Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alleen (solo) fietsen? Hoe veilig? - Forum Wereldfietser

Alleen (solo) fietsen? Hoe veilig?

Hallo, hebben hier mensen ervaring met alleen (solo) fietsen, ook als vrouw? Hoe valt dat mee, ook op het vlak van veiligheid? Alvast bedankt om jullie ervaringen te delen.
Hallo ...,
Wat bedoel je met je vraag? Hoe veilig ten opzichte van wat? Wat voor beeld heb je er zelf bij? Waar ben je bang voor?
Ik fiets al bijna tien jaar regelmatig heerlijk alleen en heb er veel lol in.
Groet, Petra.
Misschien is het goed even te verduidelijken of je een rondje Drenthe dan wel Waziristan wil fietsen.
Aniphys schreef:
zo 11 aug, 2019 18:42
Misschien is het goed even te verduidelijken of je een rondje Drenthe dan wel Waziristan wil fietsen.
Waarom meteen zo'n extreem voorbeeld als Drenthe? Zelfs doorgewinterde fietsers zijn daar niet veilig. Zie bijvoorbeeld https://dekrantvanmiddendrenthe.nl/arti ... -berg.html.
Gazelle33 schreef:
zo 11 aug, 2019 14:39
Hallo, hebben hier mensen ervaring met alleen (solo) fietsen, ook als vrouw?
Tip: probeer de zoekfunctie eens. Die verschaft je ongetwijfeld een hoop informatie want je bent zeker niet de eerste die de vraag stelt.

Alvast veel fietsplezier gewenst,

Carl
Hallo,
Ik had inderdaad eerder een lange fietsreis in exotische landen in gedachten, en op van die momenten dat de dingen es gaan tegen zitten of je in afgelegen gebied komt, zoiets. Zonder te willen veralgemenen (of het nu Drenthe, Brussel of Waziristan is, je kan overal wel es iets tegen komen).
Ik zal nog es de zoekfunctie proberen (misschien heb ik er de eerste keer over gekeken). Maar als jullie tips hebben of ervaringen willen delen, laat gerust komen. De wereld is geen gevaarlijke plek, maar naïef wil ik ook niet zijn ;-) In die optiek heb 'k m'n vraag gesteld. Groetjes
Misschien heb je hier wat aan:
http://womencycletheworld.org/
https://cyclingdutchgirl.com/
http://www.thebikeramble.com/

Succes én voorpret met het maken van plannen.

Toevoeging:
http://heravanwillick.nl/nl/4398-2/
Dankjewel voor de links!
Dit is een discussie op het forum van een paar jaar geleden:

viewtopic.php?f=10&t=22797
willem.m schreef:
zo 11 aug, 2019 19:13
Aniphys schreef:
zo 11 aug, 2019 18:42
Misschien is het goed even te verduidelijken of je een rondje Drenthe dan wel Waziristan wil fietsen.
Waarom meteen zo'n extreem voorbeeld als Drenthe? Zelfs doorgewinterde fietsers zijn daar niet veilig. Zie bijvoorbeeld https://dekrantvanmiddendrenthe.nl/arti ... -berg.html.
https://dekrantvanmiddendrenthe.nl/arti ... ingen.html

Hoezo relaxed afdalen.
PeterVanRijn schreef:
di 13 aug, 2019 08:43
Dit is een discussie op het forum van een paar jaar geleden:

