Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E- Biker lui? ... - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

E- Biker lui? ...

123 berichten
Als ik alles zo lees kom ik tot de conclusie dat een e-biker niet persé lui, maar bovenal gemakzuchtig is. En dat is wat mij betreft precies het juiste woord wat er bij mij opkomt als ik aan elektrische fietsen denk.
(Disclaimer: iedereen met een medische reden wil ik niet als gemakzuchtig bestempelen!!)

De volgende conclusie is dat het eetpatroon er ook niet beter op wordt (mijn mening). Hoe smakelijk is een Bossche bol nog zonder volvette slagroom? Een maiskolfje op de bbq is best lekker, maar dan liefst geflankeerd door een malse T-bone. Peulvruchten? Ja erg lekker als erwtensoep, graag wel met een lekkere rookworst erin en wat spek, maar ook dat is uit den boze.

Het resultaat van veganist zijn is klaarblijkelijk dat je als 70-plusser met aangepaste leefstijl nog op je dooie akkertje 200 km op één dag kunt fietsen, zonder stijfheid, pijn en andere klachten. Zelfs je micro-darmbioom heeft reden voor een feestje. Dat is wel weer geweldig nieuws dan, want waarom zou je dan nog op een elektrische fiets moeten rijden? Als iedereen veganist wordt, kunnen alle elektrische fietsen omgebouwd worden naar niet elektrisch, maar op spierkracht aangedreven fietsen.

Maar ja, ik fiets nu al geen 200 km op één dag (dat ik 230km Tilff-Bastogne-Tilff op één dag gefietst heb is al weer wat jaartjes geleden en wat mij betreft een eenmalige actie), laat staan dat ik dat zou willen als ik 70 + ben (als ik dat ooit mag worden).

Voorlopig voor mij geen elektrische fiets en zeer waarschijnlijk zal die er zelfs helemaal nooit komen (mits ik gezond mag blijven!). Als ik daar nu aan zou beginnen is dat een dodelijke combinatie met mijn leefstijl, dus fiets ik de overtallige calorieën er graag af om een beetje in shape te blijven... met een BMI van minder dan 25 heb ik vooralsnog niets te klagen.
Belle schreef:
ma 16 sep, 2019 11:42
.........

Welkom in het jaar 2019. Er staan op dit moment 5161 (meer dan vijfduizend) tweedehands elektrische fietsen te koop op Marktplaats.
Er staan ook 16.164 damesfietsen en 12.966 kinderfietsen te koop....dus tja is 5161 e-bikes dan veel?
Dankzij mijn elektrische fiets trap ik sinds kort heel wat kilometers weg.
Woon- werkverkeer, boodschappen in de naburige stad en dan vaak ook nog met een extra ommetje.
Mijn conditie is merkbaar verbeterd.
Zo zie je maar weer de één is de ander niet.

Woonwerk deed/doe ik nog steeds op de gewone fiets (inclusief 90 hoogste meters) maar de boodschappen in de naburige stad en tochtjes ging ik electrisch doen. In die tijd ging mijn conditie achteruit; werd ik zwaarder, dikker en mijn spieren werden minder sterk. Nu ik bijna alles weer op de gewone fiets doe ben ik weer mijn op gewone gewicht, slanker en ook sterker. Volgens Strava is mijn fitness-leeftijd 10 jaar jonger dan gemiddeld.

Een collega van ongeveer dezelfde leeftijd en een vergelijkbare hartafwijking, echter zonder hartkleplekkage, is elke avond compleet uitgeput, maar hij fiets en wandelt niet, rookt en heeft een duidelijk overgewicht.
Voor mij is het dus zeer belangrijk om huidige conditie op peil te houden om een nog aangenaam leven te hebben.
Belle schreef:
do 19 sep, 2019 16:30
Hans Keesom schreef:
wo 18 sep, 2019 23:35
Belle schreef:
ma 16 sep, 2019 11:42
.........

Welkom in het jaar 2019. Er staan op dit moment 5161 (meer dan vijfduizend) tweedehands elektrische fietsen te koop op Marktplaats.
Er staan ook 16.164 damesfietsen en 12.966 kinderfietsen te koop....dus tja is 5161 e-bikes dan veel?
Ik beweerde niet dat het veel was, dat is niet de discussie. Het was een reactie op de uitspraak van Leon: "Ik ben dan juist weer benieuwd wat er over een jaar of tien gebeurt als al die e-bikes op de tweedehandsmarkt komen" om aan te geven dat er al lang een tweedehandsmarkt bestaat voor e-bikes (het patent voor een elektrische fiets stamt uit 1895).

Overigens is een deel van die tweedehands damesfietsen op Marktplaats ook elektrisch. Niet alle fietsen die aangeboden worden in de categorie 'damesfietsen' zijn zonder elektrische ondersteuning. Dat geeft al aan hoe gewoon de e-bike is geworden. In zijn huidige vorm is de e-bike alweer ruim twintig jaar op de markt.
Alles is relatief ;-) Zolang die fietsen niet alleen worden aangeboden maar ook door iemand gekocht is er niet zoveel mis mee. En ik kan me voorstellen dat er handel zit in het opknappen van e-bikes.

