Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen tijdens Code Oranje (Nationaal Hitteplan) - Forum Wereldfietser

Fietsen tijdens Code Oranje (Nationaal Hitteplan)

En jawel: er is vandaag en morgen weer een code van kracht. Ditmaal vanwege de hitte, en de kleur is oranje. O wacht: het is niet alleen een code, maar ook een Nationaal Hitteplan: https://nos.nl/l/2294669

Helaas wordt het hier in Diekirch nog één graad warmer dan in Den Bosch. Zweten dus. Goed insmeren, veel drinken, en rustig de geplande beklimmingen volbrengen is het devies. En vanavond een koud biertje!
Capture+_2019-07-23-10-25-07.png
willem.m schreef:
di 23 jul, 2019 10:32
Helaas wordt het hier in Diekirch nog één graad warmer dan in Den Bosch.
Nu niet meer. Weatherpro en Buienradar verwachten nu ongekend hoge temperaturen in Den Bosch (en ook Arnhem, Enschede, Maastricht etc.). Voor donderdag zelfs 40 graden (voor Diekirch verwacht men niet meer dan 37 graden; dus tel je zegeningen :wink: ). Dat is hoger dan wat tot nu toe het officiële Nederlandse hitterecord is (38,6 graden, gemeten op 23 augustus 1944 in Warnsveld). In de zon kan het dan ver boven de 50 graden worden.
Vorige fietste ik rond deze tijd langs de Rijn in Duitsland. Het werd toen 35 graden en enkele dagen later (toen we in de iets minder hete Eifel en Ardennen waren) werd het daar zelfs 38 graden. Voor 40 graden moest je tot voor kort nog aansluiten in de files naar Zuid-Europa.
Fietsen is bij zulke temperaturen niet leuk meer. Vakantiefietsen wordt dan gekkenwerk. Zelf vind ik de zomermaanden zeker de laatste jaren geen fijne tijd meer voor een fietsvakantie in Zuid- en Midden-Europa vanwege de steeds grotere kans op hittegolven en/of noodweer. Ik ben nu blij dat ik niet ver van het strand woon en ga in september wel weer fietsen...
Niet overdrijven Kees. Het wordt donderdag in Den Bosch slechts 39 graden. Dat valt dan weer mee. Heerlijk om dan thuis te komen. Hopelijk leven de katten nog :?

Maar je hebt gelijk: zo is er niks aan. Veel te warm om te genieten van een mooie fietstocht. Morgen ga ik om 5.00 uur opstaan en z.s.m. op weg om op de Vennbahn en Hoge Venen niet levend te verbranden.
Ik was van 19 juni t/m 10 juli onderweg van Dordrecht naar Avignon, onder andere op de dag dat het nationaal hitterecord in Frankrijk scherper werd gesteld. (45,8 als ik me goed herinner).
Ik heb toen mijn programma ook aangepast. Er naar streven om tussen half zes en zes op de fiets te zitten (ik sta makkelijk vroeg op, dus dat viel niet heel zwaar) en proberen om in het begin van de middag op de volgende camping te zijn. Dat laatste lukte niet altijd, er moet er natuurlijk wel net een zijn als je wilt stoppen.
Ik heb ook minder aan toeristisch stedenbezoek gedaan dan ik van plan was, dus ik moet bijvoorbeeld nog een keer terug naar Nancy en Lyon. Al met al heb ik me prima vermaakt, maar een graad of vijf lager zou wel fijner geweest zijn.
Hier gisteren en vandaag relaxte tochtjes met mijn vrouw (zij op de e-bike dus voor mij toch nog wel een uitdaging ;)). Wel veel fietsreizigers gezien (ook twee stellen met klein kind) met flink wat bagage. Die gaan het zwaar krijgen. Er was trouwens ook een ultraloop (https://hollandultratour.wordpress.com/) aan de gang, die treffen het ook niet.
Zolang je in beweging blijft valt het wel mee. Drie weken geleden was het ook zo warm in Oostenrijk. Gewoon vroeg beginnen en in de middag in de schaduw, maar daar kan het ook warm worden.
Plaatje 1.jpg
Hopelijk gaan veel mensen oor aan de code orange geven en zijn de fietspaden lekker rustig morgen. Ik wou weer eens een rondje gaan fietsen :)
keesswart schreef:
di 23 jul, 2019 12:11
[...]
Vorige fietste ik rond deze tijd langs de Rijn in Duitsland. Het werd toen 35 graden en enkele dagen later (toen we in de iets minder hete Eifel en Ardennen waren) werd het daar zelfs 38 graden. Voor 40 graden moest je tot voor kort nog aansluiten in de files naar Zuid-Europa.
Fietsen is bij zulke temperaturen niet leuk meer. Vakantiefietsen wordt dan gekkenwerk. Zelf vind ik de zomermaanden zeker de laatste jaren geen fijne tijd meer voor een fietsvakantie in Zuid- en Midden-Europa vanwege de steeds grotere kans op hittegolven en/of noodweer. Ik ben nu blij dat ik niet ver van het strand woon en ga in september wel weer fietsen...
Ja, dat was wat he Kees?
Met mijn zoon stonden we de meeste dagen bij het krieken van de dag op (rond half vijf). Even een aantal uren knallen om voor de middag op de volgende plaats aan te komen. Net op tijd voor de siësta :D Ik had ontzag voor de mensen die pas veel later opstonden en daarbij de rust vonden om tijdens de extreem warme uren een rustig plekje te zoeken. Zelf werd ik er onrustig van en voelde echt de drang om voor het te pittig werd op de volgende stempelplaats te zijn.