viewtopic.php?f=10&t=22797
Dankjewel voor de link, gevarieerde lectuur! Groetjes
Ik fiets al VIJFTIG jaar altijd solo in veel landen, ook buiten Europa. Moeilijke communistische landen inbegrepen. Maar ik geef wel toe dat het verkeer nu steeds drukker wordt en dat de maatschappij en politiek aan het verharden zijn. Vroeger kon je de fiets per trein, boot of vliegtuig vervoeren makkelijk aan de balie regelen, nu gaat het moeizamer per internet of telefoon zonder fysiek contact met de medewerker in kwestie. Hetzelfde geldt voor regelen van overnachtingen. De goeie ouwe tijd....
Martin E. van Doornik schreef:
wo 30 okt, 2019 23:53
Vroeger kon je de fiets per trein, boot of vliegtuig vervoeren makkelijk aan de balie regelen, nu gaat het moeizamer per internet of telefoon zonder fysiek contact met de medewerker in kwestie. Hetzelfde geldt voor regelen van overnachtingen. De goeie ouwe tijd....
Geen disrespect bedoeld Martin, maar jij vindt internet moeizaam. Ik persoonlijk vind het heel handig dat ik bij de lunch naar Booking.com oid kan surfen en nog een hotel kan regelen voor dezelfde avond, als ik daar opeens de behoefte aan voel (geen zin in kamperen, blessure, regen, mechanische pech...). En een GPS met Archies campings erin, geeft mij een ongelofelijk gevoel van vrijheid.
Het vervelende van vooraf boeken, ook al is het een uur, vind ik o.a. dat je er dan aan vast zit. Dan moet je, terwijl het moeten iets is wat ik juist op reis niet wil.
Daarom ben ik ook een fietser, zodat ik kan gaan wanneer en waar ik wil, binnen grenzen van fietsbare paden, anders loop ik wel..
captain_fabulous schreef:
do 31 okt, 2019 09:30
Geen disrespect bedoeld Martin, maar jij vindt internet moeizaam. Ik persoonlijk vind het heel handig dat ik bij de lunch naar Booking.com oid kan surfen en nog een hotel kan regelen voor dezelfde avond, als ik daar opeens de behoefte aan voel (geen zin in kamperen, blessure, regen, mechanische pech...). En een GPS met Archies campings erin, geeft mij een ongelofelijk gevoel van vrijheid.
Ik vind internet op sommige websites moeizaam, weer nieuwe inlog gegevens aanmaken en dat soort dingen.
Bij het aanklikken Book now! gebeurt er soms niets, klikklikklik geen reactie....
Ik heb een gruwelijke hekel aan hotels: te duur, stijf en zakelijk. Ik heb eens noodgedwongen in een hotel overnacht: 74 euro en dan was er niet eens een kussen op het bed, dan maar een stapeltje eigen kleren onder mijn hoofd. Ontbijt: twee harde broodjes en zwarte koffie voor 15 euro. Dan maar na vertrek bij de plaatselijke bakker langs geweest.
Ik overnacht uitsluitend en niets anders dan in jeugdherbergen. Ik boek hier meestal per e-mail, lukt altijd.
Ik stip mijn fietsroutes altijd vooraf op een landkaart uit, afstanden berekenen en de plaatsen van overnachtingen goed verdelen over bijvoorbeeld drie weken vakantie. Mocht er een vol zijn, dan verleg ik mijn route wel.
Vroeger gebruikte ik z.g. vooraanmeldingskaarten van de International Youth Hostel Federation per post, zoals hieronder een voorbeeld.

Vooraanmeldingskaart-kl.jpg
Dat zijn meer letters als een gebruikersnaam + wachtwoord en dat sturen van die kaartjes duurt ook nog eens veel langer. Ik volg ook routes, maar ben flexibeler qua dagafstanden.

Vanuit de Archies app kan je direct bellen of googelen naar de reviews en andere informatie over de betreffende camping. Is er ook zo een overzicht/app voor jeugdherbergen?

En voor de veiligheid zorg ik dat de route enigszins bekend is bij het thuisfront en stuur ik elke avond even mijn locatie door via de app.
groverr schreef:
do 31 okt, 2019 10:59
Dat zijn meer letters als een gebruikersnaam + wachtwoord en dat sturen van die kaartjes duurt ook nog eens veel langer. Ik volg ook routes, maar ben flexibeler qua dagafstanden.

Vanuit de Archies app kan je direct bellen of googelen naar de reviews en andere informatie over de betreffende camping. Is er ook zo een overzicht/app voor jeugdherbergen?

