Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gratis vaccinatie tegen hondsdolheid - Forum Wereldfietser

gratis vaccinatie tegen hondsdolheid

Vandaag was ik bij de GGD in Gouda voor enkele vaccinaties en kreeg ik een flyer overhandigd van het LUMC in Leiden. Ze zijn op zoek naar reizigers (18+) die maximaal 8 weken op reis gaan voor een onderzoek naar kortere vaccinatieschema's voor Rabies ofwel hondsdolheid. Er vinden maximaal 7 bezoeken aan de vaccinatiepoli plaats en je krijgt in totaal 3 of 4 inentingen tegen hondsdolheid. De vergoeding bestaat uit de vaccinnaties, €10 per bezoek plus €100 aan het eind van het onderzoek. Weet dat een inenting tegen hondsdolheid normaal ongeveer €80 kost. Meer informatie vind je op www.rabiesvaccinatie.nl Graag geen reacties in de trant van de kans dat je gebeten word door een zieke hond of vleermuis, dat mag ieder voor zich uitzoeken.
Voor nog geen miljoen, vergif is het. Ruim 15 jaar gifvrij en stijgend :D
Freespirit schreef:
wo 22 mei, 2019 21:36
Ruim 15 jaar gifvrij
Niemand is gifvrij. #toxicologie
Freespirit schreef:
wo 22 mei, 2019 21:36
Voor nog geen miljoen, vergif is het. Ruim 15 jaar gifvrij en stijgend :D
Hondsdolheid, Tetanus, Tick-Born-Encephalitis, etc etc ... da's pas vergif.
Je zou bijna kunnen zeggen dat die vaccinaties een homeopatische aanpak zijn.

Maar goed, als je met "stijgend" bedoeld dat je hemelvaart naderbij is ...

Groeten BSM
Voorkomen is beter dan genezen al heb ik bij de rabies-vaccinatie mijn twijfels, zou er zelf nooit €80 voor betalen in elk geval. De afgelopen 40 jaar zijn er nog geen 5 Nederlanders geweest met een Rabies-infectie, allen in het buitenland opgelopen.
patrick_ijsselstein schreef:
wo 22 mei, 2019 22:31
Voorkomen is beter dan genezen al heb ik bij de rabies-vaccinatie mijn twijfels, zou er zelf nooit €80 voor betalen in elk geval. De afgelopen 40 jaar zijn er nog geen 5 Nederlanders geweest met een Rabies-infectie, allen in het buitenland opgelopen.
Ik ken iemand - iemand die er zelfs voor doorgeleerd heeft - die in haar naïeve onschuld een Vleermuis oppakte en zich liet bijten.   Het was daarna nog een heel gedoe om de preventieve rabies-behandeling in gang te zetten ... en dat was gewoon in Nederland.   Ik het buitenland is het behandeltraject wellicht couranter, maar het kan je vakantie aardig in de war schoppen.   Dit gezegd hebbende: Ik heb wel een tetanus- en TBE-vaccinatie maar geen Rabies (die laatste heeft de kat dan weer wel).

Groeten BSM
ha ha, hoe kan iets homeopatisch nou vergif zijn? het is zo ver verdund dat er niks meer in zet! :D

overigens zijn heel veel zaken giftig en zelfs dodelijk... als de dosis maar hoog genoeg is... 8) :wink:
groet! hoogframe
hoogframe schreef:
do 23 mei, 2019 08:29
overigens zijn heel veel zaken giftig en zelfs dodelijk... als de dosis maar hoog genoeg is... 8) :wink:
groet! hoogframe
Daar hoef je geen knipoog bij te zetten.
Lucht: hyperventilatie.
Water: verdrinking (een van de dodelijkste vergiften). 15 liter opdrinken vereist iets meer doorzetting maar met wat pilletjes lukt het regelmatig iemand.
Keukenzout. Van twee ons leg je geheid het loodje. Gelukkig valt het eerste theelepeltje al niet mee om binnen te krijgen.
Dit topic is nog geen uur gestart of de antivaccinatiemaffia ziet zijn/haar kans waar om propaganda te maken.
patrick_ijsselstein schreef: De afgelopen 40 jaar zijn er nog geen 5 Nederlanders geweest met een Rabies-infectie, allen in het buitenland opgelopen.
Daarom zal het ook wel geen onderdeel zijn van het Nederlandse rijksvaccinatie programma :wink:. Maar het komt dus wel veel voor in Azië, Afrika en Zuid-Amerika en zorgt voor zo'n 30.000-70.000 doden per jaar.
patrick_ijsselstein schreef: Voorkomen is beter dan genezen al heb ik bij de rabies-vaccinatie mijn twijfels, zou er zelf nooit €80 voor betalen in elk geval.
Rabiës is een ziekte die je niet kunt genezen: krijg je rabiës, dan ga je altijd, snel en vrij vervelend dood.