Ik snap wel de zorg over beschikbaarheid van onderdelen in de toekomst. Ik heb van Shimano begrepen dat nieuwe modellen motoren die zuiniger en krachtiger zijn niet passen op de plek van mijn huidige motor. [correctie 21 september 2019 : het schijnt wel mogelijk te zijn en dat opent natuurlijk de mogelijkheid om nog heel lang met mijn fiets te doen https://www.facebook.com/ShimanoEbikeBe ... 7078753583 ]
Ik ben inderdaad lui. Daarom ga ik niet met de auto of OV die 45 km enkel woon-werk-verkeer, maar me de SP.
Polling schreef:
vr 20 sep, 2019 08:53
Ik ben inderdaad lui. Daarom ga ik niet met de auto of OV die 45 km enkel woon-werk-verkeer, maar me de SP.
[IRONY_ON]Iedereen die met de fiets gaat, wat voor fiets dan ook, is lui, pas als je lopend gaat ben je een echte bikkel.....en eigenlijk vind ik dat je moet kruipen, lopen is de eerste vorm van luiheid die een mens krijgt aangeleerd in deze verdorven maatschappij [IRONY_OFF]

Deze hele discussie heeft als voordeel dat ik weer wat forumleden kan aanklikken en uitfilteren zodat ik hun "bijdrages" niet meer hoeft te lezen ;-) Ja ik weet het, het is erg LUI van me.
Ik hoop dat zij mij ook uitfilteren maar daar zijn ze misschien niet lui genoeg voor ;-)
Zojuist terug van een 1800 km fietsreis zonder elektrische trapondersteuning.
De mensen die ik ontmoette met trapondersteuning hadden hiervoor allemaal hun eigen persoonlijk verhaal bij.
Wie de moeite neemt om naar buiten te gaan en op een fiets te stappen, al dan niet elektrisch ondersteund kan je moeilijk gaan betichten van luiheid. Je zit mijns inzien met je eigen normen een ander de maat te nemen.
De fout die hier in de meeste reacties wordt gemaakt is dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de individuele gevallen en de algemene trends. Er zijn natuurlijk ontelbaar veel individuele gevallen te vinden waarbij een elektrische fiets iemand helpt om een actiever, gezonder en milieuvriendelijker leven te leiden dan hij daarvoor deed.
Maar is er wel eens onderzoek gedaan naar verdringing van de gewone fiets door de e-bike? Om dan toch maar een eigen ervaring te noemen: enkele weken geleden reed ik op een zonnige middag over de Utrechtse Heuvelrug, en werkelijk iedere fiets die geen racefiets was had elektrische ondersteuning. Wanneer ik twintig jaar geleden daar had gefietst (dat deed ik toen trouwens ook regelmatig) dan was ik ook hordes fietsers tegen gekomen, maar allemaal zonder ondersteuning. Waar zijn die fietsers gebleven? Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hier in algemene zin een vorm van luiheid is opgetreden. Maar nogmaals, dit is mijn waarneming en ik weet niet of hier onderzoek naar is gedaan. Mij lijkt het geen goede zaak.
Verder ben ik benieuwd of het praktisch te doen is om 200 km op een dag op een elektrische fiets te fietsen. Heeft iemand daar ervaring mee?
joukon schreef:
za 21 sep, 2019 16:48
Zojuist terug van een 1800 km fietsreis zonder elektrische trapondersteuning.
De mensen die ik ontmoette met trapondersteuning hadden hiervoor allemaal hun eigen persoonlijk verhaal bij.
Wie de moeite neemt om naar buiten te gaan en op een fiets te stappen, al dan niet elektrisch ondersteund kan je moeilijk gaan betichten van luiheid. Je zit mijns inzien met je eigen normen een ander de maat te nemen.
Hear hear, helemaal eens! Eenieders verhaal bij een keuze voor wel of geen motor is prima, mijn normen zijn die van de ander niet. En zolang dat een beetje rekening met elkaar houdt is het meer dan goed.
alois schreef:
zo 22 sep, 2019 21:03
...
Maar is er wel eens onderzoek gedaan naar verdringing van de gewone fiets door de e-bike? Om dan toch maar een eigen ervaring te noemen: ...

