zoals vegetarisme en veganisme) en de evolutie in mijn visie (die in veel gevallen, maar niet altijd, verder in de richting van nuancering gaat) is dat erg twijfelachtig.

Ik sta overigens altijd open voor zinvolle argumenten die mijn visie tegenspreken. Maar het moeten wel zinvolle argumenten zijn.
Zou je kunnen beschrijven hoe jouw visie op veganisme gedurende de laatste paar jaar is geëvolueerd, eventueel in de richting van nuancering?

Hans
Terechte vraag. Misschien nog even goed te vermelden dat bovenstaande uitspraak volgde op deze eerdere bewering:
Revanho schreef:het is dus tegenwoordig perfect mogelijk veganistisch te eten.
Dit trok ik als ervaringsdeskundige in twijfel, waarop bovenstaande uitspraak volgde. Daarom ook benieuwd waar 'em de vergaande nuance in zit.
Bel schreef:
zo 22 sep, 2019 11:22
Revanho schreef:het is dus tegenwoordig perfect mogelijk veganistisch te eten.

Dit trok ik als ervaringsdeskundige in twijfel, waarop bovenstaande uitspraak volgde. Daarom ook benieuwd waar 'em de vergaande nuance in zit.
Ik ben het volledig met Revaho eens. Het is perfect mogelijk veganistisch te eten. Met mij vele ervaringsdeskundigen. Ben op kinderleeftijd met voornamelijk groente opgevoed. Dat heet nu flexitariër. Ben ook vegetariër, ovotariër, ovo-lactotariër, pollotariër geweest. Zo'n ruim 50 jaar ervaring. Dat was het niet. Daarna pescotariër met een beter resultaat en nu ruim 3 jaar veganist. Of ik ervaringsdeskundige ben laat ik aan anderen over.

Artsen, die weten weinig van voeding, zeiden tegen mij dat wijziging van het voedingspatroon niets doet aan mijn 3 auto immuunziektes. Weet nu wel beter. Leefwijze draagt bij aan een stabiel immuunsysteem. Draagt ook sterk bij aan een zeer laaggradig ontstekingsniveau.
Als voorbeeld: Op mijn leeftijd is een veilige PSA waarde tussen de 3,5 en 4. Mijn PSA waarde is 0,8. Een waarde voor een jonge vent. Kan volle dagen in het zadel blijven zitten zonder klachten.
https://www.andros.nl/prostaatkanker/on ... sa-waarde/

Hoever gaan jouwe ervaringen? Wil graag jou ervaringen lezen.
PietV schreef: ik ben het volledig met Revaho eens. Het is perfect mogelijk veganistisch te eten.
M.i. zet dat mensen op het verkeerde been. Men kan tot de conclusie komen dat langdurig veganist zijn makkelijk, gezond, niet duur en zonder risico's is(baat het niet dan schaadt het niet). Dat is naar mijn mening een illusie.

Je kúnt veganistisch eten, maar perfect is (of gaat) dat helemaal niet. Als je het echt "goed" wil doen is het een hele opgave. En wie niet oppast is in zijn hoofd soms letterlijk 24/7 met (vega)eten bezig. Is het niet met het opeten of boodschappen doen zelf dan is het wel met YouTube vids bekijken, andere mensen vertellen over het veganisme, uitzoeken wat je allemaal móét en niet meer mag eten etc, etc. Het gaat je leven beheersen. Iets wat veganisten zullen bestrijden, omdat ze volgens mij in de ontkenning zitten/gevangen zitten hun mindset.

NB. Je bent nu 3 jaar veganist. Dat is dus ook nog niet zo heel lang. Bij sommige 100% veganisten duurt het 6 maanden voordat ze klachten krijgen, bij anderen 6 jaar. Helaas is het dan soms te laat en is er onomkeerbare schade aan het immuunsysteem of vitale organen aangebracht.
Beste Bel,

Jou bevindingen worden niet bevestigd door feiten. Waarschijnlijk heb je geen ervaringen als veganist en schrijf je om dit onderwerp de nek om te draaien. Bijna veganist vanaf 2009 en daaraanvolgend 3,5 jaar veganist, ben ik ruim 10 jaar bezig gezonder geworden. Heb naast 4 jaar plantkunde en wat voedingsleer me jarenlang verdiept in boeken en rapporten over voeding. Ik verwacht de komende jaren nog meer fitheid en levensgeluk.