Na een beet door een geïnfecteerd zoogdier is het enkel mogelijk om rabiës te voorkómen door binnen een dag te starten met toedienen van antistoffen van enkele duizenden euro's. Die zijn schaars en kun je ook lang niet overal in de wereld krijgen. Is dat wel zo dan heb je de luxe om af te wegen of je de dure antistoffen wil om te voorkomen dat je dood gaat.

Voordeel van gevaccineerd zijn is dan ook vooral dat je met veel goedkopere en goed verkrijgbare vaccinaties af kunt en iets langer kunt wachten voordat je met behandeling start.
Zie ook:
medisch contact
RIVM

Over de kosten van de behandeling vond ik niet zo gauw een bevestiging van die duizenden €uro's.

Overigens kunnen naast poezelige poezen ook reeën hondsdolheid overbrengen.
En hondsdolheid maakt het besmette dier "dol", dwz niet bang, dus als je een ree kan benaderen, of het beest zelfs jou benadert ... kan (met nadruk op kán) het een besmet beest betreffen.

Groeten BSM
Matthieee schreef:
do 23 mei, 2019 15:08
Dit topic is nog geen uur gestart of de antivaccinatiemaffia ziet zijn/haar kans waar om propaganda te maken.
patrick_ijsselstein schreef: De afgelopen 40 jaar zijn er nog geen 5 Nederlanders geweest met een Rabies-infectie, allen in het buitenland opgelopen.
Daarom zal het ook wel geen onderdeel zijn van het Nederlandse rijksvaccinatie programma :wink:. Maar het komt dus wel veel voor in Azië, Afrika en Zuid-Amerika en zorgt voor zo'n 30.000-70.000 doden per jaar.

Inderdaad en daar komt bij dat je als fietser en (wild)kampeerder tot een risico groep behoort net als mensen die met dieren werken. Overigens zijn ook vaak mensen die reizen met een hond de pineut. Meer dan eens heb ik gelezen dat de hond werd aangevallen en baasje tussenbeiden sprong. Hond wel een enting, baasje niet .... kortom baasje ging dood. Wij hebben hem wel laten zetten en hoeven enkel de booster als we in het buitenland zijn. Gezet in Leiden in LUMC dus ik ben eigenlijk best wel benieuwd naar de opzet van dat onderzoek. Dit ivm met de soort injectie die wij destijds door het LUMC hebben laten zetten. Dat was een andere en goedkoper serum dan andere enters gebruikte. Maar de link werkt niet Patrick.

Inmiddels onderzoeksopzet gevonden: http://www.vaccinatiepolilumc.nl/wp-con ... 3.2018.pdf
Matthieee schreef:
do 23 mei, 2019 15:08
Na een beet door een geïnfecteerd zoogdier is het enkel mogelijk om rabiës te voorkómen door binnen een dag te starten met toedienen van antistoffen van enkele duizenden euro's. Die zijn schaars en kun je ook lang niet overal in de wereld krijgen. Is dat wel zo dan heb je de luxe om af te wegen of je de dure antistoffen wil om te voorkomen dat je dood gaat.
Niet helemaal: de procedure hangt af van de ernst van de beet: de antistoffen worden enkel toegediend indien het dier zeer waarschijnlijk besmet was en er een hoge blootstelling is geweest: bijvoorbeeld een beet waarbij meerdere tanden diep in je vlees zijn doorgedrongen of waarbij de huid zwaar beschadigd is en er dus vlees in contact kan geweest zijn met speeksel.

In vele lichte gevallen krijg je enkel een post-exposure vaccinatie, die is niet erg duur maar wel de moeite als je in risico gebied bent: als de ziekte zich manifesteert dan is het sowieso over en uit. Op zich dus niet rampzalig maar je moet wel je reisschema aanpassen want de eerste dagen volgen de injecties elkaar snel op en het schema moet strikt gevolgd worden.

