Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E- Biker lui? ... - Forum Wereldfietser

E- Biker lui? ...

123 berichten
Omdat hier vaker door meerdere personen in het verleden geroepen is dat E- Biker luieriken zijn, ...
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/e ... gle.com%2F
De studie (waar al eerder naar is verwezen) beperkt zich tot zeven Europese steden en gaat niet over fietsvakanties of vakantiefietsen. De relevantie voor dit forum ontgaat me dan ook.
Ed,

volgens mij zijn er drie groepen E-bikers:
1. Ouderen, helemaal top wanneer die tochtjes blijven maken.
2. Forensen, helemaal top als die E-biken ipv auto gebruiken, hieronder ook scholieren die ver van school wonen en eerder met het openbaar vervoer of de scooter naar school gingen.
3. Grote restgroep, die nu weliswaar de auto laat staan, maar afstanden tot zeg 5 km met de E-bike doet wat ook makkelijk met de gewone fiets zou kunnen.

Deze laatste, grote groep is liever lui dan moe.
De mens is gemaakt om te bewegen. Niet om te sporten. Wij, mensen, zijn de enige zoogdieren die sporten. Bewegen op een E bike is net zo gezond als op fiets zonder ondersteuning. Van luiheid is absoluut geen sprake.
Er vallen al genoeg (top)sporters dood ter aarde. Sportstress, sportblessures, blijvend sportletsel tot invaliditeit.

Bewegen is gezond, sporten geeft ongemakken en topsport is ongezond.
Wanneer iemand die van zichzelf al een goede conditie heeft overstapt op een E-dinges wordt hij daardoor wel minder fit, een minder goede conditie dus. Tenminste als ik mijn collega's die wel zo'n ding hebben mag geloven. Die merken gewoon dat het ze meer moeite kost als ze eens op een fiets zonder ondersteuning zitten. En dan heb ik het niet over de 26km/u proberen te halen maar om gewoon in een tempo te fietsen wat ze voor de E-dinges ook gewend waren te fietsen.
Voor degenen die het onderzoek willen lezen: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 821930017X.

De deelnemers aan het onderzoek zijn in zeven Europese steden bevraagd (Antwerpen, Barcelona, London, Örebro, Roma, Wien, Zurich). De ebikers rijden gemiddeld langer en verder per dag dan de aan het onderzoek deelnemende fietsers. Dat verklaart waarom zij ondanks trapondersteuning toch vrijwel evenveel zgn. Metabolic 'Equivalent Task minutes' wegtrappen. Aldus het onderzoek.

Het onderzoek zal qua opzet vast wel deugen. Alleen denk ik dat je er geen algemene conclusies uit mag trekken, en al helemaal niet t.a.v. vakantiefietsen. Daarom vind ik het raar dat het topic in Reizen is geplaatst.
Dat deelnemers aan een onderzoek het (gemiddeld) op een bepaalde manier doen, verplicht jou als individu nog niet om het ook zo te doen.

Hetgeen de meeste anderen doen is nog geen verplichting om het zelf ook exact zo te doen. Eigenlijk is dat de kern van deze discussie, het xenophobe van de reacties.

Je kan als het goed altijd nog zelf nadenken en je eigen keuzes maken uitgaande en passend bij je eigen situatie en bij voorkeur optimaal om jouw eigen conditie te verbeteren zonder sociaal of maatschappelijk in de knel te komen

Ik probeer bij elke afstand die ik moet overbruggen de gezondste manier te kiezen. Zodat ik die dag optimaal "getraind" heb en aan mijn gezondheid heb gewerkt.

Als ik 8 verdiepingen omhoog moet, kan ik dan de trap nemen inplaats van de lift? Hoeveel tassen heb ik bij me?
Als ik een pakketje moet halen van het postkantoor kan ik dan gaan lopen inplaats van fietsen? Hoe groot en zwaar is dat pakje?
Als ik naar werk, kan ik dan fietsen inplaats van de metro nemen?
Als ik naar die vriendin op 10 km afstand ga, kan ik dan de fiets pakken inplaats van de auto? En doe ik heen de ondersteuning aan zodat ik niet naar zweet ruik, en trap ik terug me helemaal in het zweet omdat het dan toch niet uitmaakt?
En als ik naar die kennis op 100 km ga, pak ik dan mijn fiets of pak in dan mijn auto? Doe ik het middenstuk met de trein zodat ik op de terugweg nog genoeg over heb om het op eigen kracht te doen? Neem ik die tweede accu of die lader mee?