En voor de veiligheid zorg ik dat de route enigszins bekend is bij het thuisfront en stuur ik elke avond even mijn locatie door via de app.
Ik heb weinig apps in mijn smartphone, welke ik pas anderhalf jaar heb. De rest doe ik thuis op mij computer, daar heb ik een overzicht voor op https://jeugdherberg.startpagina.nl/ Voor de rest lekker ouderwets fietsen. Wel heb ik nu voor de zekerheid knooppunten en Google Maps op m'n smartphone staan.

Hieronder zomaar een foto van mijn kamer in een Oostenrijkse jeugdherberg (2016). Zelfs met eigen badkamer en TV en de prijs was € 23,90 inclusief ontbijt. Altijd schoon beddengoed.

DSCF7162.jpg
Het kan wel eens gebeuren dat sommige jeugdherbergen mij daarna een Kerstkaart per mail hebben gestuurd, zelfs het daaropvolgende jaar ook. Dat vind ik nou echt aardig. Dit hier is van Ierland.

Kerstkaart An Óige-kl.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
do 31 okt, 2019 11:36
De rest doe ik thuis op mij computer, daar heb ik een overzicht voor op https://jeugdherberg.startpagina.nl/ Voor de rest lekker ouderwets fietsen. Wel heb ik nu voor de zekerheid knooppunten en Google Maps op m'n smartphone staan.
Dus je zoekt jeugdherbergen op op het web, je e-mailt ze om te reserveren, je navigeert met Google Maps, maar je vindt internet moeizaam?

Carl

P.S. Weet iemand nog hoe dit alles met veiligheid te maken heeft?
Wat veiligheid betreft: zoals ik al aangaf, het wordt tegenwoordig steeds drukker op de weg. Ik heb eens een paar lichte ongelukken meegemaakt, een keer zelfs in een Duits ziekenhuis beland (Wesel). In Jordanië kinderen die met stenen naar mij gooiden. Militaire wegcontroles, zelfs van de Sovjets. Er is in mijn oude fietscarrière een hoop veranderd....
Vorige week heb ik heerlijk door Amsterdam gefietst, terwijl mijn vrouw dacht dat het daar met al die schietpartijen zo riskant was. Maar het is geen Afghanistan of Irak, hoor. Ik ben wel getuige geweest van een schietpartij in Syracuse, New York State.
Ik ben vaak op internet bezig, maar sommige boekingen of bestellingen zijn lastig te hanteren. Ik ben geen dombo hoor!
Navigeren op Google Maps is alleen nodig wanneer ik ter plekke constateer dat de weg niet klopt of er geen brug aanwezig is.
Martin E. van Doornik schreef:
do 31 okt, 2019 14:12
Wat veiligheid betreft: zoals ik al aangaf, het wordt tegenwoordig steeds drukker op de weg. Ik heb eens een paar lichte ongelukken meegemaakt, een keer zelfs in een Duits ziekenhuis beland (Wesel). In Jordanië kinderen die met stenen naar mij gooiden. Militaire wegcontroles, zelfs van de Sovjets. Er is in mijn oude fietscarrière een hoop veranderd....
Vorige week heb ik heerlijk door Amsterdam gefietst, terwijl mijn vrouw dacht dat het daar met al die schietpartijen zo riskant was. Maar het is geen Afghanistan of Irak, hoor. Ik ben wel getuige geweest van een schietpartij in Syracuse, New York State.
Ik ben vaak op internet bezig, maar sommige boekingen of bestellingen zijn lastig te hanteren. Ik ben geen dombo hoor!
Navigeren op Google Maps is alleen nodig wanneer ik ter plekke constateer dat de weg niet klopt of er geen brug aanwezig is.
Ik denk niet dat dit veel te maken heeft met alleen fietsen. Deze gevaren zijn niet minder voor duo's en groepen dan voor eenlingen.
Ik denk dat gevaar voor alleenreizenden vooral bestaat wanneer je in een relatief onbewoond gebied bent, niet op een doorgaande weg, waar je telefoon geen bereik heeft, en er overkomt je iets waardoor je geïmmobiliseerd raakt. Je hebt dan iemand over om hulp te gaan zoeken en moet maar afwachten of er toevallig iemand langskomt.