Nog niet eens zo heel lang geleden (wat gaat de tijd toch snel) startte rooss een discussie met een vergelijkbare waarneming. Rooss was misschien wat ongenuanceerd, ook om de boel wat op te stoken (en is nu geband?), maar had wel een punt. Straks zit er niks meer tussen sportieve fietsen (race, mtb, lig) en ebikes in. Een soort polarisering van het fietslandschap dus. Maar ja, wat is er aan te doen? Zelf het goede voorbeeld geven, door zolang het lichaam het toelaat op de fiets te stappen.
Verder dan 160km op één dag ben ik nog niet gekomen; vanaf 8.30 uur tot 0.45 uur met een aantal lange pauzes.
Deze rit was niet zo gepland en heeft daardoor langer geduurd dan strikt noodzakelijk, maar we waren op weg naar huis die nacht. Om 200 km op één dag te rijden moet je misschien een hogere snelheid hebben dan maximaal 25 km/u. Dus op mijn E-bike gaat dat niet lukken; te veel fiets-uren voor mij. Voor de kortere ritten gebruik wel één van mijn "gewone" fietsen; vind ik nog leuker,ook!
Dit weekend heb ik in Drenthe een tocht gemaakt. Behalve wat racefietsers waren het voor driekwart of zo ebikers. Die'fietsers' hadden geen evidente gezondheidsproblemen.
Wim schreef:
zo 22 sep, 2019 22:47
Dit weekend heb ik in Drenthe een tocht gemaakt. Behalve wat racefietsers waren het voor driekwart of zo ebikers. Die'fietsers' hadden geen evidente gezondheidsproblemen.
Hoeveel heb je er onderzocht? Onder de MRI gelegd? :wink:
Ik deel ergens je gevoel Wim, maar zo kun je dit niet zeggen. De ruzies die er op dit forum ontstaan over al dan niet vermeend luie e-bikers zijn volgens mij minder inhoudelijk maar meer om het ontbreken van de nuance.
alois schreef:
zo 22 sep, 2019 21:03
Verder ben ik benieuwd of het praktisch te doen is om 200 km op een dag op een elektrische fiets te fietsen. Heeft iemand daar ervaring mee?[/color]
Hoe bedoel je ... waarom zou dat niet te doen zijn?
Hoe bedoel je ... waarom zou dat niet te doen zijn?
Tijd? Met een snelheid van 25 km/h is het al 8 uur fietsen. Komen nog pauzes bij. Lijkt mij niet realistisch.
Misschien in uitzonderlijke situaties.
Leon schreef:
ma 23 sep, 2019 09:40
Wim schreef:
zo 22 sep, 2019 22:47
Dit weekend heb ik in Drenthe een tocht gemaakt. Behalve wat racefietsers waren het voor driekwart of zo ebikers. Die'fietsers' hadden geen evidente gezondheidsproblemen.
Hoeveel heb je er onderzocht? Onder de MRI gelegd? :wink:
Ik deel ergens je gevoel Wim, maar zo kun je dit niet zeggen. De ruzies die er op dit forum ontstaan over al dan niet vermeend luie e-bikers zijn volgens mij minder inhoudelijk maar meer om het ontbreken van de nuance.
Precies. Aan de buitenkant kun je niet zien of iemand lijdt aan cvs, burn out, fybro myalgie of een beenprothese heeft. Om enkele voorbeelden te noemen.
Wat Wim en ook Alois vaststellen en volgens mij iedereen wel kan beamen is dat zeg 20 jaar (volgens mij mag 5 of 10 jaar ook) geleden je op een mooie zondag veel "gewone" fietsen tegen kwam en dat deze nu voor een groot deel vervangen zijn door E-bikes. Ik mag hopen dat de algehele gesteldheid van de Nederlandse bevolking in deze periode niet evenredig verslechterd is :D.

Het zou natuurlijk kunnen dat het absolute aantal fietsers in de afgelopen periode dusdanig is gestegen dat grote percentage "gewone" fietsen van "vroeger" nu absoluut nog hetzelfde is, maar procentueel veel minder.
Joor schreef:
zo 22 sep, 2019 21:21
Hear hear, helemaal eens! Eenieders verhaal bij een keuze voor wel of geen motor is prima, mijn normen zijn die van de ander niet. En zolang dat een beetje rekening met elkaar houdt is het meer dan goed.
Idd mee eens.

Vooral met de laatste zin en daar schort het nu een beetje aan, gisteren ook alweer twee keer héél alert moeten reageren op e-bikers die niet met de snelheid om kunnen gaan. Het zou fijn zijn als e-bikers hun beperkingen erkennen en daarnaar hun gedrag/snelheid aanpassen. Dat maakt het veiliger voor iedereen.
De nuances worden op dit forum best wel aangedragen maar vaak zeer hardnekkig genegeerd.
Opvallend dat van de E-Bike gebruikers een "stel" dus allebeide last hebben van een "handicap"
Mijn vrouw kreeg bijna elke dag dat we op vakantie waren de vraag waarom zij ook niet op een E-Bike reed.
Want dat was toch zo gemakkelijk? En ik had er toch ook één?
Tijdens deze zomer heb ik wel eens gedacht dat het wel erg slecht gesteld is met de gezondheid van de Nederlander gezien het grote aantal E-bikers in de toerische gebeiden. Mensen die met de auto daarheen rijden, met de E-Bike achterop en dan een rondje rijden. Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar het irriteerd mij dat er zoveel mensen zijn die zich zo gemakkelijk "verschuilen" achter enig lichamenlijk ongemak.
Het ontbreken van cijfers betekend nog niet dat veel mensen gemakzuchtig zijn. Wordt deze vraag ook gesteld aan automobilisten? Of hebben die ook allemaal een medische reden.