Een e-bike past prima in m'n plaatje, het staat me toe de auto en o.v. vaker te laten (staan) en vooral vaker op de fiets te zitten en ook meer uren inspanning te plegen.
Ik ben nog op de terugweg van een weekend fietskamperen. Het was mooi en het is lekker om moe te zijn.
Behalve bejaarden op e bikes heb ik ook nogal wat veertigers op e bikes gezien. Niet zelden met een tamelijk hoge bmi.
_Peter_ schreef:
zo 15 sep, 2019 15:18
Wanneer iemand die van zichzelf al een goede conditie heeft overstapt op een E-dinges wordt hij daardoor wel minder fit, een minder goede conditie dus.
Wat is conditie? Een bepaalde geestelijke en lichamelijke fitheid. Of voor sporters de geestelijk of lichamelijke voorwaarden voor een (sport)prestatie.
Waarom zou een E-biker minder fit zijn? Ik heb nog geen steekhoudende onderzoeken gezien. Net als die zogenaamde stelling dat sporters gezonder zijn en langer leven, dan mensen die gewoon veel bewegen.
Even onzinnig is de stelling dat je met veel sporten lichaamsgewicht verliest. Sporten maakt hongerig en vergroot de inname van voedsel. De enige stelling die waar is, dat een gezonde leefwijze en beperking van de inname leidt tot een gezond gewicht. 51% van de Nederlanders heeft overgewicht (BMI 25 of hoger) en daarvan is 17% obees.

E-biken behoort ook bij een gezonde leefwijze. Net als fietsen.
Ik vraag me altijd af,
Waarom kan het niet op een gewone fiets.
Kost dat dan zoveel moeite?
Wat is tegenwoordig mis met een beetje zweten? Hebben we daar geen deodorant voor?
Als je maar vaak genoeg op een gewone fiets gaat zul je merken dat je conditie beter wordt en je bijna niet meer gaat zweten.
Ik heb eens op zo'n ebike gefietst en kan nu niet zeggen dat het enige moeite kost om je voort te bewegen. Je benen bewegen zonder enige kracht te hoeven zetten.
Voor je algehele conditie is het toch beter om wat spierkracht te gebruiken en dat je hartje eens moet werken.
De meeste e-bikers in mijn omgeving hebben een niet zichtbaar medisch probleem, niet met tips van PietV op te lossen, waardoor ze met de e-bike toch kunnen doen wat ze willen.
Laat iedereen zelf doen wat hij/zij wil.
Neem elkaar vooral niet de maat.
Er is geen beter of slechter.
Er is anders.
Anders is leuker.