Als je gratis kan gevaccineerd worden en naar risicogebied gaat, zou ik niet twijfelen. -overigens kan rabies niet enkel via honden, maar ook vleermuizen, apen, wasberen en vossen overgedragen worden-

(ondergetekende heeft de postexposure procedure mogen volgen na een totaal onbetekenende ontmoeting met een hond in Thailand: maar mijn enkel bloedde, dus er was een risico, en ik zou het mezelf nooit vergeven als dat de oorzaak van mijn einde was geweest omdat ik geen zin had in een injectie)
EnriceV schreef:
do 23 mei, 2019 16:31
.... na een totaal onbetekenende ontmoeting met een hond in Thailand: maar mijn enkel bloedde, dus er was een risico, en ik zou het mezelf nooit vergeven als dat de oorzaak van mijn einde was geweest omdat ik geen zin had in een injectie
Ik maakte ooit een "betekende" val met de fiets (want extra met 10 liter water beladen etc etc.).
Het was op een grindweg waar ook paarden en pony's langs kwamen.
's Avonds de steentjes uit mijn elleboog gehaald ... en lang getwijfeld aan al dan niet halen van een tetanus-injectie. Uiteindelijk overwon de gemakzucht van de bezorgdheid (ook omdat er geen sprake was van diepere verwondingen en het allemaal heel droog stoffig was).

Weinig later daarna, na ook nog eens het advies van een bevriende apotheker ingewonnen te hebben ... toch maar gewoon een volledige tetanus cyclus doorlopen en nu dus iedere 10 jaar een verlenging (eerder was het iedere 5 jaar, maar iedere 10 schijnt ruim genoeg te zijn). Iedere 10 jaar wil zeggen dat je al die gevallen van twijfel niet meer hoeft te twijfelen ... ik kom vaker dan eens in die 10 jaar in aanraking met zo'n "twijfelgeval" dus het is geen overkill.
De echt doorslaggevende opmerking van de apotheker was dat die onopvallende meidoorn-prik waarschijnlijk de meest gevaarlijke kans op tetanus met zich meebrengt, gewoon "straatvuil" is tegenwoordig minder riskant (meestal bloed het goed als je op straat valt, zo niet dan is het echt oppervlakkig), die stekel is veel geniepiger, en er hoeft maar weinig vuil met die stekel "geïnjecteerd" te worden, juist een dichte wond is de beste "kans" op tetanus.
De huisarts zei vrolijk na mijn opmerking dat de kans klein was, maar toch reëel (nl 1 dode per jaar in Nederland): "Van de vaccinatie is nog niemand dood gegaan." en vervolgens "Waar wil je 'm..

Dus ... ik begin nu ook te denken aan het nut van een Rabies-vaccinatie, eens kijken wat de frequentie van twijfels is in onze streken, en ook nog eens navragen bij een paar (dieren)artsen.

Groeten BSM
Als je gaat fietsen in streken met veel hapgrage zwerfhonden zou een rabiësvaccin voor mij echt een nobrainer zijn. Ik heb m dus uiteraard gehaald.
Shrek schreef:
za 25 mei, 2019 12:10
Als je gaat fietsen in streken met veel hapgrage zwerfhonden zou een rabiësvaccin voor mij echt een nobrainer zijn. Ik heb m dus uiteraard gehaald.
Ik heb het eens nagevraagd bij mensen die zowel ervoor hadden doorgeleerd als ook, al dan niet participerende, praktijk-ervaringen hadden.

In "onze" delen van Europa is het vooral de Vleermuis waar je je niet door moet laten bijten (en dat is makkelijk: pak niet met je slaperige kop een Vleermuis van de keukenvloer, veel meer kans dat je gebeten wordt is er niet).
Dus ... doe je Vleermuis onderzoek dan is het in "onze" delen van Europa een Rabiës-vaccinatie aan te bevelen.

Ga je wat verder weg en loop je het risico gebeten te worden door mogelijk Rabiës besmette beesten, dan is het een "bijna verplichte" vaccinatie.

Ben je niet gevaccineerd en wordt je gebeten door een verdacht beest ... dan kom er een heel circus in actie, maar je overleeft dat (het "slachtoffer" in mijn kennissen-kring was er tamelijk laconiek over, ik denk dat je hyper-sensitief moet zijn om er een trauma aan over te houden).

Overigens zeiden mijn zegslieden dat het met Tetanus enerzijds tegenvalt: juist de onopvallende prik-verwonding is het gevaarlijkst, en anderzijds meevalt: door de veelheid aan zeer lichte besmettingen ontstaat na de vaccinaties die je in je jeugd hebt gehad gewoonlijk een doorlopend booster-effect.

Groeten BSM