Additionally, paste this code immediately after the opening tag: eikenprocessierups - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

eikenprocessierups

Zonder verder hard te kunnen maken wat klopt en wat niet, wil ik wijzen op dat dezelfde techniek ook wordt gebruikt bij een steek van een pieterman (visje). Daar hebben ze het over een temperatuur van 40+ºC.
Zie hier: www.rodekruis.nl/ehbo-wat-te-doen-bij/s ... pieterman/
Maurice schreef:
zo 21 feb, 2021 16:38
Ik zou hier heel voorzichtig mee omgaan. Eiwitten denaturen (klonteren) pas rond 70-80°C. Je moet dus flink verwarmen wil je dat soort temperaturen halen, en de kans dat je jezelf brandwonden bezorgt is dan ook behoorlijk groot.
Die kans lijkt me bij zulke temperaturen 100%.
Ik zou heel graag willen dat het nieuws gedomineerd wordt door het wel en wee van de eikenprocessierups......lijkt heerlijk nieuws in vergelijking met Corona.
Maurice schreef:
zo 21 feb, 2021 16:38
Ik zou hier heel voorzichtig mee omgaan. Eiwitten denaturen (klonteren) pas rond 70-80°C.
Als je zoekt op "eiwitten 42 graden" vindt je voldoende pagina's die claimen dat vanaf 42 graden de eiwitten in je lichaam kapot gaan, dat zou dus ook goed kunnen gelden voor het gif . Het is dus zeker opletten geblazen maar volgens mij voelen mensen echt wel aan wanneer iets te heet wordt.
Het verhitten heb ik met een föhn geprobeerd. Ik was niet onder de indruk van het resultaat. Menthol werkt bij mij beter ter verlichting van de helse jeuk.
Marco Meijerink schreef:
zo 21 feb, 2021 18:02
Ik zou heel graag willen dat het nieuws gedomineerd wordt door het wel en wee van de eikenprocessierups......lijkt heerlijk nieuws in vergelijking met Corona.
Ik vond mijn eikenprocessierups 'event' 2 jaar terug anders een stuk pittiger dan mijn corona besmetting van afgelopen oktober. :lol:
Gisteren een dagje gefietst en vandaag jeuk en rode armen. Volgens mij is het weer begonnen en doe ik de komende weken lange mouwen aan buiten. Ik weet niet of het bij iedereen werkt maar cetirizine kan de jeuk verlichten.
_Peter_ schreef:
wo 26 jun, 2019 11:07
wel dat door overbevolking en monocultuur (heel veel eiken) hier in NL het aantal natuurlijke vijanden is afgenomen.
Aan de andere kant: je zou zeggen dat bij een monocultuur aan eiken de natuurlijke vijanden (bijvoorbeeld die mezen) zouden toenemen.

Ik stond ooit bij een eik waar een rijtje rupsen aan de wandel was. Er kwam een mees bij zie achter aan de rij begon, zes rupsen op at, en toen weer verder vloog.
daulagari schreef:
zo 21 feb, 2021 18:27
Als je zoekt op "eiwitten 42 graden" vindt je voldoende pagina's die claimen dat vanaf 42 graden de eiwitten in je lichaam kapot gaan, dat zou dus ook goed kunnen gelden voor het gif . Het is dus zeker opletten geblazen maar volgens mij voelen mensen echt wel aan wanneer iets te heet wordt.
Daarom gaan mensen ook ze vreselijk vaak dood als de koorts te hoog oploopt.
Het is geen claim van die 42 graden, het is zo.
Speeder300 schreef:
ma 28 jun, 2021 22:58
Aan de andere kant: je zou zeggen dat bij een monocultuur aan eiken de natuurlijke vijanden (bijvoorbeeld die mezen) zouden toenemen.
Mezen hebben nog andere dingen en/of voedsel nodig dan eikensprocessierupsen.
Zoals nestgelegenheid. Aan de kant van de stad waar ik woon heeft men dit jaar 138 broedkastjes voor mezen opgehangen, en geconstateerd dat daarvan 91 kastjes daadwerkelijk gebruikt zijn door kool- en pimpelmezen, vijf keer meer dan verwacht. Inmiddels (3 juni) zijn er minstens 327 jonge meesjes uitgevlogen.
Bron: https://www.rtvmaastricht.nl/nieuws/151 ... 0succesvol
Leon schreef:
di 29 jun, 2021 09:39
Mezen hebben nog andere dingen en/of voedsel nodig dan eikensprocessierupsen. Zoals nestgelegenheid.
Aha, kijk. Ik heb wel drie eiken, maar geen mezen-nestkastjes. Moet ik misschien volgend seizoen eens aanpakken.

En dan zou het mooi zijn als je vervolgens een soort mezencontractje af zou kunnen sluiten dat ze alleen dineren in m’n eigen bomen :-) .
Tja, sommige rupsen hebben geen last van die kastjes... Ik fietste afgelopen week op de grensweg tussen Hommersum en Schanz en maakte daar onder andere deze foto. De rupsen lachten me nog net niet uit maar in de avond had ik wel goed jeuk. Plakband en de fohn hielpen me daar weer van af gelukkig.
IMG_1516w.jpg