Anyway... het was wel een belevenis.
De Tour rijdt vandaag door het zuidelijke Rhone gebied...daar lijkt men nooit met welke weersomstandigheden dan ook rekening te houden.
Ach, het is droge hitte, weinig aan de hand. 8)
Frank schreef:
di 23 jul, 2019 20:23
Gewoon vroeg beginnen
Check. Ik ben al terug. Ik zat om 7.20 op de fiets en was 2 uur later al terug. Om 10 uur was het op het meetstation in Diepenbeek hier dichtbij al 29,4 graden.
Ik heb in Portugal en Griekenland in de zomer ook hitte meegemaakt, maar dat was niet te vergelijken. Daar koelde het 's avonds snel af. In Thailand was het vochtig, maar nooit heter dan 32 graden en de zon was om 18 uur al weg.
Hier is het heetste moment van de dag meestal om 19.00 uur en begint de afkoeling pas na zonsondergang om 21.45 uur.
Check: ik zat om 6.00 uur op de fiets, en ben vanuit Troisvierges (Lux) al weer bij Robertville. Vanmiddag een koud biertje in Zuid-Limburg :D
willem.m schreef:
wo 24 jul, 2019 10:26
Check: ik zat om 6.00 uur op de fiets, en ben vanuit Troisvierges (Lux) al weer bij Robertville. Vanmiddag een koud biertje in Zuid-Limburg :D
Wij hebben daar vorig jaar ook gefietst, van Robertville naar Sint Geertruid. Toen werd het 'maar' 36 graden. Tussen de Vennbahn en het koude bier in Zuid Limburg zat het venijn. De weg naar Henri-Chapelle voelde toen als de klim naar het Toscaanse Volterra. Met Pasen waren we daar weer. Toen was het slechts 25 graden, maar werden we getrakteerd op de favoriete paadjes van Titanium Ton. Dus ik hoop dat je de weg een beetje kent in het land van Herve. En anders is er nog het troostrijke abdijbier van Val Dieu. Maar dan moet je bij 38 graden niet veel verder willen fietsen ;-).
Ik zit al heerlijk op een terrasje bij de Dom van Aachen. Zo direct nog een stukje naar Heerlen, en dan met de trein terug. Wat gaat het toch snel, zo van Luxemburg naar huis. En de hitte valt 's-ochtens best wel mee.
willem.m schreef:
wo 24 jul, 2019 13:59
Ik zit al heerlijk op een terrasje bij de Dom van Aachen. Zo direct nog een stukje naar Heerlen, en dan met de trein terug. Wat gaat het toch snel, zo van Luxemburg naar huis. En de hitte valt 's-ochtens best wel mee.
Op de Hoge Venen is het vrijwel altijd zo'n 4 graden koeler dan aan de Maas. Ik ga er wel eens een dagje fietsen als het me hier net te warm is.
Aan een zijkanaaltje van de Aisne , voor Reims, breng ik vandaag uren door onder een brug. Het is net te doen met 36graden. Om 6 uur vertrokken en om 11 uur onder de brug. Camping is 500m verderop. Daar kan ik vanaf eind van de middag mijn tijd verdoen.
Morgen nog vroeger weg, nog warmer en meer kilometers. Ik vind er niks an. En dat ligt niet aan de boeiende route van Kees, Langs de Frontlinie.
Gelukkig ging de route langs de kathedraal en de gevel van één. Ik was er niet voor om gereden.
In de meivakantie nog maar eens proberen.
Loes van den Bergen schreef:
wo 24 jul, 2019 15:07
Aan een zijkanaaltje van de Aisne , voor Reims, breng ik vandaag uren door onder een brug. Het is net te doen met 36graden. Om 6 uur vertrokken en om 11 uur onder de brug. Camping is 500m verderop. Daar kan ik vanaf eind van de middag mijn tijd verdoen.
Dat is vast de camping bij Pargny-Filain aan het Canal de l'Oise à l' Aisne, ten noorden van de Chemin des Dames (het lijkt raadplaatje wel). Achter die camping ligt een meer. Ik zou er gelijk induiken.

Zojuist is het Nederlandse hitterecord uit 1944 (38,6 graden) gesneuveld in Gilze-Rijen, waar het nu al boven de 39 graden is. Grote kans dat dit nieuwe record maar 1 dagje stand houdt...
keesswart schreef:
wo 24 jul, 2019 15:41
Zojuist is het Nederlandse hitterecord uit 1944 (38,6 graden) gesneuveld in Gilze-Rijen, waar het nu al boven de 39 graden is
Wat ben ik toch en bofkont dat ik daar in de buurt woon... We overleven het wel weer.
Ik heb Code Rood in België overleefd, kreeg twee glazen Apfelsaft van Fabian (fotograaf, en tevens wereldfietser, zag dat ik er dorstig uit zag en nodigde mij bij hem thuis uit), en zojuist heb ik koel Limburgs water gescoord in Landgraaf.
20190724_153939.jpg
20190724_162642_HDR.jpg
(Waarom zijn de foto's gekanteld?)
Komende van Scandinavië ben Ik ben vandaag Nederland binnen gefietst via Bad Nieuweschans. Ik fietste vervolgens richting Groningen ( +\- de lf9 volgend).
Geen mens te zien op straat hier!?