Beroemde sporters zijn al meer dan 10 jaar veganist en kunnen nog steeds aardig meekomen. Onder andere Lewis Hamelton,Venus en Serena Williams, Lionel Messi, Mike Tyson. Alleen die laatste weet ik niet zeker. Hij beet in het oor van Evander Holyfield. :) Volgens jou allemaal sektarisch of lijdend aan anorexia of onomkeerbare schade aan het immuunsysteem of vitale organen.

Ook de Amerikaanse artsen en voedingsdeskundigen Colin Campbell, Neal Barnard, Caldwell Esselsteyn, John McDougall, Michael Greger, Dean Ornish, Joel Furman en als laatste Ellsworth Wareham. Wareham was tot op hoge leeftijd praktiserend cardioloog en is vorig jaar december op 104 jarige leeftijd overleden. Ouderdom. Niet zo als Robert Atkins met overgewicht in elkaar gezakt op 72 jarige leeftijd. Op die leeftijd opereerde de veganist Wareham nog volop hartpatiënten en gaf hij les aan beginnende hartchirurgen.
Geen van allen sektarisch of lijdend aan anorexia of onomkeerbare schade aan het immuunsysteem of vitale organen.

Ik lees graag jouw serieuze ervaringen en serieuze feiten over, waar het volgens jou fout gaat met veganisten. Of ben je alleen een troll :?:
Kan dit topic verzet worden naar kletspraat? Of religie en fietsen of iets dergelijks. Beetje verwarrend om dit onder gezondheid te zetten.
geelfietsje schreef:
zo 22 sep, 2019 21:51
Kan dit topic verzet worden naar kletspraat? Of religie en fietsen of iets dergelijks. Beetje verwarrend om dit onder gezondheid te zetten.
Graag!
javb2812 schreef:
zo 22 sep, 2019 02:19
Zou je kunnen beschrijven hoe jouw visie op veganisme gedurende de laatste paar jaar is geëvolueerd, eventueel in de richting van nuancering?
Aan voedingskeuzes zitten veel aspecten. Er zijn de ecologische gevolgen, culinaire aspecten, morele aspecten (welk leed mogen we veroorzaken?), gezondheidsaspecten, ...

Ik beperk me hier even tot de gezondheidsaspecten (gezien de discussie hier vooral over ging en ik anders heel veel moet schrijven).

Ik ben er van overtuigd dat het mogelijk is gezond veganistisch te eten. Er zijn voorbeelden te vinden van mensen die daar prima in slagen en dat is tegenwoordig ook de visie van veel voedingsdeskundigen. Wel is het nodig om bepaalde supplementen te nemen. B12 is sowieso noodzakelijk, omdat dit niet uit plantaardige voeding te halen is.
Overigens halen veel mensen die niet plantaardig eten hun vitamine B12 ook uit supplementen, namelijk onrechtstreeks uit de supplementen die het vee krijgt toegediend of rechtstreeks uit de supplementen in hun voeding (o.a. verrijkte ontbijtgranen).

Wat andere voedingssupplementen betreft is de zaak complexer. Voldoende inname van bepaalde voedingsstoffen heeft niet enkel te maken met de hoeveelheid die men binnen krijgt maar ook met overige leefgewoonten (roken, koffie drinken, alcohol drinken, sporten, ...) en de combinaties met andere voedingsstoffen die inname van bepaalde voedingsstoffen kunnen remmen of makkelijker maken. Bovendien zijn er sowieso grote individuele verschillen o.a. bepaald door de darmflora of bepaalde (al dan niet genetische) factoren. (Dat speelt o.a. een rol bij ijzerinname, diverse vetzuren, ...)

Hoe gevarieerd men eet, hoe kleiner de kans op tekorten. Maar wel vlees eten staat natuurlijk niet gelijk met gevarieerd eten. En hoewel veganistisch eten per definitie niet even gevarieerd kan zijn als niet-veganistisch eten zijn er zeker veganisten die gevarieerder eten dan veel niet-veganisten en is minder gevarieerd niet noodzakelijk hetzelfde als niet gevarieerd genoeg.