Met je neus in de buitenlucht, zo simpel kan het zijn.
willem.m schreef:
zo 15 sep, 2019 14:32
... en gaat niet over fietsvakanties of vakantiefietsen. De relevantie voor dit forum ontgaat me dan ook.
Oké, op dit wereldfietsforum word de e-bike dus nog steeds niet erkend als vakantiefiets.
Heb hier nochtans toch al gelezen dat vakantiefietsers met de e-bike erop uit getrokken zijn.
Wim schreef: Ik ben nog op de terugweg van een weekend fietskamperen. Het was mooi en het is lekker om moe te zijn.
Behalve bejaarden op e bikes heb ik ook nogal wat veertigers op e bikes gezien. Niet zelden met een tamelijk hoge bmi.
Ja, moe worden op een e-bike kan niet ...
Trouwens, Zelf ga ik op fietsvakantie om te ontspannen, niet om een inspanning / prestatie te leveren.
Toevallig kwam ik op mijn terugweg twee groepen tegen ... de eerste waren fietsers op een "gewone" fiets, met een erg hoog BMI gehalte, een tweede groep met de e-bike, zagen er slank en fit uit ... BMI gehalte zag er super uit. :)
Bert van Sprang schreef: ...3. Grote restgroep, die nu weliswaar de auto laat staan, maar afstanden tot zeg 5 km met de E-bike doet wat ook makkelijk met de gewone fiets zou kunnen.
Deze laatste, grote groep is liever lui dan moe.
Ze zijn dus niet lui want ze fietsen nog.
Ed kettingvet schreef:
ma 16 sep, 2019 00:55
...
Tja, moe worden op een e-bike kan niet ...
Trouwens, Zelf ga ik op fietsvakantie om te ontspannen, niet om een inspanning / prestatie te leveren.
...
Zelf ga ik (baan met voornamelijk computeren en vergaderen) op fietsvakantie om mentaal te ontspannen en me fysiek in te spannen. Voor mij op fietsvakantie dus een fiets en geen ebike. Zodra ik door ouderdom, ziekte, een fysieke beperking of als alternatief voor een auto bij lange ww-afstanden een ebike nodig heb, dan zal ik deze misschien gaan kopen. Maar niet zolang ik gezond ben resp. met de trein naar mijn werk kan.
Leon schreef:
zo 15 sep, 2019 20:49
De meeste e-bikers in mijn omgeving hebben een niet zichtbaar medisch probleem, niet met tips van PietV op te lossen, waardoor ze met de e-bike toch kunnen doen wat ze willen.
De stelling is: E-biker lui. Nee. Kunnen de meeste E-bikers de keuze maken tussen een fiets met en zonder ondersteuning. Ja. Dat vele fietsers met een niet zichtbaar medisch probleem toch kunnen doen en laten wat ze willen op een E-bike ben ik met je eens. Ideaal.
In Zuidelijk Flevoland rijden veel scholieren op een E-bike naar de middelbare school. Tussen de 25 en 40 km daags. Veel gezonder dan met openbaar vervoer. Van de 65 plussers rijdt meer dan de helft op een E-bike. Als 70 plusser behoor ik tot een kleine minderheid. Maar ik heb ook nog de keuze uit 2 ligfietsen. Dat is lekker lui. :D

De verkoopsuccessen van de E-bike is niet meer te stuiten. Zo’n 40 procent van het totaal aantal verkochte fietsen was is 2018 elektrisch, tegenover 34 procent normale stadsfietsen.
Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/01/e- ... s-a3817134
PietV schreef:
ma 16 sep, 2019 07:38
De verkoopsuccessen van de E-bike is niet meer te stuiten. Zo’n 40 procent van het totaal aantal verkochte fietsen was is 2018 elektrisch, tegenover 34 procent normale stadsfietsen.
Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/01/e- ... s-a3817134
Dat is best een zorgelijke ontwikkeling...
Het is maar van welke kant je het bekijkt. Ik vind het een verheugende ontwikkeling. Hoe meer mensen zich in beweging houden, hoe gezonder. :wink:
Jongens, boeiend dat andere denken over jouw denken en andersom, boeiend wat andere doen. Zolang je elkaar niet in de weg gaat zitten maakt het ook geen donder uit. Zou mijn tijd besteden aan belangrijkere dingen.
Edwin* schreef:
ma 16 sep, 2019 08:17
Dat is best een zorgelijke ontwikkeling...
PietV schreef:
ma 16 sep, 2019 09:42
Ik vind het een verheugende ontwikkeling.
Ik ben dan juist weer benieuwd wat er over een jaar of tien gebeurt als al die e-bikes op de tweedehandsmarkt komen. Worden die stilletjes afgevoerd? Worden we bedolven onder tweedehandsaanbiedingen? Komen er massa's vervangingsaccu's op de markt? Worden kapotte e-bikes gerepareerd? Zijn daar onderdelen voor te krijgen of worden we door de fabrikanten ge**** omdat er geen onderdelen te krijgen zijn. Zijn er onderdelen te krijgen of zijn er zoveel standaarden in onderdelen dat dit nauwelijks kan? Gaan mensen op dit forum tips vragen en geven over specifieke e-bikereparaties?
En de hamvraag: wordt het kopen van en rijden op een oude e-bike heel goedkoop of juist een drama?
Edwin* schreef:
ma 16 sep, 2019 08:17
PietV schreef:
ma 16 sep, 2019 07:38
De verkoopsuccessen van de E-bike is niet meer te stuiten. Zo’n 40 procent van het totaal aantal verkochte fietsen was is 2018 elektrisch, tegenover 34 procent normale stadsfietsen.
Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/01/e- ... s-a3817134
Dat is best een zorgelijke ontwikkeling...
Zorgelijk in die zin dat het fietswegennet nog helemaal niet geschikt/klaar is voor deze vorm van fietsen, voor de rest is er niks zorgelijk aan, integendeel.