Om tekorten te voorkomen is bij het schrappen van alle dierlijke producten uit een eetpatroon extra aandacht en dus meer kennis en het bewuster omgaan met voeding noodzakelijk. Daar loopt het soms mis.

Ik ben een korte tijd vrijwilliger geweest bij www.evavzw.be en ben moderator geweest op het (ondertussen verdwenen) forum van die vereniging.
Ik heb heel wat correcte maar ook foutieve informatie zien passeren wat betreft voeding en heb vastgesteld dat ook bij veganisten en vegetariërs de noodzakelijke kennis soms ontbreekt.
Hoewel ook bij niet vegetariërs en veganisten er een pak mensen zullen zijn die (zonder dat ze zich er bewust van zijn) tekorten zullen hebben wordt die kans natuurlijk groter bij veganisten en vegetariërs die onvoldoende kennis hebben of onvoldoende aandacht aan hun eten besteden. Meer zelf, bij veganisten is de kans op tekorten heel groot als men niet met voldoende kennis met voedsel bezig is. Dat die mensen problemen krijgen is natuurlijk geen bewijs dat veganisme sowieso tot tekorten leidt.

In o.a. Nederland en België zijn er veel mensen die vanuit gezondheidsoogpunt te veel dierlijke eiwitten binnen krijgen en te weinig plantaardig voedsel. Het gaat daarbij in het bijzonder om rood vlees en bewerkt vlees.
Dat betekent echter niet dat - zoals sommige vegetariërs of veganisten stellen - vlees eten per definitie ongezond is en geen vlees eten altijd tot gezondheid bijdraagt. Dierlijke producten zijn geen vergif dat vanuit gezondheidsoogpunt sowieso te mijden is.

Doordat er ook zo'n grote verschillen zijn tussen mensen op het gebied van inname en behoefte aan bepaalde voedingsstoffen weet ik ook niet of het wel voor iedereen mogelijk is om gezond veganistisch te eten. Ik sluit het niet uit, maar zeker ben ik er evenmin van.
Ik ben er wel van overtuigd dat het voor veel mensen wel gezond kan, maar dat betekent niet dat het gezonder is dan een dieet met beperkte hoeveelheden dierlijke producten en voldoende (niet bewerkte) fruit en groenten.

Omdat mensen die vegetarisch of veganistisch beginnen eten hun voedingspatroon soms grondig aanpassen is het moeilijk om gezondheidseffecten één op één te koppelen aan het weglaten van vlees of dierlijk voedsel.

Renaat
Compliment voor dít antwoord Renaat. Dit zet me nu eens aan om er verder over na te denken.

Hans
Zeer zeker, ik wil namelijk vanuit gezondheid best m'n dieet aanpassen, maar je loopt al snel vast tussen mensen die om dierenliefde geen dierlijke producten eten. Die beperking heb ik niet, het gaat mij er om zo gezond mogelijk en toch lekker te eten, zeker met 2 jonge kinderen :roll:
Een andere optie, met een knipoog, want dit kán volgens mij gewoon niet gezond zijn :shock:

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/laats ... vleesdieet

Eén of twee keer per week naar de wc... :|
Shadow schreef:
di 24 sep, 2019 08:40
Zeer zeker, ik wil namelijk vanuit gezondheid best m'n dieet aanpassen, maar je loopt al snel vast tussen mensen die om dierenliefde geen dierlijke producten eten. Die beperking heb ik niet, het gaat mij er om zo gezond mogelijk en toch lekker te eten, zeker met 2 jonge kinderen :roll:
Ik hou wel rekening met dierenleed en milieu, maar de gezondheid staat voorop. Ook voor mijn 3 kinderen. Toen zij jong waren hebben ze beperkt vlees, vis, zuivel en eieren gegeten. Vergelijkbaar het de hedendaagse flexitariër. Nu ze eind dertiger en begin veertiger zijn ze alle 3 uit eigen beweging veganist geworden. Zonder te kort aan essentiële voedingsstoffen. Dat blijft een aandachtspunt.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/12/01/ve ... n-a2876542

Vind het leuk dat een veganist voor de zesde keer wereldvoetballer van het jaar geworden is. In zijn prille carriere na wat blessureleed overgestapt op een gezondere leefwijze.